Тема : Природні й штучні екосистеми.
Мета: Навчальна:
Виховна:
Обладнання: аркушіпаперу, магніти, надрукованіназви наук, маркери, олівці, ноутбук, проектор, фото- і відеоматеріал для завдань.
Тип уроку: Узагальнення
I. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Підготовка до уроку.
Мабуть, витрішкишоковані, але сьогоднішній урок буде пов’язаний з багатьма предметами , тому приготуйтесь до сюрпризів. На початку 6 класу ми з вами потрапили у країну природознавство. На нашому шляху зустрічалося багато міст. І одне із них - це місто під назвою система. Довго ми подорожували цим містом.І сьогодні нам час його залишати і прямувати до наступного, але його жителі вирішили перевірити чи все ви добре вивчили і запам’ятали про їхнє місто. Вони залишили вам багато цікавих завдань. І тільки коли ви їх виконаєте ви зможете потрапити до іншого міста країни природознавство.
Отже, у нас сьогодні урок узагальнення з теми природні й штучні системи. Ми з вами узагальнимо та перевіримо ваші знання з теми повторимо вивчений матеріал за допомогою цікавих завдань творчого характеру, а в кінці уроку ви всі отримаєте оцінки. Готові? Вперед!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Робота з презентацією природні та штучні системи.
IIІ. Виконаннявправ і завданьтворчого типу.
Вправа « Хто більше »
Учня пропонується записати в зошити терміни, які використовувалися в цій темі. Час виконання 2 – 3 хвилини.
( Екосистема, ланцюги живлення, ліс, яруси, ранньовесняні, заповідник, степ, планктон, грунт, гумус, чорнозем, підзолисті, сірі лісові ґрунти, каштанові, солончакові, родючість, органічні добрива, мінеральні добрива, азотні, фосфатні, калійні добрива, сівозміна, поле, культурні рослини, зернові, овочеві, сорт, бур’яни,, порода, шкідники, отрутохімікати, порода, сад, обрізання, щеплення, зелена архітектура, національні природні парки. ) ( 38)
Слідуюче наше завдання « Термінологічний диктант »
На дошці записані терміни потрібно дати визначення.
Екосистема – сукупність різних організмів і неживих компонентів середовища, тісно пов’язаних між собою потоками речовини та енергії.
Ліс – природна екосистема, де росте багато дерев та чагарників.
Степ – природна екосистема з переважно тряв’янистою рослинністю.
Грунт – верхній пухкий родючий шар землі.
Гумус – складова частина грунту, що має темне забарвлення.
Родючість – здатність грунту забезпечити рослини поживними речовинами.
Поле- оброблені ділянки землі, засіяні культурними рослинами.
Зелена архітектура – сплановані й створені людиною сквери та парки.
Сад – штучна екосистема, де ростуть плодові дерева та чагарники.
Вправа « Знайди пару»
Ланцюги живлення – Послідовність організмів, за якої попередній організм є їжею для наступного.
Заповідник – Території природних екосистем, які перебувають під охороною держави від усіх видів господарської діяльності.
Чорнозем – Найродючіші ґрунти на Землі.
Добрива – Речовини, які людина спеціально вносить у ґрунт для підвищення його родючості.
Сорт – Створений людиною вид рослини, що має необхідні людині ознаки.
Порода – Створений людиною вид тварин, що має корисні для людини ознаки.
Отрутохімікати – Речовини, якими обробляють поля для боротьби зі шкідниками культурних рослин.
Шкідники – Тварини, які завдають шкоди культурним рослинам.
Завдання « розподіли на групи»
Прослуховування звуків екосистем. В кожній екосистемі чи то в природні чи то в штучній є свої мешканці – це і тварини і рослини, шкідники та корисні види. В цьому і буде заключатися ваше слідуюче завдання, але кожна пара отримає своє завдання .
Перша пара ( розподіліть на три групи рослини лісів, степів і водойм ).
Друга пара ( розподіліть на три групи тварин лісів, степів та водойм )
Третя пара ( Розподіліть на дві групи культурні рослини та бур’яни )
Четверта пара ( Розподіліть на дві групи шкідників і корисних мешканців садів та полів ).
Завдання «підбери антоніми»
Бідні грунти – родючі грунти
Штучні екосистеми – природні екосистеми
Територія, що не охороняється – заповідник
Органічні добрива – мінеральні добрива
Бур’яни - культурні рослини
Отрутохімікати – біологічний спосіб боротьби
Завдання « підбери синонім »
Штучні екосистеми – рукотворні
Різновисокі рослини лісу – яруси
Територія, що охороняється – заповідник
Гумус – перегній
Неорганічні добрива – мінеральні
Завдання «один за одним»
Відповідь: ( мохи, лісова суниця, шипшина, черемшина, ялина )
Відповідь: ( підзолисті, сірі лісові, каштанові, чорноземи )
Відповідь: ( полуниця, малина, яблуко білий налив, абрикос, антонівське яблуко ).
Кросворд по темі «Природні та штучні екосистеми»
|
|
|
|
|
|
|
|
о3 |
з |
1е |
р |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2г |
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
д4 |
о |
б |
р |
и |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
г |
5у |
м |
у |
|
с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
6с |
а |
д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7т |
о |
р |
ф |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8п |
і |
щ |
а |
н |
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9ч |
о |
р |
н |
о |
з |
е |
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По вертикалі:
По горизонталі:
Відповіді. По вертикалі: 1. Екосистема. 2. Ґрунт.
По горизонталі: 3. Озеро. 4. Добрива. 5. Гумус. 6. Сад. 7. Торф.
8. Піщане. 9. Чорнозем.
Гра « Вірю – не вірю»
Слідуюче завдання «скласти ланцюг живлення ланцюг живлення».
На столі знаходяться малюнки із зображенням рослин, тварин. Використовуючи їх потрібно скласти ланцюг живлення і пояснити його.
Завдання « Третій зайвий»
Поки учні працюють біля дошки у вас є на парті завдання. Потрібно серед поданих слів знайти зайве і пояснити чому.
« Знайди помилку »
Організми в природі існують ізольовано одне від одного. Е терміні « екосистема » корінь « еко» в перекладі з грецького означає ( льох ). У такий спосіб кожну екосистему населяють властиві їй підземні тварини. Штучна водна екосистема називається тераріум. Заповідники – це тире торії, де заборонені всі види господарської діяльності людини, крім рибної ловлі. Ділянки недоторканого степу збереглися в Україні тільки в заповідниках, тому що клімат цієї екосистеми прохолодний і дощовий, зручний для сільського господарства. В екосистемі озера, річки або ставка рослинний світ багатий на дні – там більше світла, тепла й кисню. Дощові хробаки й кліщі належать до шкідників культурних рослин. Якщо штучні екосистеми ( поле, сад, город ) годують людину, то природні ( ліс, озеро ) – діють подразливо на нервову систему людей.
ІV. Домашнє завдання.
Підготувати кросворд по темі.
VI. Підбиття підсумків уроку.