Види корисних копалин (4 клас)

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства за підручником Т.Г.Гільберга (4 клас). Тема: "Види корисних копалин"
Перегляд файлу

Тема. Види корисних копалин.

Практична робота: ознайомлення з колекцією корисних копалин. Порівняння властивостей твердих тіл  на прикладі корисних копалин.

Мета.:Формувати у учнів уявлення про види  корисних  копалин, вміння  описувати  їх  раціональне  використання  у  господарській  діяльності. Розвивати  в учнів спостережливість, уміння порівнювати, логічне мислення, мовлення. Виховувати у школярів почуття гордості за природні багатства своєї країни, інтерес до вивчення природи рідного краю.

 

Ключові компетентності :

  • вільне володіння державною мовою: формування вміння висловлювати свої думки у писемному та усному мовленні; розвивати зв’язне мовлення;
  • екологічна: розвивати вміння порівнювати, оцінювати; виховувати бережливе ставлення до природи;
  • інформаційно- комунікаційна: опрацьовувати інформацію на підставі аналізу, синтезу, порівняння; удосконалювати навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи, розвивати вміння обмінюватися думками;

Обладнання: мультимедійна презентація, картки зі завданнями, колекція корисних копалин, гра на девайсах, відео, підручник «Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак, Природознавство, 4 клас, Київ, «Генеза», 2015 рік, 181с.»

Тип уроку: урок-подорож

Дата:

 

Хід уроку:

І. Організація класу

Пролунав уже  дзвінок

Починається урок!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Розгадування ребусів

— Сьогодні ми вирушаємо у цікаву подорож, а яку саме, ви дізнаєтеся:

1.2,3 групи – читають  ребус  (створено  за програмою   «Генератор ребусів», http://rebus1.com/ua/ )

 

(Гірські породи)

4,5,6 групи – читають «Хмарку слів» (створено  за програмою  WordArt)   і підібирають узагальнююче поняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправа «Сходинки знань»

А ось і сходинки до нашої першої зупинки

(Вчитель на слайді натискає на сходинку, перед учнями відкривається запитанння.)

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Чому копалини називають корисними? (Бо люди їх добувають  із  глибин  землі  і  використовують  для  своїх  потреб.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Назвіть корисні копалини, які у природі перебувають у твердому стані.   природі  у  твердому  стані  перебувають  кам’яне  вугілля, граніт, пісок, глина  т.д.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Які корисні копалини знаходяться у рідкому стані?   природі  у  рідкому  стані  перебуває  нафта.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Назвіть корисні копалини, які у природі перебувають у газоподібному стані.   природі  у  газоподібному  стані  перебуває  природний  газ.)

 

 

 

 

  • Без якої гірської породи не може працювати жоден учитель? (Крейда.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Подивіться на свій простий олівець. В середині нього – грифель. Чи можна назвати грифель гірською породою?

Олівець пише графітовим стрижнем. Графіт – корисна копалина вулканічного походження, яку знайшли 500 років тому в Англії у шахті. Подивіться, які шедеври можна зробити за допомогою графіту. Як називається техніка малювання олівцем? (Графіка.)

  • У воді народилась, на столі опинилась. Що це? (Сіль.)

 

  • Отже, корисних копалин в Україні багато. Зверніть увагу на мапу України. Хто може показати на мапі, де знаходиться Донеччина. Зверніть увагу на ці позначки. Як багато корисних копалин видобувають на Донеччині!

 

III. Повідомлення теми і мети уроку.

Ми розпочали цікаву подорож у таємничий світ, що знаходяться у нас під ногами. Закрийте свої очі. (Звучить музика.) Відкривайте очі. Це світ підземного царства.  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про корисні копалини.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Проблемне питання:

  • А що ж таке корисні копалини?

2. Прийом «Асоціативний кущ»

 

 

 

 

 

 

3.Робота за підручником (С. 107)

  • Які існують види «корисних копалин»?

«Стани та способи видобування  корисних копалин».

  • У яких станах перебувають корисні копалин?

 

 

  • Якими способами видобувають корисні копалини?

 

 

4. Види корисних копалин (відеоролик)

(https://www.youtube.com/watch?v=zO6w-ix-CNc)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Які є види корисних копалин? (відповіді дітей)

 

5.  Практична робота

- Сьогодні ви відчуєте себе справжніми дослідниками, наша зупинка « Юний геолог»

Словникова робота

  •  Як називається людина, яка вивчає і шукає родовища гірських порід? (Геолог.)

Так, це геолог. Їх ще називають розвідниками земних глибин. Це ті люди, які вивчають, з чого складається наша планета. («Гео» – грецькою мовою означає «земля». А «логос» – наука. Геологія – наука про землю.)

Геологи – народ  непосидючий, люблять  мандрувати  і  робити  відкриття. Тому  пропоную  і  нам   спробувати  свої  сили – здійснити  експедицію  до  Країни  геологічних  знань.

Ознайомлення з колекцією корисних копалин. Порівняння властивостей твердих тіл на прикладі корисних копалин».

 

а) Проблемне запитання

  • Чим схожі корисні копалини?
  • Чим відрізняються корисні копалини?
  • Як використовуються корисні копалини?

Практична робота у дослідницьких групах

б) Повторення правил роботи в групі

        А тепер виконаймо практичну роботу. Зараз ви об’єднаєтеся в групи, отримаєте картки-інструкції, за допомогою яких дослідите властивості корисних копалин. Результати досліджень занесете в таблицю.

 

в) Робота в групах.

1 – група

Картка-інструкція

Розгляньте  зразки піску. Визначте  стан і колір.

Дослід 1.

Розгляньте в лупу зразки піску. Зверніть увагу на те, з чого вони складаються.

Дослід 2.

Киньте пісок у воду і обережно розмішайте скляною паличкою. Визначте, розчиняється він у воді чи ні.

Корисна копалина

Стан

Колір

Властивості

 

 

 

 

 

2 – група

Картка-інструкція

Розгляньте зразки кам’яного вугілля. Визначте  стан і колір.

Дослід 1.

На металеву пластинку покласти шматочок кам’яного вугілля й обережно вдарити по ньому молотком. Що сталося?

Дослід 2.

Покладіть у склянку з водою шматок вугілля і обережно розмішайте скляною паличкою. Що ви помітили?

Завдання Поміркуй і дай відповідь. Що виділяється при горінні кам’яного вугілля?

Корисна копалина

Стан

Колір

Властивості

 

 

 

 

3 – група  

Картка-інструкція

Розгляньте  зразки  крейди. Визначте  стан і колір.

Дослід 1.

Розгляньте в лупу зразки крейди. Зверніть увагу на те, з чого вони складаються.

Дослід 2.

Киньте крейду у воду і обережно розмішайте скляною паличкою. Визначте розчиняється вона  у воді чи ні.

Корисна копалина

Стан

Колір

Властивості

 

 

 

 

 

 

4 – група

Картка-інструкція

Розгляньте  зразки глини. Визначте  стан і колір.

Дослід 1.

Розгляньте в лупу зразки глини. Зверніть увагу на те, з чого вони складаються.

Дослід 2.

Киньте глину у воду і обережно розмішайте скляною паличкою. Визначте,  розчиняється він у воді чи ні.

5 – група

Картка-інструкція

Розгляньте  зразки солі. Визначте  стан і колір.

Корисна копалина

Стан

Колір

Властивості

 

 

 

 

Дослід 1.

Розгляньте в лупу зразки солі. Зверніть увагу на те, з чого вони складаються.

Дослід 2.

Киньте  сіль у воду і обережно розмішайте паличкою. Визначте розчиняється він у воді чи ні.

6- група

Картка-інструкція

Розгляньте  зразки графіт. Визначте  стан і колір.

Корисна копалина

Стан

Колір

Властивості

 

 

 

 

Дослід 1.

Розгляньте у лупу зразки графіт. Зверніть увагу на те з чого вони складаються.

Дослід 2.

Киньте графіт у воду і обережно розмішайте скляною паличкою. Визначте розчиняється він у воді чи ні.

Корисна копалина

Стан

Колір

Властивості

 

 

 

 

 

г)Презентація виконаної роботи.

Метод «Бортовий журнал» (критичне мислення)

Кожна група, звітуючи про пророблену роботу, заносить результати в таблицю, створюючи сторінку «Бортового журналу».

Корисна копалина

Стан

Колір

Властивості

Пісок

твердий

жовтий сірий

сипучий, без запаху, складається з залишків черепашок, у воді не розчиняється, важчий за воду.

Кам’яне вугілля

твердий

чорне

без запаху, крихке, важче за воду, нерозчинне у воді,    горить,    виділяє тепло

Крейда

твердий

білий

без   запаху,   крихкий.

Глина

твердий

коричневий

щільна, нерозсипчаста, пластична

Сіль

твердий

білий

сипуча, без запаху, з солоним смаком, розчиняється у воді.

Графіт

твердий

темно-сірий

без запаху, крихке, важче за воду, нерозчинне у воді.

 

 

6.Використання корисних копалин. Перегляд відеоролику.

(https://www.youtube.com/watch?v=cnxH0WY3KLk&t=61s)

  • Для чого нам потрібні корисні копалини?

 

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення і систематизація знань.

1) Прийом «Шість капелюхів»

Білий

  • Що таке корисні копалини?  Які вони бувають?

Жовтий

  • Яку користь вони приносять?

Чорний

  • Як шкодять  корисні копалини?

Зелений

  • Як творчо можна скористатися корисними копалинами?

Червоний

  • Які корисні копалини ми використовуємо вдома?

Синій

  • Чи потрібні вони нам? Як їх берегти?

 

3) Прийом «Флеш-картки»

 Стани гірських порід

Види корисних копалин

 Способи видобування

рідкий       нерудні   кар’єри   рудні

шахти       горючі    твердий

газоподібний        бурові установки

 

Самоперевірка.

4) Робота в девайсах (гра)

Виконання  завдань «Корисні копалини. Їх види»  на девайсах  за програмою Learning.Apps.org

https://learningapps.org/watch?v=pzkezpsun20

 

 

VІ. Підсумок уроку

1) Вправа  «Кубик Блума»

Поясни  назву «корисні копалини».

Назви  корисні копалини.

Чому корисні  копалини видобувають  різними способами.

Поділися інформацією  про використання  корисних копалин.

Запропонуй ідеї щодо використання крейди.

Придумай  запитання для однокласника з теми «корисні копалини».

2.Рефлексія

Вправа «Рюкзак»

Кожен з учнів стисло записує на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання тощо?». Папірці з відповідями складають у рюкзак (справжній чи уявний). Вибірково ознайомлюються з відповідями.

Картинки по запросу "вправа рюкзак"

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювання статті С. 107-109 (підручник)

Завдання на вибір

  1. Скласти розповідь про  походження крейди.
  2. Скласти кросворд або ребус з теми.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сосніна Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 жовтня 2021
Переглядів
7561
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку