Урок.Прикметник як частина мови

Про матеріал
Узагальнити й систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови, перевірити рівень сформованості мовних умінь та орфографічних навичок учнів; розвивати увагу, спостережливість, вміння застосовувати правила на практиці; уміння аналізувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати культуру усного й писемного мовлення, любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема. Прикметник як частина мови

Мета. Узагальнити й систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови, перевірити рівень сформованості мовних умінь та орфографічних навичок учнів; розвивати увагу, спостережливість, вміння застосовувати правила на практиці; уміння аналізувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати культуру усного й писемного мовлення, любов до рідної мови.

Тип уроку. Узагальнюючий урок

Форма проведення. Урок-практикум.

Обладнання. Підручник, картки, комп’ютер, ілюстрації, звукозапис.

Хід уроку

  1. Організаційний етап

Добрий день. Сідайте, будь ласка.

Сьогодні, як завжди, ми потрапимо в світ мови.

Цей світ чудовий, ніби казка.

Це острів знань. Він допоможе вам

Пізнати всі його скарби:

Частини мови, правила, правопис,

Навчитесь висловлювати думки.

Цей острів загадковий,

А живе там УКРАЇНСЬКА МОВА.

  1. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Проблемне завдання.
  • Яка ж вона ця господиня?

Скільки в неї є ознак? 

У віршах її описують так:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвін котюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова,

Українська наша мова.

 

 

 

  1. Бесіда
  • Ви почули, скільки в неї є характеристик

Назвіть деякі з них.

  • До якої частини мови вони відносяться? (прикметн.)
  1. Повідомлення теми уроку.

Сьогодні ми повторимо тему «Прикметник», граматичні ознаки цієї частини мови, правопис, а також роль прикметника у мовленні. (Запис у зошиті теми)

Працюйте активно. Пам’ятайте, що кожен може висловлювати свою думку, відповідати.

Мотивація

У кінці уроку спробуйте критично поставитися до надбаних вами знань і дати відповідь ось на такі питання:

На уроці я…

  • Зрозумів…
  • Навчився…
  • Найбільший мій успіх - …
  • Труднощі я відчув при…
  • На наступних уроках я хочу…

 

  1. Актуалізація знань та умінь учнів
  1. Слово вчителя

Прикметник – це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля - … ласкава, люба, рідна,

а сонце - …щире, золоте,

а небо - … лагідне і чисте,

Життя - … прекрасне, дороге.

А очі в мами - … добрі, ніжні,

а голос - … чистий і дзвінкий,

а руки - … теплі і надійні,

а погляд - … сонячний, ясний.

Усі ознаки називає прикметник як частина мови,

і жодної не обминають

слова красиві, пречудові.

  • З якою частиною мови пов'язаний прикметник? (з іменником)

 

 

  1. Інсценізація

Двоє друзів, Іменник: Прикметник, вирішили пограти у гру «Назви слова».

  • Пілот
  • Відважний, чудовий, видатний…
  • А тепер пограємось у зміну форми. Спочатку – за числами
  • Добре.
  • Пісня
  • Весела, дзвінка, улюблена
  • Пісні
  • Веселі, дзвінкі, улюблені
  • А тепер за відмінками. Мед.
  • Смачний, запашний.
  • Меду.
  • Смачного, запашного. А тепер давай позмінюємо наші слова за родами.
  • Не розумію тебе. Як це?

Чому не зрозумів Іменник Прикметника?

  1. Бліц - опитування «Ланцюжок» (взаємоопитування)
  • Що ще ми можемо сказати про прикметник? Давайте проведемо взаємоопитування «Ланцюжок»
  1. Яка ч.м. називається прикметником?
  2. За чим зміцнюється прикметник?
  3. Яку синтаксичну роль виконує прикм.?
  4. На які групи за значенням поділ.прикм.?
  5. Які ступені порівняння має прикм.?
  6. Який спосіб творення найпоширеніший?
  1. Узагальнення й систематизація знань
  1. Творчий розподільний диктант:  повторимо групи за значенням

Якщо ви правильно розподілите прикметники, прочитаєте у стовпчику «присвійні» з других букв продовження виразу: «Пам’ятай, що ти - …людина» (у зошиті)


якісні

 відносні                         


низька парта                          весняний день

чистий посуд                         березовий сік

золоті руки                             золоті руки

високий будинок                   вовчі ягоди


м’який сніг                             гарний день                           

зимовий день                         українська мова


 

 

присвійні

слонячий хвіст

Людмилин зошит

Адміралів наказ

Михасів портфель

Андріїв стіл

Маріїна хустка

  1. «Добери пару» (усно)
  • Ми про це не повинні забувати.

Я назву деякі риси характеру, а ви доберіть синоніми та антоніми:

синонім                                       антонім

  • мужній – відважний, боязливий
  • вірний – відданий, зрадливий
  • красивий – чарівний – потворний
  • До якої групи ми відносимо ці прикметники?
  • Що ще властиво якісним прикметникам? (ступені порівн.)
  1. «Коректор» (редагування) усно. Спробуйте відчути себе в ролі коректора, тобто того, хто виправляє помилки.

Ступені порівняння треба вживати у мовленні в правильній формі:

Гепард – самий швидкий звір.

Старий дуб вищий клена.

Ця тема найважніша для вивчення.

  1. Вибірковий музичний диктант.
  • Пригадайте, якої форми бувають прикметники (наприклад, ясний – ясная – ясен)

1 в. повна стягнена        2 в. повна нестягнена

зелене                                         земнеє

місячна                                       хорошії

зоряна                                         ясная

темні                                           коханая

ясні                                             чорнії

дівочі                                          карії

  • Для чого вживаються прикметники у нестягненій формі?
  1. Робота на картках (правопис) у зошиті

пре -, при -                  - н -, - нн -                           складні слова

пр. мудрий                пісе. ий                               кисло.солодкий

пр. міський               греча. ий                             жовто.гарячий

пр. красний               рося. ий                              чорно.бровий

пр. злий                     сті. ий                                  південно.східний

Ключ:

Е     -нн- дефіс

И     -н- разом

Е     -н- разом

Е     -нн- дефіс

  1. Розвиток мовленнєвих умінь
  1. «Вирази своє бачення»
  • Яким художнім засобом виступають прикметники у літературі? (епітетом)
  • Давайте поглянемо у вікно і пригадаємо, якою буває зима?
  • Щоб краще вам її змалювати, попрацюємо з творами мистецтва.
  • Це… живопис (картина), музика («Пори року»), література (вірші)
  • Зіставте їх і скажіть, що малює ваша уява

(прослуховування + читання віршів)

  • Лягла зима, і білі солов’ї

Затьохкали холодними вустами.

В холодні землі взулися гаї.

І стали біля неба як стояли.

  • Зимонько - снігурочко,

Наша білогрудочко,

Не верти хвостом,

А труси тихесенько,

Рівненько, гладесенько

Срібненьким сніжком.

  • Зимонько, голубонько

В білім кожушку,

Любимо ми бігати

По твоїм сніжку.

  • Дорога біла стелиться,

І краю їй нема.

Сніжок мете. Метелиця.

Прийшла до нас зима.

  • Що ви уявили, які образи?

 

 

 

 

  1. «Письменницькі проби». Спробуємо відчути себе письменниками і красиво розказати про зиму.

а) робота у групах

- Поділимося на групи по 4 учні. Правильно розподіліть обов’язки, щоб кожен міг висловити свою думку.

1 група:  початок зимового дня; промені сонця

2 група: основна частина: дерева, вкриті снігом

3 група: кінцівка: земля дрімає до весни.

б) робота з класом: добір прикметників – епітетів.

Сніг: легкий, ніжний, білий, пухнастий

Зима: весела, чарівна, сніжна

Небо: синє, безхмарне, задумливе

Земля вкрита: сніжним килимом, пухкою ковдрою

Дерева одягнуті у: білу шубку, сріблясті плаття

в) «Сніжна грудка»

Будь ласка, доповідачі груп, представте свої речення, щоб отримати текст. (зачитують)

г) рефлексія

- Чи вдалося вам, учасникам групи, висловити свою думку?

- Як краще працювати: одному чи в групі? (треба прислуховуватись до думки товаришів)

- Оцініть роботу кожного в групі на листочках.

VI. Домашнє завдання

  • Письмовий твір-опис «Зимовий день»

додаткове завдання: користуючись схемою на стор. 109 виконати розбір 1 прикм. як частини мови

  1. Підсумок уроку
  1. Оцінювання (усна робота, творчі прояви)

Рефлексія

а) «На уроці я…»

б) «Кольорове дерево знань»

зелений – все зрозуміло

жовтий – дещо незрозуміло

червоний – мені складно зрозуміти

  • Будемо прагнути до того, щоб на нашому «дереві знань» було якнайбільше зелених листочків.

 

 

 

C:\Users\дом\Pictures\Ashampoo Snap 5\Ashampoo_Snap_2014.10.24_06h19m46s_001_.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\дом\Pictures\Ashampoo Snap 5\Ashampoo_Snap_2014.10.24_06h20m54s_002_.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
1 квітня 2023
Переглядів
275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку