Урок "Право на повагу до гідності людини"

Про матеріал
Представлений конспект уроку містить розробку з теми "Права дитини" та має ілюстративний матеріал, який супроводжує виклад теми. Також розробка цінна тим, що містить оригінальні малюнки дітей
Перегляд файлу

Конспект уроку  з курсу «Права дитини», 2-ий клас

Тема уроку: Право на повагу до гідності людини

 

 

Автор: Бабенко Ольга Володимирівна,

учитель початкових класів

Фастівської гімназії №10

 

 

Мета уроку: формувати уявлення про права і свободи громадянина України, формувати правові знання учнів, розвивати розуміння їхнього права на повагу до гідності людини, виховувати громадянські почуття школярів.

Ресурсні матеріали: Конституція України, буклет з інформацією про права дитини, демонстраційний матеріал  прав дитини, текст оповідання для дітей А.Франк «Кеті», Декларація прав дитини в малюнках,  сюжетні малюнки, малюнки дітей.

Хід уроку

 - Діти, починаємо роботу.

- Давайте пригадаємо, про що ми з вами  говорили  протягом останніх уроків.

 (Очікувані відповіді: ми вивчали права дитини, права людини та  їх обов’язки.)

Давайте проведемо вікторину “Який документ ?”

Перед  вами  3  відповіді.

Я зачитую запитання, ви знаходите  правильну  відповідь

- Який   документ  проголошує  принципи,  що  є  зразком,  до  якого  прагнуть  усі  народи   й  усі  держави? (  Декларація)

-Який   документ  є програмною  заявою? ( Конвенція)

-Який  документ  підлягає  обов’язковому   виконанню? ( Закон)

Декларація             

Конвенція              

Закон                         

-Молодці!

-Людина не може вважатися освіченою, якщо не знає своїх прав і обов’язків, законів своєї країни.

 -Готуючи до нашої розмови я знайшла вірш, який мені дуже сподобався.

-І сьогодні я хочу запропонувати вам його послухати.

- Дитя моє, права дитини ти мусиш вивчити сумлінно

-Це так потрібно, так важливо напевно знати в наші дні:

Коли з тобою справедливо вчиняють, а коли і ні.

-Тож прочитай, завчи напам’ять, порадь і друзям прочитать.

-Хай прочитають тато й мама, закони всім потрібно знать.

-Сподобався вам вірш?

-Давайте повторимо останній рядок всі разом.

-Запам’ятайте це!!!!

-А зараз  я пропоную  вам  вправу  незакінченого  речення.

-Я називаю  початок  речення,  а   ви  маєте  його  продовжити.

- Мені  необхідно  знати  закони  і   свої  права, для   того, щоб.........

-Молодці!

-Ми знаємо, що в світовій   книзі  прав  дитини є знакові таблички, які символічно позначають те чи інше право дитини.

-От зараз ми і перевіримо, як ви знаєте свої права.

-Я вам показую знак, а ви знаходите  малюнок  на  дошці, і говорите  яке право воно позначає.

1) Право  дитини  на освіту;



2)   Право  дитини на відпочинок та дозвілля;

 

 



3)   Право  дитини  на медичну  допомогу;

                                           


4)  Право  дитини  на повноцінне харчування;

 

 

5)  Право  дитини  мати  рівні  з  усіма   права  і  рівні  можливості. 



 

- Молодці !

- Діти, необхідність  відстоювати  свої права виникла у людей ще в давні часи. Але тоді діяв неписаний закон “ Хто сильніший, той і правий”

- Чи погоджуєтесь  ви з таким твердженням?

- Чому?

 (Відповіді  дітей)

- Звичайно, не сила повинна відстоювати права людини, а справедливість.

- І тому перед Законом повинні всі бути рівні: і високі, і низькі; і худенькі, і пухкі; і сильні, і слабкі.

- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати  права людини.

А от про яке право ми будемо говорити, ви зрозумієте, коли знайдете місце кожній сніжинці. Трапилося так, що коли я провітрювала клас, вітер розвіяв сніжинки, слова розпалися на склади і перемішалися. Потрібно відновити їх місце. І тоді ми прочитаємо тему нашого уроку.

 

 

ПРАВО  НА  ПОВАГУ    ДО  ГІД НОСТІ    ЛЮДИНИ

-Давайте  діти, визначимо, що таке гідність?

(Записано на дошці)

ГІДНІСТЬ – це особливе  моральне  ставлення  до себе, ставлення до інших людей.

(Читає вчитель)

- Кожна людина по- своєму  розуміє гідність.

- Для одного, це:

- вміння відстоювати власну думку і переконувати в ній інших;

- дехто вважає, що це - гордість і непоступливість.

- На мою думку, гідною людиною  є  та , яка  знає ціну своїм словам, уподобанням, переконанням; а  також  уміє  їх захистити й відстоювати, але так , щоб не образити і не принизити іншу людину та її гідність.

- А  як  ви  думаєте?

(Очікувані  відповіді: поважає старших, своїх друзів, допомагає людям похилого віку, дотримується законів своєї Батьківщини)

-Людина, яка  має  гідну  поведінку  ніколи не  дозволить  собі принизити  іншу  людину, або застосувати  насильство.

 В  Декларації  прав  дитини  записано: ЖОДНА  ДИТИНА НЕ  ПОВИННА  БУТИ  ЖЕРТВОЮ  НАСИЛЬСТВА.

- Діти,  зверніть  увагу  на  малюнок.

 

- Розкажіть, що ви  бачите  на  цьому  малюнку?

(Очікувані  відповіді: старший хлопчик відібрав іграшку у дівчинки, ображає та насміхається над молодшим хлопчиком, крутить йому вуха)

- Чи гідною є поведінка  старшого  хлопчика?

( Відповіді дітей)

-Що  відчувають  малюки?

(Очікувані  відповіді: страх, приниження,  образу)

-Отже, старший  хлопчик принизив  гідність  менших.

- Діти, а  як ви  думаєте,  кого принижують  погані  вчинки? Того  хто  від  них  постраждав,  чи  того,  хто  їх  зробив?

(Очікувані  відповіді: і того кого принижують, і той, хто це робить)

- Цей  малюнок  також  приєднуємо  до  попередніх  малюнків  і  запам’ятаємо:  

КОЖНА  ЛЮДИНА  МАЄ  ПРАВО  НА  ПОВАГУ  ДО  ГІДНОСТІ.

-Давайте  повторимо  всі  разом.

- Про  це  йдеться  в  статті  28  Основного  Закону  України .

(Вчитель зачитує)

- І до наших  малюнків  та   знаків  додаємо ще один знак.

- Діти, давайте прочитаємо і запам’ятаємо, що означає цей символ.

ЖОДНА  ДИТИНА  НЕ  ПОВИННА  БУТИ  ЖЕРТВОЮ  НАСИЛЬСТВА

 



 

  як  ви  розумієте,  що  таке  насильство?

(Очікувані   відповіді: коли тебе ображають, б’ють, принижують)

- Діти, я хочу вам повідомити, що існують різні форми насильства.

- У вас на партах лежать буклети, які нам допоможуть розібратися у цьому питанні.

    

-Давайте прочитаємо, які види насильства існують.

- ФІЗИЧНЕ   НАСИЛЬСТВО;

- ПСИХОЛОГІЧНЕ НАСИЛЬСТВО;

- ЕКОНОМІЧНЕ НАСИЛЬСТВО.

- Діти, давайте визначимось, що таке фізичне насильство?

(діти читають про зазначене поняття в буклеті)

-Як ви це розумієте?     

-  Чи можете  ви навести приклади фізичного насилля, які відбувалися  з вашими  товаришами, або знайомими?

 

-Давайте  звернемо  увагу на  інший  малюнок (бесіда по малюнку №2)

- Що  ви  можете  розказати, розглянувши    другий  малюнок?

-Що  відчіває  хлопчик? ( страх, приниження)

-Давайте визначимось, що таке   психологічне насильство?

(діти читають про зазначене поняття в буклеті)

Уривок з оповідання Анни Франк «Кеті».

 Кеті сиділа на великому камені, що лежав на осонні перед фермерською садибою. Дівчинка міркувала... Кеті була тихої вдачі. Про що думала дівчинка в широкому робочому фартусі - невідомо: вона ніколи нікому не звіряла свої заповітні думки, адже була надто замкнутою. Друзів вона не мала...
 Раптом Кеті почула, як пролунало її прізвисько, відразливе ймення, котрим сусідські дівчата часто дражнили її:
-   Дурка-Кеті!
-    Кеті! Кеті, додому! Вечеряти! - пролунав материн голос.
Ще раз зітхнувши, дівча неохоче йде, скоряючись матері.
-    Ач, ледащо, вештається бозна-де цілий день і за холодну воду не береться! Де ти була?

Мати вважала дочку дивачкою, і дитина з гіркотою відчувала її ставлення. Батько Кеті, фермер, зовсім поринув у господарчі справи і мало цікавився своєю одиначкою. Тож Кеті зростала самотою...  Кеті клубок підступив до горла, проте мати нічого не помітила і далі присікувалась:
-    Скажи до ладу, де ти була. Чи ти не розумієш, про що я питаю? Як мені набридли твоя одвічна млявість і тупість! Ти й справді дурнувата!
Кеті згадала своє образливе прізвисько і невтримно розридалась...
 На горищі Кеті трохи заспокоїлась і зібралась з думками. Скоро вона зійде вниз і розкаже матері, що просто сиділа на камені у дворі й міркувала про всяку всячину, а зараз не зволікаючи візьметься до роботи. А згодом, коли розноситиме замовникам яйця, вона купить у селі для матері подарунок - чудесного срібного наперстка (її заощаджень якраз вистачить).
 І мати врешті збагне: дочка її зовсім не тупа і не схибнута. Ох, аби ж тільки позбутися того мерзенного прізвиська! А що, коли в неї лишаться гроші і вона купить цукерок, а вранці, йдучи до школи, почастує ними дівчат? Можливо, тоді вони полагіднішають і запросять її до свого гурту. І незабаром всі переконаються: вона вміє гратися, як і всі, і відтоді її називатимуть просто Кеті.
 Ще до заходу сонця Кеті поклала в кошик яйця і попрямувала в село. За півгодини дійшла до крайньої садиби і привіталася з господинею, що чекала на порозі з мискою.
-    Я візьму десяток сьогодні, моє дитятко,- сказала приязно жінка.
Кеті відлічила десяток яєць і, посміхнувшись, рушила далі.
За три чверті години кошик спорожнів, і Кеті увійшла до маленької крамниці. Незабаром прегарний наперсток і пакетик льодяників лежали в кошику, і Кеті подалась у зворотну путь. Десь на півдорозі їй стрілися ті дівчатка, що кепкували з неї сьогодні.
 Кеті мужньо переборола бажання втекти і не збавила крок, хоча серце їй ладне було вискочити з грудей.
-    Агов! Ондечки йде дурка-Кеті!
 Зовсім не тямлячи, що робить, Кеті витягла з кошика цукерки і простягла їх дівчаткам. А ті рвучко вихопили в неї цукерки й дременули навтіки. А одна з них, озирнувшись, навіть показала Кеті язика.
 Самотня, з розбитим серцем дівчинка сховалася в придорожній траві і заплакала гіркими сльозами...
 У темряві, коли вже геть споночіло, Кеті витерла сльози, взяла кошика і повільно побрела в бік своєї домівки.
 А десь у траві тьмяно поблискував наперсток...

Питання для обговорення:

Чи заслуговувала Кеті на подібне ставлення до себе? Поясніть, чому люди часто принижують інших. Пригадайте випадок, коли самі почувалися скривдженими. Що, по-вашому, потрібно, аби уникнути ситуації, у якій опинилася Кеті?

-Давайте визначимось, що таке економічне насильство?

(діти читають про зазначене поняття в буклеті)

- Діти,  ви  всі  живете  в  чудових  сім’ях, маєте  чудових  батьків.

- Але не  у  всіх  сім’ях  діти   щасливі.

На жаль,  є  сім’ї в яких  дітям  живеться  не  зовсім  затишно. Я маю  на  увазі  сім’ї,  в  яких  батьки  зловживають  спиртними  напоями або  вживають  наркотики. Ми  вже  не  раз  говорили  про  це. Діти  в  таких  сім’ях  страждають:

- і від  фізичного  насильства ( тому, що  їх  часто  б’ють);

-і від  психологічного  насильства (  тому, що  їх  ображають, залякують,  принижують);

- і  від  економічного   насильства  ( тому, що вони занедбані, часто не  доїдають, не мають  належного  одягу, а іноді і позбавлені житла).

Держава   стає  на  захист  таких  дітей. Батьків,  які  не  виконують  своїх  обов’язків  позбавляють права бути  батьками, діти  залишаються  сиротами  при  живих  батьках  і  виховуються  не в  сім’ях, а  в  спеціальних  закладах,  які  називаються  дитячими будинками.

- І тому я хочу  побажати вам, щоб  через  все своє життя, дитинство, юність, зрілість ви були свідомі того, що  ні  в  якому  разі  не  можете  принизити  гідність  іншої  людини, але завжди  пам’ятали,  що  і  ви  маєте  право  на  повагу   до  вашої  гідності.

- Діти, а  зараз  ми  виконаємо  з  вами  дуже  цікаву  роботу.

- На  минулому  уроці  ви  отримали  завдання  намалювати  острів  і  дати  йому  назву.

- Ви  виконали  завдання?

- Підніміть  малюнки. (Вчитель оцінює малюнки).

   

 

    

  

- А  як  же  назвали  ви  свої  острови?

( Очікувані відповіді: острів фруктів, футбольний острів, острів мрій)

- То ж давайте  попрацюємо  в  парах. Завдання вам буде таке.

-   Я  пропоную  подумати і   записати   три  закони, які  забезпечують  права  жителів   ваших   островів. (На виконання цього завдання відводиться 2  хвилини).

(Діти виконують завдання і зачитують)

- Діти, але ж ви знаєте, що  поряд  з  правами  завжди  стоять   обов’язки.

- Отже,  продовжуємо  роботу. Тепер  запишіть  обов’язки,  які  мають  виконувати  островитяни.

(Діти виконують завдання і зачитують)

- А тепер давайте  об’єднаємо  наші  малюнки  в  один  великий  острів, на  якому   будуть  панувати  чесність,  порядність,  повага  до гідності  людини.

- Давайте  станемо  в  коло,  візьмемося  за  руки,  подаруємо  один  одному   тепло   наших  сердець,  посміхнемося  один  одному  і  будемо   пам’ятати,  що  тільки   повага   однієї  людини  до  іншої  робить  наш  світ   прекрасним.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку