Урок, Презентація "Класифікація простих речень"

Про матеріал

ТЕМА. Види простих речень

(11 КЛАС)

МЕТА. Повторити відомості про односкладні і двоскладні, повні і неповні прості речення, закріпити знання про головні члени речення і способи їх вираження; розвивати вміння аналізувати вивчені типи односкладних речень, уміння розрізняти односкладні і двоскладні речення;

розвивати зв'язне мовлення, уяву і творчі здібності;

виховувати любов до творчості і повагу до особистості В Сосюри.

Зміст архіву
Перегляд файлу

ТЕМА.    Види простих речень

(11 КЛАС)

МЕТА.     Повторити відомості про односкладні і двоскладні, повні і неповні прості речення, закріпити знання про головні члени речення і способи їх вираження; розвивати вміння аналізувати вивчені типи односкладних речень, уміння розрізняти односкладні і двоскладні речення;

розвивати зв’язне мовлення, уяву і творчі здібності;

                  виховувати любов до творчості і повагу  до особистості В Сосюри.

ТИП

УРОКУ.    Урок узагальнення і систематизації здобутих знань..

Уклала Хомич Я.Ю., вчитель української мови та літератури Українського колежу

 ім. В.О. Сухомлинського м. Києва

 

 

 

ХІД УРОКУ

Епіграф

Якби зібрать красунь усіх віків,

повз мене хай ідуть вони без краю.

Марії я на них не проміняю,

ні одній з них не вклониться мій спів

В. Сосюра.

 

  1. Орфографічна хвилинка.

Відновіть поезію.

Так ні/хто не/кохав. Через тисячi лiт

лиш пр(е,и)ходит подiбне коха(н,нн)я.

В день такий ро(з,с)цвiтає в(е,и)сна на з(и,е)млi

i з(е,и)мля убирає(тс, ц, ться) зра(нн, н)я...

Дише тихо i ле(х,г)ко в с(е,и)няву вона,

простягає до зip свої руки...

В день такий на з(и,е)млi ро(с,з)цвiтає в(и,е)сна

i тремтить од солодкої муки...

В…яне серце моє од щасливих очей,

що горять в тумані надi мною...

Розливає(тс, ц, ться)я кров i по жилах тече,

нiби пахне вона лободою...

Гей ви, зорi яснi!.. Тихий мiсяцю мiй!..

Де ви бач(е,и)ли бiлше коха(н,нн)я?..

Я для неї зiрву (O,о)piон золотий,

Я - поет робiтничої paнi...

 

ак ніхто не кохав. Через тисячi лiт

лиш приходить подiбне кохання.

В день такий розцвiтає весна на землi

i земля убирається зрання...

Дише тихо i легко в синяву вона,

простягає до зip свої руки...

В день такий на землi розцвiтає весна

i тремтить од солодкої муки...

В'яне серце моє од щасливих очей,

що горять в тумані надi мною...

Розливається кров i по жилах тече,

нiби пахне вона лободою...

Гей ви, зорi яснi!.. Тихий мiсяцю мiй!..

Де ви бачили бiльше кохання?..

Я для неї зiрву Opiон золотий,

Я - поет робiтничої paнi...)

 

  1. Поетична хвилина.

Читання учнем поезії «Так ніхто не кохав» напам’ять.

 

3. Відтворення учнями теоретичних відомостей

  1. Підмет як головний член речення, способи його вираження.
  2. Присудок як головний член речення, його різновиди.
  3. Складений дієслівний присудок.
  4. Складений іменний присудок.

 

  • Володимир Сосюра і Марія познайомилися 9 березня 1931 року в день Шевченківського свята в театрі Сталіно (Донецьк).

 

  1. Вибірковий диктант.
    • Визначте  граматичні основи речення. Охарактеризуйте їх.
    • Випишіть односкладні речення. Визначте вид.
    • Назвіть неповні речення. Чим відрізняться вони від односкладних?

 

Того дня, одягнувши святкове  українське вбрання, я йшла на сцену. І раптом помiчаю наче вирiзьбленого на дерев'янiй стіні в задумi, нерухомого мужчину років тридцяти. Чорнявий красень побачив мене пiзнiше. Я вже встигла роздивитись... Кинувсь до мене: "Дiвчино, чи є у вас закурити?" "Чудна манера знайомитись", - майнуло в думці... Проходжу, наче це мене не стосується, не відповідаючи...

Нас познайомили... Без  усякої манірності поет протягнув мені руку. Золотий вогник смуглявого обличчя. Мрiйнi, задуманi, сонячного кольору великi очi, м'який карий зiр, смуги втоми пiд очима, чорна хвиля волосся... Невеличка пауза була порушена його нiжним голосом: "А якi у вас очi, Mapiє?" Я знiяковiла, але вiдповiла: "Кажуть люди, що синi...” Biн прикрив рукою обличчя i прошепотiв: "Ой, я пропав!" Це сказало його              серце".             

На третiй день знайомства Mapiї пропонується одружитися. Вона погодилася.

  1. Коментований диктант.

Прокоментуйте пунктуацію речень.

 

Із листів до Марії:

  • Навіщо казати, що мені писати нецікаво, оскільки ти – моя дружина, адже я люблю тебе, а любимій завжди писати цікаво, тому що говориш зі своїм серцем.
  • Так я люблю і жалію тебе, кохана, що твій біль – мій біль, твої сльози – мої сльози, твоя радість – моя радість…
  • Розлука – це омана, чи осінь, чи весна, чи літо, чи зима, завжди зі мною ти, завжди, моя кохана!

 

  1. Скласти речення з тире між підметом і присудком:

Поезія  - …

Кохання - …

 

  • У ніч з 18 на 19 листопада 1949 р. Марія зникла – не прийшла ночувати додому. Її заарештували.  Три місяці підряд тривали допити.  Камера-одиначка у підвалі. На підлозі тонкий шар солом’яної підстилки. Щодоби допити. Не давали заснути ні на хвилинку. Пухли ноги, удень знову допити. Мала зізнатися, в яких терористичних організаціях перебувала, розповісти про «терористичну діяльність» українських письменників.

 

  1. Виразне читання поезії.

 

Я не впаду… В ім’я твоє, Вітчизно,

терплю й мовчу, хоч серце протина

немов мечем, так гостро і залiзно,

 кривавий жаль... 

 За ґратами вона…

 Я не впаду у безум, що вітрами

уже шумить з могили, що без дна...

Чи морок смеpті, cмертi чи нестями

 щось наближа

 За ґратами вона…

За темне діло, темне, зловороже,

вона не зна в чеканнi кaри, сна…

її простити разум мiй не може,

а серце… ох… 

                            За ґратами вона…

 

  • Назвіть неповні речення. Визначте, яку роль вони виконують у тексті.
  1. Перебудуйте двоскладні речення в односкладні.

Заслання Марії

 

Казахстан, табір поблизу Актаса. Камяний карєр. У підвісній люльці довбає кайлом камяну стіну – сировину для асфальтового заводу.

Чурубай-Нура. Цегляний завод. Працює вночі. Виймає цеглу з печей.

Кемерово. Сільськогосподарський табір. Викопує  з-під снігу голими руками картоплю. Ніякого знаряддя “не положено”.

Табір на річці Томі. Лісоповал. Рубає величезні кедри.

 

 

  • Після смерті Сталіна Марія Гаврилівна повернулась до Києва,  але не додому, а до матері та сестри Сіми. Сіма потай попросила покоївку Сосюри передати сину Марії Володимиру про повернення матері. Дізнавшись про те, що дружина в Києві, Володимир Миколайович прийшов за нею. Обціловував одяг, плакав, приніс на руках додому. Разом прожили ще 10 років і 2 місяці. До смерті поета були нерозлучні.

 

  1. Цифровий розподільчий диктант.

Розподіліть у дві колонки односкладні і неповні речення (у колонки записуються тільки номери речень).

 

  1. Між нами  ґрат  нема, та ними і не можна троянду й солов’я навіки розлучить.
  2. Ти назавжди зі мною.
  3. Васильки у полі, васильки у полі, і у тебе, мила, васильки з-під вій...
  4. Коли можна од горя проснуться, значить можна радіти ізнов.
  5. Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна.
  6. Якби зібрати з неба всі зірки і всі сонця з усіх небес на світі, моя любов горітиме яркіш за всі сонця...
  7. Серце моє, наче рана, в сяйві розбитому мрій... Де ти, голівко кохана, вогнику мій золотий?
  8. Світи ж мені, світи мені завжди над зорі всі, зоря моя єдина.

 

 

  1. Аналіз тексту.

Лист В.Сосюри:

“1. В мої роки я, як юнак, люблю тебе...

2. Моє серце заледеніло без тебе.

3.Ти все навколо мене і в мені зігріваєш, як весняний теплий вітер.

4. Дивно і не дивно, що пишу тобі, як молодій дівчині.

5. Але в моїх закоханих очах ти завжди будеш молодою...

6. В мене так багато для тебе слів-алмазів, слів-квітів.

7. Мені хочеться засипати ними тебе, зацілувати ними тебе, щоб люди брали приклад з нашої любові, а не з наших помилок.

8. До зустрічі завтра, любове моя!”

 

Назвіть:

  • Двоскладне поширене повне неускладнене просте речення.
  • Складне речення з односкладними частинами: а) безособовою; б) означено-особовою.
  • Речення зі складеним іменним присудком.
  • Речення з простим присудком, вираженим фразеологізмом.
  • ечення просте неповне (з пропущеним присудком) поширене ускладнене.
  • Речення зі складеним дієслівним присудком.
  • Неповне речення з прикладками.

 

12. Домашнє завдання

Випишіть односкладні речення із поезії В.Сосюри “Коли потяг у даль загуркоче...”

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку Види простих речень

Номер слайду 2

Якби зібрать красунь усіх віків, повз мене хай ідуть вони без краю. Марії я на них не проміняю, ні одній з них не вклониться мій спів (В. Сосюра).

Номер слайду 3

Так ні/хто не/кохав. Через тисячi лiт лиш пр(е,и)ходит… подiбне коха(н,нн)я. В день такий ро(з,с)цвiтає в(е,и)сна на з(и,е)млi i з(е,и)мля убирає(тс, ц, ться) зра(нн, н)я... Дише тихо i ле(х,г)ко в с(е,и)няву вона, простягає до зip свої руки... В день такий на з(и,е)млi ро(с,з)цвiтає в(и,е)сна i тремтить од солодкої муки... В…яне сер…це моє од щас…ливих очей, що горять в тумані надi мною... Розливає(тс, ц, ться)я кров i по жилах тече, нiби пахне вона лободою... Гей ви, зорi яснi!.. Тихий мiсяцю мiй!.. Де ви бач(е,и)ли бiл…ше коха(н,нн)я?.. Я для неї зiрву (O,о)piон золотий, Я - поет робiтничої paнi...

Номер слайду 4

Так ніхто не кохав. Через тисячi лiт лиш приходить подiбне кохання. В день такий розцвiтає весна на землi i земля убирається зрання... Дише тихо i легко в синяву вона, простягає до зip свої руки... В день такий на землi розцвiтає весна i тремтить од солодкої муки... В'яне серце моє од щасливих очей, що горять в тумані надi мною... Розливається кров i по жилах тече, нiби пахне вона лободою... Гей ви, зорi яснi!.. Тихий мiсяцю мiй!.. Де ви бачили бiльше кохання?.. Я для неї зiрву Opiон золотий, Я - поет робiтничої paнi...

Номер слайду 5

Підмет як головний член речення, способи його вираження. Присудок як головний член речення, його різновиди. Складений дієслівний присудок. Складений іменний присудок.

Номер слайду 6

„Того дня, одягнувши святкове українське вбрання, я йшла на сцену. І раптом помiчаю наче вирiзьбленого на дерев'янiй стіні в задумi, нерухомого мужчину років тридцяти. Чорнявий красень побачив мене пiзнiше. Я вже встигла роздивитись... Кинувсь до мене: "Дiвчино, чи є у вас закурити?" "Чудна манера знайомитись", - майнуло в думці... Проходжу, наче це мене не стосується, не відповідаючи... Нас познайомили... Без усякої манірності поет протягнув мені руку. Золотий вогник смуглявого обличчя. Мрiйнi, задуманi, сонячного кольору великi очi, м'який карий зiр, смуги втоми пiд очима, чорна хвиля волосся... Невеличка пауза була порушена його нiжним голосом: "А якi у вас очi, Mapiє?" Я знiяковiла, але вiдповiла: "Кажуть люди, що синi...” Biн прикрив рукою обличчя i прошепотiв: "Ой, я пропав!" Це сказало його серце". На третiй день знайомства Mapiї пропонується одружитися. Вона погодилася.

Номер слайду 7

Розкрийте лексичне значення слів у формі речення з тире між підметом і присудком Поезія Кохання

Номер слайду 8

Я не впаду… В ім’я твоє, Вітчизно, терплю й мовчу, хоч серце протина немов мечем, так гостро і залiзно, кривавий жаль... За ґратами вона… Я не впаду у безум, що вітрами уже шумить з могили, що без дна... Чи морок смеpті, cмертi чи нестями щось наближа… За ґратами вона… За темне діло, темне, зловороже, вона не зна в чеканнi кaри, сна… її простити разум мiй не може, а серце… ох… За ґратами вона…

Номер слайду 9

Перебудуйте односкладні речення на двоскладні. Казахстан, табір поблизу Актаса. Кам’яний кар’єр. У підвісній люльці довбає кайлом кам’яну стіну – сировину для асфальтового заводу. Чурубай-Нура. Цегляний завод. Працює вночі. Виймає цеглу з печей. Кемерово. Сільськогосподарський табір. Викопує з-під снігу голими руками картоплю. Ніякого знаряддя “не положено”. Табір на річці Томі. Лісоповал. Рубає величезні кедри.

Номер слайду 10

Розподіліть у дві колонки: односкладні і неповні речення. Між нами ґрат нема, та ними і не можна троянду й солов’я навіки розлучить. Ти назавжди зі мною. Васильки у полі, васильки у полі, і у тебе, мила, васильки з-під вій... Коли можна од горя проснуться, значить можна радіти ізнов. Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна. Якби зібрати з неба всі зірки і всі сонця з усіх небес на світі, моя любов горітиме яркіш за всі сонця... Серце моє, наче рана, в сяйві розбитому мрій... Де ти, голівко кохана, вогнику мій золотий? Світи ж мені, світи мені завжди над зорі всі, зоря моя єдина.

Номер слайду 11

“1. В мої роки я, як юнак, люблю тебе... 2. Моє серце заледеніло без тебе. 3.Ти все навколо мене і в мені зігріваєш, як весняний теплий вітер. 4. Дивно і не дивно, що пишу тобі, як молодій дівчині. 5. Але в моїх закоханих очах ти завжди будеш молодою... 6. В мене так багато для тебе слів-алмазів, слів-квітів. 7. Мені хочеться засипати ними тебе, зацілувати ними тебе, щоб люди брали приклад з нашої любові, а не з наших помилок. 8. До зустрічі завтра, любове моя!”

Номер слайду 12

Домашнє завдання Випишіть односкладні речення із поезії В.Сосюри “Коли потяг у даль загуркоче...”

zip
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
1530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку