Інтегрований курс
«Я досліджую світ»
Тиждень 12: «Пригоди крапельки»
День 3: « Властивості води
Як вода мандрує?»
Мета:
Ключові компетентності:
- формувати в учнів здатність успішно користуватися усною мовленнєвою діяльністю;
- формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань;
- сприяти усвідомленню ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини;
- розвивати вміння працювати в команді, приймати рішення, уникати конфліктів, досягати компромісів.
Предметні компетентності:
- знайти відповідь на запитання «Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?»;
- збагачувати активний словниковий запас учнів;
- виховувати дбайливе ставлення до природи та власного здоров’я.
Тип уроку: інтегрований урок.
Предмети, що інтегруються: природознавство, образотворче мистецтво,
математика, українська мова.
Наочність та обладнання: презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, кольорові аркуші паперу, іграшковий «Капітошка», конверти, клей, бокси, LEGO цеглинки, відео - матеріали, вода, стрічки, барвники, трубочки.
Освітні галузі, які задіяні
Очікувані результати:
Тема: «Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?»
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
1.1.Привітання
( Під пісеньку « Кап – кап» по колу 1 куплет, рухи та співають )
- А яке вітальне слово було у нашій пісеньці?
- А ми з вами сьогодні віталися?
- Давайте привітаємося…
1.2. Вітання долоньками «Привіт» Привіт Аня…..
1.3. Показ настрою «Долонька успіху»
- Покажіть свою праву долоньку. Стисніть мізинчик ті, кого сьогодні зранку розбудила мама чи тато. Стисніть ще один пальчик ті з вас, хто сьогодні умився та почистив зуби. Стисніть третій пальчик ті, хто побачив сьогодні своїх друзів. Стисніть вказівний пальчик ті, хто сьогодні посміхнувся. Покажіть, що у вас вийшло.
- Вранці ви прикріпили свою прищепочку до того смайлика, який відповідає вашому настрою чи не змінився він?
ІІ. Щоденні новини (Сідають на килимок)
- Діти, а в пісні з ким віталася дівчинка? ( З краплинкою)
- А чому ми заговорили про краплинку? ( Бо тема тижня…..)
- Діти, а яка зараз пора року?
- А який день тижня?
- А вчора, який був день? А, який день буде завтра?
- А хто назве дату? А яка була вчора, а буде завтра?
- А який місяць за віконцем? Назвіть всі осінні місяці.
В цей день святкують іменини: Анна,Олександр,Михайло. Ще за погодою цього дня визначали, яким буде майбутній урожай.
- А чи бувають восени дощі? Які вони?
III. Групове заняття ( сидячи на килимку, сині та голубі цеглинки, дві команди « Сніжинка» та « Росинка» по обидві сторони від мене )
- У мене в руках дві башточки – хмаринки. Розберіть їх по краплинці кожен.
1.1.Гра з LEGO « Дощик» ( під музику по спинці один одному крапельки дощу )
Сядьте, діти, зручніше. Заплющте очі, давайте послухаємо тишу.
Крапля раз, крапля два,
Дощик тихо накрапа,
Ось вже краплі поспішають,
Одна одну підганяють:
Крап, крап,крап …
Дощик посилюється.
Маленька краплинка впала на голівку. Ось ще одна. Ще …
Вже все тіло вкрилося краплинками. Ви відчуваєте приємну прохолоду…
Розплющуйте очі. Подивіться, де можна сховатись від дощу. Ні, немає від нього порятунку… Дощик закінчився…
Виглянуло сонечко…
Своїми промінчиками зігріло кожного з нас. На небі з,явилася веселка.
А в нас на душі стало спокійно та тепло
- А тепер зберемо наші краплинки разом. Яка команда швидше?
- Яка ж команда була швидше? Я гадаю, перемогла дружба. Адже ми хто? ( Друзі, одна команда)
- І девіз нашого класу:
Дружба – це велика сила,
З друзями єднайся ти.
Разом зробиш більше діла,
Швидше дійдеш до мети!
(Звучить музика: пісенька Капітошки .)
IV. Обмін інформацією
2.1.Метод «Водний привіт» (З’являється Капітошка).
- До нас завітав герой із мультфільму. Ви впізнали його, хто це? ( Капітошка ).
- Капітошка я веселий,
Хоч не маю я оселі
Та росту я на хмаринці,
Дощик я ношу в торбинці.
І сьогодні на урок
Я прийшов, звичайно, в срок.
Розкажу про чарівничку,
Мою родичку водичку.
- Діти, з чого утворився наш герой?( З краплинок води).
- А чи знаєте ви, що краплинка води володіє мистецтвом перетворення? Вона, як справжня чаклунка, може змінюватися: то швидко біжить у річечці, то падає на землю, виблискуючи холодними витинанками-крижинками, то піднімається у повітря у вигляді пари. Сьогодні вона плаче дощем, а на завтра скресла могутньою кригою. Змінився настрій – вкрила землю рясним туманом. Така маленька й така необхідна для всього живого. Хто ж ця чарівниця?(Вода). Сьогодні, подорожуючи з Капітошкою, ми дізнаємося, властивості води та чому її в природі називають « мандрівницею ».
- Розкажіть, діти, як потрібно ставитися до води? ( Розповіді дітей)
- У Капітошки сталася прикра історія. Його сестри-краплинки загубилися і він просить допомогти їх знайти. Я пропоную нам разом вирушити на пошуки краплинок. Допоможемо Капітошці?
V. Робота над темою уроку.
3.1.Актуалізація знань
- Діти, а якою може бути вода? (Прозора, холодна, джерельна, дощова, живильна, каламутна, питна, смачна, чиста, кринична )
- Вода – надзвичайно цікава рідина, адже в природному довкіллі вона буває в різних станах. (Малюнки сніжинка, бурулька, роса )
- А на що може перетворитися краплинка зимою? ( На сніг, лід, бурульку, іній, крупу)
3.2. Дослідження властивостей води. Чарівна лабораторія
- Діти, сьогодні ми відкриваємо «Чарівну лабораторію»
- Пригадайте, що таке «лабораторія»?
- Це місце, де проводяться досліди.
Дослід 1. Дайте дітям два стаканчики, один – з водою, інший – порожній. Запропонуйте акуратно перелити воду з одного стаканчика в інший.
Підсумуйте: Оскільки вода рідка і може текти ,тому її називають рідиною.
( Налийте воду у блюдце чи іншу посудину. )
Висновок: вода текуча і займає форму посудини, у яку її наливають.
Дослід 2. Запропонуйте дітям спробувати воду через соломинку.
Висновок: вода немає смаку. Вона розчинник.
Дослід 3. Запропонуйте дітям понюхати воду.
Висновок: чиста вода не має запаху.
Дослід 4. Приготуйте дві склянки, одну – з водою, іншу – з молоком. Опустіть ложку в стакан з водою, іншу – в стакан з молоком.
Висновок: У склянці з молоком ложечки не видно, а в склянці з водою її добре видно. Чиста вода прозора.
3.3.Метод «Асоціативний кущ»( На дошці, на листках)
Вода
текуча без смаку без запаху
без форми прозора
розчинник
3.4.Фізкультхвилинка музична.
3.5.Бесіда «Вода – непосида» (презентація Подорож краплинки ).
З роси, з морів, річок і плес
Вода, як перейде у пару,
Одразу ж лине до небес,
Щоб утворити в небі хмари
І впасти з хмар на ниви
Як сніг, як град, як злива.
Знов перейти у пару
І повернутись в хмару,
І впасти з хмар на ниви
Як сніг, як град, як злива.
Цей шлях, що вона робить,
І зветься колообіг.
• Що розміщено зліва від Сонця?
• Що розміщено над горою? Що - перед горою? Що - на її вершині?
• Які хмарки розміщені вище: білі чи сині?
3.6. Математична розповідь
.
- У кожної групи на парті лежать конверти під №1.
- Відкрийте їх і виконайте математичні дії .( По 2 вирази з результатом від 1 до 5. На дошці цифри від 1 до 5. Команда читає вираз, називає результат,відкриває дану цифру. Під номером цієї цифри відкриваю малюнок з водним об’єктом (Річка, сніжинка, бурулька, роса, хмара ) Числа 5, 2, 4, 1, 3
- Розгляньте картинку, розкажіть про неї.
- Чи доводилося вам бачити це у природі?
- Де саме?
- Використовуючи малюнки, дайте відповідь на питання «Де живе вода?»
3.7. Узагальнення інформації.
Вода займає більшу частину землі. Це можна побачити, якщо поглянути на глобус. На ньому переважає блакитний колір. Ним позначають водні простори океанів і морів. На суходолі вода міститься у річках, озерах, ставках і джерелах. У ґрунті також є вода. Під поверхнею землі ховаються підземні води. Тіла тварин і людей, рослини також частково складаються із води.
- Скажіть, чи знайшли ми сестричок – краплинок нашого Капітошки, які загубилися?
-А де?
- Отже, Капітошці час в дорогу до своїх краплинок. Але без подарунка ми його не відпустимо. Тому зробимо подарунок. У вас на партах лежать конверти під №2. ( Краплинки, сонечко, хмаринка, веселка, квіти ).
- На аркуші паперу зробіть аплікацію з деталей, які у конверті.
3.5.Створення аплікації з краплинками.
( На дошці Виставка дитячих робіт -5 шт )
ІV. Рефлексія
- Що вас вразило?
- Що сподобалося?
- Що схвилювало?
- Що ви нового дізналися про воду?