Мета: продовжити формувати в учнів поняття про природні вони України; дати уявлення про лісостеп; вдосконалювати навички роботи з географічною картою; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
Обладнання. Тести, презентація використала . Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу»
Розгадування анаграми Робота з картою
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».
Тема. Лісостеп
Мета: продовжити формувати в учнів поняття про природні вони України; дати уявлення про лісостеп; вдосконалювати навички роботи з географічною картою; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
Обладнання. Тести, презентація
Хід уроку
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 156)
2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
• Чи вірите ви в те, що на Поліссі вирощують соняшники, помідори, кавуни?
• Чи вірите ви в те, що на Поліссі вирощують картоплю, льон, жито, буряки?
• Чи вірите ви в те, що на Поліссі виготовляють безліч речей з деревини?
• Чи вірите ви в те, що у зоні мішаних лісів різноманітний тваринний світ?
• Чи вірите ви в те, що у мішаних лісах мало грибів?
• Чи вірите ви в те, що річки та озера мішаних лісів не багаті на рибу?
• Чи вірите ви в те, що у зоні мішаних лісів створено Поліський заповідник?
3. Тестування
4. Розгадування анаграми
СОЛІТЕПС (Лісостеп)
— Ця природна зона розташована на південь від зони мішаних лісів.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з картою
— Розгляньте карту природних зон України.
— Покажіть на карті всі природні зони України.
— Які природні зони знаходяться південніше зони мішаних лісів?
— Якими кольорами їх позначено?
— Де на території України знаходиться лісостепова зона?
— Ця природна зона охоплює центральні області України. Знайдіть їх на карті, перерахуйте назви областей.
— Зіставте фізичну карту і карту природних зон України. Які форми земної поверхні є в лісостеповій зоні?
— Які водойми знаходяться на їх території?
2. Розповідь учителя
Розташування природної зони
— На південь від зони мішаних лісів з’являється більше безлісних ділянок — ділянок степу. Перехідною зоною між зонами мішаних лісів і степу є лісостеп. На цій території чергуються ділянки лісу і степу, тому вона називається лісостеповою зоною. Лісостепова зона займає понад 200 тис. км2. У її межах розташовані Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька, Харківська, Полтавська, Черкаська області.
Форми поверхні природної зони
— У лісостеповій зоні поширені височинні та низовинні форми рельєфу, яри та балки. Правобережна частина лісостепу лежить на височинах — Подільській і Придніпровській, а лівобережна — на Придніпровській низовині. Територію перетинають ріки: Буг, Дністер, Дніпро. У зоні лісостепу переважають чорноземи та сірі лісові ґрунти.
Корисні копалини
— Лісостепова зона багата на корисні копалини: кам’яне вугілля, буре вугілля, нафту і горючі гази.
Погода в природній зоні в різні пори року
— У лісостеповій зоні тепле літо і прохолодна зима. Опадів випадає менше, ніж у зоні мішаних лісів, але більше, ніж у степах.
Рослинний і тваринний світ
— Особливістю рослинності цієї зони є чергування великих степових територій з ділянками широколистих лісів: букових, грабових, дубових, соснових. Типовими представниками степової флори є багате різнотрав’я: ковила, шавлія, конюшина.
У лісостепу мешкають лісові і степові види тварин: дикий кабан, борсук, козуля, лисиця, вовк, куниця, заєць-русак, білка, тхір, ховрах, хом’як, полівка, вуж. Багато птахів — дятли, сови, жайворонки, лелеки, куріпки, перепілки, дрозди.
Заповідні зони лісостепової зони
— У зоні лісостепу створено такі заповідники: Канівський, Медобори, Розточчя.
Канівський природний заповідник — один з найдавніших в Україні (1923 р.), де поєднуються історія природи та історія народу. Він охоплює яри й пагорби на правому березі Дніпра та дніпровські острови. Земля там пов’язана з археологічними пам’ятками ще з часів палеоліту. Важливими об’єктами заповідника є геологічні утворення, грабовий ліс та Чернеча гора, що здіймається на 100 м над Дніпром і відома як Тарасова гора. Там було перепоховано генія українського народу Тараса Шевченка. «Михайлівська цілина» — філія (відділення) Українського степового заповідника. Там оберігається єдина в Україні ділянка лучного степу в межах лісостепової зони. Численні рослини (види астрагалу, пальчатокорінника, півників, ковили, рябчика, еону) занесено до Червоної книги України.
Господарська діяльність людини в зоні степу
— Лісостеп — регіон інтенсивного сільськогосподарського виробництва і розвинутої промисловості.
3. Робота за підручником (с. 157-159)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».
— Прочитайте розповідь козака Подорожника і виконайте завдання, яке він пропонує.
— Де розміщується лісостеп?
— Які форми земної поверхні там переважають?
— Які ґрунти на лісових ділянках? А на степових ділянках?
— Які річки перетинають лісостепову зону?
Робота в парах
Учитель пропонує учням розглянути фізичну карту України, знайти і показати, які височини, низовини та річки з їх притоками розташовані в межах зони лісостепу.
— Розкажіть про погодні умови в лісостеповій зоні.
— Яке літо?
— Яка зима?
— Що ви дізналися про рослинний світ на Правобережжі та на Лівобережжі?
— Які найпоширеніші дерева тут ростуть?
— Що називають дібровами?
— Які дерева ростуть у першому ярусі?
— Які кущі утворюють чагарниковий ярус?
— З яких рослин складається трав’янистий покрив?
— Що таке луки?
— Назвіть їх характерні риси.
— Які злаки ростуть на луках?
— Які рослини лісостепової зони потребують охорони?
— Назвіть представників тваринного світу.
— Які види тварин найчисельніші у лісостепу?
— Які тварини потребують охорони?
— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.
— Поясніть вислови із народної мудрості.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про природу України».
4. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Гра «Незакінчене речення»
У південній частині зони мішаних лісів значно тепліше і сухіше, ніж у північній, умови для росту дерев стають усе менш сприятливими, поряд із лісами значні площі займають поля і луки, поступово зона лісів переходить у... (лісостепову зону).
Зона лісостепу називається так тому, що... (поряд із лісами значні площі займають поля і луки).
У зоні лісостепу ростуть такі рослини, як... (ковила, типчак, стоколос, полин тощо).
У зоні мешкають лисиця, черепаха, заєць; але там не зустрінеш... (зубра).
2. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні особливості лісостепової зони України.
VI. Підсумок уроку
— Де знаходиться лісостепова зона? Покажіть на карті.
— Яку форму має земна поверхня лісостепу? Яким кольорам вона відповідає?
— Яка характерна риса цієї зони? (Чергуються ділянки лісу і степу.)
— Які ґрунти переважають у лісостеповій зоні? (Чорноземи)
— Які рослини зростають у лісостеповій зоні?
VII. Домашнє завдання
С. 157-159.