Тема уроку: «Природні зони Африки».
Урок підготувала: Пишкіна О.В., учитель географії, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист Черкаської ЗОШ I-III ст. №6.
Мета: формувати предметні та ключові компетентності: вивчити особливості кожної природної зони Африки; повторити поняття, що таке природна зона та закон широтної зональності; вдосконалювати вміння працювати з картографічними матеріалами, з різними джерелами інформації (підручником, додатковою літературою, енциклопедіями, он-лайн ресурсами); вчитися виділяти головне та робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес до предмета, логічне мислення, увагу, виховувати екологічну культуру та дружні стосунки між однокласниками.
Обладнання: фізична карта Африки, тематичні таблиці, атласи, підручники, додаткова література, електронні засоби навчання.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Очікуванні результати: учні самостійно характеризують особливості природи природних зон Африки, аналізують закономірності розміщення природних зон на материку, усвідомлюють необхідність збереження та охорони унікальної природи Африки, вміють користуватися джерелами додаткової інформації, виявляють пізнавальний інтерес до предмета, розуміють цінність знань у житті людини.
Методи й методичні прийоми: словесні: пояснення вчителя з елементами бесіди, відповіді та повідомлення учнів у поєднанні з прийомами ситуативного навчання, застосування елементів рольових ігор; наочні: перегляд презентації, практичні: робота з навчальними атласами.
Хід уроку
I.Організація класу.
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Епіграф:
«…Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати.»
( М.Пржевальський)
Учитель:
- Давайте згадаємо план вивчення материка і таким чином визначимо тему уроку. Ми з вами вже багато подорожували і на сьогоднішньому уроці ми теж здійснимо подорож до сонячної Африки, під час якої ви будете свідомими, активними дослідниками природи материка. З метою вивчення особливостей кожної природної зони в Африці побували експедиції у складі учнів нашого класу, які зараз проінформують нас про результати своїх досліджень, використовуючи заздалегідь підготовлені презентації. Таким чином наприкінці нашої, поки ще віртуальної, подорожі ми докладно вивчимо особливості природних зон Африки.
- Згадаємо, що таке природна зона?
- Природні зони – це великі ділянки земної поверхні, які відрізняються кліматом, грунтами, рослинами, тваринами.
- Заповнимо колонки таблиці в зошиті.
- Повторимо закон широтної зональності.
- Широтна зональність – це закономірна зміна природних зон від екватора до полюсів, яка пов’язана зі зменшенням постачання сонячного тепла та нерівномірним зволоженням.
- Географічне положення Африки по обидві сторони від екватора та рівнинний рельєф материка зумовлюють чіткий прояв широтної зональності.
II.Формування нових знань, вмінь та навичок.
Учні класу об’єднуються в три групи – експедиції. Кожна група складається з певних фахівців: кліматолог, ґрунтознавець, ботанік, зоолог. Учасники експедицій заздалегідь отримують завдання, та використовуючи матеріали підручника, додаткову літературу, картографічні матеріали, інтернет-ресурси, електронні засоби навчання дають характеристику кожній природній зоні Африки: вологим екваторіальним лісам, саванам, напівпустелям і пустелям.
Після розв’язання своїх завдань учасники експедицій за допомогою підготовлених заздалегідь презентацій звітуються про результати своїх досліджень. Слухаючи звіти фахівців, учні класу заповнюють таблицю в зошитах.
Природні зони Африки
Природні зони
|
Клімат |
Грунти |
Рослини |
Тварини |
1. Вологі еквато-ріальні ліси. |
Екваторі-альний пояс = жарко + волого. |
Червоно-жовті фералітні грунти (містять залізо та алюміній) |
25 000 рослин. 1000 видів дерев (яруси): сейба (80м), фікуси, пальми, червоне, залізне, сандалове дерево, дерево-какао. Ліана-ротанг (300м). Квіти-паразити – орхідеї. |
Китицевухі свині, окапі(родичі жирафів), горили, леопарди. Комахи: москіти, малярійні комарі, кочові мурахи, муха цеце (сонна хвороба). |
2. Савани (40% площі Африки). |
Субеквато-ріальний пояс = жарко весь рік + півроку дощі + півроку сухо. |
Червоно-бурі грунти. |
Багато трави (висотою до 5м). Поодинокі дерева: Баобаб (найтовстіше дерево), зонтикоподібна акація, пальма дум.
|
Багато різних видів тварин: 1)Великі травоїдні: слони, носороги, бегемоти, жирафи; 2)Копитні: антилопи, зебри, буйволи, газелі; 3)Хижаки: лев, шакали, гепард (найшвидший), гієни, крокодили; 4)Птахи: страус, марабу, птах-секретар, фламінго, чаплі, пелікани, грифи. 5)Терміти (термітники). |
3.Пустелі |
Тропічний пояс = жарко+ сухо. |
Пустельні тропічні грунти Неродючі |
Верблюжа колючка, дикі кавуни, алое, молочаї, вельвічія, на засолених грунтах – полин та солянка. В оазисах – фінікова пальма. |
Верблюди, антилопи, газелі, лисиця-фенек, шакали, гієни, сурикати, черепахи, ящірки,змії, отруйні павуки – скорпіони та фаланги; сарана (знищує посіви).
|
III. Рефлексія.
Учитель:
- Що найважливіше ви винесли для себе з нашої мандрівки?
- Що нового ви дізналися під час нашої віртуальної мандрівки?
- Що вам найбільше сподобалося на уроці?
- У яких життєвих ситуаціях ви б могли скористатися знаннями, що сьогодні отримали?
- Отже, завдяки вашій активності, увазі, спостережливості, допитливості ми докладно вивчили особливості природних зон Африки. Сподіваюся, що отримані вами знання стануть вам у нагоді під час ваших майбутній подорожей.
IV. Підведення підсумків уроку та оцінювання роботи учнів.
V.Домашнє завдання.
Вивчити §16-§18, виконати практичну роботу на контурній карті.
Використовуючи текст підручника, свої записи у дослідницьких журналах, ви ще раз згадаєте нашу подорож. Дехто з вас під враженням експедиції, можливо, захоче скласти вірш, кросворд, намалювати малюнок.
Література
1. Сергій Коберник, Роман Коваленко. Географія. Підручник для 7 класу закладів загальної середньої. Видавництво «Абетка» 2024.
2. Валентина Бойко, Сергій Міхелі. Географія. Підручник для 7 класу закладів загальної середньої. Видавництво «Перун» 2024.
3. Тетяна Гільберг, Андрій Довгань, Валерій Совенко Географія. Підручник для 7 класу закладів загальної середньої. Видавництво «Генеза»» 2024.
4. Галина Довгань. Географія. Підручник для 7 класу закладів загальної середньої. Видавництво «Ранок»» 2024.
5. Олег Топузов, Володимир Грома, Вікторія Косик. Географія. Підручник для 7 класу закладів загальної середньої. Видавництво «Освіта»» 2024.
6. Нестандартний урок географії. Упоряд. В.М.Андрєєва. –Х.:Основа, 2005.