План-конспект відкритого уроку з
соціально-побутового орієнтування в 9 класі на тему:
«Правила та засоби спілкування»
Вчитель
Соколова Галина Олександрівна
м. Київ
Структура уроку: засвоєння нових знань.
Тема: Правила та засоби спілкування.
Мета: 1) Поглибити знання учнів про правила спілкування;
дати поняття про вербальні та невербальні засоби під час спілкування;
показати дітям важливість ставлення до інших з повагою;
спонукати до виконання вивчених правил культурної поведінки.
2) корегувати процес засвоєння знань та умінь учнями;
3) сприяти формуванню доброти, чуйності, делікатності
4) розвивати культуру мовлення;
5) збагачувати активний словник.
Обладнання: клубок яскравих ниток;слайди по темі;
ілюстративний матеріал;основні правила
спілкування (пам’ятка кожному учню).
Словник: вербальне, невербальне спілкування, міміка, жести
Хід уроку:
Енергізатор «Клубочок»
(Энергізаторами є засоби для підвищення енергетичного потенціалу організму.)
Учні стоять у колі, передаючи клубочок яскравих ниток, говорячи при цьому добрі побажання тому, хто їм подобається. Утворюється павутинка, яка з’єднує всіх дітей. Це – павутинка добрих побажань. (Діти сідають на місця.)
(Слайд 1)
Щире слово серце гріє,
І чарівним все стає,
Встали вранці – усміхніться,
День чудовий настає.
Людина від народження і до глибокої старості живе серед людей, спілкується з ними. Уміння спілкуватися – велике мистецтво. Від цього залежить настрій людини, емоційний підйом, здоров’я.
Сьогодні ми будемо вести мову про правила та засоби спілкування в різних життєвих ситуаціях. Також ви дізнаєтесь якими засобами повинна володіти людина для спілкування.
За мету ми сьогодні ставимо навчитись не тільки словесно а й мовами жестів приносити людям радість, задоволення від спілкування з вами.
(слайд 2 – 6).
Словник: ВЕРБАЛЬНЕ СПІЛКУВАННЯ
НЕВЕРБАЛЬНЕ СПІЛКУВАННЯ
МІМІКА
ЖЕСТИ
Завдання: підкреслити тих людей, з якими вам приємно спілкуватися. Розкажіть, чому ви обрали саме їх.
Тато, мама, бабуся, брат, сестра, учитель, бешкетник, дідусь, міліціонер, сусід, бібліотекар, товариш, старшокласник.
(слайд 7)
Розгляньте малюнок і дайте відповідь якими засобами діти виражають турботу про бабусю вербальними чи невербальними? Назвіть що вони роблять.
(Поки діти розглядають слайд -
Індивідуальна робота з ___________________.
Дати малюнок із зображенням поганих вчинків. Потрібно розрізаними малюнками виправити поведінку дітей, поклавши їх зверху на малюнок.
Завдання: скласти прислів’я з поданих слів. Пояснити зміст.
відчинені, всі, двері, Ввічливості.
(слайд 8)
Ввічливості всі двері відкриті.
(слайд 9)
Ми з вами говорили про ввічливість. У перекладі слово «ввічливий» означає «знає, як себе поводити». Дійсно, ввічливість - необхідна умова будь-якого спілкування, якщо ви хочете, щоб спілкування виявилося продуктивним.
Ось основні правила спілкування
1. Під час розмови з іншими людьми намагайся бути ввічливим.
2. Поважай співрозмовника, будь уважним, доброзичливим.
3. Уважно слухай того, з ким говориш, не перебивай його без вибачення.
4. Спілкуючись з іншими намагайся не виявляти свого поганого настрою.
5. Не розмовляй без потреби голосно, не вживай грубих слів.
6. Під час розмови не викрикуй, не розмахуй руками.
7. До дорослих і незнайомих звертайся тільки на «Ви».
Ввічливим потрібно бути завжди, а так як ми з вами знаходимося більшу частину часу в школі, основними для вас є правила шкільного спілкування.
Шкільне спілкування.
1. Запізнившись на урок попроси вибачення і дозволу сісти за парту.
2. У школу приходь охайним, зачесаним.
3. Завжди першим вітайся з вчителями, однокласниками.
5. Пам’ятай: гарно поводитися на уроці, в школі повинен кожен учень.
6. На уроці сиди прямо, слухай уважно вчителя. Коли хочеш відповісти, не вигукуй, а підніми руку.
7. На перерві дотримуйся правил ввічливості та культури спілкування.
Ви вже знаєте, що в процесі спілкування люди використовують не лише слова, а й різні рухи.
(слайд 10)
Фізкультхвилинка:
Завдання. . На малюнку зображені радість, щастя, гнів, злість, страх, біль. Зверніть увагу на положення брів, форму обличчя, рота
(Слайд 11, 12)
Зараз ми з вами за допомогою міміки передамо різні емоції. (показ емоцій дітьми за завданням вчителя).
Отже, за допомогою жестів, міміки можна визначити душевний стан людини.
Закріплення набутих знань:
1). В.Сухомлинський «Здрастуйте»
Лісовою стежкою йдуть батько і маленький син. Тиша. Сонце світить. Стукає дятел. Дзюрчить струмок в лісовій глушині. Раптом син побачив: назустріч їм іде бабуся з паличкою.
-- Тату, куди йде бабуся? — запитав син.
-- Побачити, зустріти чи провести,— відповів батько.
-- Коли зустрінемося з нею, ми скажемо їй здрастуйте,— сказав батько.
-- Навіщо їй казати це слово? — здивувався син.—Ми ж зовсім незнайомі.
-- А ось зустрінемося, скажемо їй здрастуйте, тоді побачиш, для чого.
Ось і бабуся.
-- Здрастуйте,— сказав син.
-- Здрастуйте,— сказав тато.
-- Здрастуйте,— сказала бабуся і усміхнулася.
І син із здивуванням побачив: все кругом змінилось. Сонце засвітило яскравіше. По верхів'ях дерев пробіг легенький вітерець, листочки заграли, затремтіли. В кущах заспівали пташки — до цього їх не було чути. На душі у хлопчика стало радісно.
-- Чому це так? — запитав син.
-- Тому, що ми сказали людині здрастуй, і вона усміхнулася.
2) Рольова гра «Вихованість» (розмова двох дівчаток і втручання у розмову неввічливого однокласника). Аналіз ситуації.
Запам’ятайте на все життя таке правило:
Поводьтесь з людьми так, як би ви хотіли,
щоб поводились з вами.
(слайд 13)
І на останок, я вам пропоную на малюнку позначити ту фігурку «пухнастика», який відповідає вашому сьогоднішньому настрою.
(Слайд 14)