Тема. Що таке погода? Мета: дати учням поняття про погоду та її складові елементи; вчити спостерігати за погодою свого краю восени, перевіряти народні прикмети передбачення погоди восени. Розвивати спостережливість, кмітливість. Виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду та її зміни.
ХІД УРОКУ
(На дошці – усміхнене сонечко.)
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, тобі і мені!
ІІ. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
—Який місяць? Чому він має таку назву?
—Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІI. Актуалізація опорних знань
•Він шепоче: «Шу-шу-шу,
Листя обірвать спішу.
З листячком в осіннім гаї
У таночку покружляю». (Вітер)
•Глянь на небі біла вата
Хоче сонечко сховати. (Хмара)
Дітям ховатися треба. (Дощ)
• Хмара сива увесь світ накрила. (Туман)
IV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Погода — це певний стан неживої природи, що визначається тривалістю сонячного освітлення,температурою повітря, хмарністю, опадами, вітром. Зміни температури, хмарність, дощ, снігопад, вітер — це основні явища погоди. Розгляньте схему і назвіть, що входить до складових погоди.
Чи знаєте ви, який тропічний дощ?
— Піднімається вітер (потираємо руки).
— Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).
— Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).
— Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
— Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).
— Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).
— Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
— Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
— Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору).
- Протягом багатьох століть люди спостерігали за навколишнім світом: подіями, тваринами, рослинами, природними явищами. Народ помічав і запам’ятовував все, що вказувало на зміну погоди. Так з’явилися народні прикмети про погоду. Знаючи їх, можна визначити, якою буде зима, весна, літо чи осінь.
- Давайте прочитаємо і спробуємо пояснити деякі з народних прикмет.
* У холодний день качки не відлітають з води, то тепла погода протримається ще довго.
* Багато ягід – зима буде сувора.
* Якщо дятел стукає дзьобом у ясний, літній день – дощитиме.
- Зміни погоди можна визначити і за поведінкою акваріумних рибок. Якщо вони плавають біля самої поверхні води, очікується негода. Якщо риються на дні у піску, буде гарна погода.
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота в зошитах з друкованою основою
1). Дописати у визначення пропущені слова.
2). Пронумерувати послідовність, у якій потрібно спостерігати за ознаками погоди.
2. Гра «Синоптики» (робота в групах)
За ілюстраціями діти складають невеличку розповідь про погоду.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Незакінчене речення»