Урок-презентація
Тема. Поза часом. Долесвіт Григорія Сковороди( 300-річчя з дня народження Григорія Савовича Сковороди)
Г.С.Сковороди. Ознайомити учнів з мислителем
як особистістю, з його світосприйняттям, показа-
ти своєрідність творчого методу митця, суть
життєвого подвигу, виховувати повагу до досяг-
нень його філософської думки, інтерес до історії
України, патріотизм. Розвивати чуття слова та
допитливість. Допомогти учням усвідомити
унікальність кожної людини, велику цінність
людського життя.
1722-1794
Епіграф. Світ ловив мене, але не спіймав.
Г.С.Сковорода
Відібрати у душі поклик - це означає залишити
її життєтворчості.
Ключові слова та поняття уроку.
Колегіум( лат. товариство, співдружність)- закриті середні або вищі навчальні заклади.
Філософ(гр.)- мислитель, що розробляє світоглядні питання.
“Сродна праця”- споріднена праця.
Трактат(лат. обговорення, розгляд)- наукова праця, де докладно розглядають якусь окреме питання чи проблему.
Піїтика –поетика(гр.. майстерність, творення)
Алегорія( гр..)- іносказання.
Епістолярний(гр.)- лист, послання.
Академія - первісна назва філософської школи, заснованої Платоном; пізніше - вищий науковий заклад.
Хід уроку
І.Уставновчо – мотиваційний етап
“ Емоційна хвилинка”
Учитель говорить на фоні гри на скрипці ( музика)
Мої любі! Життя - це зірки. Гайне зірка навскіс небом – і зникне, не долетівши до землі. Стає невимовно гарно і трішечки сумно. Ось такою зіркою промайнув небосхилом Григорій Савович Сковорода. Давайте і ми доторкнемося розумом і душею до того, що він зробив за свій життєвий вік. Нехай це буде урок – презентація, занурення у ваш душі.
Благословенні ви, сліди,
Не змиті вічності дощами
Мандрівника Сковороди
З припорошілими саквами.
Що до цілющої води простує,
Занедбавши храми.
М.Рильський
2.Оголошення теми та мети уроку
Учитель. Тож озброймося словом і – вперед до мети. У вас на партах
“Картка – інформатор”. Ми будемо звертатись до неї протягом уроку.
Конструктор нашого уроку матиме 4 етапи.
ІІ. Змістовно – пошуковий етап.
Перегляд відео You Tube( Обличчя української історії)
“Асоціативна замальовка”
Слово Сковороди серце світлом осяває, свободу славить, справжнього сягає, справедливого й стійкого.
--Учитель. Із саквою за плечима та флейтою в руці пройшов Григорій Сковорода шляхами рідного краю, а думкою вимірював простори світу і правди глибини, мудрістю і чесністю прославивши свій народ.
Отже, слово літературознавцям.
Учень –літературознавець 1
Сковороди, бо на ній було гніздо лелеки. У хаті висіли - козацька шабля, портрети Хмельницького та Богуна.
Учень—літературознавець 2.
Ось випроводжають батьки сина на науку. Батько сказав: Зовсім ти, Григорію, як козак, здатний до книги, письмо знаєш. Біблію тлумачити краще за дяка. Доля нагородила тебе добрим співом і до сопілки прихильним. Та щоб не забував і добрих звичаїв козацьких.
Учень – літературознавець 3.
Прибув Сковорода в Київ і поступив у Києво—Могилянську академію. Прикипів поглядом до монастирів, величних церков. А приніс з собою Григорій торбу з окрайцем житнього хліба, пропахлого трудовим потом , та флейту. Приніс ще свою молодість і прагнення до знань.
Учень – літературознавець 4.
В академії навчалось 200 юнаків. Швидко Григорій знайшов собі друзів його любили за щирість , скромність, товариську вдачу.
Вивчав тут він латинську, старогрецьку, німецьку мову , а також географію, геометрію, філософію, піїтику . Співав ще в академічному хорі , виступав у драмгуртку, грав на сопілці, скрипці, флейті.
Учень—літературознавець 5.
Але не академічний диплом приваблює юнака, а диплом життєвої істини. Вирішив мандрувати і по своїй країні, і в далекі світи, щоб пізнати правду буття, нести свободу думки по всьому світі.
(Карта України, школи кінця ХVІ початку ХVIII століття)
-Києво-Могилянська академія(м.Київ) - навчання.
-Переяславський колегіум - початок його літературної творчості (педагог і поет)
-Село Короваї – праця у поміщика С.Томари вчителем.
-Харківський колегіум- викладач поетики. Подорож до Києва
-Мандри селами і містами України, а також Приазов’я, Воронежчина, Орловщина, Курщина.
Сковорода стає істинно народним учителем.
ІІІ. Адаптивно – перетворювальний етап.
Учитель. На часі цікавинки від Сковороди(результати життєвих роздумів). Звернемося до картки – інформатора, читаємо виразно.
- Нова людина має і мову нову.
Учитель.А тепер наші учні –актори створили мікродіалоги, давайте послухаємо їх.
Сценки.
Сценка 2
(скромна,товариська,благородна,вихована, цілеспрямована,дружелюбна,правдива,самовіддана,совісна,чесна, щедра)
Зачитаємо, обміняємось асоціаціями. Ваші враження відобразіть під час емоційного сплеску.
Творчий етюд “Розмалюй речення”(У картці-інформаторі є таке речення)
“ Мовотворчість Сковороди реалізувалась у різноманітних жанрах, філософських і педагогічних трактатах, притчах, байках, оригінальній і перекладній поезії, проповідях та епістолярії”
(У яскравих фарбах, як життя Сковороди)
А ще зробіть квітку духовності у кольорах.
Висновок учнів. Г.Сковорода був яскравою особистістю, різнобічною, щоденне життя він робив красивим, бо хотів свої думки донести людям через свою творчість, зустрічі з людьми. Наче живий поступає із давнини до наших днів, щоб силу свого слова, творчої думки і помислів віддати новій добі. Заповідав правду, постійний пошук істини, справедливості.
Учитель музики. Розповідь про Сковороду-композитора.
Картка –інформатор( про творчість поета)
1754 1759 – с. Короваї твір “Сон”, де в алегоричній формі малює жахливу картину тогочасної дійсності.
1753-1785 – Збірка “Сад божественних пісень” – це лірика, де зливаються мотиви громадянські та особисті.
Звучить пісня “Ой ти пташко жолтобоко”
1769-1774 – “Байки Харківські”. Байка повинна навчати. Написані байки прозою, складаються з двох частин: фабули(розповіді) та висновку – сили.
Пізніше пише російською, українською, латинською мовами вірші, філософські твори.
Це 70-80роки, наприклад, “Розмова п’яти подорожніх про істинне щастя в житті”, “Розмова, що називається алфавіт, або буквар світу”. У цих творах говорить про корисність праці. Проблема виховання молоді у притчі “Вдячний Еродій” . Останній філософський твір – “ Потоп на зміїн”(1791), де оптимістично прозвучало: “Ми побудуємо світ кращий. Створимо день веселіший”.
Учні читають 2 байки, а учитель уривок з твору “Вдячний Еродій”
Еродій. Я роздумую не про багате, а спасенне виховання.
Пишек. Як від яблуні соки у гілки свої, так батьківський дух та нрав переходить в чада, вони ж вкореняться.
Учитель. Поет і мандрівний філософ помер 9 листопада 1794 року, заздалегідь викопавши собі могилу; нині це село Сковородинівка на Харківщині. Цікавою є епітафія ( надгробний камінь на могильній плиті ): “Світ ловив мене, та не впіймав”.
Стратегія “Обери позицію” Хто такий мрійник, дивак?
VI. Системно - узагальнюючий етап.
Стратегія “Коло моїх роздумів”
1.Яке враження справила на нас постать Г.Сковороди?
2.Чи важливі ці думки нам, громадянам ІІІ тисячоліття?
Учитель. Шануймо ж визнаного просвітителя і мудреця, філософа і педагога, письменника і музиканта Г.Сковороду. Шануймо минуле своєї Вітчизни, пишаймося ним.
Рефлексія. Наші очікування. Звернення до епіграфів.
-Сковорода цілком належав народові всіма помислами і діяннями, був його вірним слугою і вчителем.
-Заповніть “Скриньку очікувань”
Я хочу...(все життя пізнавати нове)
Я можу...( це зробити)
Я буду...( наполегливим у досягненні мети)
Стратегія “Магічне вікно” Рецензування відповідей товаришів. Чи сподобались очікувані відповіді?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1.Життєві істини в байках Г. Сковороди (ідейно-художній аналіз байок).
2.Скласти байку.
На фоні гри сопілки.
Учитель. Закінчуємо урок теорією американського вченого Вільяма Марстона, називається “Диск” про 4 типи характеристики людей.
Д цілеспрямованість
И має вплив на людей, зацікавлений у них
С дуже стійкий
К порядний, компетентний
Любі мої! Любіть життя, насолоджуйтесь його красою, не тратьте марно його, бо втраченого не повернеш. Живіть з користю для себе та людей.
КАРТКА – ІНФОРМАТОР
1.Асоціативна замальовка.
2.Цікавинки від Сковороди.
Народ спить, но всяк сон є пробудний.
Сродна праця
Всякому городу нрав і права
Сад божественних пісень
Хто думає про науку, той любить її, той ніколи не перестає вчитись.
Не за обличчя судять, а за серце. Нова людина має і мову нову.
Життя наше – це подорож, а дружна бесіда – візок, що полегшує мандрівникові дорогу.
3.Творчий етюд “Розмалюй речення”
Мовотворчість Сковороди реалізувалась у різноманітних жанрах, філософських і педагогічних трактатах, притчах, байках, оригінальній і перекладній поезії, проповідях та епістолярії”
4.Зобразити квітку духовності