Урок Тема: Пожежна безпека Умови і причини виникнення пожеж.Принчипи запобігання та гасіння пожеж . Способи гасіння невеликих пожеж. Захист органів дихання під

Про матеріал
Матеріали за програмою на основі Державного стандарту . Використано основні елементи уроку , розподіл часу. Сформованість уміння та навички учнів
Перегляд файлу

5 клас                                    Урок №26

Тема Пожежна безпека Умови і причини виникнення пожеж.Принчипи запобігання та гасіння пожеж . Способи гасіння невеликих пожеж. Захист органів дихання під час пожежі.

Мета: розглянути способи гасіння невеликих пожеж, ураховуючи особливості гасіння електроприладів, розвивати та вдосконалювати навички дій при потраплянні в небезпечну ситуацію, відпрацювати вміння захищати органи дихання під час пожежі, виховувати свідомість та обачність у небезпечних ситуаціях.

Матеріали та обладнання: наочність , роздрукований матеріал, стікери, фломастери

Поняття: негорючі, легкозаймисті речовини, трикутник вогню, вогнегасник.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій

Подаруємо одне одному теплий і добрий погляд.  Хай у ньму світить щирість, добро та людяність.

- Давайте пригадаємо  правила роботи на уроці .

( Говорити по черзі, бути доброзичливим, не перебивать;

бути активним, не критикувати, дотримуватися правила піднятої руки)

Отож, сьогодні ми дізнаємось:

  • Що таке пожежа?
  • Що необхідно для горіння?
  • Чим відрізняється вогонь від пожеж?
  • Які види пожеж можуть виникати у природі?
  • Дізнаємося про займисті, незаймисті і важкозаймисті матеріали. 
  • Дізнаємося про способи уникнення та запобігання пожеж
  • Навчимося діяти під час пожеж.
  • Закріпимо навички роботу у графічному редакторі.

 

Вправа « Очікування»

Роздаються  учням паперові краплинки. Напишіть ваші очікування на краплинках. Ми розвісимо їх над вогнищем на хмаринці. Якщо ваші сподівання виправдаються, то ми зможемо загасити вогнище своїми краплинками»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів.

    Загадки

1.Бажаний гість замість цукерок дрова їсть ( вогонь)

2. Скільки би не їв , ніколи ситий не буде ( вогонь

3.Лісом він  котився з ревом,

   Їв кущі, траву, дерева.

   А коли напивсь води-

   Стих і заснув назавжди.

2.Вправа  «Знайди відповідь»

      1. Гра сірниками- це…….

       2. Паніка може виникнути……

       3. Обережне поводження з вогнем- це…

       4. Наявність Джерела вогню- це…..

3.  «Асоціативний кущ» Складання схеми до поняття « пожежа»

( небезпека, сірники, вогонь, вогнегасник…..)

 

4. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

За яких умов вогонь є другом людини?

-Які найпоширеніші причини виникнення пожеж?

-Які умови є необхідними для загоряння?

-Які наслідки пожеж?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

   1.  Складно уявити собі життя людини без вогню.Але якщо вогонь потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом. Пожежі знищують будинки, заводи, лани й ліси.  Під час пожежі нинуть люди. Отже, вогонь- другі ворог людини. Від нас залежить , яким він буде: добрим чи злим. Щоб не виникла пожежа, треба знати й виконувати правила пожежної безпеки

     Наслідком необережного поводження з вогнем є пожежа – неконтрольований процес горіння. Для виникнення горіння необхідні, певні умови. Ці складові утворюють «трикутник вогню»

                «Джерело тепла + пальне + кисень»

    До джерел запалювання належать:

1 відкрите полум я

2. електричні іскри

3. розпечені предмети

4. теплові процесори хімічного, електричного та механічного походження

5. сонячне випромінювання, що сконцентровано у промінь.

 

   2.  Горючі речовини поділяють на легкозаймисті та важко займисті: брезент, войлок,  рядно, оббите металом  дерево, мокрі, або просочені захисною сумішшю тканини.

Приклади негорючих речей: камінь, метал, склотканина, пісок, вода, інертний газ.

Приклади горючих речей: вата, папір, ганчірка, дерево, гас, бензин, майже усі пластмаси, спирт ( заповнення таблиці в зошиті «Горючі матеріали»)

 

Фізкультхвилинка.

                            На галявині – вогнище. (показують)

                        Полум’я стелиться низько-низько (присідають).

                      Далі вогнище розгоряється (піднімається)

                     І полум’я колихається (показують руками).

                       Ми взяли водичку прямо із кринички (нахиляються).

                        Полили, загребли (імітація руками)

                        І з галявини пішли (крокують).

3. Робота в групах. Скласти прислів’я.

        Не бавтеся діти,                                      а без вогню і води ще більше біди.       

        Проти вогню                                            а водиця – цариця.

        Сірничок малий,                                      і камінь лютує.

        Вогонь – цар,                                            бо можна згоріти.

        Вогонь – біда,  вода – біда,                     поки не розгорівся.                

Гаси вогонь,                                              а біда від нього велика.

 

Пам’ятай, що майже всі пожежі спочатку невеликі і їх можна легко загасити.

Говорять, що в першу хвилину для гасіння пожежі досить склянки води, в другу – потрібне відро, а в третю – не вистачить і цистерни.

Якщо в лісі загорілася трава, невеликі кущики, важливо не розгубитися і спробувати загасити полум’я. Можна засипати його землею, піском або залити водою.

          Потрібно остерігатися відкритого вогню, високої температури повітря, задимленості, провалів у прогорілий ґрунт, падіння дерев і гілок. Діяти слід розважливо: треба перейти зону вогню проти вітру, закривши голову та обличчя верхнім одягом, краще вологою тканиною. Якщо загорівся одяг, необхідно зупинитися, впасти на землю та покачатися, щоб збити полум’я.

Не в якому разі не можна бігти. Побачивши людину, на якій горить одяг, накинути і щільно притиснути до неї покривало чи іншу щільну тканину.

 Якщо швидкість поширення вогню невелика, можна виходити проти вітру відкритими ділянками ( галявинами, дорогами, струмками, річечками).

  1. Якщо виникла невелика пожежа, слід:

--засипати джерело вогню піском (можна землею з-під квітів, якщо вона суха);

--залити водою, але не можна використовувати воду при гасінні пожеж, спричинених електричним струмом;

-накинути цупку товсту тканину, щоб перекрити доступ кисню; .

          --використати вогнегасник.

Робота з підручником засоби пожежогасіння

Завдання: прочитати матеріал підручника, з’ясувати, які існують засоби пожежогасіння

5.  До засобів пожежогасіння належать:

вода,  пожежні крани; пісок; брезентові покривала;   вогнегасники.

Пам’ятайте!

Вогонь поширюється знизу вгору.

6 Захист органів дихання в зоні пожежі

   Оскільки при пожежі небезпеку становить не лише відкрите полум’я, а й токсичні гази, що виділяються при горінні, то особливу увагу слід приділити захисту органів дихання.

    Перш за все, небезпечним є чадний газ. Адже в сучасних оселях використовується багато синтетичних, полімерних матеріалів. При горінні вони виділяють особливо отруйні сполуки. Іноді достатньо декількох вдихів таких токсичних газів, щоб знепритомніти.

Тому, якщо ви відчуєте запах диму, пам’ятайте: чадний газ легший за повітря й піднімається вгору. Треба затулити рот і ніс будь-якою тканиною і сповзти на підлогу, не піднімаючи голови. За можливості слід намочити тканину, якою ви захищаєте органи дихання.

7.Дії у разі загоряння одягу

Якщо безпечно оминути відкрите вогнище не вдалося, то на вас або на іншій людині поруч з вами може зайнятися одяг. Палаючий одяг може спричинити загоряння волосся й ураження органів дихання.

Якщо на тобі загорівся одяг, то не можна бігти, це лише посилить горіння.

Треба швидко скинути одяг, а якщо це не вдалося, слід впасти і кататися по підлозі (землі), збиваючи полум’я.

Якщо на іншій людині загорівся одяг, то не можна давати їй бігати — полум’я розгориться ще сильніше.

Треба допомогти швидко скинути одяг, що загорівся, й залити його водою. Якщо це не вдалося, необхідно повали ти потерпілого на підлогу (землю) і будь-яким способом збити полум’я, залити водою, засипати землею, закидати снігом, накинути щільну тканину (брезент, ковдру, пальто) і щільно притиснути її до палаючого одягу. При цьому голову потерпілого залишити відкритою, щоб уникнути отруєння продуктами горіння.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Пожежа – це лихо, яке завдає шкоди. Причин пожеж може бути багато. Однак пожежники виділили декілька, через які найчастіше виникають пожежі (паління, неправильне користування електричними та газовими приладами, необережне поводження з відкритим вогнем).

Моделювання небезпечної ситуації.

Розробіть алгоритм дій у ситуаціях:

1) Від пустощів малюків загорілася невелика купка паперу.

2) Ви ввійшли до під’їзду та побачили, що він повний диму, але джерела загоряння ви не бачите.

3) У поході і під час розведення багаття на вашому товаришеві загорілася куртка.

4) На вулиці ви побачили, що з одного з вікон багатоповерхового будинку йде дим та виривається полум’я.

Робота в групах «Обговоріть ситуації».  Прочитайте будь ласка на своїх картках різні ситуації і обговоріть в групі, які правила безпечної поведінки діти порушують?

 

V. Підбиття підсумків, закріплення вивченого

                            Вправа   « Закінчи речення»

1. На грайся з вогнем –    це небезпечно!

2. Не грайся сірниками –     це призводить до біди!

3. Не грайся запальничкою –---    це може призвести до пожежі!

4. Не запалюй свічку, коли раптом погасло світло, користуйся ліхтариком.

5. Не користуйся без дозволу батьків газовою плитою.

6. Коли ідеш з квартири--    то вимкни всі електроприводи і газ.

7. Коли виникла пожежа, телефонуй за номером----  101.

8. Електроприводи, що загорілися, не ------поливай водою, не бери мокрим рушником, а спочатку----- відключи їх від електрики рубильників.

9. Ніколи не ховайся в закуток, а біжи----- до людей, на вулицю, клич на допомогу, телефонуй----- 101.

Гра «Так чи ні». (Діти дають відповіді хором)

  1. Кидати запалені сирники в приміщеннях (ні).
  2. Якщо потрапив у лісову пожежу треба заховатись у кущах (ні).
  3. Використовувати всі засоби для гасіння вогню (так).
  4. Якщо потрапив у лісову пожежу треба виходити із зони вогню проти вітру (так).
  5. Подавати сигнал тривоги (так).
  6. Використовувати піротехніку вдома (ні).
  7. Залишати вогонь без нагляду (ні).
  8. Місце для вогнища слід розчистити та обкопати (так).
  9. Вогнище слід ретельно загасити (так).
  10.  Не панікувати (так)
  • Діти , ваші знання допоможуть  загасити вогнище своїми краплинками?
  • ваші сподівання виправдались?

VІ. Домашнє завдання.

1. § 22 підручника

  2. скласти пам’я « Безпечне поводження з вогнем»


 

doc
Додано
18 березня 2021
Переглядів
1222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку