НАВЧАЛЬНА:розширити і поглибити уявлення дітей про значення води у природі; властивості води- рідини( текуча, не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху,розширюється при нагріванні, стискається при охолодженні; формувати елементарні поняття розчинна у воді речовина, розчинник, розчин, нерозчинна у воді речовина
РОЗВИВАЛЬНА: розвивати вміння самостійно виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння робити висновки, міркувати за аналогією:
ВИХОВНА: виховувати пізнавальний інтерес самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу
Очікувані результати :
Після уроку учні будуть:
- знати , де міститься вода в природі, властивоті води;
- розуміти важливість вивчення властивостей води для практичніх потреб людини;
- уміти пояснювати поняття «розчинник», «розчин», « розчинна у воді речовина», «нерозчинна у воді речовина »;
-доводити дослідами властивості води;
- робити висновки;
- застосовувати в житті знання про властивості води.
Обладнання : електронна презентація до уроку, підручник для 3 класу І.Грущинська, інтернет ресурс https://learningapps.org з авторською вправою «Методи вивчення природи» https://learningapps.org/display?v=p8gjgta8n19, поліграфічна наочність, зошити з природознавства, глобус, предмети для дослідів: склянки з водою, цукор, сіль, пісок, олія, марганець, крейда, таблиця властивостей,
Тип уроку : урок формування знань, умінь та навичок
Форма проведення: інтегрований урок-подорож з використанням мультимедійних технологій, з проведенням практичних робіт, дослідів
Методи, форми та прийоми, що використовуються на уроці: розповідь,
бесіда, пояснення; робота з підручником та зошитом; демонстрація малюнків, таблиць, цікаві повідомлення, загадки; робота в парах, групова робота, робота з мікроскопом.
Зв'язок з іншими науками: читання та розвиток мовлення, математика
Структура уроку:
2.1 Вправа « Очікування»
2.2 Хвилинка « Календаря природи». Робота в зошитах.
5.1 Бесіда з елементами розповіді
5.2 Формування поняття «Властивості води»
7.1 Практична робота(групова робота)
8.1 Бесіда про кругообіг води в природі
8.2 Творча робота в групах
9.Підбиття підсумків уроку.
9.1 Гра “ Водограй”
9.3 Повідомлення домашнього завдання
І. Організаційний момент.
1 Організаційна вправа "До успіху"
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі
( оформлено як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
-Я трохи хвилююся. Хочу обговорити з вами дуже важливі питання., відповісти на які, здавалося б, легко , але насправді – складно. Дуже хочу, аби наш урок був вдалим. Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі й мені успіхів
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
2.1 Вправа « Очікування»
– Цікаво , діти, а що кожен із вас чекає від уроку?
– Підніміть ліву руку ті, хто очікує на уроці отримати нові знання?
– А зараз праву ті, хто чекає цікавого спілкування?
– Хто очікує отримати гарні оцінки за свої досягнення підніміть обидві руки.
Я теж очікую, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті.
2.2 Хвилинка « Календаря природи». Робота в зошитах.
-Які зміни відбулися за минулий тиждень в природі живій і неживій? Що сталося з деревами?
- Порівняйте, як змінились погодні умови порівняно з початком вересня…
А перевірку домашніх завдань будемо проводити декількома способами:
1 група: Виконає тестові завдання в конвертику який лежть на парті(розподілити картинки по групам:жива, нежива природа, зроблено людиною)
2група: Виконує завдання на мультимедійній дошці (інтернет ресурс. https://learningapps.org вправа «Методи дослідження природи» https://learningapps.org/display?v=p8gjgta8n19)
3 група: Творча робота: Чи потрібно людям вивчати природу?(обґрунтування тези)
- Для чого це людству?
- Тепер перевіримо як справились із завданнями учні, які працювали у групах.(Вербальне оцінювання)
ІV.Стимулювання навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
4.1 Стимулювання навчальної діяльності
- Сьогодні до нас на урок завітав гість. Але щоб дізнатися хто це нам потрібно послухати його пісеньку.(Слухання пісні Капітошки)
- Діти, ви здогадалися хто це?
- А хто може сказати , хто ж цей капітошка?(Це краплинка води)
- Може вже хтось назвати тему нашого уроку? Про що ми будемо узагальнювати знання і дізнаватися нового?(Про воду.)
4.2 Повідомлення теми та мети уроку
- Дійсно, діти , ми будемо говорити про воду. А вам не дивно, чого саме вода буде героїнею нашого уроку?
-Ми що, не знаємо про воду нічого? Що ви знаєте про воду?
- А про що ж ви ще хотіли б дізнатися, які знання отримати?
Вчитель вивішує опорні схеми:
ЗНАТИ: |
РОЗУМІТИ: |
ВМІТИ:
|
Де міститься вода в природі. |
Важливість вивчення властивостей води для практичніх потреб людини. |
Пояснювати поняття «розчинник», «розчин», « розчинна у воді речовина», «нерозчинна у воді речовина.
|
Властивоті води. |
Важливість води для природи. |
Доводити дослідами властивості води. |
Значення води для навколишнього середовища. |
|
Робити висновки |
|
|
Застосовувати в житті знання про властивості води. |
-Наш урок буде незвичайним, бо він перетвориться на подорож разом з нашим гостем – Капітошкою.
- А ось і нові слова і поняття, над якими будемо працювати на уроці:
Ключові слова:
- розчин
V. Актуалізація опорних знань.
5.1 Бесіда з елементами розповіді.
- Уявіть собі,що було б на Землі, як би не було води?
(не зеленіла б трава,,росли б дерева, не було птахів, звірів і нас – людей)
Вода є в повітрі, у земній атмосфері: це дощ,сніг,хмари,туман. Ось як багато води на Землі.
Висновок: Вода міститься у водоймах ,суші,повітрі.
5.2 Формування поняття «Властивості води»
Прозорий, мов скло,
А не вставити в вікно. /Лід/
- Так, коли дуже холодно, або коли на дворі мороз я стаю твердим і одягаю прозору холодну сукню схожу на скло.
Пухка вата
По небі пливе
Чим вата нище,
Тим дощик блище. /Хмаринка/
А влітку, після дощу ми бачимо, як висихають калюжі, підсихає мокрий асфальт – це вода перетворюється в газоподібний стан).
Отже, то в якому стані може перебувати вода? Давайте заповнимо таблицю: (вода може перебувати у твердому, рідкому та газоподібному станах) Впишіть слова в табличку 1)дощ; 2)сніг; 3)крига; 4)роса; 5)іній; 6)бурульки; 7)туман; 8)водяна пара.
Висновок: Вода буває у трьох станах: рідка тверда і газоподібна.
VI. Фізхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=jqy7Rm8n4Fk
VII. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу.
7.1 Практична робота(групова робота)
(Ділення на групи методом Броунівського руху. На партах відповідно до кількості груп розташовані матеріали для досліджень: склянка з водою, олівець, тарілка, сіль, сода, цукор, марганець, пісок, крохмаль, крейда, олія)
Властивості води (вивішується на дошці)
- Нахиліться низько над склянкою з водою і понюхайте. – Чи має вона запах? Отже – вода запаху не має, тобто без запаху.
- А тепер обережно візьміть в руку склянку з водою і трошки вилийте води у тарілку. Що з нею сталося? (Потекла) Отже вода – текуча. Раз вода потекла, то вона має якусь форму, чи ні? (Не має форми)
- Отже які істотні властивості має вода?
– Дослідимо: вода-розчинник чи нерозчинник.
1 група: сіль;
2 група: сода;
3 група: марганець;
4 група: цукор.
1 група: пісок;
2 група: крохмаль;
3 група: крейда;
4 група: олія.
VIII.Осмислення причинно-наслідкових зв’язків. Закріплення нового матеріалу:
8.1 Бесіда про кругообіг води в природі
Перегляд відеоролику «Кругообіг води в природі» https://www.youtube.com/watch?v=HhHoSIxduRg
Бесіда
8.2 Творча робота в групах
Скласти та пояснити прислів’я
Яка криниця, такий і господар.
Скільки криниць на землі,стільки зірок на небі.
Не плюй у криницю – прийдеться напитись.
Будь мудрий як земля,а чистий як вода.
Річка – колиска життя.
Вода – душа врожаю.
Вода – великий санітар.
Створення та пояснення висловів
Варити воду – знущатися з кого – не будь
Вийти сухим із води – уникнути покарання, вередувати.
Вилами по воді писане – про щось малоймовірне,таке, що не може бути.
В ложці води втопити – про намагання зробити комусь прикрість.
Канути в воду Перестати існувати,зникнути
Мов води в рот набрав Не сказати жодного слова,мовчати
Водою не розлити Про тісну дружбу
Наче у воду опущений Зажурений,засмучений
Під лежачий камінь вода не тече Той,хто нічого не робить
4-та-Математична(розвязування «цікавих» задач)
1. Людина за добу споживає до 6 літрів води. Скільки води споживає людина за тиждень? (6 х 7 =42)
2. На 100 л води припадає 2 літри питної води. Скільки літрів непитної води становить на 100 л? (100 – 2 =98 (л) )
(Виховний момент. Питної води на землі мало, тому ії треба берегти )
3. Стебло кукурудзи за 6 днів випаровує 24 л води. Скільки літрів води буде випаровувати кукурудза за 8 днів? ( 24: 6 х 8 = 32 (л) )
4. Якщо з крана постійно крапає вода,то за 2 дні марно витікає 14 л води. Скільки літрів води витікає за тиждень? (14: 2 х 7 = 49 (л) ) (виховний момент)
5. Під час купання витрачається 7 відер води. Під час прання в пральній машині на 3 відра води більше. Скільки всього відер води витрачається на купання і прання? ( 7+3) + 7 = 17 (в.)
Висновок: На Землі стає менше чистої води,тому ії треба берегти.
IX. Підбиття підсумків уроку.
9.1 Гра “ Водограй” У кожного учня червоні та зелені каточки. Зелена картка- твердження правильне, червона- не вірне твердження:
Сік рослин- природний розчин ( так)
9.2 Рефлексія
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»(Слайд 49)
Продовжте речення.
1. Я не вмів, а тепер навчився…
2. Я не знав, а тепер знаю…
3. Я хочу…
9.3 Повідомлення домашнього завдання
У підручниках прочитати статтю про воду, знати відповіді на запитання.
У зошиті самостійно виконати завдання.
Спробувати створити кросворд, де ключовим словом буде вода у рідкому, твердому чи газоподібному стані.