Орієнтовна розробка уроку природознавства для вчителя початкових класів ознайомить учнів 4 класу із географічним положенням України на планеті Земля, поглибить вміння працювати з контурною картою, збагатить словниковий запас дітей.
Урок з природознавства . 4 клас
Тема. Україна на карті світу.
Мета. Поглиблювати знання учнів про фізичну карту;
ознайомити з розташуванням України на карті;
вчити працювати з контурною картою;
поглибити знання дітей про географічне
положення України;
розвивати просторові уявлення учнів ,
спостережливість ,пам’ять , увагу,
уміння висловлювати свої думки;
виховувати повагу до історії своєї держави,
бажання більше знати про неї;
збагачувати словниковий запас дітей.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, контурні карти України, грамзапис пісень, ілюстративний матеріал, картки оцінювання, ребуси, кросворд, енциклопедії.
Тип уроку : комбінований
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА( створення психологічного настрою).
- Діти ! Сьогодні у нас на уроці присутні гості. Поверніться до них обличчям, лагідно посміхніться, оченятами привітайте їх сердечно і щиро.
- Добрий день.
ІІ. ПІДСУМОК ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ
1. - Надамо слово „Синоптику”, який познайомить нас із підсумками фенологічних спостережень за минулий тиждень.
2. Хвилинка поезії
- Хтось із відомих людей сказав :”Наймудріша у світі природа ”. Спробуй заперечити, коли на календарі грудень і, здається, зима повинна вступити у свої володіння, але надворі помічаються ознаки пізньої осені.
Частиною домашнього завдання до сьогоднішнього уроку було підібрати вірші про зимову природу, які б відповідали сьогоднішній погоді.
На хвилиночку уявіть себе поетами і, глянувши у вікно, передайте свої почуття до сьогоднішнього грудневого дня за допомогою поетичних рядків ( учні читають вірші, встановлюють ознаки ранньої зими ).
Погляньте у вікно, на дерева, небо. Яку б музику Ви створили ,якби були композиторами ?
ІІІ. ПІДСУМОК СПОСТЕРЕЖЕНЬ
- Продовжуйте свої спостереження в природі. Надавайте допомогу зимуючим птахам, які потім віддячать Вам добром.
Перевірте народну прикмету: Горобці купаються в снігу-на відлигу.
Отже, порівнюючи з ознаками осені, назвіть головну причину змін у живій і неживій природі ( зниження висоти Сонця над горизонтом). Виявляється, у природі все взаємопов’язане.
Слід відзначити, що сьогодні чудовий зимовий день і наш урок повинен бути вдалим.
ІУ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПОВІДОМЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Сьогодні, діти, ми продовжуємо мандрувати планетою Земля, а якою буде тема нашого уроку, ви дізнаєтеся, якщо розгадаєте зашифроване слово на дошці. За кожну правильну відповідь учню надається змога відкрити картку - номер. Слухайте уважно, під яким номером знаходиться правильна відповідь.
КАРТКИ
К.1. Замінити одним словом : модель Землі.
(4. карта 1.глобус 3. план ). Перевертається картка № 1
К.2. Який материк світу складається з двох частин ?
( 3.Євразія 2.Африка 4.Австралія ). Перевертається картка №3
К.3. Сніг, пара, туман , іней - це...
( 1.небо 7.вода 4.грунт ). Перевертається картка № 7
К.4. Скільки рас існує на Земній кулі ?
( 1. чотири 2.п’ять 4.три ). Перевертається картка № 4
К.5. Який океан найменший і найхолодніший ?
( 5. Північно-Льодовитий 7. Тихий 4. Індійський ). Перевертається картка № 5
К.6. Якому океану дав назву Магеллан ?
(1.Індійському 6.Тихому 5. Атлантичному).
Перевертається картка №6
К.7. Які гори розділяють Європу та Азію ?
(2. Уральські 5.Карпатські 6.Кримські ). Перевертається картка № 2
- Діти ,яке слово утворилося ? ( Україна )
- Що ви можете сказати про це слово ?
- А що очікуєте від сьогоднішнього уроку ? ( Відповіді дітей ).
- Я бачу, що ви дуже багато хочете дізнатися про Україну, а чи сповняться ваші сподівання ми поговоримо в кінці уроку.
„ Україно, ти для мене диво !
І нехай пливуть за роком рік,
Буду, матір ,горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.”
Ці чудові рядки написав український поет В. Симоненко . Над усе В.Симоненко любив свою Батьківщину, яка зветься Україною. Тому і називає він свою Вітчизну матір’ю.
Любов до Батьківщини передається і в словах, які будуть девізом нашого уроку „Кохаю край мій дорогий, що зветься Україна” ( девіз розміщений на дошці ).
Отже , тема нашого уроку „ Україна на планеті Земля”, а наша мета – поповнити ,розширити свої знання про неньку Україну.
- Сьогодні на уроці ми будемо працювати за таким планом ( умовні позначення етапів уроку розміщені на дошці ).
- Маршрутними вказівниками нашого уроку будуть контурні карти, які є в кожного на парті. Ще вам потрібні будуть кольорові олівці чи фломастери.
Перед вами лежать картки для самооцінювання і взаємооцінюваня вашої роботи на уроці, які ви повинні об’єктивно заповнити в кінці уроку.
- А щоб викликати у вас позитивні емоції, послухайте музику ( звучить запис „ Гопак”).
- Для якої країни вона є характерною ознакою ? Чому?
- Підберіть прикметники ,які б передавали красу української музики ( до речі, українська мова займає друге місце в світі по милозвучності ,після італійської мови).
V.СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Розповідь вчителя
- Погляньте, діти, на карту України . Ось зазначено межі української землі, де з давніх давен жив і зараз живе наш український народ . Величезні простори займає наша земля. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід , то на це треба затратити було б близько 100 днів, бо простір цей простягнувся на 2700 кілометрів.
- Нині площа України становить603,7тисяч кв.км. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Зах.Європі перевищує площу найбільших країн- Франції та Іспанії. (показ на карті ).
2.Робота в парах
- Знайдіть на карті півкуль нашу країну.
- У якій частині світу вона розташована ? ( у північній частині )
- На якому материку ? ( Євразія ).У якій частині Євразії ?
-У якій півкулі знаходиться цей материк ? ( у східній )
- Наступний етап нашого уроку – робота в групах.
3.Робота в групах
- Знайдіть у своїх атласах фізичну карту України. Командири груп, візьміть завдання № 1.На виконання цього завдання вам відводиться 7 хвилин.
- Не забувайте про правила поведінки в групах та про свої обов’язки.
- Сигналом початку та закінчення роботи буде мелодійне звучання дзвіночка.
Група № 1. Завдання
Визначити та позначити на контурних картах кордони України. (Цікава інформація .Довжина кордонів Украї ни 6500 кілометрів. Із них, морські кордони займають 1050 кілометрів).
Група № 2. Завдання
Визначити і позначити країни, з якими межує Україна.
Група № 3. Завдання
Позначити гори України і їх найвищі вершини.
- А чи хочете почути цікаву інформацію про Карпати і Кримські гори ?Тоді надамо слово нашим інформаторам. (Члени „Бюро інформації” повідомляють цікаву інформацію про гори України, найвищі вершини і позначають їх прапорцями на карті).
Карпати - наймокріше місце в Україні. Найсніжніше місце – в селищі Руська Мокра на Закарпатті. Сніг там лежить біля 116 днів на рік ,а висота заметів сягає близько 100 сантиметрів .До того ж- це самий заліснений район України.
Кримські гори - найбільша вершина Роман-Кош. А гора Ай-Петрі- найвітряніше місце в Криму. Швидкість вітру тут сягає від 15м/сек. до 50 м/сек.
4.Хвилинка- цікавинка „Рекорди Карпат „
1) В Карпатах є єдина в світі долина нарцисів (м.Хуст ).
2) В Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева .Висота деяких смерек та модрин сягає 54 м.
3) У Карпатах росте і найменше дерево в Україні- верба туполиста,її розмір 12-19 см.
4)Тут протікає річка з найкоротшою назвою – Уж.
5.Фізкультхвилинка ( ритмічні рухи під музику із пісні «Одна калина»).
6.Продовження роботи в групах.
Група № 4 . Завдання
Позначити моря і найбільші річки України.
- Як зветься найбільша річка, яка несе свої води до
Чорного моря? ( Дніпро)
- Це найбільша річка в Європі після Волги та Дунаю.
- А от про деякі цікаві моменти існування Дніпра нам розкаже інформатор.
Дніпро ( довжина 2285 кілометрів ) – це третя річка за величиною в Європі, належить до 27 найбільших річок світу. Живлять її приблизно 1200 річок. Впадає у Чорне море. З ім’ям Дніпра пов’язана історія становлення слов’янської держави - Київської Русі. Древні люди називали його Борисфеном , Славутою , Данапарісом.
7.Розповідь учителя
- Назва Дніпра пов’язана з різними історичними місцевостями України:
1.Острів Хортиця - із Запорізькою Січчю .
2.На схилах Дніпра, на Чернечій горі, поховано нашого Кобзаря-Тараса Григоровича Шевченка.
-А чи знаєте чому саме там ? ( учні читають „ Заповіт” Т.Г.Шевченка)
3.Одною з найтяжчих битв Великої Вітчизняної війни була битва за Дніпро. Пам’яттю про всіх загиблих в цій кривавій і страшній битві є Обеліск Слави в Києві.
- І ось нарешті - міста України. Їх в Україні - 434.
1) Розгляньте уважно фізичну карту України.
2) Знайдіть в умовних позначеннях, як позначаються міста.
3)Яке найважливіше місто в Україні ? Як його називають по - іншому? Відмітьте його на контурних картах.
- Проведемо невелику заочну подорож по Києву з допомогою ілюстрацій.
- Київ стоїть на березі річки Дніпро.
- Головна вулиця столиці України – Хрещатик. На
Хрещатику знаходиться центральна площа Києва -
площа Незалежності.
- Найбільший і найголовніший храм - Софійський собор.
- Один з найдавніших храмів міста , святиня українського народу - Києво –Печерська Лавра. ( Це місце притулку багатьох ченців ,більше сотні яких признано святими і їхні мощі покояться в печерах ).
Зараз Київ – великий історичний, культурний, промисловий і освітній центр України, наша гордість і наша слава.
8.Гра – естафета „ Піраміда міст „ ( робота в групах)
Користуючись картою України, за 2 хвилини скласти з назв міст України піраміду так ,щоб кожна наступна назва була на одну букву довша за попередню. ( Даються заготовки з клітинками).
VІ. Закріплення ЗНАНЬ
1.Робота з підручником
- Ви отримати певну суму знань про нашу країну, а тепер давайте подивимось, яку цікаву інформацію несе нам підручник. ( Опрацювати статтю „ Україна на планеті Земля”,с.104).
2.Бесіда за прочитаним
- Як ви розумієте вислів : Україна – самостійна незалежна держава ?
- Де знаходиться географічний центр Європи ?
- З якою державою кордон найдовший ?
3.Гра „ Розшифруй і покажи” ( робота в групах)
- Трішки відпочинемо і розгадаємо ребуси.
- Розшифруйте назви міст, річок в ребусах і покажіть їх на карті.
4. Заповнення карточок самооцінювання і взаємооцінювання, здача їх командиру.
VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ
- Яку тему ми вивчили на сьогоднішньому уроці ?
- На якому материку розташована Україна ?
- Чи сповнилися ваші сподівання ? Що нового дізналися ?
- Які етапи уроку вам сподобались найбільше ? Чи хотіли б ви ,щоб вони були використані на наступних уроках ?
- Ще більше дізнатися про нашу Батьківщину ви зможете із виставки книжок, яку підібрала нам шкільний бібліотекар.( Виставка книжок на стенді).
VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Витягніть, будь ласка, геометричні фігури із корзинки, за якими ви об’єднаєтесь у групи на наступному уроці. (трикутник, квадрат,ромб,круг).
1.Опрацювати матеріал підручника на сторінці 104.
2.Виконати завдання в зошиті з друкованою основою .
- Підготувати розповідь про Україну за маршрутними контурними картами. ( квадрат)
- Знайти і підібрати додаткову літературу про Україну та її столицю.( трикутник)
- Підібрати ілюстративний матеріал до нового розділу ( усе ,що стосується живої та неживої природи).(ромб)
- Скласти казку „ Подорож над Україною на чарівному килимку”.(круг)
- Ось і добіг до кінця наш урок . Продовжуються шкільні будні. Дякую вам усім за працьовитість, уважність, організованість . Завдяки вашій активності і гарній роботі на уроці ми змогли виконати всі завдання уроку і дізнатися багато цікавого про нашу Батьківщину. І на закінчення нашої зустрічі я хочу сказати ,щоб ви любили і поважали свою Вітчизну, щоб ви гордилися тим, що називаєтесь українцями.
Тому що Україна –це не тільки велика країна, це і наше село ,це ваша родина, ваша мама ,це учні класу, це і перший вчитель ,якого ніколи в житті не можна забути.
(звучить уривок із пісні композитора Шашкевича на слова В.Симоненка „ Лебеді материнства”, «Можна вибрать друга ,ще й по духу брата ...»).