Урок " Правопорушення: поняття, склад, види"

Про матеріал
Розробка уроку містить використання різних сучасних методів та форм роботи за допомогої яких в учнів розвивається логічне мислення, творчість.. Після цього уроку учні зможуть аналізувати правові ситуації, робити висновки, відстоювати власну думку; використовувати набуті знання в різних життєвих ситуаціях.
Перегляд файлу

Урок на тему:   Правопорушення: поняття, склад,види”

Мета:  охарактеризувати  суть , ознаки, склад та види правопорушення ; розвивати вміння  аналізувати і розв’язувати правові ситуації; виховувати повагу до законодавства, розуміння неприпустимості правопорушень; сприяти розвиткові критичного мислення та навичок самостійної роботи учнів.

Очікувані результати:

- учні зможуть називати  ознаки правопорушення;

-  пояснювати та застосовувати поняття  “правопорушення”;

- характеризувати склад і види правопорушень;

- наводити приклади видів правопорушень;

- розв’язувати  правові ситуації з використанням знань про правопорушення;

-  оцінювати власну поведінку  і поведінку інших осіб щодо її правомірності;

Тип уроку: комбінований

 Хід уроку

I Організаційний момент уроку

II Актуалізація опорних знань

Вчитель. А зараз ми проведемо актуалізацію мотиваційних резервів у вигляді Гри  «Лото», яка допоможе згадати раніше вивчений матеріал.

Слайд 1

Гра «Лото» (діти витягають  м’ячики з цифрами, зачитують своє запитання на  Слайді №1 і по черзі дають відповіді).

1.Що таке правовідносини?

2. Назвіть умови виникнення правовідносин?  1. Має бути правова норма  2. Необхідні учасники правовідносин - фізичні та юридичні особи 3. Повинні відбутися події, що матимуть правові наслідки.

3. Хто може бути учасником правовідносин?

4. Дайте визначення поняттям: правоздатність, дієздатність, деліктоздатність

5. Що є підставою для виникнення, зміни та припинення правовідносин? Юридичний факт- це конкретна життєва  обставина, з якою  норма права пов’язує виникнення, зміну чи припинення правовідносин.

III Мотивація  навчальної діяльності

На попередніх уроках ви дізналися багато інформації на правову тематику, зокрема про правовідносини.  Кожного дня ми зустрічаємось із різноманітними ситуаціями, в яких відбувається порушення правових норм. Тому тема сьогоднішнього уроку є надзвичайною актуальною. Саме вам я сьогодні на уроці надаю право вгадати яку тему уроку ми будимо вивчати. А допоможуть вам в цьому ілюстрації. Давайте звернемо увагу на екран. Проаналізуйте запропоновані ілюстрації і визначте що їх об’єднує. Це дасть вам можливість сформувати самим тему уроку.

Слайд 2

Подаються на екрані картинки з правопорушеннями. Вчитель запитує учнів що об’єднує ці картинки?  ( учні  говорять правопорушення)

Вчитель: Діти то як ви думаєте яка тема нашого уроку? ( діти – правопорушення)

Слайд  3   Тема нашого уроку правопорушення.

Вчитель

- Які ключові поняття ми повинні розглянути на уроці?

Учні:

 - Визначити, щотаке правопорушення

 - Визначити види правопорушень

- З’ясувати  ознаки правопорушень

-Визначити  склад правопорушення

- Визначити причини правопорушень

( Учитель помічає надошці ключові слова: правомірна поведінка, правопорушення, ознаки правопорушення, види правопорушення,  склад правопорушення, причини правопорушення)

Слово вчителя:

- Ви вірно визначили завдання уроку.

Слайд 4

- Наприкінці уроку ви будете знати:

1) Зміст понять «правомірнаповедінка» та «правопорушення».

2) Ознаки, види, склад  та причини правопорушень.

Будете вміти:

1) Визначатичи є певні події правопорушенням.

2) Визначати види правопорушень.

3) Аналізувати події суспільного життя з точки зору права

Слайд 5

План уроку                                                                                                                                                                                        1. Поняття правопорушення

2.Ознаки правопорушення

3. Види правопорушень

4. Склад правопорушень

5. Причини правопорушень

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Поняття і ознаки правопорушення

Практикум. Аналіз ситуацій.

Слово вчителя: - Щодня кожний з нас дотримується певних правил  поведінки, норм. Тобто, коли людина діє відповідно до встановлених норм права, її поведінку називають правомірною. Але іноді трапляються випадки, коли людина з тієї або іншої причини порушує встановлені державою норми Я пропоную вам зараз проаналізувати приклади ситуацій та визначити, які правила чи норми поведінки було порушено.

Слайд 6

Гра «Ланцюжок» .

1. Учень запізнився на урок (правила поведінки)

2. На уроці учень користувався мобільним телефоном (правила поведінки)

3. Працівник підприємства запізнився на роботу (трудова дисципліна)

4. Бабуся перейшла дорогу у неустановленому місці (правила дорожнього руху)

5. Водій перевищив швидкість (правила дорожнього руху)

6. Студент не сплатив за проїзд у транспорті (правила проїзду у транспорті)

7. Учень прогуляв урок правознавства((правила поведінки)

8. Господар вивіз сміття на узбіччя дороги(екологічне право)

Слово вчителя

В усіх випадках було порушено встановлені державою правила та норми поведінки. Яким одним словом ми можемо назвати таку поведінку людей ?

Учні : правопорушення

Слайд 6

 

Правопорушення – це винне протиправне діяння, або бездіяльність, що завдає шкоди людям, суспільству, державі і спричиняє юридичну відповідальність

( записуємо в зошиті визначення)

Отже, ми розглянули зміст правопорушення. А тепер давайте за допомогою підручника попрацюємо в групах. Кожній групі роздаю питання над яким працюємо і потім по черзу презентуємо.

Робота в групах

1.Ознаки правопорушення

2.Види правопорушень

3. Склад правопорушень

Презентує  1-ша група

Слайд 7

Ознаки правопорушень:

1.Протиправність (порушення норм права)

2.Вина ( умисел чи необережність)

3.Шкода ( фізична, матеріальна, моральна)

4 .Діяння ( дія чи бездіяльність)

5. Караність  ( юридична відповідальність)

Вчитель.  Давайте розглянемо ці ознаки і дамо їм характеристику наводячи приклади

-Протиправна  дія - перехід вулиці на червоне світло

-Протиправна бездіяльність  – несплата проїзду в громадському транспорті                                                                            - Фізична шкода – тілесні ушкодження                                                                                                                                   -М айнова шкода  -    розбиття   шибки у коридорі школи                  

- Моральна шкода – образ людини

- вина – умисне пошкодження автомобіля

Необережність- пожеж лісі через кинутий недопалок

Вчитель. Правопорушення бувають різними за ступенем тяжкості і характером наслідків:не можна однаково ставитися до проїзду в автобусі без квитка і замаху на життя людини, хоча те і те є правопорушеннями. Тому 2-га група презентує нам види правопорушень.

 

2.Види правопорушень

Учні називають:

Слайд  8

I. Залежно від того, в якій сфері суспільних відносин було вчинено правопорушення:

1. дисциплінарні – прогул учнями уроків

2. цивільно-правові – учень порвав підручник, розбиття вікна

3. кримінальні - крадіжка

4. адміністративні – порушення громадського порядку

II. За ступенем шкідливості та суспільної небезпеки:

1.злочин – найбільш небезпечне діяння, за яке особа буде нести кримінальну відповідальність

2. проступки- менш небезпечні суспільні діяння ніж злочин

Вчитель. - А тепер, я пропоную вам самостійно попрацювати і  дібрати до кожного виду правопорушень правильнее пояснення, поставивши у відповідний квадратик потрібний порядковий номер. ( підручник ст. 46 )

Слайд 10

Завдання:

 

Дисциплінарні правопорушення

1. Найтяжчі правопорушення за своїм характером, в законодавстві називають злочинами.

 

Адміністративніправопорушення

2. Правопорушення, вчинені у сфер імайнових і певнихне майнових відносин, що регулюються цивільним, трудовим, сімейним, екологічним та іншими галузями права.

 

Кримінальні правопорушення

3. Протиправні дії чи бездіяльність, які посягають на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за які законодавством передбачено адміністративну відповідальність.

 

Цивільно-правові правопорушення

4. Порушення трудових, службових, військових та інших обов’язків, за скоєння яких передбачається дисциплінарна відповідальність.

 

Слайд 11

Робота з юридичними  задачами. Проаналізуйте ситуацію  та вкажіть, який вид правопорушення має в них місце.

1.За гроші Васі на його прохання Віра мала купити в місті йому спортивний велосипед відомої фірми. Однак ні грошей, ні велосипеда Вася не діждався. ( Злочин, крадіжка)

2.16-річний Микола, не маючи посвідчення водія, роз’їжджав на батькові машині ( проступок – адміністративний)

3.Компанія підлітків, повернувшись пізно ввечері з футбольного матчу, опівночі голосно раділа у дворі перемозі улюбленої команди. ( проступок – адміністративний )

4. Ольга не виконала роботу, яку їй доручив начальник відділу ( проступок – дисциплінарний)

5 Ігор їхав у трамваї, не придбавши квитка ( проступок – адміністративний )

Вчитель. Певне діяння особи може вважатися правопорушенням тільки в тому разі, коли вони містять всі елементи складу правопорушення. Що ж таке склад правопорушення? Це сукупність ознак правопорушень в єдності його об’єктивних і суб’єктивних характеристик, які є необхідними для визначення діяння як правопорушення. ( пишемо визначення в зошиті)

Слайд 13    З яких елементів складається склад злочину презентує 3-тя група:

3. Склад злочину

Склад злочину:

1обєкт – суспільні відносини, які охороняються нормами права

2.субєкт – фізична особа, яка має деліктоздатність, тобто може нести відповідальність

3.обєктивнв сторона  - зовнішня сторона правопорушення, саме протиправне діяння, шкідливий результат, що настав унаслідок цього, та причинний зв'язок між діянням та його результатом                                                                                                                                                                                                4 субєктивна сторона – внутрішня сторона правопорушення, яка характеризується  наявністю вини, тобто психічне ставлення особи до вчиненого діяння.

Слово вчителя

Ми познайомились із елементами складу правопорушення, а зараз звернітьувагу на екран. Обов’язковим елементом суб’єктивної сторонни правопорушення є вина. 

Слайд 14

Розрізняють дві форми вини:

1.Умисел:

- прямий – усвідомлення особою протиправності своїх діянь ( крадіжка)

- непрямий – особа не передбачала наслідків своїх дій ( заподіяння тяжкого тілесного ушкодження, унаслідок якого сталася смерть потерпілого) Хоча правопорушник мав умисел завдати потерпілому тілесних ушкоджень, заподіювати йому смерть він не бажав.

 

 

2.Необережність:

- самовпевненість – виявляється в передбаченні правопорушником можливості настання суспільно небезпечних наслідків свого діяння та легковажному розрахунку їх запобігання. Прикладом є завдання  водієм тяжких тілесних ушкоджень пішоходу внаслідок перевищення швидкості. Водій усвідомлює, що порушує правила дорожнього руху та можливі наслідки цього, однак самовпевнено розраховує, що зможе вчасно загальмувати.

- недбалість – виявляється в непередбачені  правопорушником можливості  настання суспільно небезпечних наслідків правопорушення, хоча він міг і повинен був їх передбачити. Прикладом є нехтування працівником магазину правилами зберігання продукції, що призвело до їх  псування. Хоча він міг і не усвідомлювати можливі наслідки своїх дій, він мав їх передбачити, оскільки його обов’язки  включають відповідальність за збереження майна магазину.

Слово вчителя

Діти, ви, звичайно, розумієте, що за кожне  вчинене правопорушення фізичні особи, які досягли певного віку і є осудними, несуть певну відповідальність.

Слайд 15

Гра «Пригадай»

1.Пригадаймо, кого юриспруденція вважає  «фізичною особою»? це люди як учасники правовідносин

2.З якого віку  «фізична особа» несе відповідальність.

Слайд 16

Правовий тренінг (робота в парах)

Я пропоную вам зараз спробувати визначити форму вини особи у конкретній ситуації. По черзі витягніть кольорові конверти. В середині є ситуація. Прокоментуйте форму вини.

1.Грабіжник вихопив сумку у жінки (прямий умисел)

2.Дві машини змагалися у швидкості на проїзній частині дороги. Один з них збив дитину (непрямий  умисел)

3.Діти залишившись вдома без догляду батьків, гралися сірниками, сталася пожежа (самовпевненість)

4.Лікар не надав хворому своєчасно першої  медичної допомоги, внаслідок чого хворий помер (непрямий  умисел)

5.Водій маршрутки перевищив швидкість. Сталося ДТП. Були травмовані пасажири (непрямий  умисел)

6.Власник комп’ютерного клубу установив у приміщені надмірну кількість комп’ютерів, що загороджували вихід. Через велику напругу сталося замикання, виникла пожежа,  внаслідок якої постраждали люди (недбала необережність)

7.Учень Дмитро ріс у неблагополучній сім’ї. Батькам не було діла до нього. Він прогулював  школу, а пізно ввечері  грабував перехожих (прямий умисел)

8.Громадянин Богдан довгий час не міг знайти роботи, щоб купити продукти  харчування грабував перехожих (прямий умисел)

 

Перегляньте уривок з  мультфільму  «Ну постривай» ( тривалість 1 хвилина)

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Чи мають тут місце  правопорушення і які?

- Скажіть, будь ласка, чому трапилися ці правопорушення?

5. Причини виникнення правопорушень

Суспільство зацікавлене в тому, щоб правопорушень було якнайменше. Однак для того щоб запобігти правопорушення необхідно знати причини, які призводять до них

Вчитель. Можливо хтось мені назве причини вчинення правопорушень?

Учні:

-         Спокуса

-         Небезпечні розваги

-         Невихованість

-         Легковажність батьків

-         Бажання заробити більше грошів

-         Характер людей

-         Байдужість

Слово вчителя

Причин, що призводять до правопорушень є багато . Досить часто інтереси окремих людей, або груп людей не співпадають з інтересами суспільства. І виникає протистояння між тим, що хочеться і тим, що дозволено. Самі правопорушення за ступенем суспільної небезпеки є неоднакові.  Одні більше небезпечні, інші менше.  Взагалі причини правопорушень поділяються на об’єктивні і субєктивні.

I. Субєктивні причини пов’язані з самою особою:

1.незнання законів

2. наявністю певних психічних відхилень

3. алкоголізм

4. наркоманія

II. Обєктивні причини – не залежать від волі людини, вони зумовлені зовнішніми факторами:

1.Криза в економіці

2. недостатній життєвий рівень

3. затримка з виплатою заробітної плати

4. безробіття

Слайд 17

Практикум.  Аналізс итуацій.

Слово вчителя:

- Я пропоную вам обрати ситуацію та визначити причину правопорушення.

-Підприємець подав до податкової інспекції звіт, вказавши занижену інформацію про прибуток.( бажання заробити якнайбільше грошей)

- Громадянин К. довгий час не міг знайти роботу і, щоб купит ипродукти харчування для своє їродини, він скоїв крадіжку чужого майна для продажу. На виручені кошти придбав продукти

( безробіття).

Учень  Д. ріс у неблагонадійній сім’ї. Батькам не булло діла до сина. Він прогулював школу. А пізно ввечері з друзями зупиняв поодиноких перехожих та грабувавїх. ( легковажність батьків)

Громадянин І. Був неврівноважений і під час сварки з товаришем побив його. ( алкоголізм)

Юнак  вживав наркотики. Для того, щоб купити нову дозу пограбував сусідку – заліз у вікно і вкрав гроші.( наркоманія)

Для розваги підлітки побили однокласника. Бійку знімали на відео мобільного телефону.( небезпечні розваги, байдужість)

( Учні по черзі зачитують  ситуацію та називають причину правопорушення)

Слово вчителя:

- Як правило, правопорушення зумовлюється не якоюсьо днією причиною, а відразу кількома. Виявлення цих причин і є одним із завдань діяльності  правоохоронних органів, посадових осіб держави, слідчого, якийрозслідує справу. Усунути усі причини правопорушень, звичайно, неможливо. Але завдання держави полягаєв тому, щоб звести причини, які викликають правопорушення,  до  мінімуму

Слайд №18

Які заходи потрібно проводити , щоб зменшити кількість правопорушень ?

  • Виховні заходи в школі  правової тематики;
  • Зустрічі з працівниками правоохоронних органів;
  • Рейди міліції;
  • Охорона магазинів, будинків, банків;
  • Передачі  ЗМІ з профілактики правопорушень.

V.Узагальнення і систематизація знань і умінь учнів

Слово вчителя:

- Пригадайте завдання, що ми ставили на початку уроку.

Слайд 19

Узагальнююча бесіда:

-         Які поняття ми пояснювали на уроці?

-         Яку поведінку називають правомірною?

-         Що таке правопорушення?

-       Назвіть ознаки правопорушення? 

 -       Чому трапляютьс яправопорушення?

-         Які види правопорушень ви знаєте?

-         Наведіть елементи складу правопорушень?

VI. Домашнє завдання

Слайд 20

- Параграф  6

- Написати есе: “Що треба зробити, щоб люди не порушували норми права”

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
3621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку