УРОК-ПОДОРОЖ
з природознавства
для 6 класу
«Подорож рідним краєм»,
або
«Природні екосистеми»
«У грі перед дітьми розкривається світ, розкриваються творчі особливості особистості. Без гри немає й не може бути повноцінного розумового розвитку»
В.О.Сухомлинський
Мета: - сформувати уяву про природні екосистеми лісу, степу, водойми; закріпити поняття харчових ланцюгів на прикладах даних екосистем;
- формувати вміння відповідати коротко і чітко; вчити працювати командою;
- розвивати вміння працювати в малих групах, спостерігати за явищами в природі, розвивати пізнавальний інтерес до природи;
- виховувати дбайливе ставлення до природи; виховувати терплячість і взаємоповагу.
Матеріали та обладнання: комп’ютер, учнівські презентації, карта лбласті зі знаками природних екосистем, картки з індивідуальними диференційованими завданнями, 3 конверти з творчими завданнями для груп, картки з умовними знаками для топографічних карт, таблиці «Ліс», «Степ», «Водойма», «Харчові ланцюги».
Підготовка дошки. На дошці записано тему, базові поняття, умовно позначені території природних екосистем та напрямок руху мандрівників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (віртуальна подорож рідним краєм)
Форма уроку: урок-подорож
Методи навчання:
- словесний: розповідь вчителя, бесіда;
Інтерактивні методики: мозковий штурм, робота в малих групах, індивідуальна робота.
Орієнтовний термін проведення: кінець листопада
Для проведення уроку окремим учням (сильним) необхідно задати випереджаюче домашнє завдання: створити презентації «Природна екосистема ЛІС», «Природна екосистема СТЕП», «Природна екосистема ВОДОЙМА».
Хід уроку
І. Організаційний момент (2 хв.)
Сьогодні у нас не звичайний урок, а мандрівка рідним краєм. Так звучить і тема уроку. Що ж приховано під другою назвою теми, нам належить дізнатися по дорозі.
ІІ. Перевірка д/з як актуалізація опорних знань (5 хв.)
В дорозі нам необхідні знання і уміння. Що ж ми повинні знати? (Звертаємося до базових понять на дошці). А що нам треба вміти? (уміти спостерігати)
Базові поняття на дошці (пояснити, мозковий штурм):
* Дайте усні відповіді на наступні запитання:
ІІІ. Мотивація (5 хв.)
Ну що ж, вирушаємо в дорогу лісами, степами і водоймами України. Сьогодні ми не просто мандрівники, а дослідники екосистем і повинні побачити в них зв’язки природних компонентів.
ІV. Вивчення нової теми (20 хв.)
…Отож, перша зупинка – ліс. (Вчитель чіпляє на карті вказівник «ліс») Великі площі лісу лежать в Україні у північній смузі. У нашій області лісові масиви також зосереджені на півночі. Може хтось назве їх? (Орловщина, Новомосковщина, Хащове)
Виступ учня з презентацією «Ліс» (випереджаюче домашнє завдання)
Бесіда.
1. Яку особливість ви помітили у рослинному покриві? (Рослини розташовані ярусами) – обговорення таблиці.
2. Тварини лісу також оселяються «поверхами». Тут вони знаходять собі і їжу, і житло. Хто ж вони? (Перегляд відеосюжета)
Тварин-споживачів у лісі значно менше, ніж рослин-виробників. Необхідно пам’ятати, що ліс – це система, а значить у ній все пов’язано. Величезна кількість комах запилюють рослини, звірі й птахи переносять насіння. Травоїдні регулюють ріст рослинності, хижаки – кількість тварин, якими живляться. І обов’язково треба пам’ятати про роль руйнівників – санітарів лісу. Це гриби бактерії та деякі безхребетні тварини, що розкладають мертву органіку. Якби їх не було, то ліс покрився б товстим шаром відмерлих тварин та опалого листя.
Розглянемо схему ланцюга живлення (обговорення).
Продовження бесіди.
3. А чим ліс відрізняється від парку?
4. А як з’явився ліс? Його посадила людина? Так, його створила сама природа.
5. А яка роль лісу? Як він впливає на оточення? Звернемося за допомогою до спеціаліста-еколога (виступає учень, що отримав випереджаюче домашнє завдання).
6. Якщо нам доведеться створювати карту нашого маршруту, то що ми позначимо цими знаками (додаток 1)?
Прийшов час вибратися з лісових хащів. Розправте плечі. Вдихніть на повні груди. Зажмуртеся. Ми вийшли з тіні – очі засліпило сонце: ми в степу.
Виступ учня, що підготував презентацію про степ (випереджаюче домашнє завдання).
Продовження бесіди.
7. А як виник степ? Його створила людина? Так, його створила сама природа.
8. Наведіть приклад ланцюга живлення в степу. Яку роль виконує кожна його ланка?
Дивіться, чайка полетіла!!! (Психологічний прийом з метою налаштувати учнів на наступну ситуацію). Якщо чайка, значить скоро дійдемо до водойми. В Дніпропетровській області дуже гарні ставки за Новомосковськом в Миколаївці, Солоний лиман – наша здравниця, Голубе озеро під Дніпродзержинськом, але їх створила людина. А ми, все ж таки, сьогодні досліджуємо природні екосистеми… На Україні вони є: це Шацькі озера на півночі, озеро Синевир в Карпатах і величезна кількість південних озер-лиманів.
Виступ підготованого учня з презентацією «Водойма» (випереджаюче домашнє завдання).
Продовження бесіди.
9. Доведіть, що водойма – це система. (Треба скласти ланцюги живлення)
10. Ваші татусі захоплюються рибалкою? А де вони ловлять рибу?
11. А як виникла озеро, річка? Їх створила людина? Так, їх створила сама природа.
V. Підсумок уроку (7 хв.)
Ну що ж, час сплинув дуже швидко. Час повертатися додому. З новим багажем знань. Треба розказати друзям про те, що бачили, що чули, про що дізналися.
Це ви зробите, виконавши завдання в конвертах для творчих лабораторій (додаток 1). Ознайомтеся з завданнями та виконайте їх за 5 хвилин. Окремі учні напишуть листи бабусям і дідусям, виконавши індивідуальні завдання на картках (додаток 2).
Учні виступають біля дошки (захищають групову роботу), здають роботи на картках.
VІ. Оцінювання знань, коментарі(2 хв.)
Оцінюються учні, що виконували випереджуюче д/з, учні, що приймали активну участь у обговоренні матеріалу.
VІІ. Домашнє завдання (2 хв.)
Вивчити §12, скласти та записати в зошит по одному ланцюгу живлення в кожній екосистемі і визначити роль кожної ланки. Чим детальніше і точніше буде розкрито ланцюги живлення, тим вища оцінка.
Додаток 1
Індивідуальні завдання для роботи в групах
Група «Ліс»
Група «Степ»
Група «Водойма»
Додаток 2
Картки для роботи в малих групах |
|
Вас вітає творча лабораторія «ВОДОЙМА»! Діти, ознайомтеся з завданнями і розподіліть їх між собою з метою економії часу. |
|
Завдання для обговорення.
|
На дошці:
|
Підказка: с.69-71 у підручнику |
|
|
|
Вас вітає творча лабораторія «СТЕП»! Діти, ознайомтеся з завданнями і розподіліть їх між собою з метою економії часу. |
|
Завдання для обговорення.
|
На дошці:
|
Підказка: с.67-68 у підручнику |
|
|
|
Вас вітає творча лабораторія «ЛІС»! Діти, ознайомтеся з завданнями і розподіліть їх між собою з метою економії часу. |
|
Завдання для обговорення.
|
На дошці:
|
Підказка: с.64-66 у підручнику |
Додаток 3
Картки для індивідуальної роботи
Виправити на 20 шрифт
Люба бабусю!
Сьогодні у нас була надзвичайна подорож. Ми з друзями ходили до ____________. Там ростуть дуби, ліщина, ___________________, _____________________,
____________________. Ще в лісі багато тварин: _________________, __________________, ___________.
Санітарами лісу є __________________.
Люба бабусю!
Сьогодні у нас була надзвичайна подорож. Ми з друзями ходили до ____________. Там ростуть ковила, незабудки, ___________________, _____________________,
____________________. Ще в степу багато тварин: _________________, __________________, ___________.
Санітарами степу є __________________.
Люба бабусю!
Сьогодні у нас була надзвичайна подорож. Ми з друзями ходили до ____________. Там ростуть очерет, сусак,, ___________________, _____________________,
____________________. Ще у водоймі багато тварин: _________________, __________________, ___________.
Санітарами водойм є __________________.
1