Урок "Природа океанів. Тихий океан"

Про матеріал
Розробка уроку містить цікавий матеріал для роботи на уроці: історичні факти відкриття Тихого океану, фото, різні види робіт.
Перегляд файлу

Тема: Тихий океан. Урок-подорож шляхом Магеллана.

Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, закріпити знання про світовий океан, ознайомити з особливостями Тихого  океану, висвітлити  значення океану та використання його багатств людиною; 

формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати  свою думку,  узгоджено працювати в парах;

виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.

Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, контурні карти, роздатковий матеріал для парної роботи, мушлі, жетони-«дукати», сундучок з гвоздикою, картинки-силуети кораблів на дошці, телевізор, медіа презентація,  малюнки рослинного і тваринного світу Тихого океану , підручник.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Вітаю! Це 4-А клас? А у вас гості?  Мене звати Капітан Кᵒ. Я набираю команду, яка разом зі мною відправиться у навколосвітню подорож у пошуках скарбу. А за комп’ютерними даними мого корабля саме в 4-А класі навчаються найактивніші, найзавзятіші, найдопитливіші учні. Ну що, відправитесь разом зі мною?

Очікування

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, на що сподіваєтесь?

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.      Фенологічні спостереження
  •         Перед тим, як відправитись в подорож, ми повинні перевірити, чи сприятливі погодні умови, чи можна нам відправлятися  і чого нам чекати від цієї подорожі.
  •         Яка зараз пора року?
  •         Який місяць?
  •         Подивіться на небо. Який стан неба?
  •         Чи є вітер?
  •         Чи можемо ми за таких умов подорожувати?
  •         Тож рушаймо!!! Але на корабель можуть потрапити лише розумні діти. А ви розумні? Зараз ми це і перевіримо.
  1.      Перевірка домашнього завдання.

Беру глобус в руки

  •         Подивіться на модель нашої планети. Як вона називається?
  •         Як називається наша планета?
  •         Яка прекрасна і незвичайна наша земля. Скільки цікавого і таємничого є в ній. Ми повинні навчитися берегти її, жити в гармонії з природою. А для цього нам потрібні знання про поверхню планети. Які знання про планету ми знаємо? (Вся земна куля поділена на материки і океани)
  •         Що таке материк? (Материк – це величезні ділянки суходолу)
  •         Як ще по-іншому називають материки? (Котиненти)
  •         Скільки материків існує на земній кулі? (6)
  •         Назвіть їх. (Південна Америка, Північна Америка, Євразія,Африка, Австралія, Антарктида)
  1.      Робота з контурною картою
  •         А тепер ваше завдання: у кожного на парті є контурна карта. Позначте на контурній карті назви материків підписавши їх.

Під час самостійної роботи учнів звучить тиха повільна музика.

  •         А тепер давайте перевіримо, чи знаєте ви, які материки розташовані в західній півкулі? (Північна і Південна Америка)

Показую картку з назвою континенту, дитині, яка відповіла даю жетон.

  •         Покажіть на карті півкуль Північну Америку.
  •         Покажіть на карті півкуль Південну  Америку.
  •         Назвіть материки, які знаходяться в східній півкулі.
  •         Покажіть на карті Африку.
  •         Покажіть Євразію.
  •         Де знаходиться на карті Австралія?.
  •         Який материк розташований і в східній і в західній півкулі, але біля південного полюсу? (Антарктида)
  •         Покажіть його на карті півкуль.
  •         Назвіть найбільший материк. (Євразія)
  •         З яких частин світу він складається? (Європа і Азія)
  •         На якому континенті живемо ми? (Євразія)
  •         В якій частині світу знаходиться наша країна? (у Європі)
  •         Я бачу, що ви добре знаєте материки і ми всі можемо відправлятися в подорож.
  •         А мандрувати ми будемо ось на таких 4 кораблях.  (Учні класу відповідно поділені на 4 команди)

Вивішую кораблі на дошку. В них складатимуться жетони-«дукати» кожній команді за роботу на уроці і виконані завдання. На кінець подорожі підраховуватимуться «дукати» і визначатиметься чий корабель повернувся з більшим «прибутком»).

- Корабель, як і людина, повинен мати ім’я і капітана. Дайте назву своєму кораблю і оберіть капітана. Але пам’ятайте: як корабель назвеш, так на ньому і мандруватимеш!


- Підняти вітрила!!!!  Повний уперед!!! (Б’ю у дзвін)

Ось і дзвін нам дав сигнал-

У мандрівку час настав.

Тож сідайте всі зручненько,

Усміхніться веселенько.

Настрій в подорож візьмемо!

А гостей на борт візьмемо?

І гостей до нас візьмемо!!!

Тож і часу ми не гаймо

Всі на весла і рушаймо!!!!

 

  •         Посміхніться один одному, доторкніться  долонями один до одного та побажайте успіхів, тому що успіх нам сьогодні не завадить.

Звучить музика шуму моря і  крик чайок, звук дзвону корабля.

  •         Уявіть собі, що ми пливемо на нашому кораблі по водним просторам. Як називаються всі ці водні простори? (Світовий океан)
  •         Що таке океан? (Океан – це найбільші водні простори)
  •         Яким кольором на карті позначені океани? (Синім)
  •         На які океани поділяється весь світовий океан? (Тихий, Атлантичний, Індійський та Північно-Льодовитий)

В кораблі команд, які дають відповіді, кладу жетони-дукати.

  •         Подивіться на екран і спробуйте вгадати, водами якого океану ми зараз з вами пливемо.

                                          Відео про Індійський океан

Це найтепліший океан. Він – єдиний океан, який не торкається льодяних вод Арктики. Його сусіди – Африка, Південна Азія, Австралія. Розташований в тропічному і субтропічному теплових поясах.

  •         Чи вгадали ви?
  •         Рушаймо далі.

                                        Відео про Атлантичний океан

Це другий за розміром океан. Він є наймолодшим. Назву цьому океану дали ще давні греки. Назвали його на честь Титана Атласа, який наче стояв на його берегу і тримав на плечах весь небосхил. Розташований він між материками Євразія, Африка, Пд і Пн Америка. Простягається від півночі до півдня через всі теплові пояси.

  •         А зараз водами якого океану пливемо?
  •         Хто може показати його на карті?
  •         Рушаймо далі.

                                        Відео про Північно-Льодовитий океан

Найхолодніший океан. За розмірами – найменший. Він дмухає холодом на оточуючі його материки. Чим ближче до північного полюсу – океан вкритий товстим шаром льоду цілими роками.

  •         А це що за місце? Де ми зараз? (У водах Північно-Льодовитого океану)
  •         Чому його так назвали?
  •         Покажіть його на карті.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  •         Ми з вами вже перепливли 3 океани, в яке ж місце ми відправляємося зараз? (У води Тихого океану)
  •         Хто може показати його на карті?
  •         Назвіть материки, які він омиває. (Північна і Південна Америка, Австралія, Євразія, Антарктида)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  •         Сьогодні ми з вами вирушаємо саме в Тихий океан і, можливо, саме в цьому океані ми і відшукаємо наш скарб.

Музика шум моря, крики чайок. Колокол.

А тепер зупиняймося!

  •         Для того, щоб відшукати скарб, ми повинні якомога більше дізнатися  про Тихий океан, його рослинний і тваринний світ, і де може бути захований наш скарб. Згодні??

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1. Пояснення вчителя.

-  Космонавти розповідають, що навколо земної орбіти наша планета здається  зеленувато-блакитною. Це колір морської води. Весь світовий океан займає  2/3 поверхні землі.

- Як ви вважаєте, чого в океанах більше, рослин чи тварин.

На дошці схема розподілу рослинного і тваринного світу.

Відео про рослинний і тваринний світ океанів.

В океанах організми живуть на глибині 100м, де достатньо сонячних променів.

Тут трапляються дрібні рослинні і тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини). Вони слугують кормом для великих морських тварин. У водах океанів мешкають  різноманітні молюски, риби, черепахи, морські змії, а також морські ссавці. До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, кити, дельфіни.

Що далі в глибину,  то стає темніше, менше рослинності,  яка згодом взагалі зникає. В океанах на глибині, нижчій від 200 метрів, панують сутінки, а ще нижче -  вічна темінь. На таких великих глибинах живуть лише тварини. Вони живляться відмерлими рештками морських організмів. Це донні організми.

 

- Ну що, розпочнемо вивчення  природи Тихого океану?

- Чи знає хтось із вас чому Тихий океан називається Тихим?

На дошку прикріплюю портрет Фернана Магеллана.

Португальський мореплавець Фернан Магеллан, очолюючи експедицію з 5 кораблів  «Тринідад», «Сан-Антоніо», «Сантьяго», «Консепсіон» и «Вікторія», на борту яких було приблизно 280 осіб, 20 вересня 1519 року вирушили з іспанського порту у першу навколосвітню подорож. Перетнувши Атлантичний океан без жодної перешкоди і заходячи у всі бухти Південної Америки зі східної її сторони, мореплавці просунулись до її південної частини.  Під час шторму корабель «Сантьяго» втратили, але команда врятувалась. Магеллан намагався відшукати протоку і провести свої коралі по ній. 21 жовтня 1920 року вони зайшли у протоку і її лабіринтами багато днів блукали, втратили надію, але 28 листопада 1920 року нарешті вийшли у великий відкритий водний простір. Шлях протокою тривав 38 днів. І цю протоку пізніше назвали Магеллановою.  Ще один корабель втратили. Виявилось, що відбулася зрада і корабель «Сан-Антоніо» повернув у зворотньому напрямку. Решта ж перетнули великий водний простір, пропливали понад Філіпінськими островами. Тут відбулася сутичка з місцевим населенням, і Магеллан  загинув. Він був дуже близько  до здійснення мрії свого життя. З 265 чоловік, що складали первинну команду, всього 18 повернулися додому. Це було 6 вересня 1522 року. Корабель, який дістався рідних берегів - «Вікторія» привіз змучених і хворих мореплавців. Ім вдалося привезти той скарб*, по який вони відправлялись зі своїм капітан-генералом(адміралом).

Фернан Магеллан дав назву Тихому океану. Це найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани.  Але за час експедиції  мореплавці бачили  його спокійним, тому і дали йому таку назву.

Тихий океан є справжнім рекордсменом.  Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн,  а це половина населення Землі.

«Виктория» — единственный вернувшийся корабль экспедиции Магеллана. Деталь карты Абрахама Ортелия  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/Nao_Victoria.jpg/350px-Nao_Victoria.jpg

 «Вікторія»

2.Фізхвилинка

 

Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. На крайньому півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора – завжди тепла. У ньому є умови для життя різних рослин і тварин.

 Якщо ми зануримося в глибинні води Тихого океану, на самісіньке дно, то дістанемо звідти ось такі мушлі, які і допоможуть нав пізнати підводний світ океану.

 

Музика шум моря, чайки.

 

  1.      Робота в групах-командах - Роздаю мушлі із завданнями командамі конверти з картинками.  Діти розгортають і читають.
  1.      У водах Тихого океану біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30 – 60 см.
  2.      На півночі та півдні тихого океану ростуть бурі та червоні водорості, які часто утворюють «підводні ліси».
  3.      В тихому океані також росте ламінарія, яку ще називають морською капустою. Люди навіть будують підводні ферми, де вирощують ламінарію.
  4.      В Тихому океані мешкають різні види молюсків – гребінець, устриці, мідії.
  5.      В Тихому океані також мешкають кальмари. Мешкають вони переважно в тропічних водах від поверхні до глибинних вод. Живляться вони рибою.
  6.      У водах Тихого океану водиться різноманітна риба – тунець, скумбрія, тріска, палтус.
  7.      Серед акул трапляються акули-карлики. Їх довжина тіла сягає трохи довше ніж олівець, а массу мають близько 200 г. Живляться дрібними молюсками, ракоподібними, рібою.
  8.      Є акули-велетні. Їх довжина сягає 20 м, а маса 20 т. Більшість часу ці акули проводять на великих глибинах океану. Живляться пасивно, проціджуючи воду з маленькими рачками, молюсками. Плавають вони повільно.
  9.      У водах Тихого океану мешкають морські ссавці – дельфіни, тюлені. Живляться рибою, кальмарами. Також зустрічаються моржі.
  10.  В Тихому океані зустрічаються також кити, серед яких найбільший – синій кит. Його довжина сягає 30 м, а маса може перевищувати 150т. Живе в холодних водах.
  11.  Трапляються кити-кашалоти.  Вони переміщуються зграями. На чолі кожної зграї найбільший самець. Сплять вертикально, не більше 12 хвилин.

 

- Повідомлення від  донних організмів будемо повідомляти так. Виходите на палубу головного корабля (до дошки), один учень розповідає, інший ілюструє розповідь.

 

4.Робота з підручником

  •         Хто ще мешкає в Тихому океані, ви зможете прочитати, відкривши підручники на ст.130-131.
  •         Ознайомилися. Так яким же є рослинний і тваринний світ Тихого Океану?
  •         А чи відомо вам, що на дні Тихого океану знаходиться найбільша підводна западина – Маріанська.
  •         Можливо хтось знає, як її досліджували? (Відповіді учнів, які цікавились матеріалом самостійно)
  •         Ще мореплавці експедиції Магеллана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку довжиною 750 метрів, але не торкнулися дна. Лише через 400 років сучасний батискаф  зміг спуститися  до дна Маріанської западини -  найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 годин,   а підйом 3 години. Тоді була зафіксована глибина 11022 метри. Як здивувалися коли, у світлі прожектора побачили, що за ними спостерігає плоска риба – доказ того, що життя може існувати на  будь-яких глибинах.
  •         Ми щойно розглянули рослинний і тваринний світ тихого океану, а навіщо нам потрібен океан? Хіба не можна жити без нього?
  1. Гра «Займи місце на кораблі»
  •         Я пропоную вам пограти в гру «Займи місце на кораблі». Якщо ви вважаєте, що значення океана позитивне, плескаєте в долоні, негативне – тупаєте ногами.

Позитивне:

  1.      Впливає на клімат і визначення погоди
  2.      Зігріває планету
  3.      Збагачує повітря киснем.
  4.      Годує населення планети.

Негативне:

  1.      Над океанами утворюються циклони
  2.      Несуть шторми, смерчі, цунамі.
  3.      Непридатні для проживання.
  •         Чого океан приносить більше шкоди чи користі?
  •         Отже, чи можемо ми жити без океанів?
  •          

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  •         Ми сьогодні з вами багато подорожували. По водам яких океанів подорожували?
  •         Природу якого океану розглядали?
  •         Навіщо ми з вами відправлялися в подорож?
  •         Скарб захований глибоко в морі. Його охороняють різні тваринки. Вони дадуть можливість нам забрати цей скарб з дна океану, якщо ми виконаємо їх завдання.

Піднімаю мушлю

  •         Розгорніть згорток і назвіть тварину, яка мешкає в Тихому океані.
  •         Ми назвали цих жителів, але скарб захований в підводному лісі. Які рослини утворюють ці ліси?
  •         В якому океані шукаємо сьогодні скарб?

 

VII. Підсумок уроку

  •         Хто з вас під час подорожі був найактивнішим? Поглянь в підзорну трубу, чи бачиш ти скарб в Тихому океані?

                                                     Музика, шум моря, колокол

  •         Давай разом піднімемо цей скарб і поглянемо, що ми сьогодні здобули.
  •         Знання – це найголовніший скарб!
  • А по який скарб відправлявся Магеллан ? Цей скарб лежить у цьому сундучку. Відгадайте що це?

(Даю підказки поступово, даю відчути аромат, даю на дотик відчути, не показуючи)

  • Ця річ легка…коштувала надто дорого…була цінніша від золота…це дрібненьки часточки…це квіточки….дуже духмяні….мають специфічний аромат…використовують в приготуванні їжі…)
  • Це гвоздика!
  •         О! Окрім цього тут ще є пляшка з посланням. Давайте прочитаємо, що в ній.

Бережімо ріки,

бережімо води.

Бережімо океани:

чистоту їх і природу.

Бережімо їх рослинки

І найменшії тваринки,

Бо ми всі –

Природи рідної частинки.


 

V. Рефлексія.

Доповніть речення

  •    На сьогоднішньому занятті я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...
  •    Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому занятті ...
  •    На занятті мені особливо сподобалося ...
  •    Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться ...
  •    На сьогоднішньому уроці мене здивувало ...
  •    Мені не сподобалось…
  •    Мені було важко…

 

  • Наша подорож завершена. Ви всі гарно працювали, як справжня команда шукачів скарбів.

 

  1.      Домашнє завдання.  

 - Читати підручник.

-  Командам підготувати питання одна одній по сьогоднішній подорожі.

-  Найдопитливішим доповнити новими цікавими фактами знання і поділитися на наступному уроці (розповідь, презентація)

  1.      Оцінювання. Подякувати хочу всім за подорож, найактивнішими були….  . Але скарб заслуговують усі (роздаю по квіточці гвоздики - PS:можна використовувати при хворому горлі)

 

docx
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
1031
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку