Урок "Природні екосистеми"

Про матеріал
Захоплюючий урок-подорож рідним краєм, де в ігровій формі діти знайомляться з природними екосистемами.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК-ПОДОРОЖ

з природознавства

для 6 класу

 

 

«Подорож рідним краєм»,

або

«Природні екосистеми»

 

«У грі перед дітьми розкривається світ, розкриваються творчі особливості особистості. Без гри немає й не може бути повноцінного розумового розвитку»

        

         В.О.Сухомлинський

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Мета: - сформувати уяву про природні екосистеми лісу, степу, водойми; закріпити поняття харчових ланцюгів на прикладах даних екосистем;

- формувати вміння відповідати коротко і чітко; вчити працювати командою;

- розвивати вміння працювати в малих групах, спостерігати за явищами в природі, розвивати  пізнавальний інтерес до природи;

- виховувати дбайливе ставлення до природи; виховувати терплячість і взаємоповагу.

Матеріали та обладнання: комп’ютер, учнівські презентації, карта лбласті зі знаками природних екосистем, картки з індивідуальними диференційованими завданнями, 3 конверти з творчими завданнями для груп, картки з умовними знаками для топографічних карт,  таблиці «Ліс», «Степ», «Водойма», «Харчові ланцюги».

Підготовка дошки. На дошці записано тему, базові поняття, умовно позначені території природних екосистем та напрямок руху мандрівників.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (віртуальна подорож рідним краєм)

Форма уроку: урок-подорож

Методи навчання: 

-    словесний: розповідь вчителя, бесіда;

  • наглядний: таблиці, презентації, роздатковий матеріал;
  • практичний: робота над груповими та індивідуальними завданнями.

Інтерактивні методики: мозковий штурм, робота в малих групах, індивідуальна робота.

Орієнтовний термін проведення: кінець листопада

 

Для проведення уроку окремим учням (сильним) необхідно задати випереджаюче домашнє завдання: створити презентації «Природна екосистема ЛІС», «Природна екосистема СТЕП»,  «Природна екосистема ВОДОЙМА».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент (2 хв.)

Сьогодні у нас не звичайний урок, а мандрівка рідним краєм. Так звучить і тема уроку. Що ж приховано під другою назвою теми, нам належить дізнатися по дорозі.

ІІ. Перевірка д/з як актуалізація опорних знань (5 хв.)

В дорозі нам необхідні знання і уміння. Що ж ми повинні знати? (Звертаємося  до базових понять на дошці). А що нам треба вміти? (уміти спостерігати)

Базові поняття на дошці  (пояснити, мозковий штурм):

  • екосистема (сукупність організмів і середовища їх існування, що пов’язані між собою обміном речовин, енергії, інформації) ;
  •  компоненти природи (будь-які складові живої чи неживої природи:тварини, рослини, гриби, сонячне світло, волога, ґрунт…);
  • природна екосистема (екологічна система створена природою, без участі людини);
  • штучна екосистема  (екологічна система, яку створила людина, щоб використовувати для своїх потреб);
  • харчовий ланцюг (послідовність організмів, пов’язаних між собою живленням);
  • продуценти, консументи, редуценти (продуценти – автотрофні організми, здатні самостійно утворювати органічні речовини з неорганічних, використовуючи сонячну енергію: це рослини; консументи – гетеротрофні організми, які живляться готовими органічними сполуками, поїдаючи рослини чи тварин6 це тварини; редуценти – організми-руйнівники мертвої органіки та екскрементів тварин: це мікроорганізми, деякі тварини, більшість грибів).

 

* Дайте усні відповіді на наступні запитання:

  1. Як в екосистемах здійснюється біологічний кругообіг речовин і енергії?
  2. Як людина може підтримувати стабільність існування екосистем?

 

ІІІ. Мотивація (5 хв.)

Ну що ж, вирушаємо в дорогу лісами, степами і водоймами України. Сьогодні ми не просто мандрівники, а дослідники екосистем і повинні побачити в них зв’язки природних компонентів.

ІV. Вивчення нової теми (20 хв.)

…Отож, перша зупинка – ліс. (Вчитель чіпляє на карті вказівник «ліс») Великі площі лісу лежать в Україні у північній смузі. У нашій області лісові масиви також зосереджені на півночі. Може хтось назве їх? (Орловщина, Новомосковщина, Хащове)

Виступ учня з презентацією «Ліс» (випереджаюче домашнє завдання)

Бесіда.

1. Яку особливість ви помітили у рослинному покриві? (Рослини розташовані ярусами) – обговорення таблиці.

2. Тварини лісу також оселяються «поверхами». Тут вони знаходять собі і їжу, і житло. Хто ж вони? (Перегляд відеосюжета)

Тварин-споживачів у лісі значно менше, ніж рослин-виробників. Необхідно пам’ятати, що ліс – це система, а значить у ній все пов’язано. Величезна кількість комах запилюють рослини, звірі й птахи переносять насіння. Травоїдні регулюють ріст рослинності, хижаки – кількість тварин, якими живляться. І обов’язково треба пам’ятати про роль руйнівників – санітарів лісу. Це гриби бактерії та деякі безхребетні тварини, що розкладають мертву органіку. Якби їх не було, то ліс покрився б товстим шаром відмерлих тварин та опалого листя.

Розглянемо схему ланцюга живлення (обговорення).

Продовження бесіди.

3. А чим ліс відрізняється від парку?

4. А як з’явився ліс? Його посадила людина? Так, його створила сама природа.

5. А яка роль лісу? Як він впливає на оточення? Звернемося за допомогою до спеціаліста-еколога (виступає учень, що отримав випереджаюче домашнє завдання).

6. Якщо нам доведеться створювати карту нашого маршруту, то що ми позначимо цими знаками (додаток 1)?

Прийшов час вибратися з лісових хащів. Розправте плечі. Вдихніть на повні груди. Зажмуртеся. Ми вийшли з тіні – очі засліпило сонце: ми в степу.

Виступ учня, що підготував презентацію про степ (випереджаюче домашнє завдання).

Продовження бесіди.

7. А як виник степ? Його створила людина? Так, його створила сама природа.

8. Наведіть приклад ланцюга живлення в степу. Яку роль виконує кожна його ланка?

Дивіться, чайка полетіла!!! (Психологічний прийом з метою налаштувати учнів на наступну ситуацію). Якщо чайка, значить скоро дійдемо до водойми. В Дніпропетровській області  дуже гарні ставки за Новомосковськом в Миколаївці, Солоний лиман – наша здравниця, Голубе озеро під Дніпродзержинськом, але їх створила людина. А ми, все ж таки, сьогодні досліджуємо природні екосистеми… На Україні вони є: це Шацькі озера на півночі, озеро Синевир в Карпатах і величезна кількість південних озер-лиманів.

Виступ підготованого учня з презентацією «Водойма» (випереджаюче домашнє завдання).

Продовження бесіди.

9. Доведіть, що водойма – це система. (Треба скласти ланцюги живлення)

10. Ваші татусі захоплюються рибалкою? А де вони ловлять рибу?

11. А як виникла озеро, річка? Їх створила людина? Так, їх створила сама природа.

 

V. Підсумок уроку (7 хв.)

Ну що ж, час сплинув дуже швидко. Час повертатися додому. З новим багажем знань. Треба розказати друзям про те, що бачили, що чули, про що дізналися.

Це ви зробите, виконавши завдання в конвертах для творчих лабораторій (додаток 1). Ознайомтеся з завданнями та виконайте їх за 5 хвилин. Окремі учні напишуть листи бабусям і дідусям, виконавши індивідуальні завдання на картках (додаток 2).

Учні виступають біля дошки (захищають групову роботу), здають роботи на картках.

VІ. Оцінювання знань, коментарі(2 хв.)

Оцінюються учні, що виконували випереджуюче д/з, учні, що приймали активну участь у обговоренні матеріалу.

 

VІІ. Домашнє завдання (2 хв.)

Вивчити §12, скласти та записати в зошит по одному ланцюгу живлення в кожній екосистемі і визначити роль кожної ланки. Чим детальніше і точніше буде розкрито ланцюги живлення, тим вища оцінка.

 

 

 

Додаток 1

Індивідуальні завдання для роботи в групах

 

Група «Ліс»

  1. Уважно розгляньте запропоновані малюнки. Оберіть організми-мешканці лісу. Розмістіть їх на дошці у певному місті
  2. Побудуйте один ланцюг живлення, вибравши  із запропонованих карток необхідні. Розмістіть його на дошці у відповідній екосистемі.
  3. Вкажіть екосистемну «професію» кожного компонента ланцюга живлення.
  4. За необхідністю можете скористуватися підказкою підручника (с.64-66)

 

Група «Степ»

  1. Уважно розгляньте запропоновані малюнки. Оберіть організми-мешканці степу. Розмістіть їх на дошці у певному місті
  2. Побудуйте один ланцюг живлення, вибравши  із запропонованих карток необхідні. Розмістіть його на дошці у відповідній екосистемі.
  3. Вкажіть екосистемну «професію» кожного компонента ланцюга живлення.
  4. За необхідністю можете скористуватися підказкою підручника (с.67-69)

 

Група «Водойма»

  1. Уважно розгляньте запропоновані малюнки. Оберіть організми-мешканці водойми. Розмістіть їх на дошці у певному місті
  2. Побудуйте один ланцюг живлення, вибравши  із запропонованих карток необхідні. Розмістіть його на дошці у відповідній екосистемі.
  3. Вкажіть екосистемну «професію» кожного компонента ланцюга живлення.
  4. За необхідністю можете скористуватися підказкою підручника (с.67-69)


Додаток 2

Картки для роботи в малих групах

Вас вітає творча лабораторія «ВОДОЙМА»!

Діти, ознайомтеся з завданнями і розподіліть їх між собою з метою економії часу.

Завдання для обговорення.

  1. Серед запропонованих рослин і тварин оберіть тих, які живуть у водоймі.
  2. Створіть один харчовий ланцюг з 4-х ланок.
  3. Вигадати епічну назву водоймі.

На дошці:

  • вкажіть характерні особливості водойми,
  • покажіть за допомогою карток ярусність серед рослин і тварин,
  • викладіть з карток харчовий ланцюг,
  • крейдою напишіть вигадану назву.

Підказка: с.69-71 у підручнику

 

Вас вітає творча лабораторія «СТЕП»!

Діти, ознайомтеся з завданнями і розподіліть їх між собою з метою економії часу.

Завдання для обговорення.

  1. Серед запропонованих рослин і тварин оберіть тих, які живуть у степу.
  2. Створіть один харчовий ланцюг з 4-х ланок.
  3. Вигадати епічну назву водоймі.

На дошці:

  • вкажіть характерні особливості степу,
  • покажіть за допомогою карток ярусність серед рослин і тварин,
  • викладіть з карток харчовий ланцюг,
  • крейдою напишіть вигадану назву.

Підказка: с.67-68 у підручнику

 

Вас вітає творча лабораторія «ЛІС»!

Діти, ознайомтеся з завданнями і розподіліть їх між собою з метою економії часу.

Завдання для обговорення.

  1. Серед запропонованих рослин і тварин оберіть тих, які живуть у лісу.
  2. Створіть один харчовий ланцюг з 4-х ланок.
  3. Вигадати епічну назву водоймі.

На дошці:

  • вкажіть характерні особливості лісу,
  • покажіть за допомогою карток ярусність серед рослин і тварин,
  • викладіть з карток харчовий ланцюг,
  • крейдою напишіть вигадану назву.

Підказка: с.64-66 у підручнику

 


Додаток 3

Картки для індивідуальної роботи

Виправити на 20 шрифт

Люба бабусю!

Сьогодні у нас була надзвичайна подорож. Ми з друзями ходили до ____________. Там ростуть дуби, ліщина, ___________________, _____________________,

____________________. Ще в лісі багато тварин: _________________, __________________, ___________.

Санітарами лісу є __________________.

 

Люба бабусю!

Сьогодні у нас була надзвичайна подорож. Ми з друзями ходили до ____________. Там ростуть ковила, незабудки, ___________________, _____________________,

____________________. Ще в степу багато тварин: _________________, __________________, ___________.

Санітарами степу є __________________.

 

Люба бабусю!

Сьогодні у нас була надзвичайна подорож. Ми з друзями ходили до ____________. Там ростуть очерет, сусак,, ___________________, _____________________,

____________________. Ще у водоймі багато тварин: _________________, __________________, ___________.

Санітарами водойм  є __________________.

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 квітня 2023
Переглядів
1956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку