ТЕМА. Види простих речень
(11 КЛАС)
МЕТА. Повторити відомості про односкладні і двоскладні, повні і неповні прості речення, закріпити знання про головні члени речення і способи їх вираження; розвивати вміння аналізувати вивчені типи односкладних речень, уміння розрізняти односкладні і двоскладні речення;
розвивати зв'язне мовлення, уяву і творчі здібності;
виховувати любов до творчості і повагу до особистості В Сосюри.
ТЕМА. Види простих речень
(11 КЛАС)
МЕТА. Повторити відомості про односкладні і двоскладні, повні і неповні прості речення, закріпити знання про головні члени речення і способи їх вираження; розвивати вміння аналізувати вивчені типи односкладних речень, уміння розрізняти односкладні і двоскладні речення;
розвивати зв’язне мовлення, уяву і творчі здібності;
виховувати любов до творчості і повагу до особистості В Сосюри.
УРОКУ. Урок узагальнення і систематизації здобутих знань..
Уклала Хомич Я.Ю., вчитель української мови та літератури Українського колежу
ім. В.О. Сухомлинського м. Києва
Епіграф
Якби зібрать красунь усіх віків,
повз мене хай ідуть вони без краю.
Марії я на них не проміняю,
ні одній з них не вклониться мій спів
В. Сосюра.
Відновіть поезію.
Так ні/хто не/кохав. Через тисячi лiт
лиш пр(е,и)ходит… подiбне коха(н,нн)я.
В день такий ро(з,с)цвiтає в(е,и)сна на з(и,е)млi
i з(е,и)мля убирає(тс, ц, ться) зра(нн, н)я...
Дише тихо i ле(х,г)ко в с(е,и)няву вона,
простягає до зip свої руки...
В день такий на з(и,е)млi ро(с,з)цвiтає в(и,е)сна
i тремтить од солодкої муки...
В…яне сер…це моє од щас…ливих очей,
що горять в тумані надi мною...
Розливає(тс, ц, ться)я кров i по жилах тече,
нiби пахне вона лободою...
Гей ви, зорi яснi!.. Тихий мiсяцю мiй!..
Де ви бач(е,и)ли бiл…ше коха(н,нн)я?..
Я для неї зiрву (O,о)piон золотий,
Я - поет робiтничої paнi...
(Так ніхто не кохав. Через тисячi лiт
лиш приходить подiбне кохання.
В день такий розцвiтає весна на землi
i земля убирається зрання...
Дише тихо i легко в синяву вона,
простягає до зip свої руки...
В день такий на землi розцвiтає весна
i тремтить од солодкої муки...
В'яне серце моє од щасливих очей,
що горять в тумані надi мною...
Розливається кров i по жилах тече,
нiби пахне вона лободою...
Гей ви, зорi яснi!.. Тихий мiсяцю мiй!..
Де ви бачили бiльше кохання?..
Я для неї зiрву Opiон золотий,
Я - поет робiтничої paнi...)
Читання учнем поезії «Так ніхто не кохав» напам’ять.
3. Відтворення учнями теоретичних відомостей
„Того дня, одягнувши святкове українське вбрання, я йшла на сцену. І раптом помiчаю наче вирiзьбленого на дерев'янiй стіні в задумi, нерухомого мужчину років тридцяти. Чорнявий красень побачив мене пiзнiше. Я вже встигла роздивитись... Кинувсь до мене: "Дiвчино, чи є у вас закурити?" "Чудна манера знайомитись", - майнуло в думці... Проходжу, наче це мене не стосується, не відповідаючи...
Нас познайомили... Без усякої манірності поет протягнув мені руку. Золотий вогник смуглявого обличчя. Мрiйнi, задуманi, сонячного кольору великi очi, м'який карий зiр, смуги втоми пiд очима, чорна хвиля волосся... Невеличка пауза була порушена його нiжним голосом: "А якi у вас очi, Mapiє?" Я знiяковiла, але вiдповiла: "Кажуть люди, що синi...” Biн прикрив рукою обличчя i прошепотiв: "Ой, я пропав!" Це сказало його серце".
На третiй день знайомства Mapiї пропонується одружитися. Вона погодилася.
Прокоментуйте пунктуацію речень.
Із листів до Марії:
Поезія - …
Кохання - …
Я не впаду… В ім’я твоє, Вітчизно,
терплю й мовчу, хоч серце протина
немов мечем, так гостро і залiзно,
кривавий жаль...
За ґратами вона…
Я не впаду у безум, що вітрами
уже шумить з могили, що без дна...
Чи морок смеpті, cмертi чи нестями
щось наближа…
За ґратами вона…
За темне діло, темне, зловороже,
вона не зна в чеканнi кaри, сна…
її простити разум мiй не може,
а серце… ох…
За ґратами вона…
Заслання Марії
Казахстан, табір поблизу Актаса. Кам’яний кар’єр. У підвісній люльці довбає кайлом кам’яну стіну – сировину для асфальтового заводу.
Чурубай-Нура. Цегляний завод. Працює вночі. Виймає цеглу з печей.
Кемерово. Сільськогосподарський табір. Викопує з-під снігу голими руками картоплю. Ніякого знаряддя “не положено”.
Табір на річці Томі. Лісоповал. Рубає величезні кедри.
Розподіліть у дві колонки односкладні і неповні речення (у колонки записуються тільки номери речень).
Лист В.Сосюри:
“1. В мої роки я, як юнак, люблю тебе...
2. Моє серце заледеніло без тебе.
3.Ти все навколо мене і в мені зігріваєш, як весняний теплий вітер.
4. Дивно і не дивно, що пишу тобі, як молодій дівчині.
5. Але в моїх закоханих очах ти завжди будеш молодою...
6. В мене так багато для тебе слів-алмазів, слів-квітів.
7. Мені хочеться засипати ними тебе, зацілувати ними тебе, щоб люди брали приклад з нашої любові, а не з наших помилок.
8. До зустрічі завтра, любове моя!”
Назвіть:
12. Домашнє завдання
Випишіть односкладні речення із поезії В.Сосюри “Коли потяг у даль загуркоче...”
1