Тема: Природні явища.
Мета: поглибити знання учнів про природу;формувати в учнів уявлення про явища природи; формувати потребу у пізнанні природи; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення.
Тип уроку:комбінований.
Методи і прийоми:бесіда,розповідь,Інтерактивна вправа «Пори року», «Вгадай звук», «Долонька».
Обладнання:мультимедійна презентація,проектор,мультимедійна дошка
Література: 1. Державний стандарт початкової освіти // Постанова Кабінету Міністрів України про затвердження Державного стандарту початкової освіти від 21 лютого 2018 р. № 87
2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1–4 класи . // Режим доступу до ресурсу: http://mon.gov.ua/
3.Підручник « Я досліджую світ» 2 клас Н.М.Бібік 1 частина.
ХІД УРОКУ
І.Організаційна частина
Добрий день ,діти,мене звати Юлія Володимирівна і сьогодні урок у вас проведу я.
1.Ранкове коло
— Я бачу, який у вас гарний настрій, оченята в усіх сяють, ніхто не сумує. А що нам ще може поліпшити настрій?
— Подаруйте один одному свою посмішку і привітайтесь долоньками, кажучи , : «Добрий ранок».
-Я почну. Добрий ранок,(ім’я),……..
Зараз я буду говорити твердження,якщо це добре-ви присідаєте,якщо погано-плескаєте в долоні.
2.Вправа «Синоптик»
ІІ.Повторення вивченого матеріалу.
Діти,пропоную зараз трішки пригадати,що ви запам’ятали про будову рослин на минулому уроці.
Погляньте на малюнок.
Під яким номером у рослини знаходиться корінь?(3)
Під яким номером стебло?(5)
Де листя? (2) Квітка?(1) Плід?(4)
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
— Сформулювати тему уроку вам допоможуть загадки.
Наче звір страшний, летить.
Сильний дощ на землю ллється,
Звір у руки не дається.
Очі світяться яскраво —
Всі у дім тікайте жваво! (Грім та блискавка)
Отже, про що ми з вами говоритимемо на уроці? (Про веселку, блискавку, дощ.)
— Як назвати це одним словом? (Явища природи.)
— Тема нашого уроку «Явища природи»
IV.Вивчення нового матеріалу
В усі часи усі народи
Вивчали явища природи.
Природа-матінка дивує:
То дощ паде, то вітер дує,
Мороз тріщить, туман лягає,
На небесах веселка сяє.
Отож і ми часу не гаймо:
Природні явища вивчаймо.
1.Розповідь(з демонстрацією зображень)
Все,що нас оточує і не створено людськими руками є природою .Всі зміни,що відбуваються в природі називаються природніми явищами.
Вітер-це рух повітря .
Дощ-це вода яка падає на землю з хмари,яка просочена вологою .
Гроза – явище під час якого виникають блискавки,це сильні електричні розряди в середині хмари та біля поверхні землі,які супроводжуються громом.Гроза небезпечне явище яке може викликати повені,пожежі.
Райдуга або веселка - явище яке з’являється після дощу,являє собою одну,а інколи і дві дуги,що складається із семи кольорів. Райдугу можна спостерігати коли сонце освітлює водяний пил поблизу водоспадів, фонтанів. У легендах і міфах райдуга це місток що з’єднує світ богів і людей.
Роса виникає влітку,восени,навесні. Зранку здається,що трава волога,ніби після дощу,за ніч повітря охолоджується пара що є в повітрі торкається поверхні землі та перетворюється на краплину води. Восени вночі інколи роса підмерзає та набуває білого кольору,через що трава теж здається білою.
Іній-це вид опадів із тонкого шару крижаних кристалів. Утворюється з пари що є в повітрі,якщо температура в повітрі нижче від нуля то утворюється іній,якщо вище-роса. Взимку від ваги інію можуть ламатися навіть гілки дерев.
Град-це вид опадів із не прозорого льоду овальної чи не правильної форми,може бути від 1 мм до 13 см.Зазвичай випадає влітку шар граду може сягади кількох сантиметрів.Час опадів 5-10 хв.Завдає шкоду господарству ,знищуючи культурні рослини на полях,городах та плодових дерев в садах.
Взимку коли на вулиці холодно краплинки дощу замерзають і падають на землю у вигляді сніжинок.Вони однакові за кольором-всі білі,але різні за своєю формою,візерунком.
Заметіль-це явище коли вітер переносить сніг над землею ,буває із снігу що падає або зі снігу що вже лежить на землі.Сила її залежить від сили вітру .
Туман-це явище яке робить повітря мутним не прозорим,туман це хмара біля повітря землі. Осінні тумани біля річок , у ярах густіші ніж влітку. Бувають тумани й у морозні зимові дні.
– Про які явища природи ви щойно послухали?
– Чи можемо ми впливати на явища природи, можемо ми їх відмінити?
Вправа «Пори року»
Кожне природнє явище існує у відповідну пору року.
Зараз,ми поділимось на підгрупи.
Першому ряду відповідає білий колір,кожен з вас має пригадати і назвати природні явища характерні для зими.
Другий ряд-це червоний,ви маєте назвати природні явища характерні для осені.
Третій ряд-зелений,ви маєте назвати природні явища характерні для весни.
Четвертий ряд-жовтий,вам потрібно назвати природні явища характерні для літа.
(Відповіді учнів)
Кожна пора року гарна по своєму,має свої особливості,тобто свої сезонні зміни.
2.Робота з ілюстраціями
– Які явища природи зображені на малюнку?
– Для якої пори року вони характерні?
– Якої пори року ви народилися?
– Які явища її характеризують?
3.Вправа «Вгадай звук»
Зараз,я увімкну звук якогось природнього явища,а вашим завданням буде здогадатись що це за звук.
Звучать звуки дощу,грози,граду,завірюхи,вітру.
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=mRrfHjc9suc
V.Узагальнення і систематизація знань
1.Робота в зошиті
Розгорніть зошити на с.24.Погляньте уважно на вправу 1. Вашим завданням буде знайти і розфарбувати за зразком відповідні слова-назви природніх явищ. Кожне слово розфарбовуйте різним кольором.(веселка,мороз,хмари,дощ,туман,блискавка,льодохід,повінь)(Під час роботи в зошиті слідкую за поставою і правильністю виконання завдання)
2.Виконання завдання 2 с.24
Погляньте на завдання 2.
Що найменше за величиною,рік,день,тиждень чи місяць?(День)Отже в клітиночці біля слова день пишемо одиничку.
Після дня,що за величиною йде?(тиждень),отже в клітиночці пишемо цифру 2…
3.Виконання завдання 4.с.25
Послухайте уважно вірш і скажіть де помилився хлопчик.
КАРТИНА
В мене є така картина —
краща від усіх!
Не картина — дивина.
Над горою — низина.
Спіють яблука, малина,
зверху валить сніг.
На гілках сидять зайчата,
по ставку пливуть курчата.
Їжаки летять.
Світить сонце, сяють зорі.
Жолуді на осокорі гронами висять.
— От картина так картина!
Що малюнок, то й новина.
Хто ж її подарував?
— Це я сам намалював.
-Тож,де помилився хлопчик?(виділені слова)
VI.Підсумок
- Про що ми говорили на уроці? (Про явища природи.)
-Що таке явища природи? (Явища природи — це зміни, що відбуваються в природі.)
-Загинаючи відповідний палець дайте відповіді на запитання.
Вправа «Долонька»
Домашнє завдання
С 24-25
-Дякую вам,діти,за урок. До побачення!
1