Тема. Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; формувати ключові компетентності (спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математична компетентність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя): розвивати мовлення, творчі здібності; виховувати почуття прекрасного, прищеплювати любов до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: кольорові смайлики, зошити з друкованою основою, мультимедійна презентація, мультимедійна дошка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Забезпечення емоційної готовності учнів.
Сьогодні звичайний буденний день, та він одночасно й унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться – веселі чи сумні. Прислухайтесь до своїх відчуттів. Зобразіть у зошитах на полях свій настрій у вигляді смайлика (веселий або дотепний; сумний або серйозний). Розпочнімо урок.
Сном блакитним заснули поля,
І долини, і гори, й діброви.
Одягла білу шубу земля,
Білу шубу зимову…
В.Сосюра
– Виразно прочитайте епіграф уроку, поясніть його зміст.
(Холодно, сніг, санчата, лижі, ковзани, канікули).
А я запрошую вас сьогодні до розмови про зиму.
Перед вами на партах лежать робочі зошити з друкованою основою, протягом уроку ви будете в них працювати. В зошитах є картка самооцінки. В кінці уроку ви зможете самостійно оцінити свою роботу на уроці. Розгорніть ці робочі зошити, знайдіть епіграф до уроку.
Підкресліть у другому реченні головні та другорядні члени речення
Одягла білу шубу земля,
Білу шубу зимову…
Укажіть іменники, визначте рід, число, відмінок їх. Випишіть словосполучення іменник + прикметник. Розберіть їх. Яким словом – головним чи залежним виступають у словосполученнях прикметники? Визначте рід, число, відмінок прикметників. Що ви помітили? (Вони збігаються з родом, числом і відмінком іменників).
Зробіть висновок: чому тему «Прикметник» вивчають після того, як вивчили іменник?
Інформація для вчителя: Предмети та явища ми називаємо за допомогою іменників. Проте людина намагається назвати не тільки предмети, а і їхні ознаки, показати, чим відрізняється один предмет від усіх інших, що мають ту саму назву.
Наприклад, іменник дерево називає добре відомий нам предмет. Але дерева відрізняються одне від іншого. Дерево може бути високим, плодовим, молодим, гіллястим. За свідченням учених, за кількістю в мові прикметники посідають третє місце після іменника та дієслів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отже, темою уроку є «Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль». Протягом уроку кожен з вас досягне певних результатів з виучуваної теми. Ви поглибите свої знання з цієї теми, правильно й доцільно вживатимете прикметники у власному мовленні, визначати їхню роль у реченні, сподіваюсь, що отримаєте задоволення від спілкування.
ІІІ. Актуалізація знання учнів
Ніжність – ніжна
Срібло – сріблястий
Зима - зимовий
Виступ пар: Я знаю про прикметник, що …
Ваші висновки можна записати у вигляді таблиці
|
Називає: ознаку предмета |
|
Відповідає на питання Який? Чий? |
Прикметник |
Змінюється за родами, числами, відмінками |
|
У реченні виконує роль означення, присудка |
|
IV. Освоєння теми уроку
Дослідження-порівняння. Порівняйте теоретичний матеріал зі схеми з теоретичним матеріалом підручника
Проблемне запитання:
Яким членом речення виступає прикметник?
Знайдіть прикметники в реченнях і визначте їхню синтаксичну роль.
Легко дихається від морозного повітря. |
Пісня синички – остання. |
V.Закріплення здобутих знань.
1. Вибірковий диктант
З поданих слів випишіть лише прикметники.
Мальовничий, малювати, світліти, світло, світлий, заморожений, морозиво, морозний, сніжити, сніжний, сніг, снігур, вовк, лисячий.
Із прикметників і поданих у дужках іменників утворіть словосполучення, запишіть їх. Виділіть закінчення прикметників. (За варіантами)
І. Зимовий (вітер, днина, сонце, вулиці).
ІІ. Народний (прикмета, прислів’я, звичай, традиції).
Ковдра зі снігу – снігова ковдра
Промінь сонця, спів птаха, ялинка з Карпат, хутро вовка, нора зайця, мовчання лісу, сліди лисиці.
Довідка: хвилястий, рясний; зимовий; добрий; міцніший; лютневий; тихий, глибокий.
У лісі взимку
Тихо в лісі, тільки поскрипує веселий морозець. Тварини лісові не бояться снігу й морозу. Одяглися в тепле хутро звірятка, в густий пушок пташини і шукають собі їжу. Під дуплом старого дуба миша собі ще влітку нірку вирила, наносила тоненьких травинок і моху. Вилізла з нори, озирнулася навкруги. Очі сліпить сріблястий сніжок. Раптом стрибнула на пеньок білка, шишка соснова у неї в лапках.
Спишіть текст, дописуючи закінчення у прикметників, визначити рід і відмінок їх.
Зима – найхолодніш.. пора року, час хуртовин і сильн.. морозів. З півночі повіяв студен.. вітер, і з неба посипалися сніжинки. Кружляють у холодн.. повітрі і падають на мерзл.. землю. Ось квітка з шістьма пухнастим.. пелюстками, ось зірочка з п’ятьма гостреньк.. променями.
Був ___________ ліс. А посеред гущини примостилася галявина. Росли тут кущі ліщини, росла густо горобина з коралами на шиї. Тихо навкруги. Тільки іноді пробіжить з гущавини зайчик, прискаче сарна, пострибає білочка. Чудово на галявині.
Був темний великий ліс. А посеред непролазної гущини примостилася невеличка затишна галявина. Росли тут кучеряві кущі ліщини, росла густо горобина з червоногарячими коралами на шиї. Тихо навкруги. Тільки іноді пробіжить з гущавини зайчик, прискаче полохлива сарна, пострибає прудка білочка. Чудово на галявині.
Я запрошую вас на прогулянку зимовим лісом. (Перегляд відеосюжету).
Опишіть свої враження від побаченого (5 – 6 речень). Дайте вашій творчій роботі заголовок. Використайте прикметники.
Текст-зразок
Прогулянка зимовим лісом
Як чудово на прогулянці в зимовому лісі. Усе навкруги вкрите пухнастим снігом. На широких лапах ялин лежать купи снігу, схожі на шапки. Всі гілки схилилися під вагою снігу. Коли він падає з дерева, гілка розпрямляється.
Небо чисте, блакитне. На сонці сніг блищить і грає всіма барвами веселки.
Мороз. Сніг вискрипує і хрумкає під ногами.
Гіллясті дерева вкриті памороззю й інеєм.
Дихається легко, приємно.
VІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів.
Або:
VІІ. Підсумкове оцінювання діяльності учнів
Діти, ви всі молодці, добре працювали, видно, що ви засвоїли загальне значення прикметника як частини мови. Скориставшись таблицею самооцінювання, оцініть свою роботу на уроці і поставте собі оцінку.
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 40 підручника (с.128.)
На вибір:
Таблиця оцінювання
№ завдання |
Зміст завдання |
бали |
1 |
Вибірковий диктант |
2 |
2 |
Утворення словосполучень |
2 |
3 |
Усна вправа зі словосполученнями |
2 |
4 |
Відновлення прислів’їв |
2 |
5 |
Самостійна робота |
3 |
6 |
Дослідження-зіставлення |
3 |
7 |
Творча робота |
5 |
8 |
Усна відповідь |
3 |
9 |
Робота в парах |
2 |
Складіть набрані бали, поділіть їх пополам – це і буде ваша оцінка.