Урок "Правила безпечної поведінки в лісі"

Про матеріал

Тема. Правила безпечної поведінки в лісі.

Мета. Вчити правильному поводженню під час відпочинку на природі; ознайомити з основними ознаками отруєння грибами, ягодами, дикоростучими рослинами, виховувати любов та бережне ставлення до природи.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Ілюстрації до теми, таблиця «Отруйні гриби і ягоди».

Хід уроку

І. Організаційний момент «Встав слово за змістом».

Знайте, друзі: дітворі

можна тільки у дворі

гратись, бігати, стрибати

чи м'яча гуртом ганяти.

На дорозі ж – знає кожний –

Гратися ніяк …( не можна!) О. Кононенко.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Де найкраще гратися?

- Сьогодні ми помандруємо лісом, відпочити і зрозуміти, коли ліс для нас – друг. Дізнаємося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, щоб відпочинок приніс радість, задоволення, чудові враження і хороше самопочуття.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя.

Ліс – це казка, ліс – це диво,

Все дляв сіх у ньому є.

Йди і ти у ліс щасливо –

Людям радість він дає.

В кожну пору ліс чарівний,

Придивляйся, пізнавай.

Він веселий, тихий, дивний –

Вчися і спостерігай.

- Найкращий відпочинок – на природі. Природа дарує людям чисте повітря, бадьорість, гарний настрій. Людина – частина природи, тому повинна відчувати її настрій, її життєдайність. Саме серед природи людина оживає душею і відновлюється тілом.

Наші предки дуже тонко відчували зв'язок людини з природою. Існували гороскопи, наприклад, друїдів, за якими кожній людині підходило в психофізичному, психоемоційному станах певне дерево.

І хоча ми – діти цивілізації, не вміємо спілкуватися з рослинами ( квітами, деревами) розумом – наша душа прагне природи і сила живого лісу манить нас до себе.

- Що таке ліс?

Одним словом і не скажеш. Ліс – це великий мудрий організм природи, в якому все взаємопов'язане. Це структура, яка не тільки може подбати про себе, а й може допомогти людині. Хоча частенько людина стає причиною загрози для лісу, для природи.

2. Бесіда з елементами розповіді.

- Яка небезпека може чекати на нас в лісі?

Це небезпека загубитьсь у лісі, заблукати. Тому з'ясуємо, з ким можна йти до лісу.

До лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими: з батьками, учителями.

У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева і комашки - одноденки. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу, уважно.

- Для чого в лісі потрібна увага?

- Щоб не заблукати і швидко знайти дорогу назад. Приглядайтесь до дерев, стежок, ручаїв, кущів. За ознаками, які вони вам вкажуть, запам'ятаймо. На деревах мохи і лишайники покривають стовбур тільки з одного боку,мурашки будують свої свої житла – мурашники – з одного боку. Гілок на деревах з одного боку менше, ніж з іншого. Вчіться читати книгу лісу і ви не заблукаєте в ньому. Та все ж не відходьте від дорослих.

3. Бесіда про правила поводження у разі зустрічі із зміями, бродячими собаками, дикими тваринами.

Під час відпочинку в лісі треба пам'ятати, що господарі у ньому все ж не ми. Зустріти тварин можна рідко, бо, почувши людину, вони тікають або ж вони такі малі, що ми їх не помічаємо. Щоб така невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтесь у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортиків і маєчок. Тіло повинно бути закритим. А уникнути небезпеки зустрічі з великими тваринами – просто: не шукай таких зустрічей, а якщо зустрілись, дайте можливість звірові утекти.

Більшість людей боїться і не любить змій. У випадку зустрічі із ними ніколи їх не чіпайте. Будь-яка змія ляклива. Зустрівшись з людиною чи великою твариною, вона намагається відповзти, залізти у схованку. Та якщо перекрити їй шлях, нападе. Це природна реакція будь-якої тварини, якій загрожує небезпека. Якщо зайця чи котеня загнати в кут, дражнити, вони також будуть захищатися – кусатися або дряпатися. Змія нападає не одразу. Спочатку старається налякати. Гадюка, наприклад, скручується кільцем, потім робить загрозливі випади. Якщо натрапили на змію зненацька і бачите, що звернулася клубочком, різко відійдіть убік. Щоб рідше зустрічатися з отруйними зміями, треба знати їх улюблені місця і звички. Вони полюють вночі, а вдень полюбляють грітися на сонці біля своїх нір. Їхні нори можуть бути під старим пеньком або в трухлявому стовбурі упалого дерева. Біля таких місць треба бути обережним. І звичайно, не треба рукою перевіряти дупло дерева – там може бути зовсім не білочка. Треба бути насторожі біля сільського будинку, коли набираєте дрова Змії люблять ховатися у місцях складання дров. Якщо ж змія все ж вкусила, треба оглянути місце укусу. Дві смужки тоненьких дрібних подряпин – знак того, що змія неотруйна. Якщо ж в кінці цих смужок є ще одна чи дві червоні крапки – це проколи кликів отруйної змії. Ваші дії – негайно в лікарню, що раніше потерпілий отримає протиотруту, то краще буде для вас.

Комах приваблюють блискучі прикраси, сильні аромати парфум. То ж, щоб не постраждати від укусів бджіл, ос, комарів, подумайте, як одягнутися в лісі. Не руйнуйте гнізд комах, не займайте їх. Іноді їхні укуси можуть бути смертельними. Хороший засіб від укусів комах – подорожник. Він зніме почервоніння, біль, свербіж. Листочки треба спочатку подрібнити або розжувати, а потім зелену масу прикласти до місця укусу.

Якщо зустрілись з бродячим собакою, ніколи не повертайсь до нього спиною і не тікайте. Зупиніться, поверніться до нього обличчям і повільно відступайте від нього, дайте йому дорогу. Запам'ятайте: не піднімайте рук, не робіть різких рухів, не посміхайтеся (він вирішить, що це оскал, виклик до бою) і не показуйте свого страху. Якщо ж собака готовий на вас напасти, захистіть горло. Захищайтесь палкою, камінням, піском; старайтесь вдарити пса у ніс. В найгірших випадках, коли собака сильний і збив вас з ніг, обов'язково поверніться на живіт, захистіть руками шию, ліктями обличчя і не рухайтесь.

Якщо собака покусав, промийте рану водою з милом або перекисом водню (щоб змити слину тварини). Змажте краї рани йодом. Закрийте місце укусу чистою пов'язкою і чимдуж в травмпункт. Там лікарі вам допоможуть.

4. Розповідь про небезпеку отруєння ягодами і грибами.

(Впродовж всієї розповіді демонструю малюнки і ілюстрації)

1) Гра-інсценівка.

- Літо, любе літечко, дай мені смородини, чорної й червоної, і малини дай!

- Їх знайдеш у липні - прокидайся з сонечком, з кущиків зривай.

- Літо, любе літечко, дай мені брусниці та й ожини дай!

- Їх шукай у серпні – в лісі назбирай.

- Літо, любе літечко, барбарису й журавлини дай!

- Ой, не можу дати, вони ще зелені. Як надійте осінь - в неї запитай.

2)Бесіда.

- Які ще ягоди дарує нам ліс?(Суниці, чорницю, бузину)

Крім смачних, поживних та корисних для нас, людей, ягід, у лісі ще ростуть отруйні ягоди,рослини. Їх найкраще не збирати, не їсти, щоб не погіршити свого здоров'я. Але й і нищити не можна. Адже в природі все збалансовано, все знаходиться у рівновазі.

Отруйні ягоди – це:

* вороняче око. Від стебла ростуть4-5 листочків, а в центрі сидить ягідка. Плутають її з чорницею або лохиною;

* вовче лико. Дуже отруйна рослина. Ще його називають лісовий гіацинт за неймовірно тонкий і приємний аромат, схожий на запах гіацинта;

* жимолость або деревник, ще називають вовчі ягоди. Через незнання можна сплутати з черемхою;

* паслін з красивими чорними ягідками.

Отруйні рослини – блекота, чистотіл, красавка, конвалія та ін..Тому треба запам'ятати правило: їсти можна лише ті ягоди, зривати лише ті рослини, в їстівності котрих ви впевнені.

3) Слухання вірша.

І квітку лісову не стану рвати,

ЇЇ додому я не понесу,

Бо вдома їй джмеля не погойдати

І не попити ранками роси.

А. Костецький

4)Висновок.

Не нищить рослин « просто так». Не їжте в лісі жодної ягідки! А якщо впевнені в них – покажіть обов'язково дорослим і добре помийте перед їдою.

5) Бесіда.

Ви, мабуть, знаєте, що гриби також є їстівні й отруйні. Майже в кожного їстівного гриби є отруйний двійник. Наприклад: білий гриб – сатанинський гриб, підберезник – мухомор, сироїжка – бліда поганка.

Потрібно мати великий досвід та багато знань, щоб розпізнати їстівний гриб. На території Європи кількість їстівних грибів досягає 500 видів. Населенню відомо 80 -100 видів. В Україні, майже, всі ці види грибів ростуть, але в їжу ми використовуємо тільки 10-15 видів.

Не всі гриби потрібно зривати. Зустріли незнайомий грибок – не чіпайте, не топчіть : комусь він дуже потрібний. Деякими видами грибів лікують хворі звірята, зрештою, просто ласують ними; є гриби, що «дружать» з деревами, допомагають їм рости.

Дуже часто через незнання люди вживають в їжу отруйні гриби, тому тяжко хворіють і навіть помирають.

6) Висновок.

Без дозволу дорослих не збирайте гриби, особливо тоді, якщо вони вам невідомі. Все, що принесли з лісу в кошиках, обов'язково покажіть дорослим, які добре розуміють лісові подарунки.

7) Гра – інсценізація « В полоні у Мухомора і поганки» (За твором М. Зазулі).

Несправжні опеньки.

Твердять всі, що ми отруйні

І усі – гидкі на смак.

Але ми чудові хлопці,

В лісі знають, що це так.

І струнка Бліда Поганка,

І кокетник Мухомор,

Ми без запаху і смаку.

Чортів Гриб – наш командир!

Бліда Поганка.

Ми – отруйні, ми – смертельні,

Якщо нам хтось попадеться -

То скуштує страху й горя,

Тому згинути прийдеться!

Мухомор.

Отже, ти, смішне дівчатко,

Відгадай мою загадку.

Бо інакше – мусиш знати -

Дамо отрути скуштувати.

Загадки

По стежинці лісовій

Біжить півень Кукурій.

Він кричить: Ку-ку-рі-ку!

Честь і слава грибнику.

Я наповнив кошик свій

І біжу в курник мерщій.

Дорікають йому все ж6

- Всі ж гриби ти розтрясеш.

Й справді, гляньте, що то сталось –

Всі гриби перемішались:

Бо-ви-мас-під-оп-че-ки-ки,

Ки-сич-ли-під-ре-бе-лю-ки,

Ро-їж-сич-о-ни-ень-ки,

Си-зни-ро-пе-ри-ці-ки-ки.

- Діти, допоможіть розгадати загадку.

(Боровики, маслюки, підосичники, опеньки, підберезники, лисички, сироїжки, печериці.)

5. Бесіда про ознаки отруєння.

- Які ознаки отруєння вам відомі?

(Нудота після їжі. Блювота, біль у шлунку).

- При харчових отруєннях (ягодами, грибами0 потерпілому треба дати випити 3-4 склянки теплої води з сіллю. Це одночасно розведе отруту і промиє шлунок, викликавши блювоту.

Необхідно викликати «швидку допомогу» (103). Поки вона приїде, повторити процедуру промивання шлунка. Після цього дати хворому таблетки активованого вугілля. Цей чорний порошок всотує отруту із шлунка і кишечника та виводить її із організму.

Фізкультхвилинка.

Раз, два. Три, чотири – у лісок ми ходили,

Зайця сірого зустріли.

Зайчик прудко так стрибає,

Пташка весело літає,

Швидко лис десь пробіжить,

Їжачок в кущах сидить.

Посиділи і ми трішки,

Щоб спочили руки, ніжки.

Всі веселі, от чудово!

У лісок підемо знову.

6. Робота з підручником.

а) Опрацювання тексту підручника.

б) Розгляд і обговорення ілюстрацій.

в) Вивчення правил поводження в лісі.

г) Відповіді на запитання.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в зошиті.

Завдання 1.Які небезпеки можуть загрожувати лісі? Обведіть їх на малюнку олівцем. Як ви одягнетеся у лісі? Доведіть свій вибір. Чому вважаємо, що відпочинок у лісі – справжня насолода?

Завдання 2. Позначте різними кольорами їстівні та отруйні гриби.

Завдання 3.Розгляньте малюнки. Як діяти в кожній ситуації?

Завдання 4.Куди сховатися під час грози? Обведіть малюнок рамкою (Під куші)

Завдання 5.Самостійно позначте, з якими правилами поведінки в лісі ви погоджуєтеся. Вмійте обґрунтовувати свій вибір.

Завдання 6.Позначте зеленим кольором безпечне товариство для вас, червоним – кого слід уникати.

2. Гра «Так - ні».

Як йдете гриби збирати,

Не беріть усі підряд.

Пам'ятайте разом з нами

Добре правило моє,

Що між добрими грибами

І отруйні також є.

Хто гриби їстівні знає

І збирати їх мастак,

Хай мені відповідає

Словом простим – «Так».

І отруйні теж бувають –

Вам відомо, знають всі.

Діти, що гриби ці знають,

Хай говорять чітко – «Ні».

Підберезником назвався,

І засмаг – дивіться як!

У червону шапку вбрався.

Його можна брати? (Так)

На його червоній шляпці

Білі цяточки ясні.

Він красивий, мов у казці.

Будем брати його? (Ні)

Це коричневі маслята –

Шляпки в них блищать, мов лак.

Йдіть мерщій сюди, малята –

Їх візьмете в кошик? (Так)

Вона родилась на світанку,

Доки трави росяні.

Звуть її бліда поганка.

Вам подобається? (Ні)

Ці жовтесенькі сестрички

Любить кожен їсти всмак.

Бо грибочки ті – листочки.

Ви збираєте їх? (Так)

Ми бліді, ми неяскраві,

Ми поган очки ясні:

Білі, жовті, зеленаві.

В кошик пустите нас? (Ні)

Білий гриб міцний і дужий,

Як справжнісінький козак.

І всі хвалять його дуже.

Він найкращий? Справді? (Так)

V. Підсумок уроку.

- Що нового дізналися на уроці?

- Повторіть правила відпочинку на природі.

- Чому небезпечно ходити в ліс самому?

- Що, перш за все, треба зробити, коли заходите в ліс?

- Що робити з отруйними ягодами, грибами?

- Як слід поводитись при зустрічі із зміями, собаками?

- Які правила медичної допомоги при отруєнні?

Перегляд файлу

Тема. Правила безпечної поведінки в лісі.

Мета. Вчити правильному поводженню під час відпочинку на природі; ознайомити з основними ознаками отруєння грибами, ягодами, дикоростучими рослинами, виховувати любов та бережне ставлення до природи.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Ілюстрації до теми, таблиця «Отруйні гриби і ягоди».

                                   Хід уроку

І. Організаційний момент «Встав слово за змістом».

              Знайте, друзі: дітворі

   можна тільки у дворі

 гратись, бігати, стрибати

 чи  м'яча  гуртом ганяти.

               На дорозі ж – знає кожний –

               Гратися ніяк …( не можна!) О. Кононенко.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

    - Де найкраще гратися?

    - Сьогодні ми помандруємо лісом, відпочити і зрозуміти, коли ліс для нас – друг. Дізнаємося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, щоб відпочинок приніс радість, задоволення, чудові враження і хороше самопочуття.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя.

                Ліс – це казка, ліс – це диво,

   Все дляв сіх у ньому є.

   Йди і ти у ліс щасливо –

   Людям радість він дає.

                 В кожну пору ліс чарівний,

                 Придивляйся, пізнавай.

                 Він веселий, тихий, дивний –

                 Вчися і спостерігай.

   - Найкращий відпочинок – на природі. Природа дарує людям чисте повітря, бадьорість, гарний настрій. Людина – частина природи, тому повинна відчувати її настрій, її життєдайність. Саме серед природи людина оживає душею і відновлюється тілом.

      Наші предки дуже тонко відчували  зв'язок  людини з природою. Існували гороскопи, наприклад, друїдів, за якими кожній людині підходило  в психофізичному, психоемоційному станах певне дерево.

       І хоча ми – діти цивілізації, не вміємо спілкуватися з рослинами ( квітами, деревами) розумом – наша  душа прагне природи і сила живого лісу манить нас до себе.

    - Що таке ліс?

      Одним словом і не скажеш. Ліс – це великий мудрий організм природи, в якому все взаємопов'язане. Це структура, яка не тільки може подбати про себе, а й може допомогти людині. Хоча частенько людина стає причиною загрози для лісу, для природи.

2. Бесіда з елементами розповіді.

    - Яка небезпека може чекати на нас в лісі?

      Це небезпека загубитьсь у лісі, заблукати. Тому з'ясуємо, з ким можна йти до лісу.

       До лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими: з батьками, учителями.

        У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева і комашки - одноденки. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу, уважно.

       - Для чого в лісі потрібна увага?

       - Щоб не заблукати і швидко знайти дорогу назад. Приглядайтесь до дерев, стежок, ручаїв, кущів. За ознаками, які вони вам вкажуть, запам'ятаймо. На деревах мохи і лишайники покривають стовбур тільки з одного боку,мурашки будують свої свої  житла – мурашники – з одного боку. Гілок на деревах з одного боку менше, ніж з іншого. Вчіться читати книгу лісу і ви не заблукаєте в ньому. Та все ж не відходьте від дорослих.

3. Бесіда про правила поводження у разі зустрічі із зміями, бродячими собаками, дикими тваринами.

       Під час відпочинку в лісі треба пам'ятати, що господарі у ньому все ж не ми. Зустріти тварин можна рідко, бо, почувши людину, вони тікають або ж вони такі малі, що ми їх не помічаємо. Щоб така невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтесь у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортиків і маєчок. Тіло повинно бути закритим. А уникнути небезпеки зустрічі з великими  тваринами – просто: не шукай таких зустрічей, а якщо зустрілись, дайте можливість звірові утекти.

        Більшість людей боїться і не любить змій. У випадку зустрічі із ними ніколи їх не чіпайте. Будь-яка змія ляклива. Зустрівшись з людиною чи великою твариною, вона намагається відповзти, залізти у схованку. Та якщо перекрити їй шлях, нападе. Це природна реакція будь-якої тварини, якій загрожує небезпека. Якщо зайця чи котеня загнати в кут, дражнити, вони також будуть захищатися – кусатися або дряпатися.

 

 

docx
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
8309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку