Проєкт " Дивовижна квітка, що дала назву долині"

Про матеріал
Інформаційно - пізнавальний проєкт передбачає збагачення знань учнів про одне із 7 чудес України (Долину нарцисів)., залучення дітей до природоохоронної діяльності, формування навичок роботи з додатковою літературою та ведення дослідницької роботи.
Перегляд файлу

Екологічний проєкт розробила вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, «старший учитель» ЗОШ І-ІІІ ст. №6 м. Волноваха Донецької області Доля Олена Миколаївна

 

Екологічний проєкт

ДИВОВИЖНА КВІТКА, ЩО ДАЛА НАЗВУ ДОЛИНІ

Навчальні предмети. ЯДС, українська мова, трудове навчання (3 клас).

                         

Мета проєкту.  1.   Дослідити, яка долина  в Україні названа на честь квітів. Де вона

                              знаходиться?  До складу якого заповідника входить?

 2. Поглибити знання учнів про нарцис шляхом збирання, аналізу та      систематизації даних із використанням науково – практичної літератури, Інтернету, періодичних видань.

                           3. Зібрати легенди, вірші, цікавинки про нарцис.

 4. Підготувати малюнки, листівки із зображенням нарцисів. Організувати виставку дитячих робіт.

                             5. Організувати презентацію продукту у формі  інтегрованого уроку ЯДС та розвитку зв’язного мовлення.

                             6. Під час уроку трудового навчання облаштувати на пришкільній ділянці міні – долину нарцисів.

 

Тип проєкту.         Інформаційно – пізнавальний, індивідуально – груповий.

 

Шляхи реалізації. 1. Вибираємо об’єкт дослідження.

    2. Об’єднуємося в групи.

                                  3. Визначаємо завдання кожної групи, термін виконання.

    4. Підбираємо літературу, опрацьовуємо її, в разі необхідності консультуємося з керівником проєкту ( вчителем).

     5. Систематизуємо матеріал.

     6. Організовуємо захист продукту: презентуємо творчі надбання.

     7. Робимо самооцінку.

     8. Аналізуємо процес діяльності: що вдалося зробити легко, що викликало зацікавленість, а що – труднощі.

 

 

Кінцевий результат.  1. Збагачення знань учнів про одне із 7 чудес України (Долину нарцисів).

                                       2.Залучання учнів до природоохоронної діяльності, до вивчення природи рідного краю.

3. Формування навичок роботи з додатковою літературою, ведення дослідницької роботи; уміння визначати головне та

робити висновки.

4. Складання твору – опису «Нарцис».

5. Оформлення матеріалу за темою проєкту.

Тривалість проєкту.   2 тижні.

Керівник проєкту.      Учитель.

Учасники проєкту.     Учні 3 класу.

(Над інформаційно – пізнавальним проєктом  «Дивовижна квітка, що дала назву долині» учні 3 класу працювали під час вивчення теми  «Бережемо довкілля» (ЯДС). Цей проєкт зінтегрував у собі три навчальні предмети: ЯДС, українська мова та трудове навчання).

 

Етапи проєкту.

І етап – допроєктна підготовка.

  1. Ознайомлення з проблемою, яку треба буде вирішувати під час проєкту.
  2. Об’єднання учнів у творчі групи.
  3.  Планування роботи:
  • пошук інформації – на честь якої квітки названа долина, де знаходиться ця долина.
  • підбір необхідної  науково – практичної літератури (довідників, енциклопедій), періодичних видань.
  • підбір легенд, віршів , цікавинок.
  • ознайомлення з технологією висаджування нарцисів.
  1. Створення сприятливих психологічних умов для плідної роботи  учасників проєкту.

 

ІІ етап – пошукова діяльність.

  1. Опрацювання додаткової літератури: збирання, аналіз та оброблення необхідних  даних.
  2. Систематизація та оформлення зібраної інформації  з метою підготовки до презентації.
  3. Створення малюнків, листівок, карти України з позначенням місця розташування Долини нарцисів.
  4. Підготовка кожної творчої групи до презентації продукту.
  5. Оформлення виставки дитячих робіт.

ІІІ етап – презентація продукту пошукової діяльності.

        Презентація проводиться у формі творчого звіту кожної групи.

Обладнання. Ілюстративний матеріал, малюнки дітей, карта України,  таблиця  для вправи «Асоціативний кущ», набір фломастерів або маркерів, музичний супровід до пісні А. Житкевича «Музика землі», картки з контурами нарцису для кожного учня, кольорові олівці. 

Урок - презентація

«ДИВОВИЖНА КВІТКА, ЩО ДАЛА НАЗВУ ДОЛИНІ»

 

І.Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Тонка ніжка, наче спис,

Жовта квітка, це - …  .(Нарцис)

- Правильно, діти. Сьогоднішній урок ми присвятимо саме цій чудовій квітці – нарцису.

( Вчитель звертає увагу учнів на виставку ілюстративного матеріалу,  малюнків, листівок).

2.Вправа «Асоціативний кущ».

       

                                          Нарцис

 

 

(Таблицю з утвореним асоціативним  кущем  учитель залишає на дошці, при цьому повідомляє, що, по завершенню презентації, ми повернемося до нього під час складання  твору – опису  цієї чудової квітки).

 

ІІ. Презентація проєкту

  1. Група « Літератори»

Презентація на тему «Нарцис – квітка рідкісної краси»

1 уч.        Жовтяні чи білі – всі сяють,

Чарують очі людські,

Промінчики сонця вплітають

У коси тендітні свої.

  2 уч.                 Мріють, виблискують,грають

Із сонечком пісню свою.

Ніжно й привітно вітають

Собою чарівну весну!

   3 уч.     У зелені з вітром танцюють,

Із небом мелодії ллють,

Сміх нам та радість віщують

Нарцисами квіти ці звуть.

                  Галина Російчук

  4 уч.    Вважають, що нарцис був першою квіткою, яку люди стали розводити  на клумбах. І не випадково. Нарцис — квітка рідкісної краси. Скільки в ньому  грації, скільки тендітності в його простому вбранні. Шість пелюсток у два кола, а в центрі ще один додатковий віночок — коронка. Він і дійсно схожий на маленьку корону.

  5 уч.   Квіти у нарциса — білі, кремові чи яскраво-жовті. А запах! Ніжний і  сильний аромат цих квітів чути за кілометр!

Нарцис зацвітає в травні — раніше багатьох інших рослин. І знову-таки завдяки цибулині — вмістилищу поживних речовин.

  6 уч.  Появу квітки на землі тлумачить давньогрецький міф про Нарцис. Легенда свідчить,що колись прекрасний юнак - син річкового божества Кефісса і німфи Ліріопи був перетворений на квітку. У дитинстві віщун пророчив Нарцису,що він щасливо доживе до глибокої старості, якщо ніколи не побачить свого віддзеркалення. Нарцис, незвичайно красивий, та з бездушним, недобрим серцем жив легко і безтурботно, захоплювався полюванням і вдавався до розваг, я  мимохідь чаруючи німф.

                           Міф нам розповідає так:

                                                    Самозакоханий юнак

                             Над тихою водою нахилявся,

                                                    Самим собою милувався.

   Милувався – та не зчувся,

   Як на квітку обернувся,

   Зветься квіточка така

   Ім’ям Нарциса – юнака.

  1. Група « Дослідники»

Презентація на тему «Сонячна квітка»

1 уч.      Сучасна назва нарциса походить від грецького слова «наркао» - «одурманювати, приголомшувати».

      Дійсно, зустріч із цією квіткою народжує суперечливі почуття, з одного боку квітка нарциса ніжна і сонячна, а з іншого боку її краса холодна, а аромат одурманює.

2уч.    Символом кохання і щасливого шлюбу був нарцис у Пруссії.  Дівчина, що виходила заміж , везла квітку з рідної домівки, старанно доглядала її, адже згідно з повір’ям від ї вигляду нарциса  залежало щастя її сім’ї.

3 уч.   У китайців нарциси обов’язкові в кожному домі в новорічне свято. Їх вирощують в скляних чашках в сирому піску.

4 уч.   У Древньому Римі правителі зустрічали  воїнів переможців букетами та вінками з жовтих нарцисів.

5 уч.   У Швейцарії в першу неділю травня влаштовують свято нарцисів. На дахах будинків вивішують різнокольорові прапори, а вікна та двері прикрашають гірляндами з нарцисів. В цей день люди співають пісні та веселяться.

           За п’янкий аромат нарцисові довго приписували цілющі властивості. Але сьогодні нарцисове масло, яке коштує дуже дорого, використовують тільки при виготовленні парфумів.

 

  1.               Група «Екологи»

Презентація на тему «Одне  із 7 чудес України»

1 уч.   Весною, коли серце жадає тепла після довгої зими, раніше багатьох інших рослин розквітає нарцис. Промениста ніжно - біла квітка чарує  своєю чудовою красою і неповторною грацією. Вона  дарує нам тепло і радість.

А можете собі уявити ціле море цих квітів, що колишуться на вітрі? Унікальна долина дикорослих нарцисів знаходиться в Закарпатській області в районі міста Хуст. (Учень показує це місце на карті України і відмічає його, прикріпивши  намальований нарцис).

2 уч.  Нарцис за природою невибагливий, легко переносить морози, і тому без зусиль прижився в долині після витіснення льодовиком. З часом льодовик відступив, і рослина знову зайняла своє місце у високогір’ ї, однак велика частка як і раніше залишилася в сонячній долині. Долина нарцисів  -  справжня  перлина  Закарпаття.

3 уч.  Ця Долина відома далеко за межами нашої країни. Підтвердження тому – велика кількість туристів, від яких досить часто потерпає  заповідний масив. Нарцис вузьколистий, поширений у Долині, росте також в Альпах, на Балканах. На превеликий жаль Долина нарцисів поступово почала втрачати свою первісну красу. Меліорація земель, густий килим диких трав, вербові зарості заважають вільно рости нарцисам. Місцеві фахівці вирубують вербу і на вільних територіях розводять вузьколистий нарцис.  Є надія, що унікальний килим тендітної квітки буде відновлено.

4 уч.   Заповідний масив «Долина нарцисів», який увійшов до складу Карпатського заповідника ( нині Карпатський біосферний заповідник) і  охороняється законом , був  заснований  у 1979 році , а вузьколистий нарцис був  занесений до Червоної книги України. ( Довідка для вчителя. Заповідний масив «Долина нарцисів» з 1992 р. у складі Карпатського біосферного заповідника входить до міжнародної мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО.)

5 уч.  У долині ніколи не буває похмуро, тому що величезна кількість жовтих і білих квітів дарують вам сонце і радість в будь - яку погоду.  Адже нарцис значить «сонце завжди сяє, коли я з вами». Говорять також, що нарциси переносять добрий стан на людину, тому ніколи не топчіть їх.

(Учні виконують пісня «Музика землі», муз. і сл. А.Житкевича.

 1. Послухай музику землі:

      в ній запах трав і сонця ласка,

      у синім небі — журавлі,

       а на долинах - дивна казка.

Приспів:

Співає чисте джерело,

 навколо вквітчане барвінком,

і пісня людям на добро

лунає радісно і дзвінко.

2. Послухай музику землі

      і таємничу, і бажану.

     Ії акорди чарівні,

     то звуки дивного органа.

Приспів.

3. Послухай музику землі,

   пізнай навколишню природу.

   В ній ніжність наших матерів,

    в ній сила вільного народу.

Приспів.

ІІІ. Складання твору – опису « Нарцис»

  1. Вправа «Асоціативний кущ» ( Учитель звертається до таблиці «Асоціативний кущ», складеної на початку уроку, пропонує дітям доповнити  її новими асоціаціями (нові слова бажано записувати маркером іншого кольору, щоб показати учням на скільки збагатилися їхні знання і уявлення про нарцис під час презентації).
  2. Складання усного  твору – опису «Нарцис» за поданим початком  і опорними словами (опорними словами можуть бути ті, що називали учні під час вправи «Асоціативний кущ»).

 

  -  Діти, перш ніж описувати нарцис, я хочу дати вам можливість зібратися з думками, бо багато було сказано цікавого і нового. Але ви не просто будете відпочивати, ви будете  розфарбовувати кожен свою квіточку. (Діти працюють з картками, звучить музика).

- Підніміть вгору свої  квіточки. Подивіться на них: галявина нарцисів.

     

 Початок тексту.

    Нарцис – квітка рідкісної краси. Скільки в ньому грації, скільки тендітності в його простому вбранні.

Словник. Грація - зовнішня витонченість, краса в рухах.

                Тендітність – ніжність, стрункість.

ІV. Підсумок

Гра « Комплімент»

   - Діти, наш урок – презентація добігає кінця. Я пропоную вам закінчити його грою «Комплімент». Запрошую всіх у дружнє коло. Кожен з вас зараз подарує свій нарцис, який щойно намалював, своєму сусідові,  говорячи  йому при цьому  комплімент.

Я сподіваюся, що ваші враження від уроку, ваш настрій  допоможуть вам зробити це з легкістю та великим задоволенням. (Діти по черзі дарують квіти).

 ( Примітка. Враховуючи рівень підготовки класу , складання твору – опису можна провести на окремому уроці.

      Облаштування міні – долини нарцисів відбувалося у нас під час уроку трудового навчання. Але спочатку ми з дітьми дізналися коли, як і де краще висаджувати ці квіти).

 

Література

  1. Савченко О.Я. Дидактика початкової освіти. – К.: «Грамота», 2012. – с. 297 – 305.
  2. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор – укладач    Н.П. Наволокова.- Х.: ВГ «Основа», 2011. -  с. 78 – 83.
  3. Волобуєва Т.Б. Сучасні освітні моделі. Інноваційні освітні системи. – Донецьк: Каштан, 2007. – с.63-65.
  4. Косогова О.О. Метод проектів у практиці сучасної школи. – Видавництво Ранок. Веста. 2009. – с.14-20.
  5. Інтерактивні технології навчання у початкових класах / Авт. – упор. І.Дівакова. – Тернопіль: Мандрівець, 2008.
  6. Проектна діяльність у школі / Упоряд. М. Голубенко. – К.: Шкільний світ, 2007. – с.38-50.
  7. Бухлова Н. Як навчити учня вчитися. Поради та рекомендації. –К.: Шкільний світ, 2007. – с.8- 29.
  8. Жуковська С.В. Впровадження проектної діяльності в роботі вчителя початкових класів / Початкове навчання та виховання, 2006, №8. – с.2-5.
  9. Григорук А. Проектна  діяльність учнів на уроках читання. -  К.: Початкова школа, 2007. – с. 14-17.

 

 

 

 

 

             

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Доля Олена
Додано
18 квітня 2021
Переглядів
1672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку