Урок " Природні та штучні екосистеми"

Про матеріал
Урок узагальнення знань з завданнями різної складності ( термінологічний диктант, знайди пару, підбери антоніми та синоніми, кросворд)
Перегляд файлу

 

 

C:\Users\admin\Downloads\images (13).jpgC:\Users\admin\Downloads\загруженное (5).jpgC:\Users\admin\Downloads\images (6).jpg

C:\Users\admin\Downloads\images (5).jpgC:\Users\admin\Downloads\загруженное (6).jpg

 

Тема : Природні й штучні екосистеми.

Мета: Навчальна:

  • Узагальнити знання, уміння і навички, здобуті під час вивчення теми «
  • Провести паралель між різними науками, об’єднавши їх предметом вивчення;             
  • Повторити характерні ознаки будови і життєдіяльності екосистем . Розвивальна:
  • Розвивати активність і самостійність на уроці;
  • Розвиток вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків;
  • Розвиток комунікативної компетентності;
  • Розвиток вміння роботи з різними джерелами інформації;
  • Вміння творчо мислити та знаходити нестандартні підходи до вирішення питань та проблем;

 Виховна:

  • Формування інтересу до вивчення біології ;
  • Виховувати бережливе ставлення до природи
  • Відповідально ставитись до поставлених задач
  • Розширення кругозору учнів.

Обладнання: аркушіпаперу, магніти, надрукованіназви наук, маркери, олівці, ноутбук, проектор, фото- і відеоматеріал для завдань.

 Тип уроку: Узагальнення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Організаційний момент.

1. Привітання.

2. Підготовка до уроку.

Мабуть, витрішкишоковані, але сьогоднішній урок буде пов’язаний з багатьма предметами , тому приготуйтесь до сюрпризів. На початку 6 класу ми з вами потрапили у країну природознавство. На нашому шляху зустрічалося багато міст. І одне із них  - це місто під назвою система. Довго ми подорожували цим містом.І сьогодні нам час його залишати і прямувати до наступного, але його жителі вирішили перевірити чи все ви добре вивчили і запам’ятали про їхнє місто. Вони залишили вам багато цікавих завдань. І тільки коли ви їх виконаєте ви зможете потрапити до іншого міста країни природознавство.

Отже,  у нас сьогодні урок узагальнення з теми природні й штучні системи. Ми з вами узагальнимо  та перевіримо ваші знання з теми повторимо вивчений матеріал за допомогою цікавих завдань творчого характеру, а в кінці уроку ви всі отримаєте оцінки. Готові? Вперед!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Робота з презентацією природні та штучні системи.

IIІ. Виконаннявправ і завданьтворчого типу.

Вправа « Хто більше »

Учня пропонується записати в зошити терміни, які використовувалися в цій темі. Час виконання 2 – 3 хвилини.

( Екосистема, ланцюги живлення, ліс, яруси, ранньовесняні, заповідник, степ, планктон, грунт, гумус, чорнозем, підзолисті, сірі лісові ґрунти, каштанові, солончакові, родючість, органічні добрива, мінеральні добрива, азотні, фосфатні, калійні добрива, сівозміна, поле, культурні рослини, зернові, овочеві, сорт, бур’яни,, порода, шкідники, отрутохімікати, порода, сад, обрізання, щеплення, зелена архітектура, національні природні парки. ) ( 38)

Слідуюче наше завдання « Термінологічний диктант »

На дошці записані терміни потрібно дати визначення.

Екосистема – сукупність різних організмів і неживих компонентів середовища, тісно пов’язаних між собою потоками речовини та енергії.

Ліс – природна екосистема, де росте багато дерев та чагарників.

Степ – природна екосистема з переважно трявянистою рослинністю.

Грунт – верхній пухкий родючий шар землі.

Гумус – складова частина грунту, що має темне забарвлення.

Родючість – здатність грунту забезпечити рослини поживними речовинами.

Поле- оброблені ділянки землі, засіяні культурними рослинами.

Зелена архітектура – сплановані й створені людиною сквери та парки.

Сад – штучна екосистема, де ростуть плодові дерева та чагарники.

Вправа « Знайди пару»

Ланцюги живленняПослідовність організмів, за якої попередній організм є їжею для наступного.

ЗаповідникТериторії природних екосистем, які перебувають під охороною держави від усіх видів господарської діяльності.

ЧорноземНайродючіші ґрунти на Землі.

ДобриваРечовини, які людина спеціально вносить у ґрунт  для підвищення його родючості.

СортСтворений людиною вид рослини, що має необхідні людині ознаки.

ПородаСтворений людиною вид тварин, що має корисні для людини ознаки.

ОтрутохімікатиРечовини, якими обробляють поля для боротьби зі шкідниками культурних рослин.

ШкідникиТварини, які завдають шкоди культурним рослинам.

Завдання « розподіли на групи»

Прослуховування звуків екосистем. В кожній екосистемі чи то в природні чи то в штучній є свої мешканці – це і тварини і рослини, шкідники та корисні види. В цьому і буде заключатися ваше слідуюче завдання, але кожна пара отримає своє завдання .

Перша пара ( розподіліть на три групи рослини лісів, степів і водойм ).

Друга пара ( розподіліть на три групи тварин лісів, степів та водойм )

Третя пара ( Розподіліть на дві групи культурні рослини та бур’яни )

Четверта пара ( Розподіліть на дві групи шкідників і корисних мешканців садів та полів ).

Завдання «підбери антоніми»

Бідні грунти – родючі грунти

Штучні екосистеми – природні екосистеми

Територія, що не охороняється – заповідник

Органічні добрива – мінеральні добрива

Бур’яни -  культурні рослини

Отрутохімікати – біологічний спосіб боротьби

Завдання « підбери синонім »

Штучні екосистеми – рукотворні

Різновисокі рослини лісу – яруси

Територія, що охороняється – заповідник

Гумус – перегній

Неорганічні добрива – мінеральні

Завдання «один за одним»

  1. Розподіліть рослини лісу за ярусами – від найвищого до найвищого : лісова суниця, ялина, мохи, шипшина, черемшина, ялина.

Відповідь: ( мохи, лісова суниця, шипшина, черемшина, ялина )

  1.  Розподіліть ґрунти за ступенем родючості від найменш родючого до найбільш родючого : чорнозем, підзолисті ґрунти, каштанові ґрунти, сірі лісові ґрунти.

Відповідь: ( підзолисті, сірі лісові, каштанові, чорноземи )

  1. Розподіліть рослини саду за строками дозрівання плодів – від раньолітніх до пізньоосінніх: яблуко білий налив, малина, абрикос, яблуко антонівське, полуниця.

Відповідь: ( полуниця, малина, яблуко білий налив, абрикос, антонівське яблуко ).

Кросворд по темі «Природні та штучні екосистеми»

 

 

 

 

 

 

 

 

о3

з

1е

р

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2г

 

 

 

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

р

 

 

д4

о

б

р

и

в

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

г

5у

м

у

 

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

т

 

 

 

6с

а

д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7т

о

р

ф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8п

і

щ

а

н

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9ч

о

р

н

о

з

е

м

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі:

  1. Сукупність живих організмів, які взаємодіють між собою та з умовами середовища.
  2. Верхній родючий шар Землі.

 

По горизонталі:

  1. Природна екосистема.
  2. Речовини, які вносять в ґрунт, для підвищення його родючості.
  3. Органічна складова ґрунту.
  4. Штучна екосистема.
  5. Органічне добриво.
  6. Одне з най більших прісних озер України.
  7. Один із різновидів ґрунтів, на якому найкраще ростуть рослини.

 

Відповіді. По вертикалі: 1. Екосистема. 2. Ґрунт.

По горизонталі: 3. Озеро. 4. Добрива. 5. Гумус. 6. Сад. 7. Торф.

                  8. Піщане. 9. Чорнозем.

 

 

Гра « Вірю – не вірю»

  1. До складу природних екосистем входять живі організми, а в складі штучних екосистем їх немає.н
  2. До ранньовесняних рослин належать вітрогонка, підсніжник, пролісок.в
  3. На солончакових ґрунтах рослинність бідніша, ніж на інших видах ґрунтів, через підвищений уміст солей.в
  4. Азотні, фосфатні й калійні добрива – це приклади органічних добрив.н
  5. Вносити ці добрива в грунт можна в необмеженій кількості – чим більше добрив, тим краще ґрунтам і рослинам.н
  6. Доглядаючи за  садом, необхідно підрізати деякі й більші гілки, щоб крона дерева була розложистою, а плоди – великими.в
  7.  Шкідливих для саду комах і їхні личинки можна збирати з гілок вручну.в
  8. Від весняних заморозків квітучий сад захищають штучним задимленням – тепліший, ніж повітря, дим зігріває квітучі гілки дерев в
  9. Біологічний спосіб боротьби зі шкідниками культурних рослин полягає у використанні отрутохімікатів.н
  10.  В екосистемах поля й саду рослини й тварини об’єднанні ланцюгами живлення.в

Слідуюче завдання  «скласти ланцюг живлення ланцюг живлення».

На столі знаходяться малюнки із зображенням рослин, тварин. Використовуючи їх потрібно скласти ланцюг живлення і пояснити його.

Завдання « Третій зайвий»

Поки учні працюють біля дошки у вас є на парті завдання. Потрібно серед поданих слів знайти зайве і пояснити чому.

  1. Штучні екосистеми: парк – ліс – сад.
  2. Природні екосистеми: поле – болото – степ.
  3. Природні екосистеми: акваріум – річка – озеро.
  4. Хвойні екосистеми: ялина – сосна – ковила.
  5. Бур’яни:  цикорій – будяк – конвалія.
  6. Тварини прісної водойми: водомірка – хрущ – жаба.
  7. Органічні добрива: гній – пісок – торф.
  8. Мінеральні добрива: азотні – солончакові – фосфатні.
  9. Корисні комахи: мураха – сонечко – сарана.

« Знайди помилку »

Організми в природі існують ізольовано одне від одного. Е терміні « екосистема » корінь « еко»  в перекладі з грецького означає ( льох ). У такий спосіб кожну екосистему населяють властиві їй підземні тварини. Штучна водна екосистема називається тераріум. Заповідники – це тире торії, де заборонені всі види господарської діяльності людини,  крім рибної ловлі. Ділянки недоторканого степу збереглися в Україні тільки в заповідниках, тому що клімат цієї екосистеми прохолодний і дощовий, зручний для сільського господарства. В екосистемі озера, річки або ставка рослинний світ багатий на дні – там більше світла, тепла й кисню. Дощові хробаки й кліщі належать до шкідників культурних рослин. Якщо штучні екосистеми ( поле, сад, город ) годують людину, то природні ( ліс, озеро ) – діють подразливо на нервову систему людей.

ІV. Домашнє завдання.

Підготувати кросворд по темі.

VI. Підбиття підсумків уроку.

docx
Додано
14 вересня 2020
Переглядів
4987
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку