Урок природознавства "Без води нема життя. Властивості води - рідини. Вода -розчинник "

Про матеріал
КОМПЛЕКСНА ДИДАКТИЧНА МЕТА : НАВЧАЛЬНА:розширити і поглибити уявлення дітей про значення води у природі; властивості води- рідини( текуча, не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху,розширюється при нагріванні, стискається при охолодженні; формувати елементарні поняття розчинна у воді речовина, розчинник, розчин, нерозчинна у воді речовина РОЗВИВАЛЬНА: розвивати вміння самостійно виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння робити висновки, міркувати за аналогією: ВИХОВНА: виховувати пізнавальний інтерес самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу
Перегляд файлу

 

ТЕМА УРОКУ: Без води нема життя. Властивості води - рідини. Вода -розчинник

КОМПЛЕКСНА ДИДАКТИЧНА МЕТА :

НАВЧАЛЬНА:розширити  і поглибити уявлення дітей про значення води у природі; властивості води- рідини( текуча, не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху,розширюється при нагріванні, стискається при охолодженні; формувати елементарні поняття  розчинна у воді речовина, розчинник, розчин, нерозчинна у воді речовина

РОЗВИВАЛЬНА: розвивати вміння самостійно  виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння робити висновки,  міркувати за аналогією:

ВИХОВНА: виховувати пізнавальний інтерес самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу

Очікувані результати :

Після уроку учні будуть:

- знати , де міститься вода в природі, властивоті води;

- розуміти важливість вивчення властивостей води для практичніх потреб людини;

- уміти пояснювати поняття «розчинник», «розчин», « розчинна у воді речовина», «нерозчинна у воді речовина »;

 -доводити дослідами властивості води;

 - робити висновки;

- застосовувати в житті знання про властивості води.

Обладнання : електронна презентація до уроку, підручник для 3 класу І.Грущинська, інтернет ресурс https://learningapps.org з авторською вправою «Методи вивчення природи» https://learningapps.org/display?v=p8gjgta8n19, поліграфічна наочність, зошити з природознавства, глобус, предмети для дослідів: склянки з водою, цукор, сіль, пісок, олія, марганець, крейда, таблиця властивостей,

Тип уроку : урок  формування знань, умінь та навичок

Форма проведення: інтегрований урок-подорож з використанням мультимедійних технологій, з проведенням  практичних робіт, дослідів 

Методи, форми та прийоми, що використовуються на уроці: розповідь,

бесіда, пояснення; робота з підручником та зошитом; демонстрація малюнків, таблиць, цікаві повідомлення, загадки; робота в парах, групова робота, робота з мікроскопом.

Зв'язок з іншими науками: читання та розвиток мовлення, математика

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності. визначення теми та мети уроку:

2.1 Вправа « Очікування»

2.2 Хвилинка « Календаря природи». Робота в зошитах.

  1. Перевірка домашнього завдання  з теми « Як людина пізнає природу?» в групах (вербальне оцінювання).
  2. Стимулювання навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  3. Актуалізація опорних знань.

5.1 Бесіда з елементами розповіді

5.2 Формування поняття «Властивості води»

  1. Фізхвилинка
  2. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу

7.1 Практична робота(групова робота)

  1. Осмислення причинно-наслідкових зв’язків. Закріплення нового матеріалу

8.1 Бесіда про кругообіг води в природі

8.2 Творча робота в групах

9.Підбиття підсумків уроку.

9.1 Гра “ Водограй”

9.3 Повідомлення домашнього завдання

І. Організаційний момент.

1 Організаційна вправа  "До успіху"

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі

( оформлено  як девіз уроку):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

-Я трохи хвилююся. Хочу обговорити з вами дуже важливі питання., відповісти на які, здавалося б, легко , але насправді – складно. Дуже хочу, аби наш урок був вдалим. Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі й мені успіхів

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

2.1 Вправа « Очікування»

– Цікаво , діти, а що кожен із вас чекає від уроку?

– Підніміть ліву руку ті, хто очікує на уроці отримати нові знання?

– А зараз праву ті, хто чекає цікавого спілкування?

– Хто очікує отримати гарні оцінки за свої досягнення підніміть обидві руки.

Я теж очікую, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті.

2.2 Хвилинка « Календаря природи». Робота в зошитах.

-Які зміни відбулися  за минулий тиждень в природі живій і неживій? Що сталося з деревами?

- Порівняйте, як змінились погодні умови порівняно з початком вересня…

ІІІ. Перевірка домашнього завдання  з теми « Як людина пізнає природу?» в групах

  •    Продовжимо подорож у країну, яка зветься Природа. Вона містить у собі багато цікавого і незвіданого. Хто скаже, куди мандрували і що вивчали ми на минулому уроці. (На уроці ми дізналися як же людина пізнає природу.)

А перевірку домашніх завдань будемо проводити декількома способами:

1 група: Виконає тестові завдання в конвертику який лежть на парті(розподілити картинки по групам:жива, нежива природа, зроблено людиною)

2група: Виконує завдання на мультимедійній дошці (інтернет ресурс. https://learningapps.org вправа «Методи дослідження природи» https://learningapps.org/display?v=p8gjgta8n19)

3 група: Творча робота: Чи потрібно людям вивчати природу?(обґрунтування тези)

- Для чого це людству?

- Тепер перевіримо як справились із завданнями учні, які працювали у групах.(Вербальне оцінювання)

ІV.Стимулювання навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

4.1 Стимулювання навчальної діяльності

- Сьогодні до нас на урок завітав гість. Але щоб дізнатися хто це нам потрібно послухати його пісеньку.(Слухання пісні Капітошки)

- Діти, ви здогадалися хто це?

- А хто може сказати , хто ж цей капітошка?(Це краплинка води)

- Може вже хтось назвати тему нашого уроку? Про що ми будемо узагальнювати знання і дізнаватися нового?(Про воду.)

4.2 Повідомлення теми та мети уроку

- Дійсно, діти , ми будемо говорити про воду. А вам не дивно, чого саме вода буде героїнею нашого уроку?

-Ми що, не знаємо про воду нічого? Що ви знаєте про воду?

- А про що ж ви ще хотіли б дізнатися, які знання отримати?

Вчитель вивішує опорні схеми:

ЗНАТИ:

РОЗУМІТИ:

ВМІТИ:

 

Де міститься вода в природі.

Важливість вивчення властивостей води для практичніх потреб людини.

Пояснювати поняття «розчинник», «розчин», « розчинна у воді речовина», «нерозчинна у воді речовина.

 

Властивоті води.

Важливість води для природи.

Доводити дослідами властивості води.

Значення води для навколишнього середовища.

 

Робити висновки

 

 

Застосовувати в житті знання про властивості води.

-Наш урок буде незвичайним, бо він перетвориться на подорож разом з нашим гостем – Капітошкою.

- А ось і нові слова і поняття, над якими будемо працювати на уроці:

Ключові слова:

-         розчин

  •    розчинник
  •    розчинні речовини
  •    нерозчинні речовини

V. Актуалізація опорних знань.

5.1 Бесіда з елементами розповіді.

  •    Діти, що ми вже знаємо про воду? ( Що це рідке тіло. Вода-рідина. )
  •    А ви знаєте, що у світі найсильніше? Виявляється – вода! Вона обійде любу перешкоду, натиском своїм зруйнує найкріпші мури Наш народ здавна помітив цю властивість води і склав  таке прислів’я : “ Мала крапля , а й та камінь точить”. Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну річ, але воду називають найбільшим дивом світу. Тому ми не можемо не говорити про неї.

- Уявіть собі,що було б на Землі, як би не було води?

(не зеленіла б трава,,росли б дерева, не було птахів, звірів  і нас – людей)

  •    Ось подивіться на карту світу. Скільки на ньому синього і блакитного кольору. А якщо  швидко  покрутити глобус,то  він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – голуба  планета. Якщо всю Землю умовно поділити на 4 частини,  то три з них – вода:  океани, море , річки,озера….  Але  вода є на Землі не тільки   у  водоймах.  Усі ми бачили джерела, які б’ють із землі. Звідки ж тут береться вода? Адже вода тече багато   років,та  джерела не висихають,не зникають. Так, під  землею теж є вода . Колодязі,криниці--  це  отвори для добування  підземної води.

Вода є в повітрі, у земній атмосфері: це дощ,сніг,хмари,туман. Ось як багато води на Землі.

Висновок:                  Вода міститься у водоймах ,суші,повітрі.

5.2 Формування поняття «Властивості води»

  •    Капітошка прибув до нас з трьома хмаринками.І перша з них природознавча. А тому наш гість хоче перевірити ваші знання, які ви здобули у 2-му класі. Відгадайте но загадки від Капітошки.

Прозорий, мов скло,
А не вставити в вікно. /Лід/

 - Так, коли дуже холодно, або коли на дворі мороз я стаю твердим і одягаю прозору холодну сукню схожу на скло.

  •    Коли вода зустрічається в твердому стані? (лід, сніг, град, іній)

Пухка вата
         По небі пливе
         Чим вата нище,
         Тим дощик блище. /Хмаринка/

  •    Коли вода зустрічається в газоподібному стані (водяна пара, туман, хмари)
  •    Але найчастіше вода зустрічається на землі в рідкому стані. Де саме? (у річці, у крані, у криниці, в океанах, морях, озерах)
  •    Тепер давайте поміркуємо, чи може вода з одного стану перейти в інший стан. (Так може.) Доведіть це. (Ми знаємо, що лід і сніг у теплі перетворяться на воду (тобто з твердого стану перетворяться у рідкий), а якщо поставити на плиту чайник з водою, то вона стане кипіти і перетвориться на пару.
  •    (взимку, з настанням морозів, на річках утворюється зверху лід, кругом лежить сніг, а з настанням весни – тане сніг і лід перетворюючись у воду)

А влітку, після дощу ми бачимо, як висихають калюжі, підсихає мокрий асфальт – це вода     перетворюється в газоподібний стан).

  •    Давайте зіграємо в гру «Віднайди воду»

 Отже, то в якому стані може перебувати вода? Давайте заповнимо таблицю: (вода може перебувати у твердому, рідкому та газоподібному станах) Впишіть слова в табличку 1)дощ; 2)сніг; 3)крига; 4)роса; 5)іній; 6)бурульки; 7)туман; 8)водяна пара.

Висновок: Вода буває у трьох станах: рідка тверда і газоподібна.

VI. Фізхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=jqy7Rm8n4Fk

VII. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу.

7.1 Практична робота(групова робота)

(Ділення на групи методом Броунівського руху. На партах відповідно до кількості груп розташовані матеріали для досліджень: склянка з водою, олівець, тарілка, сіль, сода, цукор, марганець, пісок, крохмаль, крейда, олія)

Властивості води    (вивішується на дошці)

  •    Зараз ми дізнаємося істотні властивості води. Для цього на певний час станемо дослідниками. Будемо працювати групами. Лаборанти підійдіть і візьміть по склянці води. А тепер опустить олівець у склянку з водою.
  •    Що ви помітили? (У воді видно олівець)
  •    Отже, яка вода? (Прозора)(Вивішується на дошці)
  •    А має вона колір? (Ні, немає. Безбарвна)

- Нахиліться низько над склянкою з водою і понюхайте. – Чи має вона запах?  Отже – вода запаху не має, тобто без запаху.

- А тепер обережно візьміть в руку склянку з водою і трошки вилийте води у тарілку. Що з нею сталося? (Потекла) Отже вода – текуча. Раз вода потекла, то вона має якусь форму, чи ні? (Не має форми)

- Отже які істотні властивості має вода?

– Дослідимо: вода-розчинник чи нерозчинник. 

1 група: сіль;

2 група: сода;

3 група: марганець;

4 група: цукор.

  • Що із цих речовин відноситься до природи? (Сіль) Чому?
  •    Який висновок можемо зробити? (Вода для всіх речовин є розчинником)
  • Продовжимо дослідження:

 1 група: пісок;

 2 група: крохмаль;

 3 група: крейда;

 4 група: олія.

  •    Що із цих речовин відноситься до природи? (Пісок) Чому крохмаль не відносять до природи?
  •    Який висновок можемо зробити? (Вода для цих речовин не є розчинником)
  •    Отже, що ми можемо сказати про воду ,як розчинник?(Вода не для всіх речовин є розчинником)
  •    Речовини які розчиняються в воді називаються розчинні,а які не розчиняються – нерозчинні)
  •    Можна визначити ще одну властивість води. Як поводить вона себе при різних температурах. Візьмемо  скляну пробірку наллємо підфарбовану воду і накриємо корком. Позначимо смужечкою рівень води і опустимо пробірку в гарячу воду. Для чого ми це робимо? (Щоб вода у пробці нагрілася ).
  •    - Що  ви помітили? (Вода піднялася вище смужки )
  •    - Який висновок можна зробити?       (При нагріванні вода розширюється )
  •    -А тепер згадайте, бачили ви коли-небудь,як із чайника,що почав кипіти витікає вода? Чому?
  •    - Як за допомогою досліду перевірити,що станеться із водою при охолоджені?                                        (Вода при охолоджені стискається)
  •    - Давайте тепер прочитаємо,які ж властивості води ми виявили?
  •    - Запишемо ці властивості води у зошиті.

VIII.Осмислення причинно-наслідкових зв’язків. Закріплення нового матеріалу:

8.1 Бесіда про кругообіг води в природі

  •    І так,перетворення води з одного стану в іншій відбувається в природі постійно.

Перегляд відеоролику «Кругообіг води в природі» https://www.youtube.com/watch?v=HhHoSIxduRg

Бесіда

  • То яка ж властивість води утворює таке явище, як кругообіг води?(Здатність переходити з одного стану в інший)
  • Що випаровує найбільшу частину води? (Світовий океан)
  • Чому океан – це світова фабрика прісної води?
  •    Висновок:               Вода  в природі рухається по замкненому колу.

8.2 Творча робота в групах

  •    А ось до Капітошки прилетіли ще хмаринки, та не прості , а з завданнями. Для кого ж ці завдання?
  •    1-хмаринка Природознавча(намалювати кругообіг води  в природі на аркуші паперу)
  •    2-хмаринка –Читайликова(Робота з прислів’ями)

Скласти та пояснити прислів’я

Яка криниця, такий  і господар.

Скільки криниць на землі,стільки зірок на небі.

Не плюй у криницю – прийдеться напитись.

Будь мудрий як земля,а чистий як вода.

Річка – колиска життя.

Вода – душа  врожаю.

Вода – великий  санітар.

  •    3-тя –Мовна(Робота з фразеологізмами)

Створення та пояснення висловів

Варити воду –                      знущатися  з кого – не будь

Вийти сухим  із води –           уникнути покарання, вередувати.

Вилами по воді писане –    про  щось малоймовірне,таке, що не може  бути.

В  ложці води втопити –       про  намагання зробити комусь    прикрість.

Канути в воду                                                     Перестати існувати,зникнути

Мов води в рот набрав                                    Не сказати жодного слова,мовчати

Водою не розлити                                             Про тісну дружбу

Наче у воду опущений                                      Зажурений,засмучений

Під лежачий камінь вода не тече                  Той,хто нічого не робить

4-та-Математична(розвязування «цікавих» задач)

1.  Людина за добу споживає до 6 літрів води. Скільки води споживає людина за тиждень?    (6 х 7 =42)

2.  На 100 л води припадає 2 літри питної води. Скільки  літрів непитної води становить на 100 л?   (100 – 2 =98 (л) )

(Виховний момент. Питної води на землі мало, тому ії треба берегти )

3.  Стебло кукурудзи за 6 днів випаровує 24 л води.  Скільки літрів води буде випаровувати кукурудза за 8 днів? ( 24: 6 х 8 = 32 (л) )

4.   Якщо з крана постійно крапає вода,то за 2 дні марно витікає 14 л води. Скільки літрів води витікає за тиждень? (14: 2 х 7 = 49 (л) ) (виховний момент)

5.   Під час купання витрачається 7 відер води. Під час прання в пральній машині на 3 відра води більше. Скільки всього відер води витрачається на купання і прання?      ( 7+3) + 7 = 17 (в.)

 Висновок:  На Землі стає менше чистої води,тому ії треба берегти.

IX. Підбиття підсумків уроку.

9.1 Гра “ Водограй” У кожного учня червоні та зелені каточки. Зелена картка- твердження правильне, червона- не вірне твердження:

  •   Вода синього кольору  - ( ні)
  •   Вода текуча                     ( так)
  •   Не має власної форми    ( так)
  •   Має приємний солодкуватий запах   ( ні)
  •   Вода- прозора                  ( так)
  •   Мінеральна джерельна вода- це побутовий розчин  ( ні)

Сік рослин- природний розчин   ( так)

9.2 Рефлексія

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»(Слайд 49)

Продовжте речення.

1. Я не вмів, а тепер навчився…

2. Я не знав, а тепер знаю…

3. Я хочу…

9.3 Повідомлення домашнього завдання

У підручниках прочитати статтю про воду, знати відповіді на запитання.

У зошиті самостійно виконати завдання.

Спробувати створити кросворд, де ключовим словом буде вода у рідкому, твердому чи газоподібному стані.

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
1207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку