Терещенко Олена Євгеніївна,
вчитель історії ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3
імені Сергія Гордійовича Шовкуна
Прилуцької міської ради
Чернігівської області
Урок з історії України. 5 клас
Тема «Українці в революції 1917-1920рр.»
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник Власова В. С. «Історія України (Вступ до історії)», карта, атлас, роздатковий матеріал, В. Сухомлинський «Без Батьківщини життя – не життя», вислови В. Сухомлинського, відео- фрагменти «Акт злуки УНР та ЗУНР».
Основні поняття:ЦР,УНР,Українська революція, ЗУНР, Акт злуки.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
( Слайд 1.)
Прослуховування казки В. Сухомлинського – «Без Батьківщини життя – не життя»
– Журавлик народився на березі великого озера. Підріс і полюбив рідну землю. Але наближалася зима, журавлик пристав до зграї інших журавлів і полетів далеко на південь.
Там вічне літо. У лісах зелені, сині, голубі папуги співають. А коли журавлик прилетів, роздивився навколо й засумував. Ніщо його не радує – ні пташині пісні, ні привітне сонце. Одного разу прилетів до журавлика голубий папуга і запитав:
-Чого сумуєш?
-Чому гнізда не мостиш?
Мовчить журавлик, нічого не відповідає. Тільки на північ поглядає. Раптом насторожився, прислухаючись до чогось. Здалеку долинув журавлиний клич: «Пора в дорогу!» Змахнув Журавлик крилами.
-Куди ти летиш? Здивувався папуга?
Адже там холодно. Поживеш кілька місяців та й знову до нас повернешся. І що там хорошого на твоїй холодній півночі?
-А хороше те, що я там народився, – відповів журавель. Там моя Батьківщина. А без Батьківщини життя – не життя. Сказав журавель і полетів доганяти своїх товаришів.
( Слайд 2.)
Запитання до казки:
(Кожному хочеться повернутися на свою Батьківщину. І де б ми не були поза межами Батьківщини, ми завжди своїми думками, почуттями прагнемо до рідної домівки, до рідної землі, а ще краще висновок з цієї казки можна)
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Для українського народу XX ст. розпочалося водночас важкими і важливими змінами: Перша світова війна, боротьба за українську державність, перемога більшовицької влади. Як ці події вплинули на життя українців, що здобули і що втратили вони за цей час — ось про що ми будемо говорити на цьому уроці. А ви ,скориставшись досвідом минулого, що стосується історії кожної української родини, в майбутньому зможете визначати гідний шлях розвитку нашої країни.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
( Слайд 3.)
Учні записують в зошиті дату та тему уроку
( Слайд 4.)
У 1914 році спалахнула Перша світова війна, яка втягувала у свій вир нові й нові держави. Саме тому її назвали світовою.
Робота з термінами:
Світова війна — це війна, у якій беруть участь багато країн світу.
( Слайд 5.)
Учні за допомогою карти та історичного атласу «Українські землі у другій половині ХІХ ст.» мають назвати:
1. Імперії, до складу яких входили українські землі в другій половині ХІХ ст.
2. Визначити й показати на карті, які з українських земель входили до складу:
а) Російської імперії;
б) Австро - Угорської імперії;
в) Османської імперії.
( Слайд 6.)
Складання схеми.
Учні мають дописати у схему «Антанта й Троїстий Союз» держави, які входили до цих організацій, і дати відповідь на запитання.
Завдання: Розгляньте уважно схему, на якій зображено два ворожі блоки, що брали участь у Першій світовій війні. Дайте відповідь на запитання:
( Слайд 7 - 9.)
Учні знайомляться з історичними даними про Першу світову війну.
( Слайд 10.)
Робота з історичним текстом:
Прочитайте наведений текст, дайте відповіді на питання після нього. «...чорне страховисько Першої світової війни роздерло, пошматувало Україну-матір, розділений кордонами народ змушений був воювати в різних арміях за чужі інтереси — і плакали Карпати над сплюндрованими містами й селами, над покинутими нивами. Тож встала під прапор юнь і краса галицької землі, утворивши легіон Українських січових стрільців (усусів), пішла в бій за рідну землю, мріючи про вільну і об’єднану Україну... »
1. У чому полягала трагедія України в роки Першої світової війни?
2. З кого складалися загони січовиків?
3. З якою метою було створено загони січових стрільців?
( Слайд 8.) Українські січові стрільці
( Слайд 9-10.)
Коли у 1917 році в Росії було повалено царську владу, українські партії та громадські об’єднання утворили Українську Центральну Раду.
( Слайд 11-13.)
Очолив її знаний учений Михайло Грушевський. Центральна Рада обрала український уряд — генеральний Секретаріат і прийняла 4 важливі документи — Універсали. Третій Універсал проголосив створення Української Народної Республіки (УНР).
Події тих років історики назвали Українською революцією. На західноукраїнських землях у 1918 році було проголошено про створення Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР).
22 січня 1919 р. у Києві відбулося урочисте проголошення злуки (об’єднання) ЗУНР та УНР. Цей день увійшов в нашу історію як День
соборності України.
( Слайд 14.) Завдання до відеоролика «Акт злуки УНР та ЗУНР»
-Чи досягли борці за створення соборної та незалежної України своєї мети?
Перегляд відео-ролика «Акт злуки УНР та ЗУНР»
( Слайд 15.)
Працюємо з історичними поняттями:
Українська Центральна Рада — орган влади в Україні в 1917–1918 рр.
Генеральний Секретаріат — український уряд, обраний Центральною
Радою.
Універсал — державний документ, звернення до народу.
( Слайд 16.)
Погляньте уважно на карту і виконайте наступні завдання:
( Слайд 17.)
Складання текстової формули:
ЗУНР+ УНР= ЄДИНА ДЕРЖАВА (22 січня 1919 року)
( Слайд 18.)
Вправа «Об’єднаємося!»
Учні беруться за руки, уявляють у своїх грудях вогник добра, ніжності, любові, як він збільшується, його сила переходить у праву руку й вливається в долоню того, хто стоїть праворуч, збагачується його любов'ю й рухається далі по колу.
( Слайд 19.)
Робота над висловами:
«Батьківщина – це твоє рідне слово, знай, бережи, збагачуй духовне надбання
свого народу – рідну українську мову, це мова великого народу, великої
культури»
«Дві рідні мови – це так само безглуздо, якби ми намагалися уявити, що одну дитину народили дві матері. У дитини є одна мати. Рідна. До смерті. До останнього подиху» В. Сухомлинський
- Поясніть, як ви розумієте висловлювання Василя Сухомлинського про нашу українську мову?
- Чому повинна бути лише одна державна мова?
Територіальна цілісність України, скріплена кров'ю мільйонів незламних борців, навіки залишатиметься непорушною. Ми маємо бути свідомі того, що лише в єдності дій та соборності душ можемо досягти величної мети — побудови економічно й духовно багатої, вільної й демократичної України, якою пишатимуться наші нащадки. Відродження Вітчизни — це єдність наших душ, воскресіння духовності, культури, мови. Українська мова – є невід’ємною частиною нашої Батьківщини. Хто серцем відчуває слово й може передати найтонші відтінки людської думки і переживання, той піднімається на сходинку високої людської культури. І навпаки, низька мовна культура збіднює духовний світ людини.
ІV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Чому українці під час Першої світової війни опинилися у складі ворогуючих армій?
2. З якою метою було створено легіон Українських січових стрільців?
3. Коли була утворена Центральна Рада?
4. Чому 22 січня 1919 р. вважають Днем соборності України?
( Слайд 20.)
Вправа «Чи правильне твердження ?»
(на задані запитання необхідно відповідати «так» або «ні»)
1.Перша світова війна тривала 4 роки -…
2. В ній брали участь 2 держави -…
3. Для українців вона перетворилася братовбивчу -…
4. Галичина знаходилася у складі Російської імперії -…
5. УСС воювали на стороні Російської імперії - …
6. Революція – збройний виступ, який охоплює незначну
частину держави - ...
7. Українську Центральну Раду очолив М. Грушевський - …
8. Центральна Рада прийняла 4 Універсали - ...
9. Універсал – вищий навчальний заклад -…
10. Злука – відокремлення України від Російської імперії -…
11. 22 січня 1919р. – День Соборності України -…
VІ. ПІДСУМОК
( Слайд 21.)
Вправа «Аукціон слів»
- Україна… Яка вона? Пропоную вам дібрати ознаки до слова «Україна». (Україна рідна, багата, щедра, прекрасна, співуча, люба, мила, чарівна, цінна, неповторна.)
Оцінювання учнів
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати й переповідати текст підручника§18, ст.137-146
Використанні джерела: