Тема: Прикмети зими? Зимові місяці
Мета: формування ключових компетентностей:
предметних компетентностей:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедіа, кросворд, символи місяців, прислів’я, загадки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Ось дзвінок вам дав сигнал,
Працювати час настав,
А щоб добре працювати,
Треба гарний настрій мати.
Станьте прямо. Не хиліться.
Один одному всміхніться…
Все веслі і здорові?
До уроку всі готові?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні у нас з вами буде незвичайний урок. Ми будемо працювати в групах і свої знання будете оцінювати самі.
В кожного лежать сніжинки різного кольору, які ви зробили на уроках трудового навчання і будете оцінювати свої знання цими сніжинками.
Подивіться, будь ласка, біла сніжинка – відмінно, синя сніжинка – добре, голуба сніжинка – задовільно.
Навпроти хмарка із святим Миколаєм. Під кінець уроку ви своїми знаннями, оцінками порадуєте святого Миколая, який до нас прийде незабаром 19 грудня.
Коли ви сьогодні прокинулись вранці, що побачили у віконце?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Звучить музика Вівальді «Зима» До класу заходить дівчинка-зима, в руках вона тримає «чарівну» скриньку і паличку Під музику вона виконує танцювальні рухи.
Діти, відгадайте загадку, дайте відповіді на запитання:
Кружляє ніжно білий пух
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма.
Яка пора року скажіть? (хором)
( слайд 2)
Прийшла до вас у гості Хочете погратися? В мене багато цікавих завдань! Якщо виконаєте всі, на вас чекає сюрприз!
Зима дістає зі скриньки сніжинку -завдання
Ми сьогодні поговоримо з вами про ознаки зими, зимові місяці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
А давайте згадаємо, що таке зима? (слайд 3)
Вам було завдання додому: знайти загадки про зиму.
Хто загадає загадки?
1 учень. Надворі горою, а в хаті водою? (сніг)
Як ви здогадалися?
Отже, першою ознакою зими – СНІГ.
2 учень. Без рук, без фарб вікна розмальовує. Що це? (мороз)
Як ви здогадалися?
Отже, це друга ознака зими – МОРОЗ.
3 учень. Мете, мете метелиця завіяла поріг.
На білу постіль снігову зимовий вечір ліг.
Діти, а про яке зимове явище розповідає цей вірш? (про метелицю)
Чи доводилося вам спостерігати це явище?
Як ще називають метелицю?
Отже, МЕТЕЛИЦЯ – слідуюча ознака зими.
(слайд 4)
Технологія «Асоціативний кущ»
Подивіться на екран, яку ми ознаку ще не назвали? (іній)
Що нагадує іній?
Отже, з якими словами у вас асоціюється зима? Назвіть їх. Продовжить ряд слів
Фізкультхвилинка.
Діти, а сніг який буває? (білий, холодний, пухнастий)
А мороз який? (міцний, сильний)
Шановні діти, на порозі кінець 2020 року, але ми не згадали ще про зимові місяці. Хто мені їх назве? (слайд 5)
І от сьогодні на уроці перед нами стоїть завдання дізнатися, які зміни природи відображаються у назвах зимових місяців.
На протязі тижня кожна група працювала над своїм завданням – проектом і повинна була якомога більше дізнатися про ознаки кожного зимового місяця.
Надаємо слово 1 групі.
1 учень. Наша група «Сніжинки» працювала над завданням – виявити ознаки місяця грудня. Починаємо!
2 учень. Грудень – перший місяць зими.
3 учень. Його ще називають хмурень, вітровий.
4 учень. Починається місяць морозами та випаданням великої кількості снігу.
5 учень. Річки вкриваються кригою
6 учень. 22 грудня – найкоротший день і найдовша ніч у році.
7 учень. 19 грудня ми святкуємо День святого Миколая наше дитяче свято, яке дуже любимо.
Надаємо слово 2 групі.
1 учень. Наша група «Завірюха» працювала над проектом – виявити ознаки місяця січня.
2 учень. Січень має багато назв – льодовик, сніжень.
3 учень. Це другий місяць зими, але перший місяць року.
4 учень. У січні бувають дуже сильні морози.
5 учень. Уся земля повністю вкривається снігом, товщає лід на річках.
6 учень. В січні ми святкуємо Новий Рік і Різдво Христове саме красиве і найулюбленіше наше свято.
Так, діти, цей місяць величають царем морозів, володарів і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече.
Надаємо слово 3 групі.
1 учень. Наша група «Хурделиця» працювала над проектом – виявити ознаки місяця лютого.
2 учень. Лютий третій місяць зими. Останній місяць матінки-зими.
3 учень. У лютому бувають хуртовини. Його ще називають сніговій, вітродув.
4 учень. Дмуть сильні вітри.
5 учень. На дорогах ожеледиця.
Надаємо слово 4 групі.
1 учень. Наша група пошукова. Нам треба було знайти в бібліотеці, в інтернеті народні прикмети про ці зимові місяці.
2 учень. Грудень рік кінчає, зиму починає. Як ви розумієте це прислів’я?
3 учень. Грудень снігом замете – буде літо золоте.
4 учень. Січень року початок, зими середина. Як ви розумієте це прислів’я?
5 учень. Якщо лютий дощовий, то й весна і літо будуть такі самі.
6 учень. Лютий холодний і сухий – серпень спекотний.
Надаємо слово 5 групі.
1 учень. Нашій групі «Майстерня тітоньки зими» було зробити символи місяців зими.
2 учень. Грудень – асоціюється із святим Миколаєм.
3 учень. Січень – із ялинкою з іграшками.
4 учень. Лютий – зі святом Масляниця, зустріч зими з весною.
Отже діти, я дуже задоволена як ви працювали в групах. Кожен із вас приймав активну участь у здобутті нових знань. Ви молодці у мене!
Фізкультхвилинка.
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
А зараз переходимо до роботи з підручником.
Відкриваємо підручник на сторінці 57-58.
Мовчки прочитайте статтю про місяць грудень і знайдіть в тексті речення, в якому говориться , чому перший місяць зими ще називали «мастовиком».
Мовчки прочитайте про місяць січень і знайдіть у підручнику і прочитайте що таке просіка.
Мовчки прочитайте про місяць лютий і знайдіть в тексті, яка погода в лютому місяці?
МОЛОДЦІ!
Вдома опрацюєте текст про зимові місяці, ще раз повторите ознаки кожного місяця, закріпите свої знання в зошиті з природознавства на сторінці 46.
( слайд 6)
Діти, а зараз ми пригадаємо з вами про що сьогодні говорили на уроці. Розгадаємо кросворд. Увага на екран! Перед вами кросворд, розгадаємо вірно, відкривається слово, якщо ні – не відкривається.
( слайд 7)
Тепер я знаю, що гарно знаєте всі ознаки зими.
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
Прочитати у підручнику статті на с. 57-58.
Скласти маленьку розповідь «Чому ми любимо зиму?»
VIII. Оцінювання.
Ось і підійшов кінець нашого уроку. Ви були активними, розумними, творчо працювали на уроці. Я дуже задоволена вами. А зараз ви самі оцінете свою роботу. Будь ласка, І група і т.д.
Діти, погляньте, снігопад посилюється, все більше сніжинок на нашому класному зимовому небі. Діти, погляньте на нашу дошку. Який рясний сніг випав на уроці, які гарні чудові знання отримали і святий Миколай нами дуже задоволений.