Урок –презентація проекту в 4 класі з теми: ЛАСТІВКА МІСЬКА

Про матеріал
Мета проекту: поглибити знання дітей про пташку ластівка міська, формувати уявлення про значення птахів у природі, їх цінність для людини; прищеплювати любов і бережливе ставлення до тварин і птахів; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати у групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни у природі та вміти їх пояснювати; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її. Освітні технології: робота у групах, проектна технологія, використання інформаційних і комунікаційних технологій.
Перегляд файлу

 

ДЕСАНТНЕНСЬКИЙ ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ   ВИЛКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

Заочний обласний

етап Всеукраїнського конкурсу

«Птах року»

урок –презентація  проекту

 в 4 класі з теми:

 

ЛАСТІВКА МІСЬКА

 

 

                                                                             

                                                                              

                                                                                Автор:

                                                                                вчитель з початкової освіти

                                                                Десантненського ЗЗСО,

                                                              спеціаліст ІІ категорії,

                                                                                Черняховська Аліна Василівна

 

                                               

 

ДЕСАНТНЕ-2022

Мета проекту: поглибити знання дітей про пташку ластівка міська, формувати уявлення про значення птахів у природі, їх цінність для людини; прищеплювати любов і бережливе ставлення до тварин і птахів; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати у групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни у природі та вміти їх пояснювати; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її.

Освітні технології: робота у групах, проектна технологія, використання інформаційних і комунікаційних технологій.

Очікувані результати: учні мають уявлення про  птаха ластівка міська, її поведінку та характер, різноманітність, розмноження, пристосування до навколишнього середовища, пояснюють де і які будують гнізда; використовують знання про птахів та їх особливості.

Інноваційна ідея, новація: використання інтерактивних технологій «Кубик Блума», відеопрезентація.

Обладнання: мультимедійна презентація, цеглинки LEGO, «Кубик Блума», ілюстрації із зображенням птаха ластівка міська, значки з написами «Науковці», «Синоптики», «Рятувальник», «Чомучки», «Поети», смайлики.

Оформлення дошки: таблиці, схеми, тема уроку, девіз уроку.

Для роботи груп: підручники, зошити, кольорові олівці, правила роботи у групі, картки для групової роботи.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Привітання

Задзвенів для всіх дзвінок,

Час починати нам урок.

Будем Царством птахів мандрувати

І пташку ластівку міську вивчати.

До проекту всі ви готувались

 Щоденні новини

Доповідає «метеоролог» Чебанов А. (Пора року – …., місяць …., число…, день тижня…, погода. Тема нашого тижня «Весна».

Девіз уроку

Ми четверокласники– діти планети Земля

Будемо берегти її дари щодня!!!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У нас сьогодні дуже цікавий і незвичайний урок – захист проекту. У ньому беруть участь 4 групи – «Науковці», «Чомучки», «Синоптики», «Поети». Кожна група обрала собі лідера і вже готова працювати. Я сподіваюся, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці.

Вправа «Очікування»

  • А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей).

Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюся, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої погляди, злагоджено працювати у групах, робити висновки, учитися слухати інших.

Повідомлення теми уроку

Учитель. Сьогодні ми з вами помандруємо цікавим і незвичайним світом пташки.  А яку ж саме?

      Для хорошого початку

      відгадаємо загадку:

Чорна, маленька, співає, щебече

Під стріхою з глини зліпила гніздечко,

Роздвоєний хвостик, як ножички, має.

Як звати цю пташку, хто знає?

      (Ластівка)                

Тема уроку і проекту – «Ластівка міська». Над нею ми з вами працювали два тижні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Мозковий штурм»

  • Чи можливе життя на Землі без тварин?
  • Що б змінилося на Землі, якби зникли всі птахи? Чому?
  • Яке значення тварин у природі і житті людини?
  1. Щоб переконатися, що в природі все взаємопов’язано, пограємо у гру, «Що ми знаємо про птахів» «Кубик Блума»
  • Виберіть цеглинку улюбленого кольору і тримайте в руці
  • Я кручу кубик. Який колір випав, відповідають учні, у яких цеглинки LEGO такого ж кольору.

Назви: 1. Які рослини цвітуть навесні? (підсніжники, проліски, тюльпани)

             2. Назви весняні місяці (березень, квітень, травень)

Придумай: 1. Що було б якби весна не настала? (не цвіли б рослини, птахи не прилетіли, комахи не повилазили, не було б листочків, травички).

                    2. Що було б, якби не існувало птахів? (було б багато комах, черв’яків, не чути було б співу пташок).

Запропонуй: 1. Ігри, в які можна гратися навесні. (платочок, третій зайвий, хованки, з м’ячем, кататись на роликах, велосипедах).

                       2. Декілька прислів’їв про птахів.

  •  (Видно птаха по польоту.
  • Всяка пташка свої пісні має.
  • Кожна птиця знайде свого Гриця.
  • Де багато пташок, там нема комашок.)

Поділись: 1. Як ви допомагали птахам пережити зиму? 

                  2. Які ви знаєте вірші про ластівку?

Поясни: 1. Чому навесні все оживає і розпускається? (сонце світить яскравіше, тепліше, починається сокорух в деревах, земля прогрівається).

               2. Чому птахи повертаються з вирію? (бо відлітали від холоду, тепер повертаються до рідних домівок, бо настала весна).

  ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

Учитель. Серед птахів символом цього року в Україні обрано ластівку міську.

 Ці дзвінкоголосі птиці своїм щебетом привертають увагу жителів великих мегаполісів і маленьких міст. Міські ластівки живуть поруч з людьми, саме тому отримали таку назву. Розміром вона трохи менша за горобця: довжина тіла 12—17 см, розмах крил 20—33 см, маса 18—19 г. Верх синювато-чорний із синім відливом, черево, нижня частина крила і надхвістя — чисто-білі. Хвіст майже без вилочки, лише з невеликим вирізом. Ноги повністю покриті білим пір'ям і пухом. 

 ( відео «https://www.youtube.com/watch?v=L5r2ifCYry0»)

Вправа «Мозковий штурм»

  • Чим ластівка міська відрізняються від інших птахів?
  • Де живуть такі ластівки?
  • Як живляться ?
  • Який період в житті ластівки міської найважливіший?
  • Як піклується ластівка міська  про пташенят?

V. Сприйняття матеріалу уроку

Захист проектів

Учитель. Чим же можуть зацікавити нас ластівки міські, дізнавалися учні групи «Науковці». Надаємо їм слово.

Захист проекту «Що нам відомо про ластівку міську?» учнями групи «Науковці»

Міська ластівка поширена на всій території Європи за винятком крайніх північних районів Скандинавії, Кольського півострова і на північ від 66-ї паралелі між Білим морем та Уральськими горами. У Сибіру піднімається на північ до 65° пн. ш. в долині річки Об та до 72° пн. ш;. в долині річки Лени; на тихоокеанському узбережжі Азії досягає середньої течії річки Анадир та північних берегів Охотського моря. Південна межа пролягає через Сирію, Ірак, південний Іран, південний Афганістан і південні схили Гімалаїв (Індія та Непал). В Африці гніздиться на північному заході континенту від західної Киренаїки на захід до Марокко і Атлаських гір.

Міські ластівки на даху будівлі.

На всьому протязі ареалу міська ластівка — перелітний птах. Західні популяції зимують в Африці на південь від Сахари, східні на півдні Китаю, передгір'ях Гімалаїв і в Південно-Східній Азії. Міграцію здійснюють широким фронтом, як правило, у світлий час доби (хоча деякі особини переміщуються вночі). До місць гніздування зазвичай прибувають пізніше за інших ластівок, коли на деревах з'являється перша зелень. У Закавказзі з'являються в першій декаді квітня, на півдні України в середині квітня, на півночі України і в Прибалтиці в кінці квітня. Осінній відліт в серпні — вересні, в зворотному порядку — чим північніше популяція, тим раніше птахи починають міграцію на південь. Відомі випадки випадкових зальотів на захід до Ньюфаундленду, Бермудських і Азорських островів, на схід до Аляски.

Під час міграції або після прибуття до місць гніздування відомі випадки масової загибелі, пов'язані з різким похолоданням.

Як і інші види ластівок, харчується комахами, за якими полює тільки в повітрі. У сезон розмноження зазвичай годується на висоті близько 21 м над землею, опускаючись услід за здобиччю нижче перед непогожою або прохолодною погодою. Це необов'язково пов'язано з майбутнім дощем — теплого літнього вечора, коли біля поверхні землі збирається велика кількість комах, ластівки також літають низько. У дощ не полюють, а перечікують негоду в гніздах або закритих приміщеннях. Кормова територія, зазвичай, розташована в радіусі до 450 м від гнізда, як правило на відкритому місці — лужку, річковій долині, схилі гори, полі. Під час зимової міграції ластівки годуються набагато вище — на висоті близько 50 м над поверхнею землі і не прив'язані до якої-небудь конкретної ділянки.

Раціон складається переважно з дрібних комах — твердокрилих, двокрилих (мух, комарів, ґедзів, мошок), напівтвердокрилих (цикад та інших). Також полює на лускокрилих (метеликів) і прямокрилих. У невеликій кількості вживає в їжу павуків, що переносяться по повітрю. Бджіл та інших жалючих комах не чіпають. Здобич заковтують цілком, включаючи й жуків із твердим хітиновим покривом. Але навіть тоді перетравлення їжі проходить дуже інтенсивно.

Рефлексія

Учитель. Молодці! Ви підготували дуже цікаві факти вивчення ластівки.

Інтерактивна вправа «Гронування»

Учитель пише на дошці слово «Птахи» та доповнює схему відповідно до слів учнів.

                                               Зразок схеми

осілі, перелітні, кочові                                              рослиноїдні, хижі, всеїдні

                                                            ПТАХИ  

дикі, свійські

Учні наводять приклади представників кожної групи.

Чому у травні під час прогулянок до лісу треба поводитися тихо? Чому не можна маленьких пташенят брати додому? Як розпізнають батьки, хто з пташенят голодний, а хто тільки-но одержав свою порцію? На ці питання нам дадуть відповідь учні групи «Чомучки». Надаємо їм слово.

Захист проекту «Пташині турботи» учнями групи «Чомучки»                                               

Пташині турботи

Пари утворюються на прольоті або усередині гніздової колонії і зберігаються протягом життя. Міські ластівки соціально моногамні, проте досить часто відомі випадки спаровування з членами іншої пари, внаслідок чого цей вид вважається полігамним. Дослідження, проведені шотландськими орнітологами, показали, що в 15 % випадків пташенята не мали генетичної спорідненості з передбачуваним батьком, а в 32 % випадків в гнізді знаходилося принаймні одне яйце, відкладене іншою самкою. Самці, закінчивши облаштування власного гнізда і давши самці відкласти яйця, часто виявлялися біля інших гнізд.

Час весняного прильоту сильно розтягнутий. У Європі ластівки з'являються в квітні — травні, будівництво гнізд починається з кінця березня на півночі Африки до середини червня в Лапландії. В природних умовах птах гніздиться в неглибоких кам'янистих печерах і розколинах конгломерату та ракушняку, часто по берегах річок. Іноді окремі пари приєднуються до колоній берегових ластівок, займаючи їх нори на глинистих обривах, заздалегідь розширивши вхід і частково заліпивши його грудками землі. З розвитком кам'яного будівництва більшість птахів перемістилися до міст, де влаштовують свої гнізда на стінах будинків і під мостами. На відміну від сільської ластівки, міські як правило використовують зовнішні стіни будівель, а не внутрішні приміщення сараїв, комор і стаєнь. При цьому перевага віддається спорудам з кам'яною або цегляною кладкою, і лише у разі їх відсутності дерев'яним будівлям.

Пташенята, готові до польоту.

Гнізда зазвичай будуються під яким-небудь навісом — дахом, віконним карнизом, рельєфною прикрасою. Відомі випадки облаштування гнізда на діючому поромі, при цьому птахи не звертали уваги на рух корабля і настирливу увагу пасажирів. Одне гніздо використовується парою протягом кількох років поспіль, за необхідності воно щорічно ремонтується і добудовується. Як правило, міська ластівка селиться колоніями від кількох особин до кількох десятків, зрідка — кількох сотень пар, іноді спільно з сільською і даурською ластівками. Гнізда часто розташовані впритул одне до іншого, так що під одним вікном може знаходитися кілька гнізд. Сусідні пари легко уживаються, охороняючи тільки безпосередньо власне гніздо.

Гніздо являє собою закриту півсферу з грудочок землі, прикріплену до стіни і стелі клейкою слиною. Діаметр гнізда 110—130 мм, висота 70—120 мм. У верхній частині сфери робиться невеликий вхід у вигляді щілини, а іноді до нього протягнута невелика трубка. Зсередини гніздо вистилається травою, шерстю та іншим м'яким матеріалом, який птах підхоплює на льоту. Самець і самка по черзі займаються облаштуванням гнізда, приносячи в дзьобі сирі грудки грязі і формуючи з них кулясту стінку. Іноді самки, що прибувають на місце гніздування першими, починають будівництво самостійно, не чекаючи самців. Біля незавершеного гнізда постійно чергує один з птахів пари, тоді як інший птах здобуває будівельний матеріал. У разі відсутності хазяїв гніздо охоче займають горобці, і тоді ластівкам доводиться відбудовувати його наново на новому місці. У готового гнізда розмір входу достатній для того, щоб в нього міг пролізти горобець. В процесі роботи робляться тривалі перерви, які у разі непогожої погоди можуть зайняти декілька днів, — вони необхідні, щоб земля підсохнула і не обвалилася під власною вагою. Все будівництво займає до 12—14 днів.

У сезон зазвичай дві кладки, хоча в північних частинах ареалу через коротке літо птахи можуть виводити потомство лише один раз. У разі загибелі первинної кладки самка відкладає повторно. Зазвичай кладка складається з 4—6 білих яєць без малюнка, розміром 19-20 х 13-14 мм і масою близько 1,7 г. Висиджує яйця переважно самка протягом 14-15 днів, а в дощове літо до 20 днів. При достатку комах самець приносить їй в гніздо корм, проте в непогожу погоду не встигає насититися сам, і самка час-від-часу вимушена вирушати на пошуки прожитку самостійно. Пташенята, що щойно вилупилися, абсолютно безпорадні і не в змозі розламати шкаралупу — це їм допомагають зробити батьки. Пташенята стають на крило у віці 22—32 днів, проте ще протягом тижня залежать від батьків. Іноді пташенята з першого виводку допомагають батькам вигодувати друге потомство.

Рефлексія 

Учитель. Ваші повідомлення показали нам, як багато турбот у птахів. Нагодувати пташенят, навчити літати. Ще й  працюють санітарами у садах і  парках.

Ми з вами сьогодні уже говорили, що у природі все взаємопов’язано. Що ж може статися з рослинами, якщо не стане птахів? (Відповіді дітей)

 Руханка

Фізкультхвилинка "Ластівки"

https://www.youtube.com/watch?v=QxFEMgwUJVw

Релаксаційна хвилинка

Учитель. Заплющте свої оченята, покладіть голови на парти, послухайте  вірш  Наталя Забіла "Ластівки" - читає Герасименко Олександра ,вірш

дуже зворушливий.

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=WUm7501awOc відпочиньте.

Учитель. Довкілля, що оточує нас, таке різноманітне, а таємниці його такі безмежні! І зараз учні групи «Синоптики»  покажуть нам, що птахи можуть навіть передбачати погоду, вони є непоганими синоптиками.

Робота з прислів’ями, приказками, загадками

Учитель. Які народні прислів’я і приказки про птахів збереглися і донині?(відповіді учнів)

 

Захист проекту «Передбачаємо погоду» учнями групи «Синоптики»

  • Горобці дружно цвірінчать узимку – на тепло.
  • Побачив шпака – знай: весна біля порога.
  • Як бузок запахне скрізь, прилітають зозулі в ліс.
  • Перелітні птахи летять зграями – на дружню весну.
  • Зозуля кує – дощу не буде.
  • Прилетіли ластівки – поспішай закінчувати сівбу.
  • Не проспівав соловейко – не сій гречки і не стрижи овечки.
  • Якщо жайворонок багато й довго співає – втримається ясна погода без опадів, коли ж мовчить уранці – буде дощ.
  • Зозуля закувала – мороз відігнала.
  • Зозуля вперше прокувала хмарного ранку – рік буде врожайний, якщо ж ясного вечора – на недорід.
  • Якщо горобці й ластівки гніздяться з північного боку будівлі – на жарке літо.
  • Як бузок запахне скрізь, прилітають зозулі в ліс.
  • Соловей співав усю ніч – перед гожим днем.
  • Відлітають гуси – чекай снігу.

Рефлексія

Учитель. Ми щойно з вами наочно переконалися в тому, що птахи відчувають добре зміни в погоді. Птахи ще й  надихають поетів до творчості. Учні групи «Поети»  добре попрацювали і ознайомлять нас з поезією про ластівку.

Захист проекту «Ластівка у поезіях» учнями групи «Поети»

Учні розказують віршики, на екрані з’являються відео про ластівку.

Рефлексія

Учитель. Молодці! Завдяки вашим пошукам ми  переконалися, що світ природи цікавий, неповторний полонить нас, спонукає до творчості.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Практична робота «Виготовлення ластівки».
  • Зараз виготовимо ластівку, заготовки, на партах. Тільки зробити крильця і пропхнути через отвір. (показати зразок).
  • І нехай ці пташечки залишаться вам напам’ять про сьогоднішній урок.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

1. Вправа «Мікрофон»

«Найцікавішим на уроці для мене було…»

«Я хочу більше довідатись про…»

2. Коло успіху.

- Вкажіть на колі успіху, як ви сьогодні працювали на уроці.

Працювали ви старанно,

Тож урок пройшов не марно.

Працювали від душі,

Четвертий клас, ви-молодці!

- На цьому наш урок закінчено. Дякую за співпрацю!

 

Використані джерела

  1. Ірина Грущинська. Природознавство. Підручник для 4 класу. Київ. Видавничий дім «Освіта» 2012
  2.   М. О. Володарська. Природознавство. Плани-конспекти  уроків. 4 клас. – Х. : Основа, 2014. – 150 с.
  1. Т. А. Марінюк. Природознавство. Розробки уроків. 3 клас. – Х. : Ранок, 2014 – с.

     4. Вихрущ В. О. Природознавство. Цікавий світ навколо нас. Книга для читання. І частина. Тернопіль: «Навчальна книга – Богдан», 1998. – 128 с.

      5. Газета. Чорноморські новини. 65072, м. Одеса – 72, пл. Бориса Дерев’янка, 1. e-mail cn@optima.com.ua


docx
Додано
3 січня 2023
Переглядів
418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку