Урок "Природничі науки. Розвиток знань про природу, використання їх людиною. Видатні природодослідники України і світу"

Про матеріал
Розробка конспекту уроку "Пізнаємо природу". Використання сучасних ігор, для розвитку зацікавленності учнів під час вивчення предмету. Ознайомлення з природничими науками.
Перегляд файлу

Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ

 

Урок №   1

Клас 6

Тема уроку: Природничі науки. Розвиток знань про природу, використання їх людиною. Видатні природодослідники України і світу

Формування предметних компетентностей: розуміє внесок учених-природодослідників;  взаємозв'язок між розвитком природничих знань, техніки і технологій; пояснює цінність природи і знань про неї для життя людини, роль природничих наук і техніки у пізнанні природи;

Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.

Тип  уроку: формування компетентностей

Методи  та  прийоми:

a) інформаційно-рецептивний:  словесний, наочний (демонстрація  роздаткового матеріалу),  розповідь, бесіда

б) інтерактивні: ігри, тести, програмовані  завдання;

в) пошукові: групові  форми  роботи, взаємопов’язані  запитання.

Міжпредметні  зв’язки: історія, біологія, географія, хімія, фізика,

Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна

Наскрізні змістові лінії

Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження навколишнього середовища)

Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення матеріалу для зміцнення здоров’я)

Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань)

Обладнання: атлас, підручник, таблиці, зошити.

Хід уроку

I.    Організаційний    момент.

Рефлексія емоційного стану

ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети

На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь, навіщо людині знання про природу; які науки вивчають природу. Вам знадобляться ці знання в житті, адже, щоб оберігати природу, потрібно мати знання про неї

ІІІ. Вивчення нового  матеріалу.

 

 Природу вивчають такі науки: як астрономія, біологія, екологія, географія, фізика, хімія. Але ж природа цілісна! То чому її досліджують різні науки? Річ у тім, що знання про природу різнобічні й багатогранні. Вивчати все й одразу неможливо. Тому для зручності вчені вивчають і описують тіла та явища природи за окремими напрямами.

Тривалий час людина орієнтувалася на місцевості і визначала час лише завдяки спостереженню за Сонцем, Місяцем, зорями. Так з'явилася астрономія - наука про небесні тіла. Нині в розпорядженні вчених є сучасні прилади, зведено спеціальні споруди - обсерваторії, які забезпечують вивчення небесних тіл.

Це дає змогу вивчати планети Сонячної системи, завчасно дізнаватися про настання сонячного чи місячного затемнення, наближення до Землі малих небесних тіл, як-от: комет чи астероїдів.

Біологія - наука про живі організми та їх різноманітність. Тому її ще називають наукою про життя. Вчені досліджують та описують зовнішню і внутрішню будову живих істот, умови їх існування, явища, що відбуваються в живих організмах, тощо. Завдяки цій науці людина отримує знання, необхідні для збереження й примноження видів живих істот, запобігання хворобам і лікування їх, охорони біосфери та інші.

Географія -  назва цієї науки означає «опис Землі». Вчені описують літосферу, гідросферу, атмосферу, поширення на Землі видів рослин і тварин, народи, що населяють нашу планету. Завдяки цій науці ми маємо змогу користуватися фізичними картами світу, держави, області з позначеними на них населеними пунктами, формами рельєфу, водоймами, а також картами поширення видів рослин і тварин тощо.

Фізика перекладається українською як «природа». Ця наука досліджує різноманітні фізичні явища (електричні, звукові, магнітні, механічні, світлові, теплові), що відбуваються з тілами природи. Фізичні знання потрібні для виготовлення різних машин, механізмів, приладів, які людина використовує в побуті, виробництві, наукових дослідження

 

Якщо фізика вивчає фізичні явища та загальні закони природи, то хімія досліджує хімічні явища, що постійно відбуваються в природі. Ця наука досліджує речовини, що входять до складу тіл, та перетворення їх на інші. Вчених цікавить склад, будова, властивості, добування та застосування різних речовин. Знання хімії дають змогу  використовувати речовини, які є в природі, а також створювати нові речовини з наперед заданими властивостями.

Серед наук про природу наймолодшою є екологія. Вона вивчає взаємозв'язки організмів між собою та з навколишнім середовищем. Поява цієї науки зумовлена необхідністю вивчати організми в середовищі їхнього життя, а не ізольовано від нього та інших організмів. Нині знання цієї науки допомагають захистити організми від негативного впливу як природних явищ, так і господарської діяльності людини.

Науки, що вивчають природу, називають природничими науками.

Робота з підручником стор   16

 

Учені природодослідники

D:\Загрузки хром\qr-code (1).gif

Внесок видатних учених-натуралістів у вивчення природи

Джозеф Прістлі

(1733-1803) британський натураліст, філософ, громадський діяч. Увійшов до історії перш за все як видатний хімік, який відкрив кисень і вуглекислий газ

Парацельс

(1493-1541) всесвітньо відомий лікар, натураліст. Він відстоював думку про те, що жива і нежива природа має однаковий склад. Це давало йому змогу успішно добирати речовини для лікування хвоих.

Михайло Ломоносов

(1711-1765) Видатний природодослідник.

Дійшов висновку, що на Землі постійно відбуваються зміни, і вони є причиною мінливості тварин і рослин. Відкрив закон збереження маси речовин.

Чарлз Дарвін

(1809 - 1882) Увійшов в історію природничих наук як дослідник походження видів організмів на Землі. Завдяки зібраній ним колекції рослин і тварин стало відомо про поширення організмів на нашій план

Володимир Вернадський

(1863 - 1945) Видатний український вчений.

Започаткував створення науково – дослідницьких інститутів із вивчення природи. Створив вчення про біосферу – особливу оболонку Землі, у якій поширене життя

 

V. Узагальнення і систематизація знань

Гра «Павучок»

Вчитель роздає учням  підготовлені завчасно листки з завданням, на яких зображено тіло павучка з лапками.

На тілі написано «ПРИРОДНИЧІ НАУКИ», а на лапках учні дописують, які вони Проростання насіння рослин

  1.               Виверження  вулкану
  2.               Рух планет
  3.               Охорона природи

 

docx
Додано
8 жовтня 2023
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку