Мета уроку:
навчальна - ознайомити з предметом вивчення інформатики, метою і завданням курсу, з правилами поведінки в кабінеті інформатики; сформувати поняття інформація, повідомлення, дані та взаємозв'язки між ними;
розвивальна - розвивати вміння правильно і чітко висловлювати свої думки, грамотно формулювати твердження з предмета;
виховна - виховувати інформаційну культуру учнів, дбайливе ставлення до шкільної комп'ютерної техніки, до книг, зокрема до підручників.
Практичні завдання уроку: виконання інтерактивної вправи «Типи повідомлень».
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учні мають знати:
-правила поведінки в комп'ютерному класі;
-види інформаційних повідомлень;
-властивості інформації.
Учні мають вміти:
-правильно і чітко формулювати поняття інформація, повідомлення;
-виходячи з отриманих даних, визначати тип повідомлення.
Тип уроку: комбінований.
Розділ І. Інформація та повідомлення. Інформаційні процеси. |
Урок 1 |
Мета уроку:
навчальна - ознайомити з предметом вивчення інформатики, метою і завданням курсу, з правилами поведінки в кабінеті інформатики; сформувати поняття інформація, повідомлення, дані та взаємозв’язки між ними;
розвивальна - розвивати вміння правильно і чітко висловлювати свої думки, грамотно формулювати твердження з предмета;
виховна - виховувати інформаційну культуру учнів, дбайливе ставлення до шкільної комп’ютерної техніки, до книг, зокрема до підручників.
Практичні завдання уроку: виконання інтерактивної вправи «Типи повідомлень».
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учні мають знати:
Учні мають вміти:
Тип уроку: комбінований.
Метод навчання: пояснювально-ілюстраційний.
Засоби навчання:
Технічні: комп’ютери, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, доступ до мережі Інтернет.
Програмні: операційна система Windows 7, програма Power Point, web-переглядач.
Наочність: підручники, зошити, пам’ятки «Техніка безпеки та правила поведінки в кабінеті інформатики», «Вправи для зняття м’язового напруження», «Вправи для очей», навчальна презентація Lesson5-1.pptx, відео «Як правильно сидіти за комп'ютером», інтерактивна вправа «Типи повідомлень».
Список використаної літератури:
Інформатика: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів / H.B. Морзе, O. B. Барна, Київ «Освіта» , 2013;
Інформатика: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Й.Я.Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько, Київ «Генеза», 2013.
Усі уроки інформатики. 5 клас: навчальний посібник / Р. І. Лещук, I. M. Лещук Харків ТОВ «Видавнича група «Основа», 2013.
План уроку.
Хід уроку
Почався новий навчальний рік, ви всі стали п’ятикласниками і це наш перший урок інформатики в п’ятому класі. Думаю вам усім кортить дізнатися, що саме ми вивчатимемо, чому ви навчитеся та якого досвіду набудете. Трохи відкрию для вас завісу таємничості та поділюся своїми планами. Протягом цього навчального року, ви відкриєте для себе багато цікавого. Познайомитеся з поняттям «інформація», яка є не лише частиною навколишнього світу, а й предметом вивчення інформатики. Ви дізнаєтеся про різні комп’ютери, познайомитеся з їх можливостями та вдосконалите свої навички роботи з пристроями ПК. Вже зовсім скоро ви вмітимете створювати красиві зображення, презентувати свої ідеї та захищати власні проекти. І допоможе вам в цьому ваш друг комп’ютер.
Щоб комп’ютер став для вас дійсно другом, а не ворогом, потрібно пам’ятати, що він не іграшка, а серйозний інструмент. Спочатку треба навчитися ним користуватися, щоб не завдати шкоди ні собі, ні апаратному та програмну забезпеченню ПК. Для цього необхідно засвоїти декілька дуже важливих правил роботи з цим універсальним інструментом. У цьому вам допоможе пам’ятка «Техніка безпеки та правила поведінки в кабінеті інформатики». Вона знаходиться на столі біля кожного учнівського комп’ютера. Пропоную вам самостійно ознайомитися з цим документом.
(Учні самостійно опрацьовують пам’ятку «Техніка безпеки та правила поведінки в кабінеті інформатики»)
Фронтальне опитування
1. Як необхідно сидіти за комп’ютером?
2. Як поводитися біля комп’ютера?
3. Що не можна робити за комп’ютером?
4. Що ви повинні зробити якщо відчуєте запах диму або незрозумілий шум?
5. Який період часу вам можна знаходитися за комп’ютером без перерви?
Я бачу, що ви уважно попрацювали з пам’яткою «Техніки безпеки та правил поведінки в кабінеті інформатики». Зараз для закріплення вивченого матеріалу пропоную вам переглянути цікаве відео, яке містить дуже корисні поради для вас.
(Перегляд відео «Як правильно сидіти за комп'ютером»)
Перед тим, як розпочати нову тему, я хочу вас запитати чи знаєте ви що таке інформатика? (Відповіді дітей)
Інформатика – це досить молода наука, але вона набирає обертів з великою швидкістю. Назва її походить від понять «інформація» та «автоматика», які у підсумку дають поняття «інформатика». Предметом вивчення її є інформація, тобто інформатика вивчає що таке інформація, як шукати, збирати, передавати, обробляти та зберігати інформацію.
А як ви розумієте поняття інформація? (Відповіді дітей)
Щодня ви отримуєте нову інформацію. Кожного дня вас будить будильник, повідомляючи, що настав ранок. Матуся надає інформацію, що настав час снідати. Переходячи дорогу, ви отримуєте інформацію від світлофора про те чи можна переходити, чи потрібно пропустити автомобілі. Про початок та кінець уроку інформує шкільний дзвоник. Нову інформацію на уроках ви отримуєте від своїх вчителів. На перервах ви обмінюєтеся інформацією зі своїми друзями. Цей список можна продовжувати і продовжувати.
Отже, ми з вами можемо дати визначення інформації: інформація – це відомості про світ, що нас оточує і про явища, які відбуваються в ньому. Давайте це визначення напишемо у свої зошити. (Діти записують визначення)
Людина сприймає інформацію за допомогою п’яти органів чуття: слуху, зору, нюху, дотику, смаку. А передається інформація за допомогою повідомлень. Наприклад:
То ж давайте законспектуємо наступні визначення. Повідомлення – це дані, що підлягають передаванню. Дані – це зрозуміла інформація, яку можна передавати та обробляти. Буде доречним також записати які види інформаційних повідомлень ви вже знаєте (візуальні, звукові, нюхові, смакові, тактильні). (Діти пишуть конспект)
За допомогою повідомлень відбувається обмін інформацією між людьми, між людьми і пристроями, між пристроями; обмін сигналами в рослинному і тваринному світі тощо. Повідомлення бувають усними, письмовими, у вигляді малюнків, відтворені жестами, спеціальними знаками чи організовані якимось іншим чином. Прикладами повідомлень є розповідь учителя, лист, покази термометра тощо. Наведіть свої приклади повідомлень. (Відповідь дітей)
Інформація має свої властивості. Основними властивостями інформації є:
Корисність. Корисність інформації оцінюється за тими задачами, які можна розв’язати з її використанням. Відомості, корисні для однієї людини, виявляються непотрібними для іншої, якщо вона не може їх використати.
Актуальність. Інформація актуальна (своєчасна), якщо вона важлива в певний момент часу. Наприклад, програма телепередач актуальна тільки на визначений день.
Достовірність. Інформація вважається достовірною, якщо вона не суперечить реальній дійсності, правильно її пояснює і підтверджується нею. Наприклад, трамвай їздить по рейках.
Об’єктивність. Інформація може бути об’єктивною або суб’єктивною (залежати чи не залежати від судження окремої людини). Наприклад, повідомлення «вода холодна» є суб’єктивним, водночас повідомлення «температура води +10° С» дає об’єктивну інформацію.
Повнота. Інформація повна, якщо її достатньо для правильних висновків і прийняття правильних рішень. Якщо людині на основі якої-небудь інформації доводиться щось вирішувати, то вона спочатку оцінює, чи досить цієї інформації для ухвалення правильного рішення.
Зрозумілість. Інформація зрозуміла, якщо під час її сприймання немає потреби в додаткових повідомленнях (не виникає запитань). Наприклад, складні математичні формули незрозумілі учням початкових класів.
Основні властивості інформації запишіть у зошит. (Діти конспектують)
Якщо повідомлення не несе корисної інформації, то воно несе шум. Інформація може перетворюватися на шум, і навпаки, шум може перетворюватись на інформацію (залежно від ситуації).
Проведення комплексу вправ для зняття м’язового напруження
Фронтальне опитування
Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми.
Виконання вправи «Типи повідомлень»
Сьогодні на уроці ми почали вивчати новий предмет — інформатику, ознайомилися з основними поняттями цієї науки (інформація, повідомлення, дані, шум). Розглянули властивості інформації, способи сприйняття інформації та форми її подання.
Сподіваюсь, вам сподобався урок і ви з відповідальністю та повагою поставитеся до вивчення інформатики.
Опрацювати §1 підручника. Вивчити конспект уроку.