Урок, презентація на тему: "Дихання та його значення. Дихальна система людини."

Про матеріал

Розробка плану-уроку та презентація стане чудовим матеріалом для проведення відкритого уроку, уроку-конкурсу, поточного уроку для 8 класу. Під час проведення уроку діти мають можливість встановити еволюцію дихальної системи, починаючи від найпростіших до людини, відзначити їх особливість. Для узагальнення дітки навчаться попереджувати захворювання дихальної системи.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Освітня. Формувати знання та поняття у учнів про дихальну систему людини; ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; показати особливості та взаємозв’язок будови та функцій органів дихання; розглянути складові частини системи; особливу увагу звернути на значення дихання для підтримання життєдіяльності. Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності учнів. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей, працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм, здійснювати гігієнічне та естетичне виховання

Номер слайду 4

Очікувані результати називають функції органів дихання; учні розпізнають органи дихання на малюнках; учні характеризують процеси дихання, будову і функції органів дихання, відмінності легеневого і тканинного дихання.

Номер слайду 5

Методи: словесний, наочний, інтерактивний, робота в групах. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Номер слайду 6

Між предметні зв’язки: Із ботанікою – дихання рослин. Із зоологією – дихання тварин. Із хімією – склад повітря. Із фізикою – дифузія газів. Із основами здоров’я – захворювання дихальної системи. Із українською літературою – декламування віршів.  

Номер слайду 7

ДИХАННЯ – це сукупність процесів, які забезпечують надходження в організм кисню, використання його для окиснення органічних речовин і виділення з нього вуглекислого газу.

Номер слайду 8

1. Забезпечення організму киснем. 2. Виділення вуглекислого газу. 3. Окиснення органічних сполук з виділенням енергії, необхідної для процесів життєдіяльності. 4. Виділення кінцевих продуктів обміну: водяної пари, аміаку, сірководню…

Номер слайду 9

ДИХАННЯ Зовнішнє: обмін газів між навколишнім середовищем і легенями Перенесення газів кров’ю Внутрішнє: окиснювальні процеси в клітинах, внаслідок яких виділяється енергія для життєдіяльності

Номер слайду 10

Зовнішнє дихання Вентиляція легенів (обмін газів між зовнішнім середовищем та альвеолами легенів). Дифузія газів у легенях (обмін газів між альвеолярним повітрям і кров’ю). Транспорт газів кров’ю. Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров’ю та тканинами). Внутрішне (тканинне дихання) Поглинання кисню клітинами, хімічні реакції, виділення вуглекислоти.

Номер слайду 11

ПОВІТРОНОСНІ ШЛЯХИ 1. Носова порожнина. 2. Носоглотка. 3. Гортань. 4. Трахея. 5. Бронхи. ОРГАНИ ПОВІТРЯНОГО ДИХАННЯ 1. Легені

Номер слайду 12

Всі повітроносні шляхи вистелені війчастим епітелієм. Це має захисне значення для затримання дрібних частинок, які потрапляють із повітря: пилу, бруду, бактерій, вірусів, …

Номер слайду 13

НОСОВА ПОРОЖНИНА Носова порожнина – початковий етап дихальної системи. Вона поділяється кістково-хрящовою перегородкою на дві половини – ліву та праву. У кожній з них є три звивисті носові ходи: верхній, середній та нижній.

Номер слайду 14

НОСОВА ПОРОЖНИНА А у слизовій оболонці верхнього носового ходу містяться рецептори нюхового аналізатора. Якщо до носової порожнини потрапляють м/о або речовини з різким запахом, рецептори подразнюються і виникає захисний рефлекс – чхання.

Номер слайду 15

Війки миготливого епітелію затримують і виводять назовні все, що осідає на слизовій оболонці. Слизова оболонка дихальних шляхів під мікроскопом нагадує хлібне поле, яке колихається від вітру. Це війкиё а епітелій носить назву війковий або миготливий. Кожна клітина має до 200 війок. Вдихуване повітря зігрівається або охолоджується кров’ю, що тече по густій сітці кровоносних судин. Залози слизової оболонки виділяють слиз, що зволожує повітря, а також затримує і знижує життєдіяльність бактерій, які потрапили із вдихуваним повітрям. ФУНКЦІЇ НОСОВОЇ ПОРОЖНИНИ

Номер слайду 16

НОСОВА ПОРОЖНИНА До нижнього носового ходу відкривається носослізний канал.

Номер слайду 17

НОСОГЛОТКА Пройшовши через носову порожнину, повітря потрапляє до носоглотки, де є скупчення лімфатичних вузлів – мигдалики, які слугують захисним бар’єром дихальних шляхів.

Номер слайду 18

ГОРТАНЬ Через носоглотку повітря поступає в гортань, що утворена з 9 хрящів і має лійкоподібну форму. Найбільші хрящі – це щитоподібний, перснеподібний та надгортанний.

Номер слайду 19

ГОРТАНЬ Хрящі гортані між собою з’єднані суглобами, зв’язками та м’язами. Хрящові пластинки перснеподібного хряща сполучаються майже під прямим кутом і утворюють кадик.

Номер слайду 20

Надгортанний хрящ - надгортанник, закриває вхід у трахею під час ковтання їжі. ГОРТАНЬ

Номер слайду 21

Під час ковтання їжі надгортанний хрящ опускається вниз.

Номер слайду 22

ГОЛОСОВИЙ АПАРАТ Голосовий апарат складається з двох голосових зв’язок та голосової щілини. Коли людина мовчить – голосова щілина має трикутну форму.

Номер слайду 23

УТВОРЕННЯ ЗВУКІВ Звук утворюється тоді, коли видихуване повітря проходить через голосову щілину, яка при цьому звужується. При проходженні повітря голосові зв’язки коливаються. Вони можуть здійснювати від 80 до 10 000 коливань за секунду.

Номер слайду 24

Далі повітря поступає в трахею, яка має форму трубки довжиною 10-14 см. Складається вона з 15-20 хрящових півкілець, які не дозволяють затримуватись повітрю при різноманітних рухах шиї. Позаду від трахеї розміщений стравохід. ТРАХЕЯ

Номер слайду 25

Слизова оболонка трахеї вистелена епітелієм: залозистим та війчастим, що виконують захисну функцію. На рівні 5 грудного хребця нижній кінець трахеї поділяється на два бронхи. ТРАХЕЯ

Номер слайду 26

БРОНХИ Бронхи входять у ліву і праву легені. Правий бронх поділяється на три гілки, а лівий на дві. Тому правий бронх товщий за лівий.

Номер слайду 27

У кожній легені бронхи галузяться на бронхіоли, утворюючи бронхіальне дерево. Бронхіоли закінчуються легеневими пухирцями – альвеолами. Їх нараховують близько 300 млн. БРОНХИ

Номер слайду 28

БРОНХІАЛЬНЕ ДЕРЕВО

Номер слайду 29

Парні органи дихання, що займають майже всю площу грудної порожнини. ЛЕГЕНІ

Номер слайду 30

ЛЕГЕНІ Права легеня складається з трьох долей, а ліва з двох.

Номер слайду 31

Чому правий бронх поділяється на три гілки, а лівий на дві? У який бронх може потрапити чужорідне тіло? ПОЯСНИТИ!

Номер слайду 32

ЛЕГЕНІ Через легені за 1 хвилину проходить близько 100 л повітря.

Номер слайду 33

Зовні легені вкриті сполучнотканинною оболонкою – плеврою, яка має два листки: легенева плевра та пристінкова. Легенева прилягає до легень, а пристінкова до ребер. ПЛЕВРА

Номер слайду 34

ПЛЕВРА Між листками плеври знаходиться плевральна порожнина, яка завжди заповнена плевральною рідиною. Ця рідина змочує поверхні листків і зменшує тертя між ними під час дихальних рухів.

Номер слайду 35

Всю площу легень утворюють легеневі пухирці – альвеоли. Загальна поверхня всіх легеневих пухирців перевищує 100 кв.м. ЛЕГЕНЕВІ ПУХИРЦІ

Номер слайду 36

Легеневі пухирці всередині вистелені спеціальною оболонкою, яка не дозволяє їм спадатися і дає можливість залишатися округлими, навіть під час видиху. ЛЕГЕНЕВІ ПУХИРЦІ

Номер слайду 37

ЛЕГЕНЕВІ ПУХИРЦІ Легеневі пухирці вкриті густою сіткою кровоносних капілярів малого кола кровообігу.

Номер слайду 38

По капілярах альвеол кров проходить за 0,8 сек, але гемоглобін встигає насититись киснем. ЛЕГЕНЕВІ ПУХИРЦІ

Номер слайду 39

СХЕМА ЕКСКУРСІЇ Вулиця «ЕВОЛЮЦІЯ» Фізіологічна лабораторія Біохімічна лабораторія Станція термінологічна Медичний центр захворювань органів дихання

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ: назвіть органи дихання, позначені цифрами 1) …………… 2) …………… 3) …………… 4) …………… 5) ……………

Номер слайду 44

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ: встановіть відповідність між органами дихання і функцією, що вони виконують 1. Носова порожнина а) має рідину для зменшення тертя; 2. Гортань б) зволоження повітря, затримання бруду; 3. Трахея в) вільне проходження і бронхи повітря; 4. Легені г) утворення звуків, рефлекторний кашель; 5. Плевра д) газообмін через альвеоли та капіляри малого кола кровообігу.

Номер слайду 45

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ 1. Носова порожнина а) має рідину для зменшення тертя; 2. Гортань б) зволоження повітря, затримання бруду; 3. Трахея в) вільне проходження і бронхи повітря; 4. Легені г) утворення звуків, рефлекторний кашель; 5. Плевра д) газообмін через альвеоли та капіляри малого кола кровообігу.

Номер слайду 46

Середовище Кисень, % Вуглекислий газ, % Вдихуване повітря 20,93 0,03 Видихуване повітря 16,0 4,5 Альвеолярне повітря 14,0 5,5

Номер слайду 47

Стежка здоров’я У період епідемій – вакцинація (протигрипозна, протитуберкульозна). Дотримання правил особистої гігієни. Диспансерне обстеження. Чистота приміщень. Загартування. Збалансованість харчування. Уникнення перевтоми. Не палити. Не вживати алкоголь.

Номер слайду 48

Домашнє завдання 1. § 13,14 (читати і переказувати). 2. Провести та описати дослід з вапняною водою та вуглекислим газом.

Номер слайду 49

ЛЕГЕНІ ЗДОРОВОЇ ЛЕГЕНІ КУРЦЯ ЛЮДИНИ

Номер слайду 50

Висловіть власні думки про дихання та його значення для процесів життєдіяльності людини.

Номер слайду 51

Дякуємо за увагу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 13
Оцінки та відгуки
  1. Машкіна Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Олійник Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Біловус Інна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Олена Мироненко
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Волошина Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Грищенко Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Анциборова Вера
    Дякую. Презентація дуже змістовна.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Мазило Ольга
    Дякую. Дуже гарна презентація!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Островська Галина Омелянівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Холодар Людмила Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 10 відгуків
ppt
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
28461
Оцінка розробки
5.0 (13 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку