Тема. Правила безпечної поведінки в лісі.
Мета. Вчити правильному поводженню під час відпочинку на природі; ознайомити з основними ознаками отруєння грибами, ягодами, дикоростучими рослинами, виховувати любов та бережне ставлення до природи.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Ілюстрації до теми, таблиця «Отруйні гриби і ягоди».
Хід уроку
І. Організаційний момент «Встав слово за змістом».
Знайте, друзі: дітворі
можна тільки у дворі
гратись, бігати, стрибати
чи м'яча гуртом ганяти.
На дорозі ж – знає кожний –
Гратися ніяк …( не можна!) О. Кононенко.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Де найкраще гратися?
- Сьогодні ми помандруємо лісом, відпочити і зрозуміти, коли ліс для нас – друг. Дізнаємося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, щоб відпочинок приніс радість, задоволення, чудові враження і хороше самопочуття.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя.
Ліс – це казка, ліс – це диво,
Все дляв сіх у ньому є.
Йди і ти у ліс щасливо –
Людям радість він дає.
В кожну пору ліс чарівний,
Придивляйся, пізнавай.
Він веселий, тихий, дивний –
Вчися і спостерігай.
- Найкращий відпочинок – на природі. Природа дарує людям чисте повітря, бадьорість, гарний настрій. Людина – частина природи, тому повинна відчувати її настрій, її життєдайність. Саме серед природи людина оживає душею і відновлюється тілом.
Наші предки дуже тонко відчували зв'язок людини з природою. Існували гороскопи, наприклад, друїдів, за якими кожній людині підходило в психофізичному, психоемоційному станах певне дерево.
І хоча ми – діти цивілізації, не вміємо спілкуватися з рослинами ( квітами, деревами) розумом – наша душа прагне природи і сила живого лісу манить нас до себе.
- Що таке ліс?
Одним словом і не скажеш. Ліс – це великий мудрий організм природи, в якому все взаємопов'язане. Це структура, яка не тільки може подбати про себе, а й може допомогти людині. Хоча частенько людина стає причиною загрози для лісу, для природи.
2. Бесіда з елементами розповіді.
- Яка небезпека може чекати на нас в лісі?
Це небезпека загубитьсь у лісі, заблукати. Тому з'ясуємо, з ким можна йти до лісу.
До лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими: з батьками, учителями.
У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева і комашки - одноденки. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу, уважно.
- Для чого в лісі потрібна увага?
- Щоб не заблукати і швидко знайти дорогу назад. Приглядайтесь до дерев, стежок, ручаїв, кущів. За ознаками, які вони вам вкажуть, запам'ятаймо. На деревах мохи і лишайники покривають стовбур тільки з одного боку,мурашки будують свої свої житла – мурашники – з одного боку. Гілок на деревах з одного боку менше, ніж з іншого. Вчіться читати книгу лісу і ви не заблукаєте в ньому. Та все ж не відходьте від дорослих.
3. Бесіда про правила поводження у разі зустрічі із зміями, бродячими собаками, дикими тваринами.
Під час відпочинку в лісі треба пам'ятати, що господарі у ньому все ж не ми. Зустріти тварин можна рідко, бо, почувши людину, вони тікають або ж вони такі малі, що ми їх не помічаємо. Щоб така невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтесь у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортиків і маєчок. Тіло повинно бути закритим. А уникнути небезпеки зустрічі з великими тваринами – просто: не шукай таких зустрічей, а якщо зустрілись, дайте можливість звірові утекти.
Більшість людей боїться і не любить змій. У випадку зустрічі із ними ніколи їх не чіпайте. Будь-яка змія ляклива. Зустрівшись з людиною чи великою твариною, вона намагається відповзти, залізти у схованку. Та якщо перекрити їй шлях, нападе. Це природна реакція будь-якої тварини, якій загрожує небезпека. Якщо зайця чи котеня загнати в кут, дражнити, вони також будуть захищатися – кусатися або дряпатися. Змія нападає не одразу. Спочатку старається налякати. Гадюка, наприклад, скручується кільцем, потім робить загрозливі випади. Якщо натрапили на змію зненацька і бачите, що звернулася клубочком, різко відійдіть убік. Щоб рідше зустрічатися з отруйними зміями, треба знати їх улюблені місця і звички. Вони полюють вночі, а вдень полюбляють грітися на сонці біля своїх нір. Їхні нори можуть бути під старим пеньком або в трухлявому стовбурі упалого дерева. Біля таких місць треба бути обережним. І звичайно, не треба рукою перевіряти дупло дерева – там може бути зовсім не білочка. Треба бути насторожі біля сільського будинку, коли набираєте дрова Змії люблять ховатися у місцях складання дров. Якщо ж змія все ж вкусила, треба оглянути місце укусу. Дві смужки тоненьких дрібних подряпин – знак того, що змія неотруйна. Якщо ж в кінці цих смужок є ще одна чи дві червоні крапки – це проколи кликів отруйної змії. Ваші дії – негайно в лікарню, що раніше потерпілий отримає протиотруту, то краще буде для вас.
Комах приваблюють блискучі прикраси, сильні аромати парфум. То ж, щоб не постраждати від укусів бджіл, ос, комарів, подумайте, як одягнутися в лісі. Не руйнуйте гнізд комах, не займайте їх. Іноді їхні укуси можуть бути смертельними. Хороший засіб від укусів комах – подорожник. Він зніме почервоніння, біль, свербіж. Листочки треба спочатку подрібнити або розжувати, а потім зелену масу прикласти до місця укусу.
Якщо зустрілись з бродячим собакою, ніколи не повертайсь до нього спиною і не тікайте. Зупиніться, поверніться до нього обличчям і повільно відступайте від нього, дайте йому дорогу. Запам'ятайте: не піднімайте рук, не робіть різких рухів, не посміхайтеся (він вирішить, що це оскал, виклик до бою) і не показуйте свого страху. Якщо ж собака готовий на вас напасти, захистіть горло. Захищайтесь палкою, камінням, піском; старайтесь вдарити пса у ніс. В найгірших випадках, коли собака сильний і збив вас з ніг, обов'язково поверніться на живіт, захистіть руками шию, ліктями обличчя і не рухайтесь.
Якщо собака покусав, промийте рану водою з милом або перекисом водню (щоб змити слину тварини). Змажте краї рани йодом. Закрийте місце укусу чистою пов'язкою і чимдуж в травмпункт. Там лікарі вам допоможуть.
4. Розповідь про небезпеку отруєння ягодами і грибами.
(Впродовж всієї розповіді демонструю малюнки і ілюстрації)
1) Гра-інсценівка.
- Літо, любе літечко, дай мені смородини, чорної й червоної, і малини дай!
- Їх знайдеш у липні - прокидайся з сонечком, з кущиків зривай.
- Літо, любе літечко, дай мені брусниці та й ожини дай!
- Їх шукай у серпні – в лісі назбирай.
- Літо, любе літечко, барбарису й журавлини дай!
- Ой, не можу дати, вони ще зелені. Як надійте осінь - в неї запитай.
2)Бесіда.
- Які ще ягоди дарує нам ліс?(Суниці, чорницю, бузину)
Крім смачних, поживних та корисних для нас, людей, ягід, у лісі ще ростуть отруйні ягоди,рослини. Їх найкраще не збирати, не їсти, щоб не погіршити свого здоров'я. Але й і нищити не можна. Адже в природі все збалансовано, все знаходиться у рівновазі.
Отруйні ягоди – це:
* вороняче око. Від стебла ростуть4-5 листочків, а в центрі сидить ягідка. Плутають її з чорницею або лохиною;
* вовче лико. Дуже отруйна рослина. Ще його називають лісовий гіацинт за неймовірно тонкий і приємний аромат, схожий на запах гіацинта;
* жимолость або деревник, ще називають вовчі ягоди. Через незнання можна сплутати з черемхою;
* паслін з красивими чорними ягідками.
Отруйні рослини – блекота, чистотіл, красавка, конвалія та ін..Тому треба запам'ятати правило: їсти можна лише ті ягоди, зривати лише ті рослини, в їстівності котрих ви впевнені.
3) Слухання вірша.
І квітку лісову не стану рвати,
ЇЇ додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками роси.
А. Костецький
4)Висновок.
Не нищить рослин « просто так». Не їжте в лісі жодної ягідки! А якщо впевнені в них – покажіть обов'язково дорослим і добре помийте перед їдою.
5) Бесіда.
Ви, мабуть, знаєте, що гриби також є їстівні й отруйні. Майже в кожного їстівного гриби є отруйний двійник. Наприклад: білий гриб – сатанинський гриб, підберезник – мухомор, сироїжка – бліда поганка.
Потрібно мати великий досвід та багато знань, щоб розпізнати їстівний гриб. На території Європи кількість їстівних грибів досягає 500 видів. Населенню відомо 80 -100 видів. В Україні, майже, всі ці види грибів ростуть, але в їжу ми використовуємо тільки 10-15 видів.
Не всі гриби потрібно зривати. Зустріли незнайомий грибок – не чіпайте, не топчіть : комусь він дуже потрібний. Деякими видами грибів лікують хворі звірята, зрештою, просто ласують ними; є гриби, що «дружать» з деревами, допомагають їм рости.
Дуже часто через незнання люди вживають в їжу отруйні гриби, тому тяжко хворіють і навіть помирають.
6) Висновок.
Без дозволу дорослих не збирайте гриби, особливо тоді, якщо вони вам невідомі. Все, що принесли з лісу в кошиках, обов'язково покажіть дорослим, які добре розуміють лісові подарунки.
7) Гра – інсценізація « В полоні у Мухомора і поганки» (За твором М. Зазулі).
Несправжні опеньки.
Твердять всі, що ми отруйні
І усі – гидкі на смак.
Але ми чудові хлопці,
В лісі знають, що це так.
І струнка Бліда Поганка,
І кокетник Мухомор,
Ми без запаху і смаку.
Чортів Гриб – наш командир!
Бліда Поганка.
Ми – отруйні, ми – смертельні,
Якщо нам хтось попадеться -
То скуштує страху й горя,
Тому згинути прийдеться!
Мухомор.
Отже, ти, смішне дівчатко,
Відгадай мою загадку.
Бо інакше – мусиш знати -
Дамо отрути скуштувати.
Загадки
По стежинці лісовій
Біжить півень Кукурій.
Він кричить: Ку-ку-рі-ку!
Честь і слава грибнику.
Я наповнив кошик свій
І біжу в курник мерщій.
Дорікають йому все ж6
- Всі ж гриби ти розтрясеш.
Й справді, гляньте, що то сталось –
Всі гриби перемішались:
Бо-ви-мас-під-оп-че-ки-ки,
Ки-сич-ли-під-ре-бе-лю-ки,
Ро-їж-сич-о-ни-ень-ки,
Си-зни-ро-пе-ри-ці-ки-ки.
- Діти, допоможіть розгадати загадку.
(Боровики, маслюки, підосичники, опеньки, підберезники, лисички, сироїжки, печериці.)
5. Бесіда про ознаки отруєння.
- Які ознаки отруєння вам відомі?
(Нудота після їжі. Блювота, біль у шлунку).
- При харчових отруєннях (ягодами, грибами0 потерпілому треба дати випити 3-4 склянки теплої води з сіллю. Це одночасно розведе отруту і промиє шлунок, викликавши блювоту.
Необхідно викликати «швидку допомогу» (103). Поки вона приїде, повторити процедуру промивання шлунка. Після цього дати хворому таблетки активованого вугілля. Цей чорний порошок всотує отруту із шлунка і кишечника та виводить її із організму.
Фізкультхвилинка.
Раз, два. Три, чотири – у лісок ми ходили,
Зайця сірого зустріли.
Зайчик прудко так стрибає,
Пташка весело літає,
Швидко лис десь пробіжить,
Їжачок в кущах сидить.
Посиділи і ми трішки,
Щоб спочили руки, ніжки.
Всі веселі, от чудово!
У лісок підемо знову.
6. Робота з підручником.
а) Опрацювання тексту підручника.
б) Розгляд і обговорення ілюстрацій.
в) Вивчення правил поводження в лісі.
г) Відповіді на запитання.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті.
Завдання 1.Які небезпеки можуть загрожувати лісі? Обведіть їх на малюнку олівцем. Як ви одягнетеся у лісі? Доведіть свій вибір. Чому вважаємо, що відпочинок у лісі – справжня насолода?
Завдання 2. Позначте різними кольорами їстівні та отруйні гриби.
Завдання 3.Розгляньте малюнки. Як діяти в кожній ситуації?
Завдання 4.Куди сховатися під час грози? Обведіть малюнок рамкою (Під куші)
Завдання 5.Самостійно позначте, з якими правилами поведінки в лісі ви погоджуєтеся. Вмійте обґрунтовувати свій вибір.
Завдання 6.Позначте зеленим кольором безпечне товариство для вас, червоним – кого слід уникати.
2. Гра «Так - ні».
Як йдете гриби збирати,
Не беріть усі підряд.
Пам'ятайте разом з нами
Добре правило моє,
Що між добрими грибами
І отруйні також є.
Хто гриби їстівні знає
І збирати їх мастак,
Хай мені відповідає
Словом простим – «Так».
І отруйні теж бувають –
Вам відомо, знають всі.
Діти, що гриби ці знають,
Хай говорять чітко – «Ні».
Підберезником назвався,
І засмаг – дивіться як!
У червону шапку вбрався.
Його можна брати? (Так)
На його червоній шляпці
Білі цяточки ясні.
Він красивий, мов у казці.
Будем брати його? (Ні)
Це коричневі маслята –
Шляпки в них блищать, мов лак.
Йдіть мерщій сюди, малята –
Їх візьмете в кошик? (Так)
Вона родилась на світанку,
Доки трави росяні.
Звуть її бліда поганка.
Вам подобається? (Ні)
Ці жовтесенькі сестрички
Любить кожен їсти всмак.
Бо грибочки ті – листочки.
Ви збираєте їх? (Так)
Ми бліді, ми неяскраві,
Ми поган очки ясні:
Білі, жовті, зеленаві.
В кошик пустите нас? (Ні)
Білий гриб міцний і дужий,
Як справжнісінький козак.
І всі хвалять його дуже.
Він найкращий? Справді? (Так)
V. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися на уроці?
- Повторіть правила відпочинку на природі.
- Чому небезпечно ходити в ліс самому?
- Що, перш за все, треба зробити, коли заходите в ліс?
- Що робити з отруйними ягодами, грибами?
- Як слід поводитись при зустрічі із зміями, собаками?
- Які правила медичної допомоги при отруєнні?
Тема. Правила безпечної поведінки в лісі.
Мета. Вчити правильному поводженню під час відпочинку на природі; ознайомити з основними ознаками отруєння грибами, ягодами, дикоростучими рослинами, виховувати любов та бережне ставлення до природи.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Ілюстрації до теми, таблиця «Отруйні гриби і ягоди».
Хід уроку
І. Організаційний момент «Встав слово за змістом».
Знайте, друзі: дітворі
можна тільки у дворі
гратись, бігати, стрибати
чи м'яча гуртом ганяти.
На дорозі ж – знає кожний –
Гратися ніяк …( не можна!) О. Кононенко.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Де найкраще гратися?
- Сьогодні ми помандруємо лісом, відпочити і зрозуміти, коли ліс для нас – друг. Дізнаємося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, щоб відпочинок приніс радість, задоволення, чудові враження і хороше самопочуття.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя.
Ліс – це казка, ліс – це диво,
Все дляв сіх у ньому є.
Йди і ти у ліс щасливо –
Людям радість він дає.
В кожну пору ліс чарівний,
Придивляйся, пізнавай.
Він веселий, тихий, дивний –
Вчися і спостерігай.
- Найкращий відпочинок – на природі. Природа дарує людям чисте повітря, бадьорість, гарний настрій. Людина – частина природи, тому повинна відчувати її настрій, її життєдайність. Саме серед природи людина оживає душею і відновлюється тілом.
Наші предки дуже тонко відчували зв'язок людини з природою. Існували гороскопи, наприклад, друїдів, за якими кожній людині підходило в психофізичному, психоемоційному станах певне дерево.
І хоча ми – діти цивілізації, не вміємо спілкуватися з рослинами ( квітами, деревами) розумом – наша душа прагне природи і сила живого лісу манить нас до себе.
- Що таке ліс?
Одним словом і не скажеш. Ліс – це великий мудрий організм природи, в якому все взаємопов'язане. Це структура, яка не тільки може подбати про себе, а й може допомогти людині. Хоча частенько людина стає причиною загрози для лісу, для природи.
2. Бесіда з елементами розповіді.
- Яка небезпека може чекати на нас в лісі?
Це небезпека загубитьсь у лісі, заблукати. Тому з'ясуємо, з ким можна йти до лісу.
До лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими: з батьками, учителями.
У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева і комашки - одноденки. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу, уважно.
- Для чого в лісі потрібна увага?
- Щоб не заблукати і швидко знайти дорогу назад. Приглядайтесь до дерев, стежок, ручаїв, кущів. За ознаками, які вони вам вкажуть, запам'ятаймо. На деревах мохи і лишайники покривають стовбур тільки з одного боку,мурашки будують свої свої житла – мурашники – з одного боку. Гілок на деревах з одного боку менше, ніж з іншого. Вчіться читати книгу лісу і ви не заблукаєте в ньому. Та все ж не відходьте від дорослих.
3. Бесіда про правила поводження у разі зустрічі із зміями, бродячими собаками, дикими тваринами.
Під час відпочинку в лісі треба пам'ятати, що господарі у ньому все ж не ми. Зустріти тварин можна рідко, бо, почувши людину, вони тікають або ж вони такі малі, що ми їх не помічаємо. Щоб така невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтесь у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортиків і маєчок. Тіло повинно бути закритим. А уникнути небезпеки зустрічі з великими тваринами – просто: не шукай таких зустрічей, а якщо зустрілись, дайте можливість звірові утекти.
Більшість людей боїться і не любить змій. У випадку зустрічі із ними ніколи їх не чіпайте. Будь-яка змія ляклива. Зустрівшись з людиною чи великою твариною, вона намагається відповзти, залізти у схованку. Та якщо перекрити їй шлях, нападе. Це природна реакція будь-якої тварини, якій загрожує небезпека. Якщо зайця чи котеня загнати в кут, дражнити, вони також будуть захищатися – кусатися або дряпатися.