Урок " ПРИЧИНИ І НАСЛІДКИ ДЕГРАДАЦІЇ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИРОДОЗАПОВІДАННЯ, ЯК ОДНА ІЗ ЕФЕКТИВНИХ ФОРМ ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИРОДООХОРОННЕ ЗАКОНОДАВСТВО"

Про матеріал
Дана розробка уроку може бути використана на уроках біології і екології, правознавства, географії, та на годині спілкування. Матеріал уроку розкриває причини і наслідки деградації біорізноманіття, інформує про природозаповідання, як одну із ефективних форм збереження біорізноманіття; удосконалює навички учнів працювати з нормативно-правовими документами; формує самоосвітню компетентність учнів уміння вести пошукову роботу інтегруючи знання і навички з різних предметів ;створює умови для формування відповідального ставлення учнів до реалізації своїх екологічних прав та виконання обов’язків; вчить жити у згоді з природою, спонукає до збереження неповторної краси природи, здійснює екологічне, правове, громадянське виховання
Перегляд файлу

 Інтегрований урок Біології  і  екології та правознавства 11 клас

Тема:ПРИЧИНИ І НАСЛІДКИ ДЕГРАДАЦІЇ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИРОДОЗАПОВІДАННЯ, ЯК ОДНА ІЗ ЕФЕКТИВНИХ ФОРМ ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИРОДООХОРОННЕ ЗАКОНОДАВСТВО.

Мета: Формувати в учнів знання  про причини і наслідки деградації біорізноманіття, про  природозаповідання, як одну із ефективних форм збереження біорізноманіття; удосконалювати навички учнів працювати з нормативно-правовими документами; розвивати логічне мислення; вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; формувати самоосвітню компетентність учнів (самостійне отримання знань із різних джерел інформації, уміння вести пошукову роботу інтегруючи знання і навички з різних предметів);створювати умови для формування  відповідального ставлення  учнів до реалізації своїх екологічних прав та виконання обов’язків; вчити жити у згоді з природою, спонукати до збереження неповторної краси природи, формувати екологічне мислення, здійснювати екологічне, правове, громадянське виховання

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку:усний журнал

Форми роботи: індивідуальні, групові

Методи, прийоми роботи:

1. Інформаційно-рецептивний:

А) словесний і діалогічна бесіда, евристична, повідомлення учнів, робота з додатковою літературою;

Б) наочний: ілюстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту нових знань.

2. Репродуктивний:

Прийоми навчання: узагальнення матеріалу, конкретизація, закріплення набутих знань.

3. Проблемно-пошукові: постановка проблемного запитання.

Прийоми навчання і постановка взаємопов’язаних запитань, активізація уваги та мислення.

Міжпредметні зв’язки: правознавство, література, основи здоров'я, історія.

 

 

Епіграф уроку:

Природу потрібно берегти як ми бережемо саме життя

М.І. Чайковський

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель екології  Доброго дня шановні гості та любі діти, я рада вас бачити життєрадісними та здоровими, хочу побажати вам:

  •      Мислити – логічно та критично;
  •      Висловлюватись чітко й лаконічно;
  •      Працювати творчо та активно.

Учитель правознавства

А я хочу розпочати сьогоднішній урок із загадки «Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, незбіднюючи тих, хто її дарує, вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах, водночас її не можна ані купити, ані позичити» Що це?(Усмішка)

Учитель екології Гра «ПАРОЛЬ»

Впоратися із завданнями, подолати будь-які труднощі в житті вам завжди допоможе віра в себе у свої сили, а також цілеспрямована робота під час навчання. Я вірю, що ви добре опрацювали тему «Біорізноманіття» і легко впораєтеся із завданнями.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Зараз ви отримаєте листки оцінювання, які повинні заповнювати протягом уроку. Бажаємо вам успіхів!3 хвилини на завдання

  1.      Вам необхідно було підготувати «СЕНКАН»  (інд робота)
  2.      Складіть гра «ПАВУЧОК» (інд робота)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель правознавства У дитинстві ми всі любили грати в гру

3. «ТРЕТІЙ ЗАЙВИЙ» давайте пограємо в цю гру і ви знайдете зайве.

А) Антропічне, біоцентричне,видове;

Б) Гуманістичне, ландшафтнознавче, генетичне;

В) Річка, ставок, ліс;

Г) Рослини, тварини, бактерії;

Д) Злочин, відповідальність, учитель правознавства;

 


4. Доберіть «АНТОНІМИ» групова робота

 


  1. Право – обов’язок
  2. Злочин – правомірна поведінка
  3. Мисливець – браконьєр
  4. Охорона – знищення
  5. Біотичні – абіотичні
  6. Природні – антропогенні

 

5. Вправа «ЗНАЙДИ ПАРУ»

Термін

Визначення

Відповідний номер

 

1. Деградація природи

Процес спрощення видового різноманіття біоценозів, зміни його продуктивності

 

2. Кругообіг речовин

Занепад природного середовища, порушення екологічної рівноваги внаслідок дії природних та антропогенних факторів

 

3. Деградація ландшафту

Різноманітні процеси переміщення та перетворення речовин на планеті

 

4. Біорізноманіття

Розвиток, який задовольняє потреби одночасно людства без загрози для існування нащадків і дозволяє екосистемам відновлюватись унаслідок дії антропогенного фактора

 

5.Збалансований розвиток

Різноманіття нових організмів на всіх рівнях організації живого та в окремих біоценозах (популяціях)

 

 

Учитель екології     Я пишаюся  вами, ви впоралися із завданнями.

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Вправа «ПОВІТРЯНІ КУЛІ»

 

Учитель екології

 

  1.     Скажіть, що вам нагадують ці повітряні кулі?

Це ніби моделі нашої Землі. Але за ступенем наповнюваності повітря вони різні.

  1.     Що загрожує дуже надутій кулі? Відповідь пов’яжіть з екологією. Може вибухнути. Яка причина цього?

(від бруду, великої кількості сміттєзвалищ у довкіллі, від накопичення хімічних речовин, викидами підприємств, які не мають очисних споруд)

  1.     Що загрожує кулі, яка надута слабко?

(загине від нестачі кисню, бо люди вирубують дерева, від масових пожеж гинуть рослини, від порушень природної структури екосистем)

  1.     Яка куля довше проживе?

(У міру надута, бо якщо будуть існувати люди з високим ступенем екологічного мислення, то саме вони зможуть підтримувати природний екологічний баланс, примножувати, оберігати живі об’єкти в природних комплексах)

 

Учитель правознавства

 

Зворотній зв'язок

 

Фахівців яких професій потребує держава у сфері збереження біорізноманіття, підвищення екологічного мислення людини?

 

Метод «АСОЦІАЦІЙНИЙ  КУЩ»

 

 

 

 

Подумайте, який світ професій відкривається для вас. І ви їх зможете опанувати, якщо запам’ятаєте слова української народної  мудрості «Основа навчання – старанність і праця»

 

Учитель екології

І можливо саме ви зможете розв'язати екологічні проблеми

 

Учитель правознавства

Людина і природа, як частини єдиного цілого, взаємопов’язані і тісно взаємодіють. Втручання людини в природу призводить до катастрофічних наслідків. Земля, на якій ми живемо, - це дар, але якщо ми не будемо зберігати навколишнє середовище, то втратимо його назавжди і самі загинемо.

 

Учитель екології

Мета нової стратегії ООН – збереження біорізноманіття на планеті зниження темпів вимирання біологічних видів до 2020 року в 2 рази порівняно з поточними темпами і збільшити  кількість заповідних територій на суші до 17% і до 10 %  в океані.

 

Зверніть увагу на екран хто винен в цьому? Хто повинен виправити помилки, як примножити багатства природи? Спробуємо зʹясувати на уроці

 

Оголошення теми уроку: ПРИЧИНИ І НАСЛІДКИ ДЕГРАДАЦІЇ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИРОДОЗАПОВІДАННЯ, ЯК ОДНА ІЗ ЕФЕКТИВНИХ ФОРМ ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИРОДООХОРОННЕ ЗАКОНОДАВСТВО.

 

(визначення мети уроку)

 

Епіграф

Природу потрібно берегти як ми бережемо саме життя

М.І. Чайковський

Учитель  правознавства

А девізом уроку будуть слова вірша

Люди майбутнього

Будьте дбайливі

Ви маєте досвід тисячоліть.

Природа й людина – єдине ціле!

Їх нерозумно ділить!

Вчіть і досліджуйте рідну природу,

І для нащадків своїх бережіть.

 

Учитель екології

 

Ось вона наша планета!

Ось вона сонцем зігріта,

Ось вона дощами вмита,

Хлібами закосичена,

Лісами заквітчана.

 

Учитель правознавства

 

Морями  оперезана

Озерами прикрашена,

Ріками помережана,

Це наша планета Земля!

Вона одна у нас, для всіх одна.

Бережіть її!

 

Вправа «ОЧІКУВАННЯ»  Що ви очікуєте від уроку? (діти висловлюють думки, кріплять очікування).

 

 

  1. ВИВЧЕНННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Учитель екології.

Перша сторінка нашого журналу

  1.      Причини та наслідки деградації біорізноманіття. Природоохоронне законодавство.

 

 (випереджувальне завдання)

 

Доповідь учня  № 1 Слайд

Причини деградації

 

  •     Руйнування природного середовища життя
  •     Чужорідні види
  •     Надмірна експлуатація природних ресурсів
  •     Швидке зростання населення
  •     Загроза глобального потепління

 

 

Доповідь учня.

  1.           Загроза глобального потепління.
  •     Загроза глобального потепління Згідно з оцінками Міжурядової комісії з кліматичних змін, протягом останнього століття температура на Землі може підвищитися на 3,5 градуса за Цельсієм. Таке різке потепління може викликати зникнення деяких видів тварин і рослин. За даними досліджень, підвищення температури води — одна з при­чин загибелі коралових рифів, які є середовищем життя багатьох морських організмів.

 

Доповідь учня  № 3

 

  1.           Швидке зростання населення.
  •     У середині XIXстоліття чисельність населення Землі складала один мільярд осіб. Через півтора століття, коли ця кількість збільшилася до шести мільярдів, люди стали замислюватися, що використання ними природних ресурсів перевищує допустимі норми. Населення нашої планети невпинно зростає, і з кожним роком темпи витіснення нами різних видів тварин викликає все більше тривоги. 

Доповідь учня  № 4

1.3. Надмірна експлуатація природних ресурсів

  •     Деякі біологічні види гинуть саме з цієї причини. Яскравий приклад цього — мандруючий голуб. На початку XIXстоліття популяція цих птахів у Північній Америці була найчисельнішою. Але наприкінці того ж століття, у результаті полювання на них, цей вид опинився на межі зникнення, а у вересні 1914 року в зоопарку міста Цінціннаті помер останній мандруючий голуб.

Джерелами які регулюють дане питання є Конституція України, «Закон про тваринний світ», «Про охорону навколишнього серидовища» та інші нормативно-правові акти.

  •     Дайте правовий аналіз ситуації (вчитель правознавства)

Громадяни Бутко та Горобець убили на території Чудівського  лісництва самку та самця лосів.

(По відношенню до винних осіб порушено порушена кримінальна справа, згідно статті 248 ККУ їх дії кваліфіковано як незаконне полювання                                                                                                                                                                                                                            Санкція – покарання у вигляді штрафу від 100-200 н.м або громадські роботи або обмеження волі на строк до 3-х років)

Доповідь учня  № 5

 

 

 

  1.           Чужорідні види
  •     Коли людина ввозить у будь-яку екосистему чужорідні біологічні види, вони можуть зайняти екологічні ніші, що до того належали іншим видам. Іноді чужорідні види змінюють усю екосистему настільки, що витісняють інші види, або приносять із собою такі хвороби, проти яких у них немає імунітету.   Перегляд відео

 

Доповідь учня  № 6

 

  1.           Руйнування природного середовища життя
  •     Сюди належить заготовка деревини, добування корисних копалин, вируб лісу під пасовища, будівництво дамб і автомагістралей на місці незайманих ділянок дикої природи. Природне середовище розчленовується, руйнується і знищується. Порушуються маршрути міграцій. Генетичне різноманіття бідніє. Популяції тварин і рослин не можуть протистояти хворобам та іншим несприятливим факторам. Урешті-решт біологічні види один за одним вимирають.

 

Учитель екології

Де в цілому світі ви побачите мертве місто та ще й за колючим дротом? Рудий ліс., а мертві дерева ніби акумулятори  нуклідів. Тиша, безлюддя. Все росте скажено. Ну а коли ці безлюдні хащі розцвітають, а тим більше коли дозрівають ягоди що нікому не потрібні. І ще коли серед цього пустища починають заливатися солов’ї – цього все витримати не можна. З грудей мимоволі виривається стогін (дзвін). Боже праведний дай нам розуму щоб ніколи такого не повторилося на нашій Землі. Щоб вона завжди була ласкавою і доброю, щоб привітно посміхалася людині.

Про що йшла мова?

 Учитель екології

Дійсно чорною плямою стала на нашій планеті аварія на ЧАЄС . Докажіть це.

  •                 Слово юному досліднику.
  •     Чорнобиль (стаття 16  КУ) РОЗДІЛ I. Загальні засади

Стаття 16 Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави.

 

Учитель екології

Знання радіаційно-гігієнічної галузі стають одним із основних чинників вірного вибору людьми адекватної поведінки в умовах радіаційного ризику.

А зараз використовуючи знання з біології та основ здоров’я про піраміду раціонального харчування створіть модель поведінки людини яка допоможе їй вижити, залишитися здоровою в умовах забрудненого радіацією довкілля

Вправа «МОДЕЛЬ ПОВЕДІНКИ»

Тут працюють  дієтолог, експерт санепідемстанції, еколог, медичний працівник

Муляж піраміди

 

Учитель правознавства

Руйнування природного середовища контролюється екологічним правом .

Доповідь учня (джерела права)

 

Дайте правовий аналіз ситуації

 

  •     Непрацюючий 16-річний Гнат самовільно вирубав ялинку в лісі і був затриманий лісовою охороною. Свої дії мотивував тим. Що скоро наближається Різдво.

(Дане правопорушення кваліфіковане як адміністративний проступок, згідно ст 65 КУпАП)незаконна порубка хвойних порід дерев. Санкція – накладання штрафу, але якщо не працює то згідно ст 307 КУпАП  відповідальність на батьків

Так приймайте участь у акції «Ялинка» демонстрація ялинки

Екологічна задача

Обчисліть скільки потрібно вирубати лісу  для того, щоб видати один підручник правознавства  (О.Д  Наровлянський, 9 клас) А скільки потрібно для видання 219 тис 909 примірників. За інформацією екологічного центру, щоб отримати 100 м кв  паперу треба вирубати ¼ га дерев.

Перед тим як псувати підручники треба подумати скільки дерев загине для нового видання.

ФІЗКУЛЬТПАУЗА

А зараз виконаємо вправу яка покращує роботу головного мозку, шийних хребців та суглобів кінцівок. Ми будемо писати букви в повітрі, вони мають бути високими та великими. Писати будете за моїми інструкціями, напишемо слово пов'язане із темою сьогоднішнього уроку

«ЗБЕРЕЖЕМО»


З – пишемо головою;

Б – пишемо підборіддям;

Е – пишемо носом;

Р – пишемо правим плечем;

Е – пишемо лівим плечем;

Ж – пишемо правим ліктем;

Е –  пишемо лівим ліктем;

М – пишемо правим коліном;

О – пишемо лівим коліном;


 

Учитель екології

Люди ніби забули, що й самі вони є частиною природи, що нам необхідно дотримуватись законів природи. Нехтування ними часто призводить до трагічних наслідків і в цьому ми тільки що переконалися. Як же, нам повернути неповторну чистоту і красу природи?Що ми зможемо зробити для покращення сьогоднішнього стану  біорізноманіття (висаджувати саджанці дерев, прибирати території, приймати участь в акціях, вести роз’яснювальну роботу з населенням, мати екологічне мислення, культуру)

 

Учитель правознавства

Дуже часто можна почути такі вислови: «необхідно любити природу» що криється під цими словами? Підберіть будь-ласка синоніми до словосполучення «любити природу» (охороняти, збагачувати, примножувати, відновлювати, оберігати)

Серед ваших відповідей була – охороняти. Як же в Україні розвивається природоохоронна діяльність природозаповідання ми дізнаємося із 2 (другої) сторінки нашого усного журналу.

Запишіть, будь-ласка, 2 пункт плану.

2.Природозаповідання, як одна із ефективних форм збереження біорізноманіття.

Учитель екології

Продовжте мою думку

  1. Не розорюй гнізда ластівок, не чіпай її яєць бо у кривдника…….. (зʹявляться веснянки)
  2. По феншую жаба символізує…………… (благополуччя, достаток, удача)
  3. Якщо вбити жабу………… (піде дощ)
  4. Якщо потримаєш жабу в руках то (бородавки)

 

З якою метою ці прикмети?

Учитель правознавства

Історики досліджували розвиток природоохоронної діяльності в Україні. Надаємо їм слово.

Доповідь учня  «Історія розвитку природоохоронної діяльності в Україні»

Учитель екології

Пригадайте, які природозаповідні території ви знаєте. А пригадати вам допоможе кросворд

Кросворд  2 хв

  1. Сади, які створюються з метою збереження, вивчення пристосування, розмноження в спеціальних умовах рідкісних і типових видів місцевої і світової флори. Ділянка землі вилучається з господарського використання. (Ботанічні)
  2. Установа загальнодержавного значення, яка створюється з метою збереження у природному стані типових для певної місцевості або унікальних угрупувань. У ній заборонені будь-які види господарської діяльності. (Заповідник)
  3. Основний Закон нашої держави, на основі положень якого розробляють усі інші природоохоронні закони. (Конституція)
  4. Парки, які створюються з метою організації екологічної освітньо-виховної роботи, створення експозицій рідкісних, екзотичних та місцевих видів тварин, збереження її чисельності. Ділянки землі вилучаються з господарського використання.(Зоопарки)
  5. Природна територія, створена з метою збереження і відтворення природних комплексів або окремих видів організмів. На її території дозволено обмежену господарську діяльність. (Заказник)

 

Б

О

Т

А

Н

І

Ч

Н

І

З

А

П

О

В

І

Д

Н

И

К

 

 

К

О

Н

С

Т

И

Т

У

Ц

І

Я

З

О

О

П

А

Р

К

И

 

З

А

К

А

З

Н

И

К

 

Учитель правознавства

Заповідна справа це не тільки збереження і охорона заповідних об’єктів різних регіонів. Заповідання виконує важливі наукові, господарські, екологічні завдання. Заповідні об'єкти виконують роль природних ядер: їм належить важлива ресурсознавча роль, вони формують екологічний каркас території, є центрами екологічного виховання. Функціонування природного заповідного фонду України регулює Закон України про «Природно-заповідний фонд України».

Учитель екології Природо-заповідний фонд це сукупність ділянок природних обєктів, віделених із метою збереження природного різноманіття та підтримання екологічної рівноваги. До природо-заповідного фонду України належить:
 

ПРИРОДО-ОХОРОННИЙ ФОНД УКРАЇНИ

Категорія

Загальнодержавного та місцевого значення

Кількість

Природний заповідник

17

Біосферний заповідник

4

Національний природний парк

19

Регіональний ландшафтний парк

49

Заказник

2734

Пам'ятка природи

3104

Заповідне урочище

798

Ботанічний сад

26

Дендрологічний парк

48

Зоологічний парк

12

Парк пам'ятка садово-паркового мистецтва

535

 

Що ви можете розповісти про природно-заповідний потенціал Сіверського краю?

Доповідь учня

Наша область і Чернігівське ОУЛМГ посідають перше місце  в Україні за кількістю заповідних об’єктів, які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну та рекреаційну цінність.

У результаті реалізації державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища  площа  природно — заповідного фонду Сіверського краю збільшилась майже в два рази  протягом останніх  10 років.

  Головним досягненням розвитку заповідної справи на Чернігівщині стало створення двох важливих природоохоронних установ — Національних природоохоронних парків: Ічнянського (Указ Президента України від 21.04. 2004 р. № 464/2004) та Мезинського (Указ Президента України від 10. 02. 2006 р. № 122/2006), до яких , відповідно, ввійшли  зелені масиви лісового фонду Прилуцького ( 4824,9 га) та Холминського держлісгоспів. (1860 га).

 Для нас і нащадків Національні парки України — безцінна скарбниця держави. Серцевиною Ічнянського, першого Національного парку на Чернігівщині, вважається знаменитий Тростянецький дендропарк, який «народженням» своїм завдячує поміщику-природолюбу Івану Скоропадському. Цю Чернігівську «Швейцарію» цілком справедливо сьогодні називають перлиною садово-паркового мистецтва.

 

Слово юному досліднику про природозаповідання на території Добрянського лісгоспу.

  1. ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Проаналізувавши прослуханий матеріал на уроці, ми зможемо скласти піраміду яка докаже нам про те, що жодна людина не може стояти осторонь проблем деградації біорізноманіття та природо заповідання, оскільки кожен із нас частинка природного світу.

 

Вправа «ПІРАМІДА»

 

Чи здійснилися ваші очікування?

Отже, жити безмежному храму природи на планеті Земля!

Здайте, будь-ласка , картки оцінювання

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Підготувати проєкти:

«Заповідники»

 «Заказники»

«Зоопарк моєї області»

опрацювати Закон України «Про екологічну мережу»

 

Діти початкової школи ( у костюмах).

 Люди повинні додержувати законів природи.

 А саме:

Соловейко:

Закон співучого солов’я - оспівувати красу рідної землі, як соловей!

Калина:

Закон червоної калини - прикрашати землю добрими справами, як калина - гай!

Білочка:

Закон турботливої білочки - брати від природи лише необхідне, піклуючись про оновлення природних багатств.

Сова:

Закон мудрої сови - спостерігати, навчатися, діяти і відповідати за свої вчинки.

Соняшник:

Закон золотого соняшника - кожна істота , яка живе на Землі, - незамінна. Вона має право на сонце, повітря і воду.

Дельфін:

Закон доброго дельфіна - допомагати кожному, хто цього потребує, як дельфін у морі.

Дятел:

Закон наполегливого дятла - бути невтомними, як дятли. І тоді побачимо нашу Землю уквітчаною і здоровою.

Барвінок:

Закон вічнозеленого барвінку - завжди пам’ятати про перевагу законів природи над законами людськими.

docx
Додано
29 жовтня
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку