Тема: Тихий океан. Урок-подорож шляхом Магеллана.
Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, закріпити знання про світовий океан, ознайомити з особливостями Тихого океану, висвітлити значення океану та використання його багатств людиною;
формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в парах;
виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.
Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, контурні карти, роздатковий матеріал для парної роботи, мушлі, жетони-«дукати», сундучок з гвоздикою, картинки-силуети кораблів на дошці, телевізор, медіа презентація, малюнки рослинного і тваринного світу Тихого океану , підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Вітаю! Це 4-А клас? А у вас гості? Мене звати Капітан Кᵒ. Я набираю команду, яка разом зі мною відправиться у навколосвітню подорож у пошуках скарбу. А за комп’ютерними даними мого корабля саме в 4-А класі навчаються найактивніші, найзавзятіші, найдопитливіші учні. Ну що, відправитесь разом зі мною?
Очікування
ІІ. Актуалізація опорних знань
Беру глобус в руки
Під час самостійної роботи учнів звучить тиха повільна музика.
Показую картку з назвою континенту, дитині, яка відповіла даю жетон.
Вивішую кораблі на дошку. В них складатимуться жетони-«дукати» кожній команді за роботу на уроці і виконані завдання. На кінець подорожі підраховуватимуться «дукати» і визначатиметься чий корабель повернувся з більшим «прибутком»).
- Корабель, як і людина, повинен мати ім’я і капітана. Дайте назву своєму кораблю і оберіть капітана. Але пам’ятайте: як корабель назвеш, так на ньому і мандруватимеш!
- Підняти вітрила!!!! Повний уперед!!! (Б’ю у дзвін)
Ось і дзвін нам дав сигнал-
У мандрівку час настав.
Тож сідайте всі зручненько,
Усміхніться веселенько.
Настрій в подорож візьмемо!
А гостей на борт візьмемо?
І гостей до нас візьмемо!!!
Тож і часу ми не гаймо
Всі на весла і рушаймо!!!!
Звучить музика шуму моря і крик чайок, звук дзвону корабля.
В кораблі команд, які дають відповіді, кладу жетони-дукати.
Відео про Індійський океан
Це найтепліший океан. Він – єдиний океан, який не торкається льодяних вод Арктики. Його сусіди – Африка, Південна Азія, Австралія. Розташований в тропічному і субтропічному теплових поясах.
Відео про Атлантичний океан
Це другий за розміром океан. Він є наймолодшим. Назву цьому океану дали ще давні греки. Назвали його на честь Титана Атласа, який наче стояв на його берегу і тримав на плечах весь небосхил. Розташований він між материками Євразія, Африка, Пд і Пн Америка. Простягається від півночі до півдня через всі теплові пояси.
Відео про Північно-Льодовитий океан
Найхолодніший океан. За розмірами – найменший. Він дмухає холодом на оточуючі його материки. Чим ближче до північного полюсу – океан вкритий товстим шаром льоду цілими роками.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Музика шум моря, крики чайок. Колокол.
А тепер зупиняймося!
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Пояснення вчителя.
- Космонавти розповідають, що навколо земної орбіти наша планета здається зеленувато-блакитною. Це колір морської води. Весь світовий океан займає 2/3 поверхні землі.
- Як ви вважаєте, чого в океанах більше, рослин чи тварин.
На дошці схема розподілу рослинного і тваринного світу.
Відео про рослинний і тваринний світ океанів.
В океанах організми живуть на глибині 100м, де достатньо сонячних променів.
Тут трапляються дрібні рослинні і тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини). Вони слугують кормом для великих морських тварин. У водах океанів мешкають різноманітні молюски, риби, черепахи, морські змії, а також морські ссавці. До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, кити, дельфіни.
Що далі в глибину, то стає темніше, менше рослинності, яка згодом взагалі зникає. В океанах на глибині, нижчій від 200 метрів, панують сутінки, а ще нижче - вічна темінь. На таких великих глибинах живуть лише тварини. Вони живляться відмерлими рештками морських організмів. Це донні організми.
- Ну що, розпочнемо вивчення природи Тихого океану?
- Чи знає хтось із вас чому Тихий океан називається Тихим?
На дошку прикріплюю портрет Фернана Магеллана.
Португальський мореплавець Фернан Магеллан, очолюючи експедицію з 5 кораблів «Тринідад», «Сан-Антоніо», «Сантьяго», «Консепсіон» и «Вікторія», на борту яких було приблизно 280 осіб, 20 вересня 1519 року вирушили з іспанського порту у першу навколосвітню подорож. Перетнувши Атлантичний океан без жодної перешкоди і заходячи у всі бухти Південної Америки зі східної її сторони, мореплавці просунулись до її південної частини. Під час шторму корабель «Сантьяго» втратили, але команда врятувалась. Магеллан намагався відшукати протоку і провести свої коралі по ній. 21 жовтня 1920 року вони зайшли у протоку і її лабіринтами багато днів блукали, втратили надію, але 28 листопада 1920 року нарешті вийшли у великий відкритий водний простір. Шлях протокою тривав 38 днів. І цю протоку пізніше назвали Магеллановою. Ще один корабель втратили. Виявилось, що відбулася зрада і корабель «Сан-Антоніо» повернув у зворотньому напрямку. Решта ж перетнули великий водний простір, пропливали понад Філіпінськими островами. Тут відбулася сутичка з місцевим населенням, і Магеллан загинув. Він був дуже близько до здійснення мрії свого життя. З 265 чоловік, що складали первинну команду, всього 18 повернулися додому. Це було 6 вересня 1522 року. Корабель, який дістався рідних берегів - «Вікторія» привіз змучених і хворих мореплавців. Ім вдалося привезти той скарб*, по який вони відправлялись зі своїм капітан-генералом(адміралом).
Фернан Магеллан дав назву Тихому океану. Це найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани. Але за час експедиції мореплавці бачили його спокійним, тому і дали йому таку назву.
Тихий океан є справжнім рекордсменом. Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн, а це половина населення Землі.
«Вікторія»
2.Фізхвилинка
Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. На крайньому півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора – завжди тепла. У ньому є умови для життя різних рослин і тварин.
Якщо ми зануримося в глибинні води Тихого океану, на самісіньке дно, то дістанемо звідти ось такі мушлі, які і допоможуть нав пізнати підводний світ океану.
Музика шум моря, чайки.
- Повідомлення від донних організмів будемо повідомляти так. Виходите на палубу головного корабля (до дошки), один учень розповідає, інший ілюструє розповідь.
4.Робота з підручником
Позитивне:
Негативне:
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Піднімаю мушлю
VII. Підсумок уроку
Музика, шум моря, колокол
(Даю підказки поступово, даю відчути аромат, даю на дотик відчути, не показуючи)
Бережімо ріки,
бережімо води.
Бережімо океани:
чистоту їх і природу.
Бережімо їх рослинки
І найменшії тваринки,
Бо ми всі –
Природи рідної частинки.
V. Рефлексія.
Доповніть речення
- Читати підручник.
- Командам підготувати питання одна одній по сьогоднішній подорожі.
- Найдопитливішим доповнити новими цікавими фактами знання і поділитися на наступному уроці (розповідь, презентація)