Урок "Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні"

Про матеріал
поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; вчити розпізнавати прикметники серед інших частин мови, добирати прикметники до слів, визначати їх значення у мовленні; активізувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, кмітливість, мислення, зв’язне мовлення, уміння аналізувати та працювати в групах; виховувати увагу, пізнавальний інтерес.
Перегляд файлу

Хоменко   Галина   Григорівна

вчитель  початкових  класів

вищої  кваліфікаційної  категорії

КЗ «Першотравнева  ЗОШ  І-ІІІ ст.» 

 

 

 

 

Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні

Мета: розширювати знання учнів про прикметник; вчити розпізнавати прикметники серед інших частин мови, добирати прикметники до слів, визначати їх значення у мовленні;  розвивати пам’ять, кмітливість, мислення, зв’язне мовлення,  уміння аналізувати та  працювати в групах;  виховувати увагу,  пізнавальний інтерес.

Обладнання: « хмари слів», ребуси, музичний супровід для фізкультхвилинки, закодовані народні прикмети – QR, тлумачні словники, картки для самостійної роботи.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Доброго ранку! – мовлю за звичаєм.

Доброго ранку! – кожному зичу я.

Тож, усміхніться у відповідь, діти!

Я вашим успіхам буду радіти!

Девіз нашого уроку:

Щоб                   мати -                                            добре

            треба                               успіх

                                

                           працювати

Щоб успіх мати – треба добре працювати!

– Бажаю гарного настрою!  На урок візьмемо увагу, зосередженість, товариськість. Сподіваюсь, що урок принесе вам творче натхнення, впевненість в своїх знаннях.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Розгадування ребуса

  1. Розв’яжіть задачу

ПРИКРАСА – РАСА + МЕТА – А + ЛІСНИК – ЛІС

  • Яке слово отримали?
  • Отже, над чим будемо працювати на уроці? Що ви знаєте про прикметник? Чи вживаєте ви у своєму мовленні прикметники? Для чого потрібні прикметники?
  1. Очікування від уроку
  • Що ви очікуєте від уроку?

(Вміння висловлювати власну думку;  грамотно писати; впевнено і легко виконувати різні завдання; дослідити роль прикметників у мовленні, бути успішними на уроці)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми будемо вивчати прикметник, добирати прикметники до слів, визначати прикметники в тексті та їх значення у мовленні.

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  1. Прочитайте загадку. Про кого вона, відгадайте.

Влітку …,

Взимку … .

… вуха має,

Швидко в ліс тікає.

  • Чи можете одразу відгадати загадку? Яких слів у ній не вистачає? Які слова допомогли відгадати загадку?

Яку роботу виконали ці слова? (описали зайчика, назвали ознаки)

Як називаються такі слова?

  1. Складання асоціативного куща

  самостійна                                            називає

частина мови                                     ознаку предмета

   

                                ПРИКМЕТНИК

 

відповідає  на питання                                       змінюється

який?  яка?  яке?  які?                     

                                                           за числами                 за відмінками

                                                     

                                                   однина    множина

  1. Висновок.

Прикметники  - частина мови, що називають ознаки предметів і відповідають на питання який? яка? яке? які?   Використання  прикметників в усному і писемному мовленні робить його багатим, емоційним, образним.

  • Як ви гадаєте, чи оточують прикметники нас у житті? Назвіть їх.
  1. Словникова робота (тлумачний словник)

Ознака – особливість предмета або явища, яка визначає подібність свого носія до інших об’єктів пізнання.

  1. Робота за віршем «Прикметник»

Послухайте вірш. Які ознаки може називати прикметник?

           Прикметник


Що прикметник означає?

Він прикмети називає –

Всі ознаки визначає.

Розуміється на всьому:

На великому й малому,

Який смак в кого буває,

І за кольором впізнає,

І за розміром, і віком,

Яким стане чоловіком.

Почуття він розпізнає,

Про характер думку має,

Про красу і про вроду,

Про навколишню природу,

І про місяць, і про сонце,

Що загляне у віконце.

Всі ознаки добре знає,

Слово точно добирає –

Їх багато дуже має.

Коли хтось про щось спитає,

Тут же він відповідає.


  1. Фізкультхвилинка

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

Птахи летять, відлітають,

А діти тихенько за парти сідають.

  • Які прикметники промовляли, виконуючи вправи?

ІV. Узагальнення та систематизація знань

  1. Вправа 151. (усно)
  • Які слова в загадках допомогли їх відгадати?
  • Що називає прикметник?
  • На які питання відповідає?
  • Яка основна роль прикметника в мові?
  1. Вправа  152 (колективна робота)
  2. Гра «Додай слово»

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така …(чудова)

Міста чистенькі, білі села –

Зима і радісна, й … (весела)

Танцюють вальс сніжинки ніжні.

Зима пухка і … (білосніжна)

Вона буває і серйозна:

Суха, вертлява і … (морозна)

І як насуне хмара сива,

Зима, ми бачимо, … (красива)

А вранці – іній, ще обнова –

Яка зима у нас … (казкова)

Зима буває вередлива –

То мила й добра, то … (сварлива)

Яка ж зима? Яка вона?

Вона весела і … (сумна)

  • Отже, які слова ми додавали? Що ви знаєте про прикметники?
  1.  Робота в парах. Вибіркове списування (картки)
  1. Прочитайте уважно текст. Про що в ньому розповідається?
  2. Випишіть з тексту прикметники.

Але  день  справді  чудовий. Вночі   трохи  присипав  землю  свіжий  сніжок, морозець  хоч  і  легенький,  а  сніг  поскрипує  під  ногами. Крізь  прозорі  хмарки іноді  пробивається  рожевий  сонячний  промінь.  (О. Копиленко)

  1. Перевірка виконаної роботи.

Фізкультхвилинка під музичний супровід

5.Робота в групах.

  1. Технологія «Хмара слів»

Прочитайте уважно слова. Яка  приказка чи народна прикмета там заховалися? Запишіть її в зошит та підкресліть прикметники.

C:\Users\Галина\Desktop\Klassichieskoie oblako #5 (15).jpg               C:\Users\Галина\Desktop\V formie sierdtsa (3).jpg

 

C:\Users\Галина\Desktop\Klassichieskoie oblako #1 (3).jpg                   C:\Users\Галина\Desktop\Klassichieskoie oblako #9 (1).jpg

 

 

  • Які ще прикмети про зиму вам відомі? Назвіть в них прикметники.

Прочитайте закодовані прикмети.             

Поясніть, як ви їх розумієте. Назвіть прикметники – антоніми. 

  1. Розгадування ребусів

Розгадайте слово, доберіть до нього прикметники та складіть речення.

 

 

 

Перевірка виконаного завдання. (лимон, яблуко, ялинка, діти)

  1. Самостійна робота

Загадка

У лісах струмки пустила,
Землю травами встелила.
Перші квіти принесла.
Чарівна моя… (Весна)

 

Доповніть речення прикметниками, щоб передати радість очікування весни. Після виконання обміняєтеся роботами в парах  та оціните працю один одного.

Закінчилися ___________ морози. Все пробуджується.  З’являються  ___________ вісники весни. Біжать  ____________ струмочки. Дзвінкіше звучать ____________ голоси. Повіває ____________ вітерець. 

Весна - ____________ пора року. Зачаровує її ______________ краса.  Я поспішаю в ліс.  В гості до самої весни. Ранок _________, _______ .  Дихає  ______ земля. Витикається  _______ травичка.

Взаємоперевірка

V. Рефлексія

1. Вправа «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування?

- Які завдання  були для вас найцікавішими?

- Які слова називаємо прикметниками? Які ознаки він може називати?

- Яким є значення прикметника у мові та мовленні?

- Що нового дізналися на уроці?

- Яким був урок?

2. Вправа «Добери прикметник»

Мова – неоціненний скарб кожного народу. Мова яка?

 (українська, рідна, барвінкова, співуча, солов’їна….)

                        Ясна, чиста, колискова,

                        Мелодійна, дзвінкотюча,

                        Дивна, радісна, співуча,

                        Лагідна, жива, казкова,

                        Красна, чарівна, шовкова,

                        Найдорожча, добра, власна,

                        Мудра, сонячна, прекрасна,

                        Солов’їна, барвінкова

                        Українська мова!

3.Самооцінювання роботи на уроці

Якщо вам на уроці все вдалося -      C:\Users\Галина\Desktop\download.jpg

Якщо вам потрібна була незначна допомога – C:\Users\Галина\Desktop\download.jpg

VІ. Домашнє завдання

Високий рівень – написати твір есе «Для чого треба вивчати рідну мову?»

Достатній рівень  с.81-82, Вправа 154 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку