Урок "Прикладна діяльність. Поняття візерунка та орнаменту. Спрощення форм рослинного світу під час створення орнаменту в декоративній композиції « Матусина хустина»"

Про матеріал

Конспект відкритого уроку на районному семінарі вчителів образотворчого мистецтва.

Перегляд файлу

1

 

Урок образотворчого мистецтва в 1 класі

Тема: Прикладна діяльність.

           Поняття візерунка та орнаменту на елементарному рівні.

           Спрощення форм рослинного світу під час створення орнаменту в декоративній  композиції « Матусина хустина».

Мета: надати загальне поняття візерунка й орнаменту;

            учити спрощувати форми рослинного світу під час створення орнаменту;

            поглиблювати вміння та навички учнів щодо стилізування природних форм, поєдання силуетної форми та декору;

            розвивати вміння бачити багатство кольорів і форм у навколишньому світі;

            формувати естетичний смак;

            збуджувати в учнів інтерес до творчої діяльності;

            виховувати інтерес до традицій українського народу.

Обладнання: фломастери, хустки, кольорові олівці, альбоми, таблиці, поетапні малюнки, зразки робіт, мультимедійна презентація, підручник «Образотворче мистецтво» (автори О. Калініченко, В. Сергієнко).

Зоровий ряд: приклади творів декоративно-ужиткового мистецтва, хустки з рослинним орнаментом.

 

Епіграф до уроку:

Хустка тернова, мамина мова

Знов нагадають серцю про те:

В рідному краї сонцем любові

Навіть колючий терен цвіте.

Хустку, хустину, жовту і синю,

носить сьогодні вся Україна.

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0961.JPG

 

Хід уроку

І. Організація класу. ( 1хв.)

 

1. Підготовка робочих місць.


2. Створення психологічного настрою.

Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас!

І запрошуєм ласкаво

На урок у перший клас!

 

 

 

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0962.JPG
 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань ( 1хв.)
1. Бесіда

Сьогодні у нас незвичайний урок, пов'язаний з тими речами, що вас оточують.

  • Які предмети вдома оточують нас в повсякденному житті? ( Посуд, меблі, одяг)
  • Все ці речі прикрашають люди?
  • Як саме? ( Розмальовують, вишивають, прикрашають різьбленням, ліпленням)
  • Вибираючи ту чи іншу річ, ми звертаємо увагу на оздоблення, що створюється декором, тобто прикрашенням форми та її поверхні візерунками.

2.Демонстрація зразків.


( Глечик, рушник, сорочка, серветка, скринька)

  • Сьогодні ми знову в гостях у народних майстрів. Вони створюють звичайні речі: глиняний і дерев′яний посуд, рушники, сорочки , килими і прикрашають їх, перетворюючи на витвір мистецтва.

 

  • Чи хочете ви побувати у ролі таких майстрів?


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.( 1хв.)


ІV. Повідомлення теми уроку.( 5хв.)
Сьогодні ми разом з вами спробуємо створити маленький витвір мистецтва. А який ви дізнаєтесь відгадавши загадку.


1.Загадка.

Птиця вгору злітала,

Два крила опускала,

А як їх опускала,

когось накривала. ( Хустина)


  • Чи є хустки у вашої мами, бабусі? А ви носите хустки?

    Не цурайтесь хустинок дівчата.

    Що ж ви носите тільки шапки?

    На хустки Україна багата,

    І цвітуть ще на ній бережки.

Хустка тернова, мамина мова

Знов нагадають серцю про те:

В рідному краї сонцем любові

Навіть колючий терен цвіте.

Хустку, хустину, жовту і синю, носить сьогодні вся Україна.

Народне жіноче вбрання не можна уявити без хустки. З приходом холоду чи літньої спеки покривають голови сучасні дівчата та жінки. Хустка – оберіг волосся від пилу та бруду. Хустка з давніх-давен – основний і улюблений головний убір українських жінок. Українська хустка завжди була виразником краси українок.


Спочатку хустки були білого кольору. Пізніше їх вишивали червоними, синіми, зеленими нитками. Дуже рідко використовували чорні нитки. А вже барвисті хустки запозичені від болгарів, турків, персів.


Хустка не тільки прикрашає жінку, але й слугує оберегом.

Хустка споріднена із словом«захищати».

Вона супроводжує дитину від самого народження. Дитину замотували в хустину, щоб доля була квітчастою.

Хустку зав′язували на дитячій колисці, щоб захистити від лихого ока.


Коли син вирушав у далеку дорогу, мати зав′язувала хліб у білу хустину, щоб не забував батьківського порогу.

Хустка потрібна в житті для всього: це і носовичок, це і вузлик, це і серветка, і скатертина.

Йдучи до церкви, обов′язково треба жінці пов′язати голову хусткою.

Хустина слугує не тільки оберегом, а має й лікувальні властивості.

 

Якщо хочете мати здоровий вигляд обличчя, носіть лляну або тернову хустину. А знаєте, чому хустину називають терновою? Люди здавна помітили: якщо шмат вовняної тканини вимочити в холодній воді, настояній на розбитих ядрах тернових кісточок, то він швидко знімає головний біль, різь в очах.
 

3.Розгляд хусток. Робота з виставкою. ( 2хв.)

- Подивіться, які хустки принесла до нас на урок Весна. Вони ніби наповнені весняним настроєм. Які фарби переважають? Чим прикрашені хустки?

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0970.JPG

На ній - і гроно, і пелюстка,

І небо, й райдуга на ній…

Мов берегиня вроди, хустка

Здавен у нашій стороні.

Хустка в образотворчому мистецтві.

Розгляньте репродукції картин відомих художників, які передали  зображення хустки.

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0971.JPG

А як різнобарвно передала художниця Жозефіна Уолл  покриту голову дівчини павичем.

Виготовляючи різні речі, люди наносили на них візерунка. Зви­чайнісінькі побутові предмети — посуд, рушники, одяг, меблі, прикраси — перетворювалися на справжні витвори народного мистецтва.

Орнаментом називається візерунок, оснований на повторі й чергуванні його складових елементів

Слово орнамент в перекладі з лат. означає прикраса. Секрет створення орнаменту такий: потрібно повторити однаковий візерунок багато разів. Існують орнаменти: гео­метричний (крапки; прямі, ламані, зигзагоподібні, перехрещені лінії; круги, ромби, многогранники тощо); рослинний (листя, квіти, плоди та ін.), тваринний (фігури або частини фігур реаль­них чи фантастичних тварин).

Основним джерелом створення орнаменту завжди була природа. На шкурки змій, крила метелика, птахів, на пелюстки квітів природа нанесла чудові візерунки, відкриваючи перед людиною нескінченне розмаїття орнаментальних форм, кольорових відтінків, красу та багатство їх поєднань.

Головним в  орнаменті є розмір елементів, відстань між елементами, колір.

 

Учитель


Створюючи власний орнамент, потрібно вчитися в природи, вивчати і спостерігати її форми. Необхідно спростити елемент орнаменту й відійти від реалістичного зображення природних форм. Декоративно переробити квіти, листя, гілки, ягоди будь-яких рослин.

 

Безимени-упі1.jpg

 

 

 

 

5. Тренувальні вправи.( 3хв.)

- Спробуйте самостійно за зразком намалювати квіти та листочки до весняного орнаменту, продовжити орнамент спрощених квітів та листочків.

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0974.JPG

 

 

4. Гра « Доповни речення». ( 1хв.)

* Візерунок, побудований на ритмічному повторенні певних елементів – це … ( орнамент)

* Посередині виробу розташовується зазвичай - … ( візерунок), а по краях - … (орнамент)

* Орнамент , складений з рослинних елементів називають …( рослинним)

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0973.JPG

Орнамент, складений з ліній, рисок, геометричних фігур називають…(геометричним)

Орнамент, складений з зображення тварин називають …(тваринним)

Орнамент, складений з зображень пташок називають … (пашинним)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Відгадування загадки

Барвисте коромисло через річку повисло.

  • На допомогу вам прийшла веселка, райдуга.

І які кольри принесла? Скільки їх?

 

Вона вам їх позичила. Погляньте на свої фломастери є ці кольори та похідні від них.

Ви будете малювати, і кожен хто завершить свій малюнок буде повертати веселці колір.


  • Як ви гадаєте, чим найкраще прикрасити весняну хустку?

  • Для складання рослинного орнаменту потрібно спростити форму квіток.

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0975.JPG

7. Інструктаж.( 2хв.)

- Намалюйте хустину, прикрашену весняними квітами та листочками. Орнамент розмістіть по краях хустини, а візерунок – посередині.

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0979.JPG

- Кольри мають бути яскравими, соковитими. Повинні передавати радість, тепло весняного дня.

- Отож , відкриваємо майстерню по виготовленню хусток. І якщо ви вкладете в свою роботу душу і серце, то вона вийде прекрасною.

8. Практична робота.(15хв.)

 

Демонстрація кращих учнівських робіт на задану тему з коментуванням учителя.

Інструктаж безпеки і культури праці.

  1. Олівцем проводь лінію тоненьку, сильно не притискай олівець до паперу.
  2. Фломастери закривай, не забрудни одяг.
  3. Фломастером не натискай.
  4. Фломастером не наводь по кілька разів.
  5. Малюнок виконуй старанно, охайно.
  6. Сядь зручно і посміхнись.

Виконання навчально-практичної роботи під керівництвом вчителя.

Педагогічний малюнок.

Учитель  роздає учням шаблони квадратів, які б відповідали розмірами вимогам компонування в зображувальній площині робочого альбому зошита.

1.Учні, наслідуючи роботу вчителя на дошці, в площині отриманого квадрата проводять допоміжні лінії.

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0958.JPGD:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0959.JPGD:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0943.JPG

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0981.JPG

 

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0986.JPG

2.Учні разом з учителем визначають місця, в яких зображатимуть основні та другорядні елементи декоративної композиції.

3.Учні разом з учителем виконують контурний малюнок усіх  елементів декоративної композиції

4.Учитель пропонує учням самостійно виконати колірне вирішення декоративної композиції, застосувавши свої знання щодо поєднання контрастних кольорів (учитель нагадує учням, що декоративні композиції розфарбовують за принципом: спочатку – світлі та теплі кольори, потім – темні та холодні).

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0987.JPG

9. Виставка робіт.(2хв.)

Учитель розміщує на дошці учнівські роботи, в яких найбільш виразно простежується вдале застосування понять, що їх засвоювали на уроці, та роботи, які містять характерні учнівські помилки, і спільно з учнями аналізує їх (основна увага звертається на правильність поєднання контрастних кольорів).

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0995.JPG

V. Підсумок уроку. ( 2хв.)

Учитель здійснює вербальне оцінювання навчальних досягнень учнів із теми.

10. Складання асоціативного куща.

- Що для вас символізує хустка?



рідний край            рідна домівка

щаслива родина      ХУСТКА            мама

квітуча Україна          батьківська любов

оберіг

 

Оскільки хустка була обов′язковим елементом одягу жінки, то вона стала найкращим подарунком. Подарована хустка гріє душу, лікує рани, плекає віру, леліє світлі надії.

 

- Кому б ви хотіли подарувати свою хустку? Чому?
 

Учні виходять беруть свої роботи в руки і розповідають

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0999.JPG

Біла хусточка моя

Розцвіла квітками

Малюю пензлем я

Подарунок мамі.

Малюю, малюю я квітки,

І малі й великі,

Малюю залюбки

Сонячні гвоздики.

На стебельцях аж горять

Квітки в ніжнім листі,

Буду маму я вітать

З святом урочистим.

Люба мама, золота, ніжна і привітна,

В щасті хай твої літа,

Наче весни, квітнуть.

Веселі ви чи сумовиті,
На схилах Ворскли чи Дніпра,
Нема таких жінок у світі,
Котрим вона не до лиця.
 

Вчитель.А й справді, маємо пишатися не лише щедротами українських чорноземів, багатствами річок і гір, а й силою духу, стожильністю рук, нев’янучою красою душ і помислів наших людей… І нині, коли предками і самим Господом  нам даровано свободу, незалежність, найвищий Божий дар – бути господарями на рідній землі, усі свої сили, знання, досвід і волю маємо спрямувати на те, щоб у центрі Європи постала вимріяна багатьма поколіннями, багата і квітуча держава Україна.  Не в терновому вінку мучениці, а в терновій хустині щастя.

D:\100OLYMP\9 травня 2017 року семінар обр мист\семінар\IMG_0939.JPG

 

docx
Додано
30 січня 2020
Переглядів
3413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку