Урок +Презентація"Національна економіка. Поняття «економічний розвиток» та його показники: (ВВП), структура ВВП. Індекс людського розвитку (ІЛР)"

Про матеріал

Змістовна частина уроку розписана за етапами відповідно до типу уроку. Етап вивчення нового матеріалу являє собою здебільшого не викла­дання фактичного матеріалу, а розгорнутий план з використанням мультимедійного продукту.Представлений матеріал є цікавим як для вчителів географії, викладачів і студентів географічних факультетів так і для учнів.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Поняття «економічний розвиток», економічні показники. (ВВП,ВНП,ІЛР)

Номер слайду 2

1.Національна економіка . 2.Структурними елементами національної економіки. 3.Показники ефективності економіки: «економічний розвиток» та його показники: (ВВП), структура ВВП, 4.Індекс людського розвитку (ІЛР). 5.Рівень і якість життя населення

Номер слайду 3

Кількість країн та територій у світі — 258 Кількість суверенних держав у світі — 194 Україна - незалежна і суверенна держава Середньосвітовий показник ВВП на душу населення — 10 553$ ВВП надушу населення в Україні — 4 024 $ Найвищий показник ВВП надушу населення - 173 377$ (Монако) Найнижчий показник ВВП на душу населення — 229$ США (Бурунді) Показник ВВП на душу населення США (найбільша економіка світу) -52 392$

Номер слайду 4

Номер слайду 5

це взаємообумовлена система виробництва, обміну, розподілу та споживання продуктів матеріального й нематеріального виробництва, що історично склалася та розвивається на даній території.

Номер слайду 6

Розрізняють два типи економічного зростання: екстенсивний — обсяги суспільного продукту зростають за рахунок інтенсивний — зростання масштабів випуску продукції на підставі ефективніших чинників виробництва за рахунок використання досконалішої техніки й нових технологій

Номер слайду 7

Валовий внутрішній продукт (ВВП) – це сукупна ринкова вартість річного обсягу кінцевої продукції та послуг, що їх вироблено на території країни. Валовий національний продукт(ВНП) — це сукупна ринкова вартість обсягу кінцевого виробництва товарів і послуг, вироблених і реалізованих лише національними виробниками економіки країни (без іноземних виробників, що працюють на території країни) протягом певного часу.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

За даними таблиці та політичної карти світу в атласі визначте: розміри території кількість населення країн-лідерів за показниками ВВП наодну особу. Зробіть висновки.

Номер слайду 10

Валовий внутрішній продукт України в 2015 році становив близько 91 млрд доларів США.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Топ-15 країн світу за показником ІЛР на 2015 р. Певною мірою тотожним «індексу людського розвитку» є термін «якість життя». Відомий економіст Богдан Гаврилишин основними показниками якості життя вважав: - цілковиту політичну свободу, - високий рівень добробуту, - соціальну справедливість , - співжиття з природою. І лише чотири країни світу — Норвегія, Швеція, Швейцарія та Австрія — повною мірою відповідають цим критеріям.

Номер слайду 13

Номер слайду 14

1. Дайте визначення поняття «національна економіка». 2. Поясніть, чому Україна належить до країн світу, економіка яких виробляє всю основну промислову і сільськогосподарську продукцію. 3. Назвіть показники, за якими характеризується рівень економічного розвитку будь-якої країни. 4. Схарактеризуйте поняття «екстенсивний спосіб господарювання» та «інтенсивний спосіб господарювання». 5. Поясніть, чому для характеристики рівня економічного розвитку країни використовують систему показників.

Номер слайду 15

1. Зіставте поняття «економічний розвиток» та «економічне зростання». У чому полягає відмінність між ними? 2. Дайте визначення понять «валовий внутрішній продукт» і «валовий національний продукт». Визначте їхні спільні й відмінні риси. 3. Поміркуйте (пригадавши матеріал 8 класу), чому показники індексу людського розвитку Австралії є вищими, ніж у США.

Номер слайду 16

За допомогою статистичних даних атласу встановіть кількість населення у двох державах Порівняйте показники кількості населення й обсягу ВВП та зробіть припущення про те, у якій із двох країн вищий ІЛР. Висновок аргументуйте. група 1 - Китай і США; група 2 - Індія і Японія; група3 - Індонезія і Франція.

Номер слайду 17

Читати відповідний матеріал підручника. Проаналізуйте рейтинг ІРЛП перших 10 країн світу, розподіліть їх на групи за географічною ознакою (за частинами світу). Зробіть висновок: країни якої частини світу мають найкращі показники?

Перегляд файлу

Урок 2.                                                    Дата:       гр.

ТЕМА: Національна економіка. Поняття «економічний розвиток» та його показники: (ВВП), структура ВВП. Індекс людського розвитку (ІЛР)

Мета:

Знаннєвий компонент:розкрити суть понять «національне господарство», «валовий внутрішній продукт», «валовий національний продукт», «індекс людського розвитку,охарактеризувати особливості еконо­мічного розвитку України;

Діяльнісний компонент: опираючись на такі наскрізні змістовні лінії як: «екологічна безпека і сталий розвиток»  формуючи природничо-наукові та математичні компетенції при формуванні вмінь;розвивати вміння порівнювати держави за економічними показниками та аналізувати причини відмінностей держав за економічними показниками;

Ціннісний компонент: опираючись на такі наскрізні змістовні лінії як: «підприємливість та фінансова грамотність»  виховувати почуття дбайливого господаря.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 Обладнання: атласи, політична карта світу, карта Європи, Інтернет – ресурси.

I. Організаційний момент

II. Активізація опорних знань

  1.   Яким було основне заняття людей у первісному суспільстві?
  2.   Чим займається населення сьогодні?
  3.   Що є причиною таких змін?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу(Пояснення з елементами бесіди)

Зміст

1.Національна економіка .

2.Структурними елементами національної економіки: «економічний розвиток» та його показники: (ВВП), структура ВВП,

3.Показники ефективності економіки

4.Індекс людського розвитку (ІЛР).

5.Рівень і якість життя населення

1.  Суть поняття про національну еконо­міку.

Господарство – сукупність усіх видів людської діяльності, які дають змогу задовольняти матеріальні та нематеріальні потреби суспільства, а також забезпечують його розвиток.

Господарська діяльність людини здійснюється як окремими людьми або колективами, так і всім населенням країни або світу. Через те розрізняють кілька рівнів господарства (мал. див слайд).

 

Найнижчим є домашнє господарство – приватне господарство окремої родини.

Особисте селянське господарство – це господарська діяльність на землі, яка проводиться фізичною особою індивідуально або родиною з метою задоволення особистісних потреб у сільськогосподарській продукції,  а також реалізації її надлишків.

Такі господарства можуть, крім того, надавати послуги з використання свого майна, наприклад у сфері сільського зеленого туризму.

Міське господарство – сукупність служб, інженерних споруд і мереж,заводів, фабрик, установ, які розташовані на території міста і призначені задовольняти повсякденні комунальні, побутові, матеріальні та соціально-культурні потреби людей. Складовою частиною міського господарства є житлово-комунальне господарство

Розрізняють два типи економічного зростання:

 екстенсивний — обсяги суспільного продукту зростають за рахунок кількісного збільшення факторів виробництва. Наприклад, коли в країні для підвищення виробництва м’яса збільшують поголів’я худоби, а для збільшення виробництва зерна — посівні площі;

 інтенсивний — зростання масштабів випуску продукції на підставі ефективніших чинників виробництва за рахунок використання досконалішої техніки й нових технологій.

В основі економічного розвитку лежить виробництво, складовими якого є праця, фінанси, природні ресурси (зокрема, земля), технологія, інформація. Чинниками економічного зростання є попит і пропозиція.

Причинами вповільнення темпів економічного зростання є безробіття,низькі темпи впровадження досягнень науки й технологій.

Виробництво – процес створення матеріальних і духовних благ, необхідних для існування і розвитку країни.

Послуга – це дія індивіда на користь іншого, результат якої споживається в процесі її надання.

Національна економіка - це систе­ма економічних суб’єктів і зв’язків між ними з розподілу, обміну і споживання товарів і послуг. В її складі виділяють просторову і видову структури економіч­ної діяльності.

Сучасна національна економіка ха­рактеризується певними ознаками:

1. Національний  суверенітет.

2. Тісні економічні зв’язки між суб’єктами.

3.   Загальне економічне середовище.

4.   Загальний економічний центр.

5.    Територіальна визначеність оди­ниць адміністративного устрою.

Пояснення з елементами бесіди. Межі національної економіки не збіга­ються з державними кордонами. Націо­нальні компанії можуть здійснювати еко­номічну діяльність і за межами держави, а іноземні — в її межах. У національній економіці нерозривним ланцюжком по­єднано виробництво, розподіл, обмін і споживання товарів і послуг.

2.Структурними елементами націо­нальної економіки є

 види економічної діяльності — особливі її частини, які виділяють за ступенем і напрямом пере­роблення сировини чи створення послуг.

Співвідношення видів економічної діяльності різняться в різних країнах. Що розвиненіший науково-технічний потенціал, то досконаліша система господарювання, вищі економічна й соціальна ефективність виробництва та рівень життя населення.

Історія знає чимало прикладів, коли країни мали багаті природні й людські ресурси, але не могли ними самостійно розпоряджатися, займали залежне становище у світовому господарстві, а їх економіка деградувала внаслідок панування іноземних держав.

Історія знає чимало прикладів, коли країни мали багаті природні й людські ресурси, але не могли ними самостій­но розпоряджатися, займали залежне становище у світовому господарстві, а їх економіка деградувала внаслідок панування іноземних держав.

• Які ж складові національної еко­номіки?

Держава, домогосподарства, юри­дичні та фізичні особи (навести при­клади).

Одним із критеріїв структуризації національної економіки за секторами є форма власності.

За ним виділяють приватний та дер­жавний сектори. До приватного належать домогосподарства й приватні підприєм­ства. Державний об’єднує державні підпри­ємства і заклади виробничої та соціальної сфер, його частка істотно відрізняється в різних країнах. З державним сектором пов’язаний і неринковий сектор економіки, що надає громадянам країни безплатні ма­теріальні блага й послуги, які регулюються державою(матеріальна допомога, послуги освіти, медичного обслуговування та ін.).

3.Показники ефективності економіки:

Економічний розвиток відобра­жає зміни в усіх сферах господар­ського життя країни. Він є складним процесом, у якому взаємодіють пози­тивні та негативні чинники. Політичні й військові потрясіння, соціальні кон­флікти, екологічні катастрофи можуть призупинити розвиток економіки будь-якої країни, відкинути її на кілька десятиліть назад.(Використовуючи знання з історії, наведіть відповідні приклади).

Для визначення рівня економічного розвитку країни використовують систему показників. Основним показником еконо­мічного розвитку країни є ВВП та його вартість на душу населення. Залежно від його значення, країни поділяються на розвинені та країни, що розвиваються.

Про рівень економічного розвитку кра­їни свідчать показники виробництва та споживання базових видів продукції на душу населення - енергії,автомобілів, паперу, зерна, м’яса тощо.

4.Показники ефективності еко­номіки найповніше характеризують рівень економічного розвитку країни: результативність використання осно­вних чинників виробництва - енерго-, матеріаломісткість (наукоємність), про­дуктивність праці тощо.

Валовий внутрішній продукт (ВВП) - сукупна вартість усього обсягу кінцевих товарів і послуг,вироблених у країні впродовж року. ВВП обчислюють за територіальною ознакою. Це сукупна вартість продукції сфери виробництва і послуг незалежно від національної приналежності підприємств, розташованих на території країни.

У процесі створення ВВП усі суб’єкти одержують доходи в тій чи іншій формі. Таким чином, сума всіх доходів має дорівнювати величині вартості всіх вироблених товарів і послуг.

якщо рівність доходів і витрат порушується, то економічний цикл перебуває у стадії рецесії (спаду) чи депресії (застою).

Структура ВВП дає можливість визначити економічний потенціал країни, її місце у світовому господарстві. Всі країни світу поділяють на три основні групи:

з великими розмірами господарства (ВВП більше 500 млрд. дол. США; близько 20 країн);

з середніми розмірами (від100 до 500 млрд. дол. США; близько 30 країн),

з невеликими розмірами (менше 100 млрд. дол.; близько 150 країн).

 Навести приклади держав з різни ми видами доходів

Національний дохід (НД) на душу населення — сукупний дохід, створений на території відповідної держави (ВВП за винятком амортизації основного капіталу, непрямих податків на підприємства, з до­датком чистих односторонніх переказів).

 

 

Рейтинг деяких країн світу за показником ВВП на душу населення,за даними Міжнародного валютного фонду (МВФ) на 2015 р.

 

Індекс розвитку людського по­тенціалу. Для зіставлення рівня життя населення різних країн і регіонів ви­користовують такий показник, як індекс розвитку людського потенціалу.

Індекс розвитку людського потенці­алу (ІРЛП) — інтегральний показник,що обчислюють щорічно для порівняння і виміру рівня життя, письменності, освіти і довголіття як основних характеристик людського потенціалу. Індекс публікує ООН у щорічному звіті про розвиток люд­ського потенціалу від 1990р. Для України його почали визначати від 1993 р. Для об­числення ІРЛП враховують такі показники:

 очікувана середня тривалість життя
(фізичний стан людей);

  • рівень писемності населення країни(середня кількість років, витраче­них на навчання) і очікувана тривалість навчання (духовний та інтелектуальний розвиток);
  • матеріальне забезпечення насе­лення (рівень реального доходу на душу населення, оцінений через ВНД на душу населення за паритетом купівельної спроможності в доларах США).

У найбільш розвинених країнах цей індекс наближається до 1, мінімальні показники - майже 0,2.

Робота з картою. Показати держави з високим і низьким показником ІЛР.

Картосхема країн світу за показником ІЛР.

  • За допомогою додаткових джерел інформації визначте, який показник характерний для України. До якої із цих груп вона належить?
  • Користуючись різноманітними джерелами інформації, з’ясуйте, який показник ІРЛП характерний для України за останній рік.

(Українці належать до найбільш освічених націй. Кількість осіб з вищою освітою в нашій державі вища, за серед­ньоєвропейський рівень. Україна посідає четверте місце в світі за цим показником)

5.Рівень і якість життя населення

визначають за такими показниками: середня тривалість життя, рівень освіти, тривалість робочого дня, забезпеченість житлом, лікарями, учителями на 1000 осіб, величина денного бюджету особи тощо. Оцінюють рівень розвитку країни також на підставі характеристики струк­тури видів економічної діяльності. Висока частка переробних видів є озна­кою високо розвинутої економіки.

Показники ВНП на душу населення окремих країн світу (2015 р.)

 

IV. Узагальнення і систематизація знань

1.Запитання й завдання

1. Що таке національна економіка? які її основні ознаки?

Дайте визначення понять «ВВП», «ВНП», «індекс людського розвитку

», «економічний потенціал».

2.Які показники використовують для характеристики рівня соціально-економічного розвитку країни?

3. Поясніть, чому британська консалтингова фірма «Рендалл» визначила

транспортний рейтинг України в Європі як найвищий.

4. Схарактеризуйте риси економіко-географічного положення України,

які створюють сприятливі умови для розвитку її господарства.

5. Поясніть причини, за яких основні показники економічного розвитку

країни є невисокими.

6. Використовуючи політичну карту світу шкільного географічного

атласу, назвіть країни світу, які мають найвищі показники ІЛР.

Який ІЛР мають країни-сусіди України?

7.Назвіть складові ІРЛП. Проана­лізуйте структуру ІРЛП в Україні за останній рік.

8.Використовуючи матеріали теми і додаткові джерела інформації, визначте, за якими показниками Україна наближа­ється до високорозвинених, а за яким до менш розвинених країн світу.

 

Творче завдання.

Проблемне питання: «Чому в статистиці зустрічається розбіжність показників ВВП на душу населення за один той же період?»

 Для комплексно­го дослідження соціально-економічного розвитку країни дуже важливим є його інтегральний показник.

Це індекс роз­витку людського потенціалу.

 

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал параграфа 2.

  1. Проаналізуйте рейтинг ІРЛП пер­ших тридцяти країн світу, розподіліть їх на групи за географічною ознакою (за частинами світу). Зробіть висновок: країни якої частини світу мають найкращі показ­ники? Знайдіть на карті світу країни, які є сусідами України за рейтингом ІРЛП. Чи є в України перспективи покращити свої результати в рейтингу?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Піхенько Тамара Славіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Вороніна Наталя Павлівна
    Дякую за гарну розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Скоробагата Людмила Володимирівна
    Дякую за роботу. Використовую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Натха Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Теплюк Григорій Григорович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Гижко Лілія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
zip
Пов’язані теми
Географія, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Географія 9 клас (Кобернік С. Г.,Коваленко Р. Р.)
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
19514
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку