Мета уроку:ознайомити з поняттями «симбіоз», «паразитизм»; розкрити особливості пристосування тварин до паразитичного способу життя; розвивати увагу, пам’ять, мислення, творчі здібності, уміння формулювати запитання, працювати з текстом, висловлювати власну думку; виховувати тверді переконання у необхідності збереження власного здоров’я, інтерес до предмета.
Тест з однією правильною відповіддю1. Молюски мешкають. А) лише в морі Б) лише в прісних водоймах В) у морях, прісних водоймах і на суходолі Г) лише на суходолі2. Мантія являє собою: А) шкірну складку Б) орган руху. В) захисну черепашку Г) відділ тіла3. Двостулкові молюски — мешканці водойм мають. А) легені Б) зябра В) не дихають, оскільки стулки закриті4. До черевоногих молюсків належать. А) восьминіг Б) устриця В)виноградний слимак Г) мідія
5. До Червоної книги України занесений молюск А) виноградний слимак Б) голий слизун В) рапана Г) устриця їстівна 6. Черепашку з двох стулок мають А) мідії, устриці Б) кальмари, каракатиці В) великий і малий ставковики Г) рапана7. Наземні молюски живляться переважно. А) іншими молюсками Б) органічними рештками В) рослинною їжею Г) водою8. Черепашка молюсків складається з А) вапна Б) рогової речовини В) перламутру Г) рогової речовини, вапна й перламутру
9. Одну черепашку з верхівкою та устям мають А) корабельні черви Б) устриці, гребінці В) слимаки, ставковики Г) восьминоги, кальмари10. Тіло в молюсків А) м’яке, не поділене на членики Б) м’яке, поділене на членики В) має хітиновий покрив Г) має слизовий покрив11. Відділами тіла двостулкових молюсків є: А) голова, тулуб, нога Б) тулуб, нога В) тулуб, голова Г) голова, щупальця, тулуб12. Речовина, за допомогою якої личинки двостулкових молюсків прикріпляються до шкіри або зябер риб,— це: А) радула Б) мантія В) бісус Г) сифон
Слово вчителя. Це прадавнє латинське висловлювання означає, що той, хто попереджений про небезпеку, має можливість бути готовим до неприємностей, труднощів. Сьогодні саме цей вислів буде девізом нашого уроку і не дарма. Тема, яку ми вивчатимемо, буде дуже корисною у вашому подальшому житті, допоможе запобігти неприємностей, а інколи навіть вберегти своє життя
Способи пристосування паразитів до життя{616 DA210-FB5 B-4158-B5 E0-FEB733 F419 BA}Пристосування. Характеристика. Спрощена будова тіла. Відсутність деяких органів та cистем (наприклад, нервової системи,органів чуття, дихальної системи)Міцні покриви. Необхідні для захисту паразита від дії зовнішнього середовища (наприклад, кутикула в круглих червів)Органи прикріплення. Різноманітні органи, що допомагають утримуватись в (або на) тілі організму-хазяїна (наприклад, гачки, присоски, шипи)
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Пристосування. Характеристика. Гермафродитизм. Відпадає потреба в пошуку статевого партнера, що складно зробити в організмі хазяїна. Висока плодючість іСкладні цикли розвитку. Розвиток зі зміною хазяїв допомагає збільшити шанси на потрапляння яєць та личинок в організм остаточного хазяїна. Стійкість яєць до впливу хімічнихі фізичних чинників. Вплив можуть становити як чинники внутрішнього ередовища Організму -хазяїна, так і зовнішні чинники
Вправа «Обери правильну відповідь»де паразитизм1. Комар і людина; 2. Іксодовий кліщ і людина; 3. Павук і муха; 4. Їздець і комаха, у яйця якої він відкладає свої яйця; 5. Вовк і заєць; 6. Аскарида і людина; 7. Блоха і собака; 8. Бабка і комар; 9. Гідра і мальок риби; 10. П’явка і кінь.