Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ
Урок № 1
Клас 6
Тема уроку: Природничі науки. Розвиток знань про природу, використання їх людиною. Видатні природодослідники України і світу
Формування предметних компетентностей: розуміє внесок учених-природодослідників; взаємозв'язок між розвитком природничих знань, техніки і технологій; пояснює цінність природи і знань про неї для життя людини, роль природничих наук і техніки у пізнанні природи;
Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.
Тип уроку: формування компетентностей
Методи та прийоми:
a) інформаційно-рецептивний: словесний, наочний (демонстрація роздаткового матеріалу), розповідь, бесіда
б) інтерактивні: ігри, тести, програмовані завдання;
в) пошукові: групові форми роботи, взаємопов’язані запитання.
Міжпредметні зв’язки: історія, біологія, географія, хімія, фізика,
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження навколишнього середовища)
Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення матеріалу для зміцнення здоров’я)
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань)
Обладнання: атлас, підручник, таблиці, зошити.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Рефлексія емоційного стану
ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь, навіщо людині знання про природу; які науки вивчають природу. Вам знадобляться ці знання в житті, адже, щоб оберігати природу, потрібно мати знання про неї
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Природу вивчають такі науки: як астрономія, біологія, екологія, географія, фізика, хімія. Але ж природа цілісна! То чому її досліджують різні науки? Річ у тім, що знання про природу різнобічні й багатогранні. Вивчати все й одразу неможливо. Тому для зручності вчені вивчають і описують тіла та явища природи за окремими напрямами.
Тривалий час людина орієнтувалася на місцевості і визначала час лише завдяки спостереженню за Сонцем, Місяцем, зорями. Так з'явилася астрономія - наука про небесні тіла. Нині в розпорядженні вчених є сучасні прилади, зведено спеціальні споруди - обсерваторії, які забезпечують вивчення небесних тіл.
Це дає змогу вивчати планети Сонячної системи, завчасно дізнаватися про настання сонячного чи місячного затемнення, наближення до Землі малих небесних тіл, як-от: комет чи астероїдів.
Біологія - наука про живі організми та їх різноманітність. Тому її ще називають наукою про життя. Вчені досліджують та описують зовнішню і внутрішню будову живих істот, умови їх існування, явища, що відбуваються в живих організмах, тощо. Завдяки цій науці людина отримує знання, необхідні для збереження й примноження видів живих істот, запобігання хворобам і лікування їх, охорони біосфери та інші.
Географія - назва цієї науки означає «опис Землі». Вчені описують літосферу, гідросферу, атмосферу, поширення на Землі видів рослин і тварин, народи, що населяють нашу планету. Завдяки цій науці ми маємо змогу користуватися фізичними картами світу, держави, області з позначеними на них населеними пунктами, формами рельєфу, водоймами, а також картами поширення видів рослин і тварин тощо.
Фізика перекладається українською як «природа». Ця наука досліджує різноманітні фізичні явища (електричні, звукові, магнітні, механічні, світлові, теплові), що відбуваються з тілами природи. Фізичні знання потрібні для виготовлення різних машин, механізмів, приладів, які людина використовує в побуті, виробництві, наукових дослідження
Якщо фізика вивчає фізичні явища та загальні закони природи, то хімія досліджує хімічні явища, що постійно відбуваються в природі. Ця наука досліджує речовини, що входять до складу тіл, та перетворення їх на інші. Вчених цікавить склад, будова, властивості, добування та застосування різних речовин. Знання хімії дають змогу використовувати речовини, які є в природі, а також створювати нові речовини з наперед заданими властивостями.
Серед наук про природу наймолодшою є екологія. Вона вивчає взаємозв'язки організмів між собою та з навколишнім середовищем. Поява цієї науки зумовлена необхідністю вивчати організми в середовищі їхнього життя, а не ізольовано від нього та інших організмів. Нині знання цієї науки допомагають захистити організми від негативного впливу як природних явищ, так і господарської діяльності людини.
Науки, що вивчають природу, називають природничими науками.
Робота з підручником стор 16
Учені природодослідники
Внесок видатних учених-натуралістів у вивчення природи
Джозеф Прістлі
(1733-1803) британський натураліст, філософ, громадський діяч. Увійшов до історії перш за все як видатний хімік, який відкрив кисень і вуглекислий газ
Парацельс
(1493-1541) всесвітньо відомий лікар, натураліст. Він відстоював думку про те, що жива і нежива природа має однаковий склад. Це давало йому змогу успішно добирати речовини для лікування хвоих.
Михайло Ломоносов
(1711-1765) Видатний природодослідник.
Дійшов висновку, що на Землі постійно відбуваються зміни, і вони є причиною мінливості тварин і рослин. Відкрив закон збереження маси речовин.
Чарлз Дарвін
(1809 - 1882) Увійшов в історію природничих наук як дослідник походження видів організмів на Землі. Завдяки зібраній ним колекції рослин і тварин стало відомо про поширення організмів на нашій план
Володимир Вернадський
(1863 - 1945) Видатний український вчений.
Започаткував створення науково – дослідницьких інститутів із вивчення природи. Створив вчення про біосферу – особливу оболонку Землі, у якій поширене життя
V. Узагальнення і систематизація знань
Гра «Павучок»
Вчитель роздає учням підготовлені завчасно листки з завданням, на яких зображено тіло павучка з лапками.
На тілі написано «ПРИРОДНИЧІ НАУКИ», а на лапках учні дописують, які вони Проростання насіння рослин