Тема уроку : Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників.
Мета (формування компетентностей ) :
Тип уроку: повторення і поглиблення знань, умінь і навичок
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, засоби для зчитування QR-кодів
Міжпредметні зв’язки : українська література, інформатика.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Виконання вправи 1 ст.24
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником ст.. 24- 25
V. Закріплення вивченого матеріалу .
1. Провідмінювати за відмінками подані сполучення прикметників із іменниками, виділивши закінчення прикметників: народна вишивка, глиняний посуд, біле полотно.
2. Утворіть від іменників присвійні прикметники й запишіть їх у дві колонки: 1) із суфіксом - ин (-їн); 2) із суфіксом –ів (-їв).
Микола, Амалія, Рима, Ілля, Валерій, Ірина, Андрій, читачка, Клара, начальник, артистка.
З перших букв утворених прикметників складіть імена літературних героїв.
Відповідь: Марічка , Іван
Лінгвістичне дослідження
3. Поєднайте паронімічні прикметники кров’яний, кровний, кривавий з поданими іменниками.
Битва, тиск, родич, помста, тільця, слід
4. Від поданих слів утвори прикметники. Добери до них іменники і запиши словосполучення за зразком. Визнач рід і число іменників та прикметників
Степ – степова квітка заєць – …
взуття - … джерело – …
сонце - … область – …
радість -… Київ – …
ніч - … субота – …
дерево - … гілля - …
5. Відтворіть пропущені прикметники. З яких творів узято рядки?
1.Кохайтеся , …, та не з москалями.(чорноброві «Катерина» Т.Шевченко) 2.Еней був парубок …, і хлопець хоч куди козак.( моторний «Енеїда» І.Котляревський) 3.Любіть Україну у сні й наяву , …свою Україну.( вишневу «Любіть Україну» В.Симоненко) 4.Ой, з-за гори, із-за кручі гордо військо виступає, попереду Морозенко… конем виграває.(сивим «Ой Морозе, Морозенку» історична пісня) 5.Золото – не дівка!.. Окрім того, що …, …, … і до всякого діла дотепна, яке в неї … серце.(красива, розумна, моторна, добре «Наталка Полтавка» І.Котляревський) 6…. мати моя, ти ночей не доспала.(рідна «Пісня про рушник» Андрій Малишко) 7. Віють вітри, віють …, аж дерева гнуться.(буйні «Віють вітри, віють буйні» Маруся Чурай )
6. За допомогою сканеру для QR коду прочитайте прислів’я та приказки. Знайдіть у них прикметники. Визначте їх рід, число, відмінок.
1. 2.
3. 4.
Відповіді
VІ. Підведення підсумків.
1.Закінчення –ий має прикметник, утворений від слова
а. вечір
б. зовні
в. дорога
г. природа
2. Помилку в написанні прикметника допущено в рядку
а. Сергієве вітання
б. Юрієва квартира
в. Ольгин комп’ютер
г. Олексіїв комплект
3. Якісними є всі прикметники рядка
а. книжковий, мудрий, розумний, інтелігентний
б. добірний , сортовий, пшеничний, морський
в. східний, комп’ютерний, високий, складний
г. хоробрий, сміливий, смачний, відважний
4. Відносними є всі прикметники рядка
а. ялинкова прикраса, поганий настрій, здобне тісто
б. шкільна перерва, картинна галерея, пшоняна каша
в. друкарський верстат, міський транспорт, здібний учень
г. чоловічий костюм, цікавий фільм, батьків наказ
5. Присвійними є всі прикметники рядка
а. орлине гніздо, заяча нора, ведмежий барліг
б. орлиний зір, заячий характер, ведмежа послуга
в. батькова хата, золота каблучка, сталевий трос
г. батьківський погляд, золоте серце, сталева натура
VІІ. Домашнє завдання.