Урок, Презентація з теми «Українці в революції 1917-1920рр.»

Про матеріал
У даній роботі представлений конспект уроку із застосуванням інтерактивних та інформаційно - комунікативних технологій навчання з теми «Українці в революції 1917-1920рр.», який вивчається у 5 класі та мультимедійна презентація до уроку.
Перегляд файлу

Терещенко Олена Євгеніївна,

вчитель історії ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3

 імені Сергія Гордійовича Шовкуна

Прилуцької міської ради

Чернігівської області

Урок з історії України. 5 клас

Тема «Українці в революції  1917-1920рр.»

Після цього уроку учні зможуть:

  • установлювати хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій та явищ, співвідносити подію, історичне явище і століття;
  • знаходити на карті території, пов'язані із зазначеними подіями та діяльністю людей;
  • розповідати про історичну подію чи явище, історичних діячів на основі тексту підручника;
  • виокремлювати в тексті головне й другорядне, складати простий план тексту підручника, зокрема у формі запитань;
  • складати запитання щодо перебігу історичної події;
  • висловлювати особисте ставлення до історичних подій, явищ і діячів, що пропонують для вивчення.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник Власова В. С. «Історія України (Вступ до історії)», карта, атлас, роздатковий матеріал, В. Сухомлинський «Без Батьківщини життя – не життя», вислови В. Сухомлинського, відео- фрагменти «Акт злуки УНР та ЗУНР».

Основні поняття:ЦР,УНР,Українська революція, ЗУНР, Акт злуки.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

( Слайд 1.)


 Прослуховування казки В. Сухомлинського – «Без Батьківщини життя – не життя»

 – Журавлик народився на березі великого озера. Підріс і полюбив рідну землю. Але наближалася зима, журавлик пристав до зграї інших журавлів і полетів далеко на південь.

 Там вічне літо. У лісах зелені, сині, голубі папуги співають. А коли журавлик прилетів, роздивився навколо й засумував. Ніщо його не радує – ні пташині пісні, ні привітне сонце. Одного разу прилетів до журавлика голубий папуга і запитав:

-Чого сумуєш?

-Чому гнізда не мостиш?

 Мовчить журавлик, нічого не відповідає. Тільки на північ поглядає. Раптом насторожився, прислухаючись до чогось. Здалеку долинув журавлиний клич: «Пора в дорогу!» Змахнув Журавлик крилами.

-Куди ти летиш? Здивувався папуга?

 Адже там холодно. Поживеш кілька місяців та й знову до нас повернешся. І що  там хорошого на твоїй холодній півночі?

-А хороше те, що я там народився, – відповів журавель. Там моя Батьківщина. А без Батьківщини життя – не життя. Сказав журавель і полетів доганяти  своїх товаришів.

( Слайд 2.)

 

Запитання до казки:

  1. Чого Журавлик не поселиться на тій теплій землі і не живе там завжди? Чого щороку мандрувати тисячі кілометрів, що примушує поневірятися? Що кличе на далеку Північ?
  2. Який висновок можна зробити з прочитаної казки?

(Кожному хочеться повернутися на свою Батьківщину. І де б ми не були поза межами Батьківщини, ми завжди своїми думками, почуттями прагнемо до рідної домівки, до рідної землі, а ще краще висновок з цієї казки можна)

  1. Пригадайте, чи мав наш народ на початку ХХ ст. власну державу?
  2. Покажіть на карті , до складу яких держав входили українські землі?
  3. Як жилося нашому народові у складі Російської та Австро-Угорської  імперій?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

        Для  українського народу XX ст. розпочалося водночас важкими і важливими змінами: Перша світова війна, боротьба за українську державність, перемога більшовицької влади. Як ці події вплинули на життя українців, що здобули і що втратили вони за цей час — ось про що ми будемо говорити на цьому уроці. А ви ,скориставшись досвідом минулого, що стосується історії кожної української родини,  в майбутньому зможете визначати гідний шлях розвитку нашої країни.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

 

 

( Слайд 3.)

 Учні записують в зошиті дату та тему уроку

 

 

 

 

 

( Слайд 4.)

У 1914 році спалахнула Перша світова війна, яка втягувала у свій вир нові й нові держави. Саме тому її назвали світовою.

Робота з термінами:

Світова війна — це війна, у якій беруть участь багато країн світу.

( Слайд 5.)

 Учні за допомогою карти та історичного атласу «Українські землі у другій половині ХІХ ст.» мають назвати:

1. Імперії, до складу яких входили українські землі в другій половині ХІХ ст.

2. Визначити й показати на карті, які з українських земель входили до складу:

а)  Російської імперії;

б)  Австро - Угорської імперії;

в)  Османської імперії.

( Слайд 6.)

Складання схеми.

 Учні мають дописати у схему «Антанта й Троїстий Союз» держави, які входили до цих організацій, і дати відповідь на запитання.

 

 

 

 

Завдання: Розгляньте  уважно  схему,  на  якій  зображено  два  ворожі  блоки,  що  брали  участь  у  Першій  світовій  війні.  Дайте  відповідь  на  запитання:

  1. Що  ви  помітили?  У  складі  якого  блоку  воювали  українці?
  2. Чи  була  ця  війна  “братовбивчою”  для  українців?
  3. Які наслідки мала Перша світова війна для українських земель, враховуючи, що фронт проходив територією Галичини і Буковини?

( Слайд 7 - 9.)

   Учні знайомляться з історичними даними про Першу світову війну.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( Слайд 10.)

 Робота з історичним текстом:

 Прочитайте наведений текст, дайте відповіді на питання після нього. «...чорне страховисько Першої світової війни роздерло, пошматувало Україну-матір, розділений кордонами народ змушений був воювати в різних арміях за чужі інтереси — і плакали Карпати над сплюндрованими містами й селами, над покинутими нивами. Тож встала під прапор юнь і краса галицької землі, утворивши легіон Українських січових стрільців (усусів), пішла в бій за рідну землю, мріючи про вільну і об’єднану Україну... »

1. У чому полягала трагедія України в роки Першої світової війни?

2. З кого складалися загони січовиків?

3. З якою метою було створено загони січових стрільців?  

( Слайд 8.) Українські січові стрільці

 ( Слайд 9-10.)

 Коли у 1917 році в Росії було повалено царську владу, українські партії та громадські об’єднання утворили Українську Центральну Раду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( Слайд 11-13.)

Очолив її знаний учений Михайло Грушевський. Центральна  Рада  обрала  український  уряд —  генеральний  Секретаріат і прийняла 4 важливі документи — Універсали. Третій Універсал проголосив створення Української Народної Республіки (УНР).

 Події тих років історики назвали Українською революцією. На західноукраїнських землях у 1918 році було проголошено про створення Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР).

 22 січня 1919 р. у Києві відбулося урочисте проголошення злуки (об’єднання) ЗУНР та УНР. Цей день увійшов в нашу історію як День

соборності України.

( Слайд 14.) Завдання до відеоролика «Акт злуки УНР та ЗУНР»

-Чи досягли борці за створення соборної та незалежної України своєї мети?

Перегляд відео-ролика  «Акт злуки УНР та ЗУНР»

( Слайд 15.)

Працюємо з історичними поняттями:

Українська Центральна Рада — орган влади в Україні в 1917–1918 рр.

Генеральний Секретаріат — український уряд, обраний Центральною

Радою.

Універсал — державний документ, звернення до народу.

( Слайд 16.)

Погляньте  уважно  на  карту  і  виконайте  наступні  завдання:

  1. Покажіть  на  карті  територію  сучасної  України.
  2. Відшукайте  і  покажіть  столицю  України.
  3. Знайдіть  і  покажіть  на  карті  ЗУНР.
  4. Знайдіть  і  покажіть  на  карті  УНР.

( Слайд 17.)

Складання текстової формули:

ЗУНР+ УНР= ЄДИНА ДЕРЖАВА (22 січня 1919 року)

 

 

 

 

( Слайд 18.)

Вправа «Об’єднаємося!»

Учні беруться за руки, уявляють у своїх грудях вогник добра, ніжності, любові, як він збільшується, його сила переходить у праву руку й вливається в долоню того, хто стоїть праворуч, збагачується його любов'ю й рухається далі по колу.

( Слайд 19.)

Робота над висловами:

«Батьківщина – це твоє рідне слово, знай, бережи, збагачуй духовне надбання

свого народу – рідну українську мову, це мова великого народу, великої

культури»

 «Дві рідні мови – це так само безглуздо, якби ми намагалися уявити, що одну дитину народили дві матері. У дитини є одна мати. Рідна. До смерті. До останнього подиху»  В. Сухомлинський

- Поясніть, як ви розумієте висловлювання Василя Сухомлинського про нашу українську мову?

- Чому повинна бути лише одна державна мова?

 Територіальна цілісність України, скріплена кров'ю мільйонів незламних борців, навіки залишатиметься непорушною. Ми маємо бути свідомі того, що лише в єдності дій та соборності душ можемо досягти величної мети — побудови економічно й духовно багатої, вільної й демократичної України, якою пишатимуться наші нащадки. Відродження Вітчизни — це єдність наших душ, воскресіння духовності, культури, мови. Українська мова – є невід’ємною частиною нашої Батьківщини. Хто серцем відчуває слово й може передати найтонші відтінки людської думки і переживання, той піднімається на сходинку високої людської культури. І навпаки, низька мовна культура збіднює духовний світ людини.

ІV.  СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Чому українці під час Першої світової війни опинилися у складі ворогуючих армій?

2.  З якою метою було створено легіон Українських січових стрільців?

3.  Коли була утворена Центральна Рада?

4.  Чому 22 січня 1919 р. вважають Днем соборності України?

( Слайд 20.)

Вправа «Чи правильне твердження ?»
(на задані запитання необхідно відповідати  «так» або «ні») 

1.Перша світова війна тривала 4 роки -…  

2. В ній брали участь 2 держави -… 

3. Для українців вона перетворилася братовбивчу -… 

4. Галичина знаходилася у складі Російської імперії -… 

5. УСС воювали на стороні Російської імперії - … 

6. Революція – збройний виступ, який охоплює незначну

     частину держави - ...

7. Українську Центральну Раду очолив М. Грушевський - …

8. Центральна Рада прийняла 4 Універсали - ...

9. Універсал – вищий навчальний заклад -… 

10. Злука – відокремлення України від Російської імперії -… 

11. 22 січня 1919р. – День Соборності України -…

VІ. ПІДСУМОК

( Слайд 21.)

Вправа «Аукціон слів»

- Україна… Яка вона? Пропоную вам дібрати ознаки до слова «Україна». (Україна рідна, багата, щедра, прекрасна, співуча, люба, мила, чарівна, цінна, неповторна.)

  • Діти, чи справилися ми із завданнями нашого уроку?
  • Що запам’яталося найбільше?

  Оцінювання учнів

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати  й  переповідати  текст  підручника§18, ст.137-146

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використанні джерела:

  1. https://predmety.in.ua/bez-batkivshhini-zhittya/. Оповідання Сухомлинського.
  2. Сухомлинський, В. О. Вибрані твори : у 5 т. Т. 5 / В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1976. с. 76.
  3. Сухомлинський В.О. Народження громадянина // Вибрані твори: В 5-ти т. – Т. 3. – К.: Рад. школа, 1977 – С. 201-202. У своєму записнику
  4. https://www.youtube.com/ Копия Акт злуки УНР та ЗУНР
  5. Підручник Власова В.С. «Історія України (Вступ до історії)»

 

 

docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку