Відкритий урок – подорож
2-Є клас
Хмельницький НВК №4
Вчитель початкових класів Пінькевич Г.В.
Тема Природне довкілля і традиційна культура українців
Мета: розширити та поглибити знання учнів про природу, як джерело
багатства нашої мови; красу та силу рідного слова; формувати в учнів
уявлення про значимість навколишнього світу; виховувати любов
та бережливе ставлення до природного довкілля та до рідного слова,
бажання примножувати природні багатства та зберігати традиції
рідного краю
Обладнання: виставка малюнків „ Мій рідний край” ,виставка дитячих книг про природу ,портрети поетів ,карта України, квітка соняшника ,конверти із завданнями, дитячі іграшки мультимедійна презентація
Хід уроку
1.Організація класу
Пролунав дзвінок –
Починаємо урок,
Працюватимем старанно,
Щоб почуть наприкінці,
Що у нашім другім класі
Діти - просто молодці.
Здрастуй, сонце,здрастуй, небо !
Я всміхаюсядо тебе,
Бо у світ приходять діти,
Щоб сміятись та радіти.
2.Повідомлення теми та мети уроку
Слово вчителя:
- Світ, що оточує людину – це її рідний край, країна, де вона народилася і росте, де почула перші звуки рідної мови, це те, що повинно стати найдорожчим. А багатство рідної країни – це її природа, яка дає все, що необхідно людині для життя.
- Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину.
- Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. Сьогодні ми поговоримо про природу нашої Батьківщини – наше довкілля.
- А як ви думаєте, що таке довкілля?
Складемо асоціативний кущ слова «довкілля.»
Довкілля – це: рослини, тварини, поле, ліс, вітер, сонце, місяць, зорі, люди, вода, грунт, корисні копалини, дощ, сніг…
( Це усе, що оточує живий організм в природі.) Довкілля або навко́лишнє приро́дне середо́вище — всі живі та неживі об'єкти, природні явища, що природно існують на Землі або в деякій її частині (наприклад, навколишнє середовище країни).
- Щасливі ми з вами , що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі. Тут жили наші прадіди, діди , тут живуть наші батьки- тут корінь українського роду ,що сягає сивої давнини. І де б ми з вами не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі.
- Діти, подивіться на карту України і скажіть, чи ви любите подорожувати?( Так)
- Які куточки рідної землі ви відвідали?
( Діти відповідають, що разом з батьками були у Карпатах, Києві,…)
- А що вам найбільше запам'яталося?
( Діти відповідають, що найбільше сподобалась краса рідної землі )
- Сьогодні ми з вами також будемо туристами. Вирушаємо в дорогу.
Наша рідна земля - це..............(всі разом УКРАЇНА)
І перша наша зупинка „ РІДНИЙ КРАЙ”
Слайд __
(Вчитель підходить до виставки малюнків „ Мій рідний край” показує малюнки і продовжує розповідь.)
Україна- це квітучий край з рутою, м'ятою,барвінком, калиною.
Україна - це вікова боротьба нашого народу за незалежність, волю і щастя.
Україна - це милозвучна рідна мова, вишитий рушник, задушевна пісня, запальний танок, мистецтво.
Столиця України - Київ, це дуже гарне місто. Особливо навесні, коли цвітуть каштани.( Демонструється на слайді і карті України прикріплюється квітка соняшника)
Київ стоїть на Дніпрі.(Показує на карті) . Це могутня повноводна ріка. Вона крутить турбіни багатьох електростанцій.
Україна – дуже багата своїми родючими землями. Білий, смачний і пахучий хліб печуть із пшениці, що росте на безмежних ланах, переливаючись золотом.
- А які вірші ви знаєте про природу нашої Батьківщини?
(Діти читають вірші про природу.)
Послухай, як струмок дзвенить.
Як гомонить ліщина, -
З тобою всюди кожну мить
Говорить Батьківщина.
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай , як вода шумить –
Дніпро до моря лине –
З тобою всюди кожну мить
Говорить Батьківщина ( Петро Осадчук ).
„ Буваю, часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -
Оці степи, це небо, ці ліси, -
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе, як є – дорога , явори,
Усе моє, все зветься Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
Що хоч спинись із Богом говори... ( Ліна Костенко).
Он повзе мурашка,
Он хлюпоче річка.
Не зривай ромашку,
Не топчи травичку.
В зелені діброва,
В китицях ліщина.
Глянь яка чудова наша Україна.
Журавлі над лугом
Линуть рівним клином.
Будь природі другом ,
Україні – сином ( Анатолій Камінчук ).
Зупинка друга „ ПОЕТИЧНА”
- Для кожного народу дорога його мова. І кожна людина знає, що вмирає мова, то вмирає народ. І той хто зневажливо ставиться до мови, не викликає поваги і до самого себе. Спілкування з природою дає найбільшу насолоду і радість, викликає найпалкішу любов до мови, до рідного краю, до життя.
Природа є джерелом натхнення для поетів, письменників, художників ,
композиторів. Красиве в навколишній природі є скрізь – необхідно тільки вміти побачити та відчути цю красу.
(Діти читають напам'ять вірші про українську мову, природу.)
Соняшники Вербові сережки
Уже важка, як олово Біля яру , біля стежки
Роса за перелазами. Одягла верба сережки.
А в соняшників голови Головою помахала,
Косинками пов'язані. Потихеньку питала:
Косинками барвистими - Де ота біленька хатка,
І маминою хусткою - Що гарнесенькі дівчатка?
Щоб горобці – пройдисвіти Хай би вибігли до стежки-
Насіння не полускали. Подарую їм сережки.
Це соняшники граються Л. Костенко.
У піжмурки, як діти :
На вітрі колихаються ,
Наосліп ловлять літо.
А. Качан.
Наша мова Твоя рідна мова
Край в якому зростає людина, Тепла , як сонячна днина Це, любий друже, - твоя Батьківщина
Добра ,неначе весна, Знай, що нічого ріднішого немає
Мова віків України, Мови, в якому вона розмовляє,
Казка її чарівна. Мови співочої , нашої мови.
Все в ній багате від слова до слова.
Мова – усміхнена квітка Друже мій любий , коли підростеш,
Радість весела дзвінка В ній чарівний, справжній скарб
Гарна, як небо улітку віднайдеш.
Ніжна , як пісня струмка. Час проміння ,і яскраво засяє.
Мова ,якою народ розмовляє.
Мова- джерельна криниця Хай же буяє ,мов квітка ранкова,
Райдужно – сонячний цвіт Мовонько чиста, твоя рідна мова !
Це українська зірниця, ( В.Зорік )
Що зачаровує світ.
Фізкультхвилинка
Третя наша зупинка „КОЛИСКОВА”
Для кожного з нас любов до оточуючого починається з колиски, з маминої пісні. Коли ви були маленькими, ваші мами співали вам ніжну ,лагідну пісеньку.
Колискова – це душа народу, яка ходить навшпиньках. Почути її кроки можуть тільки ті, хто вміє слухати. Українська колискова ввібрала в себе всю красу і пахощі рідної природи: волошкові степи і солов'їні гаї.
А зараз заспіваємо колискову пісню.
( Діти виходять до ігрового столу, беруть улюблену іграшку і виконують колискову )
Четверта зупинка „ ІГРОВА”(робота в групах)
- Нашу культуру неможливо уявити без народних ігр, загадок , прислів'їв, скоромовок, народних прикмет – цих золотих зерняток народної мудрості. Вони маленькі ,але дорогоцінні скарби для нашого народу. Ви вже багато їх знаєте.
- Я пропоную обєднатися у групи за і кольоровими стрічками, що є у вас, підійти до кубика такого самого кольору. Попрацювавши у групах ви маєте бмінятися знаннями цих видів усної народної творчості.
(Конверти із завданнями отримують 4 групи)
П’ята зупинка « Мудрі поради » (Повідомлення з тих часів)
Скільки років Землі –
і мільярд , і мільйон,
а яка вона й досі ще гарна!
Л.Костенко
Природа й досі залишається багато в чому для нас загадкою…
(повідомлення дітей)
1-ий учень:
- В давнину вона просто зачаровувала людей своєю красою, незбагненністю та силою. Земля видавалася їм живою істотою, яку не можна ображати, завдавати їй болю.
2-ий учень:
- Казкові богатирі завжди тримали нерозривний зв'язок з землею: припавши до неї, отримували надзвичайну силу, відірвавшись – втрачали її. Землю називали матір’ю, годувальницею, святинею. Їй кланялися, нею клялися і проклинали.
3-ій уч.:
-Небесні світила – сонце, місяць і зірки – викликали захоплення і вимагали свого трактування.
-У давнину вважалося, що на небі сяє стільки зірок, скільки людей живе на світі, бо в кожної людини – своя зірка. Коли людина народжується, на небі з’являється нова зоря, а коли помирає – гасне її зірка.
- Існували повір’я про вітер, туман, блискавку, грім, дощ тощо.
Найцікавіші, найфантастичніші легенди пов’язані з рослинами.
Неначе тюльпани – це крихітні антени, що приймають голоси з космосу. А стебла трав – це язички полум’я, яке в пориві гніву хотіло спалити землю, але від умовлянь ласкавої дівчинки Зеленоглазки обернулося оксамитом смарагдовим, що покриває велетенські простори. І тепер на вітрі тріпотить зелений вогонь, своє колишнє завзяття пригадує, протее зворотної дороги немає: не може він клятву свою порушить – не чинити людям зла.
Природа хворіє. Увага!
- Погляньте на нашу планету. Чомусь вона зовсім невесела. Що сталося?
- Погляньте на Краплинку, Росточок, Метелика, Сонечко – наших вірних друзів. Вони теж сумні.
- Певно я маю відповідь на це питання.
* Околиці сіл збідніли на лелечі гнізда,
*замулилися на видолинках живі джерела,
*поріділи солов’їні переспіви!!!
- А може, в цьому є і кожного з нас провина? Вирушаючи до лісу, не вс іпам’ятають священне правило: гриби ні за яких обставин не можна виривати, а лише підрізати. У пошуках лікарських рослин ми нерідко забуваємо: висмикнута із землі травичка навічно позбавлена свого родоводу; розчавлена на квітці бджола вже ніколи не запилить квіточку; зрубана на березі верба, яка надійно оберігала русло, не стане на дорозі буревію, вилитий недбайливцем мазут залишить на довгі роки мертву пляму на живому тілі землі.
Якщо чорні клуби диму і стічні води забруднюють повітря і річки, страждає не тільки природа – хворіє і страждає людина. І рибам, і птахам, і звірям, і травам, і деревам, і квітам для життя необхідні зони спокою.
Потурбуватися про це може тільки людина. Захищаючи природу, людина захищає себе.
У хворої природи здорових людей не буває. Є тільки один спосіб співіснувати з природою. Це — пізнавати її закони й узгоджувати з ними свої дії. За порушення цихзаконів людство вже несе відповідальність.
Єдиний вихід для нас — берегти довкілля, рідну природу і тоді вона стане для нас люблячою і мудрою матір'ю.
Ст.4. Червона книга Землі.
Людина на земній кулі знищила багато диких тварин і рослин,тому було створено Червону книгу для охорони природи.
До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які знаходяться під загрозою зникнення.
Все на землі, все треба берегти -
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти -
Бо врешті, ти його частина.
Б.Лепкий
- Отямся, людино, доки ще не пізно! Поглянь навколо – які кольори, пахощі, звуки! Це твоя земля. На все це дивишся, все це вбираєш у себе, сповнюєшся високістю простору, що навкруги, і відчуваєш, щоти не в силі не любити цей рідний куточок землі.
(Діти читають вірші)
На землі, у домі вселюдському –
Протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема.
П.Власюк
Обережно ступай,
Не зламай живі квіти,
Бо вони, як і ти,
Потребують тепла.
Адже все на Землі
Прагне бути зігрітим.
Зупинися, не смій заподіяти зла !
Обережно ступай,
Нахились, придивися,
Не гаси під ногами земного життя.
Десь співає цвіркун,
Заховавшись під листям,
Он гніздечко – не руш,
І другому затям.
Он біжить по землі працьовита комаха.
Не дави, не топчи,
Не руйнуй, не ламай.
Все потрібне Землі:
І рослина, і птаха –
Ти ж людина, не звір.
Обережно ступай !
В.Геращенко
Шоста зупинка « Умілі ручки»
- Здавніх часів люди люблять прикрашати жито, одяг, предмети побуту.
Декоративно – прикладне мистецтво – є одним з найдавніших видів мистецтва.
Побутові речі та предмети вжитку прикрашали орнаментами та візерунками (вишивкою, різьблення, малюнком, витинанкою).
Витинанки пов’язували з основними подіями в житті селянина, і кожній відповідала певна традицій накомпозиція. До жнив клеїли врожайну, на заручини – заквітчану, яку потім змінювали на весільну. От і ви, мабуть, упершее познайомилися із цім стародавнім видом декоративно – прикладного мистецтва, коли вирізали сніжинки до Нового року.
Сьогодні ми познайомимося з історією виникнення витинанок й навчимося техніки витинання.
Цікава історія виникнення витинанок.
Колись у давнину, в одному українському селі, ввечері: сиділа під хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повертався. Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться у село. Дівчина довго думала: «Яку б це відповідь дати?». Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку із собою, і як заходив у село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там, де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу. Так в Україні з’явилися витинанки.
- Як вирозумієте слово – ВИТИНАТИ ?
- То що ж таке витинанка?
Перш за все, дамо визначення терміну «витинанка».
Витинанки – орнаментальні й фігурні прикраси житла, ажурно витяті ножицями з білого або кольорового паперу. Від назви техніки виготовлення походить і термін.
Витинанки бувають різні, але найбільш яскравим символом у народному декоративному мистецтві є «Дерево життя» або «Вазон». Він складається з трьох частин: верхня - символізує сферу богів, середня-життя людей и всього живого на землі, нижня (коріння) – основа і початок світу. Основним елементом зображення є деревце з квітами у горщечку.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому об’єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле
кожної людини.
V. Практична робота. Правила роботи з ножицями і клеєм.
Демонстрування різних зразків витинанки.
- На парті у вас заготовки. Вам необхідно вирізати це деревце і приклеїти до картонної основи.
( Виконання роботи учнями)
Виставка робіт.
- Я думаю, що виготовленні обереги допоможуть нам зберегти наше рідне довкілля і продовжити життя нашої планети.
YIПідсумок уроку
- От і підходить наша подорож до кінця.
Хочу завершити наш урок віршем А. Камінчука «Не хочу»
Метелика ловити я не хочу:
він — квітка неба,
хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
щоб радісно було мені й тобі!
І квітку лісову не стану рвати,
її додому я не понесу,
бо вдома їй джмеля не погойдати
і не попити ранками росу!
І ні стеблинку, гілку чи травинку
я не ображу:
це — страшенний гріх!
Бо в кожній з них
живе тремка живинка,
що світиться довірою до всіх...