Урок природознавства " Лісостеп"

Про матеріал

Мета: продовжити формувати в учнів поняття про природні вони України; дати уявлення про лісостеп; вдосконалювати навички роботи з географічною картою; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

Обладнання. Тести, презентація використала . Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» Тестування

Розгадування анаграми Робота з картою Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

Перегляд файлу

Тема. Лісостеп 

Мета: продовжити формувати в учнів поняття про природні вони України; дати уявлення про лісостеп; вдосконалювати навички роботи з географічною картою; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

Обладнання. Тести, презентація

Хід уроку

I. Організація класу 

II. Актуалізація опорних знань

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 156) 

2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

• Чи вірите ви в те, що на Поліссі вирощують соняшники, помідори, кавуни?

• Чи вірите ви в те, що на Поліссі вирощують картоплю, льон, жито, буряки?

• Чи вірите ви в те, що на Поліссі виготовляють безліч речей з деревини?

• Чи вірите ви в те, що у зоні мішаних лісів різноманітний тваринний світ?

• Чи вірите ви в те, що у мішаних лісах мало грибів?

• Чи вірите ви в те, що річки та озера мішаних лісів не багаті на рибу?

• Чи вірите ви в те, що у зоні мішаних лісів створено Поліський заповідник? 

3. Тестування 

4. Розгадування анаграми

СОЛІТЕПС       (Лісостеп)

— Ця природна зона розташована на південь від зони мішаних лісів. 

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота з картою

— Розгляньте карту природних зон України.

— Покажіть на карті всі природні зони України.

— Які природні зони знаходяться південніше зони мішаних лісів?

— Якими кольорами їх позначено?

— Де на території України знаходиться лісостепова зона?

— Ця природна зона охоплює центральні області України. Знайдіть їх на карті, перерахуйте назви областей.

— Зіставте фізичну карту і карту природних зон України. Які форми земної поверхні є в лісостеповій зоні?

— Які водойми знаходяться на їх території? 

2. Розповідь учителя

Розташування природної зони

— На південь від зони мішаних лісів з’являється більше безлісних ділянок — ділянок степу. Перехідною зоною між зонами мішаних лісів і степу є лісостеп. На цій території чергуються ділянки лісу і степу, тому вона називається лісостеповою зоною. Лісостепова зона займає понад 200 тис. км2. У її межах розташовані Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька, Харківська, Полтавська, Черкаська області.

Форми поверхні природної зони

— У лісостеповій зоні поширені височинні та низовинні форми рельєфу, яри та балки. Правобережна частина лісостепу лежить на височинах — Подільській і Придніпровській, а лівобережна — на Придніпровській низовині. Територію перетинають ріки: Буг, Дністер, Дніпро. У зоні лісостепу переважають чорноземи та сірі лісові ґрунти.

Корисні копалини

— Лісостепова зона багата на корисні копалини: кам’яне вугілля, буре вугілля, нафту і горючі гази.

Погода в природній зоні в різні пори року

— У лісостеповій зоні тепле літо і прохолодна зима. Опадів випадає менше, ніж у зоні мішаних лісів, але більше, ніж у степах.

Рослинний і тваринний світ

— Особливістю рослинності цієї зони є чергування великих степових територій з ділянками широколистих лісів: букових, грабових, дубових, соснових. Типовими представниками степової флори є багате різнотрав’я: ковила, шавлія, конюшина.

У лісостепу мешкають лісові і степові види тварин: дикий кабан, борсук, козуля, лисиця, вовк, куниця, заєць-русак, білка, тхір, ховрах, хом’як, полівка, вуж. Багато птахів — дятли, сови, жайворонки, лелеки, куріпки, перепілки, дрозди.

Заповідні зони лісостепової зони

— У зоні лісостепу створено такі заповідники: Канівський, Медобори, Розточчя.

Канівський природний заповідник — один з найдавніших в Україні (1923 р.), де поєднуються історія природи та історія народу. Він охоплює яри й пагорби на правому березі Дніпра та дніпровські острови. Земля там пов’язана з археологічними пам’ятками ще з часів палеоліту. Важливими об’єктами заповідника є геологічні утворення, грабовий ліс та Чернеча гора, що здіймається на 100 м над Дніпром і відома як Тарасова гора. Там було перепоховано генія українського народу Тараса Шевченка. «Михайлівська цілина» — філія (відділення) Українського степового заповідника. Там оберігається єдина в Україні ділянка лучного степу в межах лісостепової зони. Численні рослини (види астрагалу, пальчатокорінника, півників, ковили, рябчика, еону) занесено до Червоної книги України.

Господарська діяльність людини в зоні степу

— Лісостеп — регіон інтенсивного сільськогосподарського виробництва і розвинутої промисловості. 

3. Робота за підручником (с. 157-159)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника і виконайте завдання, яке він пропонує.

— Де розміщується лісостеп?

— Які форми земної поверхні там переважають?

— Які ґрунти на лісових ділянках? А на степових ділянках?

— Які річки перетинають лісостепову зону?

Робота в парах

Учитель пропонує учням розглянути фізичну карту України, знайти і показати, які височини, низовини та річки з їх притоками розташовані в межах зони лісостепу.

— Розкажіть про погодні умови в лісостеповій зоні.

— Яке літо?

— Яка зима?

— Що ви дізналися про рослинний світ на Правобережжі та на Лівобережжі?

— Які найпоширеніші дерева тут ростуть?

— Що називають дібровами?

— Які дерева ростуть у першому ярусі?

— Які кущі утворюють чагарниковий ярус?

— З яких рослин складається трав’янистий покрив?

— Що таке луки?

— Назвіть їх характерні риси.

— Які злаки ростуть на луках?

— Які рослини лісостепової зони потребують охорони?

— Назвіть представників тваринного світу.

— Які види тварин найчисельніші у лісостепу?

— Які тварини потребують охорони?

— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

— Поясніть вислови із народної мудрості.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу України». 

4. Фізкультхвилинка 

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Гра «Незакінчене речення»

У південній частині зони мішаних лісів значно тепліше і сухіше, ніж у північній, умови для росту дерев стають усе менш сприятливими, поряд із лісами значні площі займають поля і луки, поступово зона лісів переходить у... (лісостепову зону).

Зона лісостепу називається так тому, що... (поряд із лісами значні площі займають поля і луки).

У зоні лісостепу ростуть такі рослини, як... (ковила, типчак, стоколос, полин тощо).

У зоні мешкають лисиця, черепаха, заєць; але там не зустрінеш... (зубра). 

2. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні особливості лісостепової зони України.

VI. Підсумок уроку

— Де знаходиться лісостепова зона? Покажіть на карті.

— Яку форму має земна поверхня лісостепу? Яким кольорам вона відповідає?

— Яка характерна риса цієї зони? (Чергуються ділянки лісу і степу.)

— Які ґрунти переважають у лісостеповій зоні? (Чорноземи)

— Які рослини зростають у лісостеповій зоні?

 

VII. Домашнє завдання

С. 157-159.

 

doc
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
16310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку