Тема: Природні зони України. Карта природних зон
Мета: розкрити причину різноманітності природи України;
сформувати поняття про природні зони;
розвивати спостережливість, мислення;
виховувати дбайливе ставлення до природи України.
Тип уроку: засвоєння нових компетентностей
Обладнання: конспект уроку, презентація, фізична карта України, карта природних зон України
Використані джерела: Природознавство : підруч. для 4-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. — 2-ге вид.Київ : Генеза, 2016. — с.132-134.
Хід уроку
1. Організаційний момент
- Добрий день, діти. Мене звати Юлія Сергіївна і сьогодні урок у вас проведу я. Сідайте рівненько та слухайте уважно.
2. Актуалізація опорних знань
- Перш ніж розпочати наш урок я пропоную дати відповідь на декілька питань.
- Молодці, ви правильно дали відповіді на всі питання.
3. Повідомлення теми і мети уроку
- Як би ми з вами сіли в автомобіль, або поїзд і проїхали нашою країною з півдня на північ, то побачили б, що природа України стає інакшою.
Змінюються ліси: то більше ялинок, то навпаки -берез, дубів…
Інакше виглядають поля: багато квітів та висока трава, а в іншому місці- тільки де не де зустрічається квіточка та й травичка низенька. , змінюється погода, різні тварини зустрічаються нам дорогою. Чому так відбувається? Про це ми й поговоримо з вами сьогодні. Ми познайомимося з поняттям «природна зона» , визначимо, які природні зони є в Україні, навчимося знаходити їх на карті.
4. Вивчення нового матеріалу
4.1. Робота з підручником
(підручник буде транслюватися на екрані та у кожного учня заздалегіть підготовлено електронний варіант)
- Зараз, будь ласка, розгорніть підручники на сторінці 132. Як ми бачимо підручник пропонує нам пригадати скільки теплових поясів існує на земній кулі? (За особливостями річного розподілу температури повітря на Землі виділяють сім теплових поясів, межами яких є ізотерми: жаркий, два помірних, два холодних і два пояси вічного холоду.)
- Тепер розгляньмо карту природних зон світу. Назвіть, будь ласка, природні зони, що там зображено. Дякую, ви правильно все назвали, а скажіть мені, чи помітили ви щось?
Так, дійсно, між природними зонами ми не бачимо чітких меж. Зверніть увагу та дайте відповідь: в якому напрямку змінюються природні зони? (з півночі на південь). Причина їх послідовної зміни - зміна кількості світла, тепла і вологи, що отримує земна поверхня. Що далі на північ, то нижче перебуває Сонце над горизонтом і коротше та прохолодніше літо, триваліша і холодніша зима. Найнижче положення Сонце займає біля Північного полюса. Що ближче до екватора, то вище піднімається Сонце над горизонтом і то триваліше і спекотніше літо, коротша й тепліша зима.
4.2. Розповідь з елементами бесіди
(на презентації в цей час демонструються зображення різних природних зон)
Якщо мандрувати сушею з півночі на південь, то можна спостерігати, що великі ділянки земної поверхні з однаковою природою змінюють одна одну. Такі ділянки Землі називають природними зонами.
Природна зона — це місцевість зі своєрідним кліматом, ґрунтами, рослинним і тваринним світом. Україна займає вигідне географічне положення для життя населення й господарської діяльності людини. Природа України багата й різноманітна.
Її територія знаходиться у межах географічного поясу, в якому виділяють природні зони мішаних лісів, лісостепу, степу.
Погляньте на карту природних зон і поміркуйте, чому на ній зображено різного кольору смуги. (Міркування учнів.)
- Дякую за ваші міркування, тепер дозвольте мені їх доповнити. На карті зображено різного кольору смуги. Так умовно позначають природні зони. Невелика ділянка України належить до зони субтропіків. Також на території України є два гірських райони — Карпати і Кримські гори.
Кожна природна зона поступово переходить одна в одну, має свої кліматичні умови, природні ресурси, ґрунти, рослинний і тваринний світ. Лише перелічивши природні зони, можна зробити висновок про різноманітність природи України.
4.3. Фізкультхвилинка
- Діти, ви сьогодні дуже добре працюєте і, напевно, трохи втомилися, тому пропоную вам трохи збадьоритися. Встаньте, будь ласка, будемо танцювати.
https://www.youtube.com/watch?v=_eD21EzS5ig
4.4. Робота з картою
- Діти, скажіть, як ви думаєте від чого залежить назва природної зони? Так, дійсно, вона відповідає назві рослинності, що поширена в тій чи іншій місцевості.
Зверніть увагу на карту та послухайте уважно характеристику цих природних зон.
Зона мішаних лісів:
Клімат помірно континентальний, літо тепле, вологе, у липні від +17 (на заході) до +19°С (на сході). Зима м'яка, із частими відлигами, особливо на заході. Температури січня з заходу на схід змінюються від - -4,5 до -8°С. У середньому за рік в Українському Поліссі випадає 600-680 мм опадів. Кліматичні умови і рельєф обумовлюють велику густоту річкової сітки, утворення боліт.
Ґрунти зони дерново-підзолисті і болотні. Природну рослинність складають лісові, лучні і болотні види.
З лісів переважають соснові (бори), дубово-соснові (субори) і дубово-грабові.
Для Полісся характерні типово лісові тварини: козуля, лось, дикий кабан, вовк, лисиця, рись, куниця, заєць, білка, борсук, із птахів - тетерев, глухар, рябчик. Водяться бобер, видра.
Лісостепова зона України:
Рельєф Лісостепу різноманітний. Зональними типами ґрунтів є сірі лісові ґрунти, а також типові чорноземи. Клімат Лісостепу помірно континентальний. Із заходу на схід січневі температури змінюються від -5 до -8°С, липневі - від +18 до +22°С. На заході випадає 550-750 мм, на сході - 450 мм опадів на рік. Густота річкової сітки зменшується із заходу на схід.
У лісах водяться лось, дикий кабан, козуля, вовк, борсук, куниця, білка. На степових ділянках типові тварини - заєць-русак, лисиця, гризуни (ховрашки, хом'яки, миші); із птахів - сіра куріпка, перепел.
Степова зона України:
Степова зона займає близько 40% території України.
У порівнянні з іншими зонами України Степ одержує найбільшу кількість сонячного тепла, але найменшу кількість осадків. Із заходу на схід температури січня змінюються від -2 до -9°С, температури липня - від +20 до +24°С. Річна сума опадів зменшується з північного заходу на південний схід - від 450 до 300 мм. Це є причиною маловодності степових річок.
Ґрунти - звичайні чорноземи, типові чорноземи.
Тваринний світ: крім численних дрібних гризунів у степу живуть землерийки, кроти, сліпці.
Головні сільськогосподарські культури - озима пшениця, соняшник, цукровий буряк, баштанні.
5. Узагальнення й систематизація знань
- Ми сьогодні з вами багато нового вивчили, аби систематизувати усі знання у себе в голові я пропоную вам пройти тестування, яке ви зараз отримаєте в чат.
https://naurok.com.ua/test/start/157121
6. Підсумок уроку. Рефлексія
- Молодці, ви дуже добре попрацювали і наш урок підходить до кінця, пригадаймо що ми сьогодні вивчили.
- Чудова робота! Я дякую вам за сьогоднішній урок і сподіваюся він теж сподобався вам. До побачення, діти!