28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок-презентація до теми "Тіні забутих предків"

Про матеріал

Тема. Що ж залишили нам забуті предки? (за повістю М. Коцюбинського « Тіні забутих предків»)

Мета: розкрити своєрідне міфологічне світовідчуття гуцулів, їхні звичаї, традиції

Обладнання: тестові завдання, повість «Тіні забутих предків», презентація Power Point.

Перебіг уроку

І.Перевірка домашнього завдання ( тестові завдання дивись додаток №1 або презентацію)

ІІ. Історія написання твору

«Тіні забутих предків» - річ для Коцюбинського унікальна. Типово східноукраїнський автор – і раптом гуцульський діалект, гори, полонини…

Але ж у Коцюбинського є новели про Молдавію, Крим, Італію. Отже, письменник любить відкривати для себе нові світи.

Крім того, саме в Карпатах збереглися деякі традиції прадавнього, ще дохристиянського світобачення наших предків.

Надзвичайне враження справили на письменника відвідини Криворівні 1910 і 1911 років. У листі до М.Горького 29 липня 1911 він захоплено писав: «Если бы вы знали, как величественна здесь природа, какая первобытная жизнь. Гуцулы оригинальный народ, с богатой фантазией, со своеобразной психикой. Глубокий язычник – гуцул всю свою жизнь, до смерти, проводит в борьбе со злыми духами, населяющими леса, горы, воды.…Сколько здесь красивых сказок, преданий, поверий, символов! Собираю материал, переживаю природу, смотрю, слушаю и учусь»

Того ж таки 1911 року з'явилась повість « Тіні забутих предків».

Із особистих записів Коцюбинського видно, що назва твору виникла не відразу, найважливіше, що йому хотілося передати в назві, - це загадковість і казковість, - своєрідність Карпат. Перша назва «В зелених горах» не вдовольнила письменника. В ній не було головного – міфологічного світу, дихання гір. Перебирає інші варіанти. Зокрема «Сила забутих предків». І нарешті спиняється на назві « Тіні забутих предків».

-Яка назва найвдаліша і чому?

Населення Карпат є надзвичайно своєрідним, у його культурі зберігається багато специфічних рис, зумовлених особливостями гірського ландшафту. Тут люди ніби зрослися з природою, з якої черпали все нову й нову життєву енергію. Особливості гірського краю наклали певний відбиток на психологію, побут, звичаї і обряди. Гра фарб, світла і тіней у довкіллі впливали на формування й естетичні почування людей, що особливо помітно в артистичній творчості гуцулів ( танки, пісні, вишивки, різьблення).

Походження назви гуцул не з'ясовано. Деякі вчені пов'язують його молдавським «гоц», «гуц» ( розбійник).

На думку інших, слово це походить від «кочул» - пастух.

Ще інших – від давньоруського племені уличі.

Споконвіку гуцули займалися скотарством, лісовим промислом, сплавом лісу по гірських річках. А землеробство було розвинено слабо.

-А як одягнені були гуцули?

-Знайдіть і зачитайте уривки з твору, в яких розкриваються традиції і звичаї гуцулів.

-З якою метою автор використовує легенди, казки, повір'я ?

-Одне з найяскравіших місць у повісті, що дає читачеві можливість уявити, як люди захищалися від злих духів, - святий вечір у хаті Івана. Чи вдалося авторові відтворити місцевий колорит?

-Яка роль природи (функція пейзажу) в творі Михайла Коцюбинського?

А ще в повісті і реальний, і міфологічний світ виступають як одне ціле. Лише повіривши в існування міфологічного виміру, можна назвати твір оптимістичним. Бо герої не гинуть, а йдуть туди, для їхнього неземного кохання буде місце. А у реальному житті торжествують Палагна та Юра. Фактично перед нами вічний конфлікт краси і потворності, краси і буденного життя.

- Як закінчується повість? Як ви розумієте кінець повісті?

«Тіні забутих предків» М.Коцюбинський закінчує описом оригінального похоронного обряду, в основу якого лягли і друковані матеріали, і власні спостереження, про які ми дізнаємося з листа до Аплаксіної від 19 липня 1911 року:

«У селі попав на оригінальний обряд. Вночі вмерла десь стара жінка – і ось з далеких хат зійшлися люди. На лавці під стіною лежить покійниця, горять перед нею свічки, а в хаті поставлені лавки, як в театрі, і на них сидить маса людей. Тут же, у покійниці в сінях зібралась повеселитись молодь. І яких тільки ігор не було. Сміх роздавався безперервно, жарти, поцілунки, крик, а покійниця скорботно стулила уста, і мигтять похоронним блиском свічки. І так всю ніч. Такий сильний контраст, що й в наступну ніч не міг заснути під враженням сцени».

У В. Шухевича читаємо:

«Помолившись і привітавшись, збираються люди у хоромах, то перед хатою на посіжініє – на привите коло божого тіла, парубки розпочинають грушку, яка має на цілі відвернути увагу домашніх від мерця та розігнати тугу, окрім того, має грушка ще ту ціль, аби якнайбільше людей задержати у хаті, особливо вночі, аби « хатнім не було лячно й скучно».

Цей похоронний звичай має певний філософський зміст, показує тріумф життя над смертю, є виявом світогляду народу. Гуцул не хоче довго замислюватись над смертб людини, оплакувати померлого.

ІІІ. Підсумок уроку

Михайло Коцюбинський створив геніальну повість – притчу, яка вчить людей найскладнішій науці – життю, життю за законами краси, вірності, духовності. І не застаріє це його вчення ніколи, бо проблеми, порушені письменником, вічні.

ІV. Підготувати твір – роздум на тему «Чому для кохання Івана та Марічки не знайшлося місця на землі»

Додаток №1

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

за темою „Життя та творчість М.М. Коцюбинського”


1.Назвіть присвяту до „Intermezzo


А. Вірі Дейші

Б. Олександрі Аплаксіній

В. Кононівським полям

Г. Сонцю


2.Стильове явище, яке знайшло відображення у творі „Intermezzo


А. неоромантизм

Б. імпресіонізм

В. натуралізм

Г. футуризм


3.Місце народження М. Коцюбинського


А. Київ

Б. Новоград-Волинський

В. Львів

Г. Вінниця


4.Що означає діалектизм „Маржинка”


А. худоба

Б. лісові квіти

В. пташка

Г. стежка


5.Що стало першопричиною ворожнечі між родинами Гутенюків та Палійчуків у творі „Тіні забутих предків”


А. земля

Б. діти

В. батько

Г. причини ніхто не пам'ятав


6.Місце поховання М. Коцюбинського


А. Львів

Б. Київ

В. Канів

Г. Чернігів


7.Хто, за віруванням гуцулів, захищає людей від мавок


А. Арідник

Б. Щезник

В. Чугайстер

Г. Хо


8.Визначте жанр „Тіней забутих предків”


А. новела

Б. повість

В. оповідання

Г. роман


9.М. Коцюбинський – автор таких творів


А. «Дорогою ціною»

Б. «Хо»

В. «Бояриня»

Г. «Лісова пісня»

Д. «Кайдашева сім'я»

Е. «Перехресні стежки»

Є.«Intermezzo»


10.Ознаки імпресіонізму


А.історико-героїчна тематика

Б. аідеологічність

В.безкомпромісний конфлікт

Г. своєрідність хронотопу

Д. специфіка психологізму

Е. відмова від ідеалу

Є.герой-борець за волю рідного краю, народу

  • 11.Звуки якого музичного інструменту сповіщали про смерть (в повісті „Тіні забутих предків)

А. трембіти

Б. флояри

В. бубна

Г . Сопілки


Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тіні забутих предків Тестові завдання

Номер слайду 2

А. Вірі Дейші Б. Олександрі Аплаксіній В. Кононівським полям Г. Сонцю 1.Назвіть присвяту до „Intermezzo”

Номер слайду 3

2.Стильове явище, яке знайшло відображення у творі „Intermezzo” А. неоромантизм Б. імпресіонізм В. натуралізм Г. футуризм

Номер слайду 4

3. Місце народження М. Коцюбинського А. Київ Б. Новоград-Волинський В. Львів Г. Вінниця

Номер слайду 5

4. Що означає діалектизм „Маржинка” А. худоба Б. лісові квіти В. пташка Г. стежка

Номер слайду 6

5. Що стало першопричиною ворожнечі між родинами Гутенюків та Палійчуків у творі „Тіні забутих предків” А. земля Б. діти В. батько Г. причини ніхто не пам’ятав

Номер слайду 7

6. Місце поховання М. Коцюбинського А. Львів Б. Київ В. Канів Г. Чернігів

Номер слайду 8

7. Хто, за віруванням гуцулів, захищає людей від мавок А. Арідник Б. Щезник В. Чугайстер Г. Хо

Номер слайду 9

8. Визначте жанр „Тіней забутих предків” А. новела Б. повість В. оповідання Г. роман

Номер слайду 10

9. М. Коцюбинський – автор таких творів А. „Дорогою ціною” Б. „Хо” В. „Бояриня” Г. „Лісова пісня” Д. „Кайдашева сім’я” Е. „Перехресні стежки” Є. „Intermezzo”

Номер слайду 11

10. Ознаки імпресіонізму А. історико-героїчна тематика Б. аідеологічність В. безкомпромісний конфлікт Г. своєрідність хронотопу Д. специфіка психологізму Е. відмова від ідеалу Є. герой-борець за волю рідного краю, народу

Номер слайду 12

11. Установити послідовність з’яви перелічених творів А. „Intermezzo” Б. „Тіні забутих предків” В. „Дорогою ціною” Г. „Харитя” Д. „Хо”

Номер слайду 13

12. Звуки якого музичного інструменту сповіщали про смерть (в повісті „Тіні забутих предків) А. трембіти Б. флояри В. бубна Г. сопілки

ppt
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку