У розробці уроку міститься теоретичний і практичний матеріал з теми "Порівняльний зворот". Цікаві вправи допоможуть учням 8 класу опрацювати і засвоїти матеріал.
Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами. Урок-презентація з української мови у 8 класіУчитель Бортник К.І.
Номер слайду 2
Епіграф уроку. Як парость виноградної лози, Плекайте мову. Пильно й ненастанно. Політь бур’ян. Чистіша від сльози. Вона хай буде. Вірно й слухняно. Нехай вона щоразу служить вам,Хоч і живе своїм живим життям. М. Рильський
Номер слайду 3
Перевірка домашнього завдання. Бесіда: 1. Що таке обставина? 2. Які є види обставин за значенням?- Зачитати речення із обставинами відповідно до їх значення.
Номер слайду 4
Актуалізація опорних знань.“Мікрофон”Який зворот називають фразеологічним?Які ще звороти ви вивчали?Що таке дієприкметниковий зворот?Який зворот називається дієприслівниковим?Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот?Яку синтаксичну роль виконує дієприслівниковий зворот?
Номер слайду 5
Лінгвістичне спостереження. Прочитайте епіграф уроку. Випишіть з поданого тексту словосполучення зі значенням порівняння. Пригадайте з художньої літератури, що називається порівнянням.
Номер слайду 6
Завдання уроку:ознайомитися із порівняльним зворотом, його виражальними можливостями;формувати вміння виділяти порівняльні звороти розділовими знаками; розвивати логічне мислення, увагу.
Номер слайду 7
Сприйняття учнями нового матеріалу- Теоретичний блок. Особливості звороту Порівняльний зворот образно характеризує предмети, дії, ознаки шляхом порівняння їх з іншими предметами, діями, ознаками. Порівняльні звороти вводяться в речення за допомогою порівняльних сполучників як, мов, мовби, немовби, наче, неначе, неначебто, ніби, нібито, буцім тощо. У реченні порівняльний зворот є одним членом речення і здебільшого виконує синтаксичну роль обставини способу дії. Наприклад: І горобці, неначе з-за куліс, упали табуном на просо.
Номер слайду 8
Зверніть увагу!Потрібно розрізняти прості речення з порівняльним зворотом і складні речення, у яких порівняльна частина приєднується сполучниками як, мов, ніби, наче тощо. Наприклад: Я згадую, як відчинила ти привітно двері у свою кімнату... (К. Герасименко). У цьому реченні частина «як відчинила ти привітно двері у свою кімнату» має граматичну основу «ти відчинила», а отже, є реченням, а не зворотом.
Номер слайду 9
Виділення зворотів Порівняльні звороти в усному мовленні виділяються інтонацією, а на письмі - комами. Якщо зворот стоїть у середині речення, то коми ставляться з обох боків. Порівняйте! 1. Люблю, мов сонце, материнську мову. 2. Мов сонце, люблю материнську мову. 3. Люблю материнську мову, мов сонце. Кома не ставиться Порівняльний зворот не відокремлюється комами в таких випадках: • якщо порівняльний зворот є частиною складеного присудка. У цьому випадку можна поставити тире. Наприклад: Дівчина - мов маківка; • якщо перед порівняльним зворотом є прислівники майже, зовсім. Наприклад: Хлопці говорили майже як дорослі; • якщо порівняльний зворот входить до складу фразеологізмів типу жити як сир у маслі, боятися як вогню тощо. Наприклад: Запахло сіркою, горілим, і дощ линув як з відра (Панас Мирний).
Номер слайду 10
Зверніть увагу!Не слід сплутувати з порівняльним зворотом прикладку зі словом як, яка на письмі здебільшого комою не відокремлюється. Наприклад, у реченні Франко як поет відомий у світі - вислів «як поет» є прикладкою, а не зворотом (у цьому реченні не порівнюється Франко з поетом, бо він і є поетом. Мовиться про те, що Франко відомий світу в ролі поета). Опрацювати матеріал в підручнику стор. 93 Виконати вправу 141
Номер слайду 11
- Практичний блок. Два-чотири - всі разом! Доведіть, що лише в одному з поданих речень перед порівняльним сполучником ставиться кома.1. На конвертах хат літо клеїть віконця як марки (Л. Костенко). 2. Старенька мати коло хати немов криниця степова (І. Доценко). 3. Посипався як з решета наглий краплистий дощ (І. Нечуй-Левицький)
Номер слайду 12
Випишіть лише ті речення, в яких порівняльні звороти відокремлюються комами. Звороти підкресліть як члени речення.1. Тихесенько стукає в шибку бентежне як сон зітхання (Н. Гамалій). 2. На заході півнеба охопили нерухому заграву, дощ лив як з відра (О. Гончар). 3. Веселий дощ посипався мов крізь сито, вмить заснував прозору далечінь (В. Скомаровський). 4. Отак і людина б'ється як та риба об лід (Нар. творчість).5.І вже струмочки наче діти побігли смішно по траві . 7. Капітан Косачів немов прокинувся од сну (Ю. Збанацький). 8. Моя любов як море, що висохнуть не може... (В. Сосюра). II. Попрацюйте в парах. Визначте всі члени речення в першому і другому реченнях, по черзі називаючи слова.
Номер слайду 13
Творче завдання. Утворіть з кожної пари речень одне речення з порівняльним зворотом. Утворені речення запишіть.1. Одеса крізь туман здалеку височіла на березі. Так височіє кістяк старої шхуни (За Ю. Яновським). 2. Люблю я слово строге і вагоме, пряме, чисте. Таким прямим буває промінь, а чистим - дощ (За В. Бичком). 3. Вже колоски, довірливі, звелись навшпиньки, туляться до рук. Такими довірливими бувають діти (За В. Скомаровським).
Номер слайду 14
Складіть і запишіть речення з поданими порівняльними зворотами. Звороти підкресліть як члени речення. Мов калина, наче дзвіночки, мов лід, майже як і вчора, як пір'їна, мов золоті сльози.
Номер слайду 15
Мовознавче дослідження. Знайти в реченнях фразеологізми. Пояснити їхнє значення. Дібрати до фразеологічних зворотів слова-синоніми і записати їх.1. Звичайно, заднім числом неважко все розв’язати. 2. З вами хоч на край світу. 3. Наша робота пішла як по маслу. 4. Ми потрапили під зливу і вимокли до нитки.
Номер слайду 16
Підсумок уроку. Мовознавча вікторина “Незакінчені речення”Порівняльний зворот – це … член речення, який приєднується за допомогою слів …. Порівняльний зворот виділяється … , якщо він стоїть на початку чи в кінці речення, а … …, якщо він знаходиться в середині речення.3. Порівняльний зворот не відокремлюється комами в таких випадках: якщо порівняльний зворот є частиною … ; якщо перед порівняльним зворотом є прислівники … ; якщо порівняльний зворот входить до складу … .
Номер слайду 17
Самооцінювання. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника ст.93; написати твір-мініатюру опису природи, використовуючи порівняльні звороти.