ТЕМА Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні речення.
МЕТА ознайомити з класифікацією речень за метою висловлювання , дати поняття про спонукальні речення, уточнити поняття про окличні речення, розвивати уміння правильно інтонувати речення, виховувати культуру мовлення
ХІД УРОКУ
1 Актуалізація опорних знань
Робота біля дошки.
Записати, підкреслити граматичну основу. Указати речення з двома головними членами і одним.
Вечоріє. Надворі пахне вогким осіннім зіллям. Адже кожна пора розливає по землі особливі пахощі. Невже ще вчора тут щебетали ластівки? А сьогодні тільки вітер шелестить. Нудьга. Спочивай, земле.
РОБОТА В ГРУПАХ
1 виписати усі можливі словосполучення
2 виписати сполучення слів, що не є словосполученням
Пояснити орфограми, пунктограми
2 Оголошення теми, мети уроку
3 Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
Впр. 95 Відгадати загадки, записати три речення з крапкою.
Впр. 96 ( усно )
Впр. 97 ( усно )
Перебудувати й записати свої розповідні речення на питальні.
Перебудувати речення на спонукальні
*** ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ. Складіть невеличку пам ятку , як треба поводитись на природі, використовуючи розповідні та спонукальні речення.
!!! ЗАПАМ ЯТАЙТЕ різницю між спонукальним окличним і спонукальним неокличним
НЕ СМІТИ В ЛІСІ. Спон. Неокличне
НЕ СМІТИ В ЛІСІ! Спон. Окличне.
Впр. 99
НАВЧАЛЬНИЙ ДИКТАНТ
Вечір. Сивий туман заплутався в деревах. Темно. Раптом біля
мене щось вибухнуло! Що це? Невже каштан упав? Який же він
красивий, блискучий, гладенький!
Ще один каштан вистрибнув із зеленої шкаралупи і покотився.
Куди він ? Невже хоче наздогнати літо? Чи він рветься привітати осінь?
Стріляння каштанів сповіщає про початок осені. Знай це!
4 ПІДСУМКИ
1 Які є види речень за метою висловлювань?
2 А за інтонацією?
3 Чи є різниця між спонукальним окличним і спонукальним неокличним?
5 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Впр. 100 ( вказати вид речень )
*** Твір – мініатюра « Погода в листопаді », викор. різні види речень за метою висловлювання.