Урок "Правила вживання апострофа"

Про матеріал

Розробка уроку у 5 класі на тему "Правила вживання апострофа". Під час вивчення теми учні повинні засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом, узагальнити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах.

Перегляд файлу

    Снов’янська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів

C:\Users\School\Desktop\Downloads\kult_zast_.png

 

C:\Users\School\Desktop\Downloads\MIKAA396.jpgПравила вживання апострофа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок підготувала

учитель української мови та літератури

Дуброва Оксана Валеріївна

 

 

 

 

2018

Тема: Правила вживання апострофа

Мета:

  • Навчальна: засвоїти нові правила вживання апострофа; удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом;  узагальнити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах. 
  • Розвивальна: формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; розвивати навички самостійної та групової роботи, самоаналізу та самоконтролю; виховувати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ.
  • Виховна: поглибити знання про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка; прививати учням любов до рідної землі, мови; виховувати здатність до співчуття, небайдужість до чужого горя; вчити відстоювати свої права й переконання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку умінь та навичок з елементами повторення та використанням інтерактивних технологій.

Обладнання: підручники, портрет письменника, ілюстративні матеріали до життєвого і творчого шляху, відеоматеріали, книжкова виставка, комп’ютер.

 

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності:

- Добрий день, діти! Рада всіх вітати на нашому уроці.Чи гарний у вас сьогодні настрій? Бачу не у всіх! Щоб покращити настрій, спробуємо відгадати загадку.

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати «ім’я» -

Одразу стану потрібним я. (Апостроф)

Цей знак унікальний, бо ж не в кожній мові він є! І тому його не можна губити і забувати, бо від цього мова збідніє, стане незрозумілою.

ІІ. Повідомлення теми уроку

-  Сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою «Правила написання апострофа». Тема ця для вас не нова, але нам доведеться познайомитися ще з кількома правилами, крім тих, які відомі вам з початкових класів. Тарас Шевченко  – гордість та символ України. Він не лише видатний поет і художник, національний герой, а й відомий і шанований в усьому світі митець. Проблеми, які підіймає у своїй творчості поет, теми, які він охоплює, не є суто національними, вони загальнолюдські. Думки й почуття, втілені в творах Тараса Шевченка, непідвладні часу й актуальні в усьому світі. Вони не залишають нас байдужими, знаходять відгук у наших серцях.

- Сподіваюся, всі ви отримаєте величезне задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що багато знаєте і вмієте. Тож бажаю всім гарного настрою і успіхів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  1. «Мозковий штурм»
  1. Що таке фонетика?
  2. Що таке орфографія?
  3. Що таке графіка?
  4. Скільки звуків в українській мові?
  5. Скільки з них голосних звуків?
  6. Які букви завжди позначають два звуки?
  7. Коли букви я,ю,є позначають один звук?
  8. Коли букви я,ю,є позначають два звуки?

2. Каліграфічнахвилинка

Розгортаємо  зошити, записуємо дату, вид роботи і тему уроку.

(Пишемогарно й правильно букву «у». Невипадково ми почали саме з неї.)

  • З якої букви починається назва нашої держави?
  • З букви У. Україна. Яка орфограма є в цьомуслові? («Велика буква») (Учні записують слово «Україна».)
  • Запишіть фонетичною транскрипцією це слово.
  • Скільки букв і скільки звуків у цьому слові?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(засвоїти правила вживання апострофа, вміти правильно вимовляти і писати слова з апострофом, вільно користуватися ними у мовленні ).

Апостроф (грец. αποστροφος — звернений набік) — орфограма не буквенна. Це графічний знак, який не позначає звука. За допомогою апострофа в українській мові відокремлюються голосні літери від попередніх губних приголосних та «р». Наприклад: м'язи,бур'ян.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Апостроф ставимо

  • Після б, п, в, м, ф перед Я, Ю, Є, Ї:п’ять, б’ється, бездощів’я, м’ясо, м’ята, сім’я, міжбрів’я;
  • після р твердого: кар’єр, бар’єр, пір’я, подвір’я, ганчір’я, підгір’я, матір’ю, міжгір’я, сузір’я;
  • після префіксів та першої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: між’ярусний, трьох’ярусний, перед’ювілейний, об’ява, роз’яснення, під’їзд, пів’яблука, пів’їдальні, пів’ящика, дит’ясла;
  • після к перед я: Лук’ян, Лук’янова, Лук’яненка, Лук’янівка.

Апостроф не ставимо

  • після р м’якого: ряска, рядно, рябий, звірячий, буря, буряк, буря, бурячиння, гарячий;
  • після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї (якщо перед складом немаєр, голосного): тьмяний, торф’яний, медвяний,верф’ю, морквяний, черв’як.

 

V. Опрацювання теоретичного матеріалу

1. Робота з підручником:

а) опрацювання теоретичного матеріалу - С. 130– читаємо правило.

б) опрацювання таблиці: «Правопис апострофа»

в) відповіді вчителя на питання учнів, які виникли при опрацюванні матеріалів підручника.

VІ.Виконання вправ на закріплення.

  • Зараз)
  • Вибірковий диктант

З розповіді про Тараса Шевченка виберіть слова з апострофом

Дев’ятого березня у бідній сім’ї , у глиняній хаті під солом’яним дахом народився хлопчик на ім’я Тарасик. Хлоп’я часто гралося на подвір’ї або у бур’яні. Він любив писати і малювати. Тарас Григорович з великою любов’ю описує Україну. Не маючи міцного здоров’я, він швидко покинув цей світ. Проте йому спорудили 1384 пам'ятники.

  • Які слова ви виписали?

(Дев’ятого, сім’я, солом’яний, ім’я, хлоп’я, подвір’я,бур’яні, любов’ю, здоров’я, пам'ятники).

Відеофільм «Дитинство Т.Шевченка» (https://www.youtube.com/watch?v=GdYM9PgUlis)

VІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення орфографічних умінь з теми

  1. Робота з лінгвістичним ключем

Вправа 1.

Записати спочатку слова з м’яким знаком, а потім ті, що пишуться без нього.

Жмен…ці, ін…ший, чорнесен…кий, зц…ілення, Ірпін…, жін…ці, щиріст… .

Ключ. У кожному слові підкреслити другу від початку букву і прочитати назву села, де народився Т.Г.Шевченко.

Жменьці, чорнесенький, Ірпінь, щирість, інший, зцілення, жінці.

Моринці

Записати фонетичною  транскрипцією це слово.

Вправа 2

Записати спочатку слова з апострофом, а потім ті, що пишуться без нього.

Зв…язок, тьм…яні, реп…яхи, Солов…йов, арф…яр, пор…ядок, бур…яни, п…єдестал, духм…яна.

Ключ.У кожному слові підкресліть останню букву і прочитайте назву села, де жив Шевченко.

Зв'язок, реп’яхи, арф’яр, бур’яни, п’єдестал, тьмяні, Соловйов, порядок, духмяна.

Кирилівка

Поділіть це слово для переносу різними способами.

Вправа 3

 «Ти – редактор»

На місці пропусків були помилки, що їх допустили учні. Які це помилки? Відредагуйте текст.

Зійди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют… співом солов…ї. Ці птахи тут особливі. В народі кажут…, що це єдине місце в Україні, де живе 12 видів солов…їв. Вони сюди ніби злетілися в гості до Тараса Шевченка. Як тіл…ки спаде надвечір…я, солов…ї тут змагают…ся своїм хистом. З кожного гаю лине своя полум…яна пісня. І над Тарасовою горою звучить багатоголосий пташиний хор.

Слухають зачаровано цю солов…їну хвалу Кобзареві і Дніпро, що в…ється в підгір…ї, і широке українс…ке поле, і вся Україна!

Мультфільм «Садок вишневий коло хати»

(ttps://www.youtube.com/watch?v=E0jnBCkMEuM)

 

 

Вправа 4

Гра «Третій зайвий»

Підкресліть «зайве» слово, поясніть свій вибір.

1. Очеретянці, вишеньці, ніженьці.           4. Юність, сміється, умивається.

2. Тонший, женьшень, менший.                5. Цвях, свято, черв’як.

3. Батько, призьба, бризкати.                   6. Цар, вчотирьох, Кобзар.

                                                                    7. Мавпячий, буряк, порядок.

Ключ. У кожному «зайвому» слові підкреслити другу від початку букву – вийде назва Тарасової гори - ЧЕРНЕЧА.

Відеофільм «Пам’ятники Тарасу Шевченку» (https://www.youtube.com/watch?v=pIJ65iclY4o)

Вправа 5

Прочитати, дібрати заголовок. Визначити тип мовлення тексту.

З дитинства запали нам глибоко в душу назви двох сіл на нашій славній Україні: ………………. й ………………. . Ще відтоді, коли ми вперше  й  почули про Тараса Шевченка, хотілося поглянути на ті рідні села, де народився і жив Кобзар, уклонитися священній землі, долам і горам, дорогам і стежкам, які сходив Тарас малими босими ногами (За І.Цюпою).

VІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок

Вправа «Ти – мені, я – тобі»

Один учень називає вивчене на уроці правило, інший добирає до нього приклади. Потім – навпаки.

IХ. Підсумок уроку.

  1. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Чи сподобався вам урок?
  • Які вправи були цікавими?
  • Що не сподобалось?
  • У кого виникали труднощі?

 

Х. Домашнє завдання.

  1. Прочитати §36.
  2. Виконати вправу 289.
  3. Виписати 5 прислів´їв, у яких є слова з апострофом, підкреслити та пояснити орфограми.

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Дуброва Оксана
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку