Урок природознавства " Україна на карті світу".

Про матеріал

Орієнтовна розробка уроку природознавства для вчителя початкових класів ознайомить учнів 4 класу із географічним положенням України на планеті Земля, поглибить вміння працювати з контурною картою, збагатить словниковий запас дітей.

Перегляд файлу

Урок з природознавства .  4 клас

 

Тема.        Україна на карті світу.

 

 Мета. Поглиблювати знання учнів про фізичну карту;

            ознайомити з розташуванням  України на карті;

            вчити працювати з контурною картою;

            поглибити знання дітей про географічне 

            положення України;

            розвивати просторові уявлення учнів , 

            спостережливість ,пам’ять , увагу,    

            уміння висловлювати  свої думки;

            виховувати повагу до історії своєї держави,   

           бажання більше знати про неї;

           збагачувати словниковий запас дітей.

 

Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, контурні карти України, грамзапис пісень, ілюстративний матеріал, картки оцінювання, ребуси,  кросворд, енциклопедії.

 

Тип уроку : комбінований

 

                                           ХІД   УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА( створення психологічного настрою).

   - Діти ! Сьогодні у нас на уроці присутні гості. Поверніться до них обличчям, лагідно посміхніться, оченятами привітайте їх сердечно і щиро.

   - Добрий день.

 

ІІ. ПІДСУМОК  ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ

 1. -  Надамо слово „Синоптику”, який познайомить нас із підсумками фенологічних спостережень за минулий тиждень.

 2. Хвилинка поезії

   - Хтось із відомих людей сказав :”Наймудріша у світі природа ”. Спробуй заперечити, коли на календарі грудень і, здається, зима повинна вступити у свої володіння, але надворі помічаються ознаки пізньої осені.

 Частиною домашнього завдання до сьогоднішнього уроку було підібрати вірші про зимову природу, які б відповідали сьогоднішній погоді.

     На хвилиночку уявіть себе поетами і, глянувши у вікно, передайте свої почуття до сьогоднішнього  грудневого дня за допомогою поетичних рядків                    ( учні читають вірші, встановлюють ознаки ранньої зими ).

Погляньте у вікно, на дерева, небо. Яку б музику Ви створили ,якби були композиторами ?

 

 

ІІІ. ПІДСУМОК СПОСТЕРЕЖЕНЬ

  - Продовжуйте свої спостереження в природі. Надавайте допомогу зимуючим птахам, які потім віддячать Вам добром.

Перевірте  народну прикмету: Горобці купаються в снігу-на відлигу.

Отже, порівнюючи з ознаками осені, назвіть головну причину змін у живій і неживій природі ( зниження висоти Сонця над горизонтом). Виявляється, у природі все взаємоповязане.

     Слід відзначити, що сьогодні чудовий зимовий день  і наш урок повинен бути вдалим.

 

ІУ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПОВІДОМЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

    Сьогодні, діти, ми продовжуємо мандрувати планетою Земля, а якою буде тема нашого уроку, ви дізнаєтеся, якщо розгадаєте зашифроване слово на дошці. За кожну правильну відповідь учню надається змога відкрити картку - номер. Слухайте уважно, під яким номером  знаходиться правильна відповідь.

КАРТКИ

 

К.1.  Замінити одним словом : модель Землі.

          (4. карта      1.глобус     3. план ). Перевертається картка № 1

К.2.   Який материк світу складається з двох частин ?

         ( 3.Євразія    2.Африка     4.Австралія ). Перевертається картка №3

К.3.    Сніг, пара, туман , іней - це...

          ( 1.небо    7.вода      4.грунт ). Перевертається картка № 7

К.4.   Скільки рас існує на Земній кулі ?

          ( 1. чотири    2.пять    4.три ).  Перевертається картка № 4

К.5.   Який океан найменший і найхолодніший ?

        ( 5. Північно-Льодовитий  7. Тихий   4. Індійський ). Перевертається   картка № 5

 

 К.6.   Якому  океану дав назву Магеллан ?

   (1.Індійському   6.Тихому    5. Атлантичному).

Перевертається картка №6

К.7.     Які гори розділяють Європу та Азію ?

          (2. Уральські   5.Карпатські   6.Кримські ). Перевертається картка № 2

 

- Діти ,яке слово утворилося ?                  ( Україна )

- Що ви можете сказати про це слово ?

- А що очікуєте від сьогоднішнього уроку ? ( Відповіді дітей ).

- Я бачу, що ви  дуже багато хочете дізнатися  про  Україну, а чи сповняться ваші сподівання ми поговоримо в кінці уроку.

 

 

 

 „ Україно, ти для мене диво !

    І нехай пливуть за роком рік,

      Буду, матір ,горда і вродлива,

З тебе дивуватися  повік.”

    Ці чудові рядки написав український поет  В. Симоненко . Над усе В.Симоненко любив свою Батьківщину, яка зветься Україною. Тому і називає він свою Вітчизну матір’ю.

      Любов до Батьківщини передається і в словах, які будуть девізом нашого уроку „Кохаю край мій дорогий, що зветься Україна” ( девіз розміщений на дошці ).

         Отже , тема нашого уроку „ Україна на планеті Земля”, а наша мета – поповнити ,розширити свої знання про неньку  Україну.

- Сьогодні на уроці ми будемо працювати за таким планом ( умовні позначення етапів уроку розміщені на дошці ).

- Маршрутними вказівниками нашого уроку будуть контурні карти, які є в кожного на парті. Ще вам потрібні будуть кольорові олівці чи фломастери.

Перед вами лежать картки для  самооцінювання і взаємооцінюваня вашої роботи на уроці, які ви повинні об’єктивно  заповнити  в кінці уроку.

- А щоб викликати  у вас позитивні емоції,  послухайте музику ( звучить запис             „ Гопак”).

- Для якої країни вона є характерною ознакою ? Чому?

- Підберіть прикметники ,які б передавали красу української музики ( до речі, українська мова займає друге місце в світі по милозвучності ,після італійської мови).

 

V.СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Розповідь вчителя

-  Погляньте, діти, на карту України . Ось зазначено межі української землі, де з давніх  давен жив  і зараз живе наш український народ . Величезні простори займає наша земля. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід , то на це треба затратити було б близько 100 днів, бо простір цей простягнувся на 2700 кілометрів.

- Нині площа України становить603,7тисяч кв.км. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Зах.Європі перевищує площу найбільших країн- Франції та Іспанії. (показ на карті ).

2.Робота в парах

- Знайдіть на карті півкуль нашу країну.

- У якій частині світу вона розташована ? ( у північній частині )

- На якому материку ? ( Євразія ).У якій частині  Євразії ?

-У якій півкулі знаходиться цей материк ? ( у східній )

- Наступний етап нашого уроку – робота в групах.

3.Робота в групах

- Знайдіть у своїх атласах  фізичну карту України. Командири груп, візьміть завдання № 1.На виконання цього завдання вам відводиться 7 хвилин.

- Не забувайте про правила поведінки в групах та про свої обовязки.

- Сигналом початку та закінчення роботи буде мелодійне звучання дзвіночка.

 

Група № 1. Завдання

Визначити та позначити на контурних картах кордони України. (Цікава інформація .Довжина кордонів Украї ни  6500 кілометрів. Із них, морські кордони займають 1050 кілометрів).

 

Група № 2. Завдання

Визначити  і позначити країни, з якими межує Україна.

 

 

Група № 3. Завдання

Позначити гори України  і їх найвищі вершини.

 

- А чи хочете почути цікаву інформацію про Карпати і Кримські гори ?Тоді надамо слово нашим інформаторам. (Члени „Бюро інформації” повідомляють цікаву інформацію про гори України, найвищі вершини і позначають  їх прапорцями на карті).

             Карпати - наймокріше місце в  Україні.  Найсніжніше місце – в селищі Руська Мокра на Закарпатті. Сніг там лежить біля 116 днів на рік ,а висота заметів сягає близько 100 сантиметрів .До того ж-  це самий заліснений район України.

                Кримські гори - найбільша вершина  Роман-Кош. А гора Ай-Петрі- найвітряніше місце в Криму. Швидкість вітру тут сягає від 15м/сек. до 50 м/сек.

4.Хвилинка- цікавинка „Рекорди Карпат „

1) В Карпатах є єдина в світі долина нарцисів (м.Хуст ).

2) В Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева .Висота деяких смерек та модрин сягає 54 м.

3) У Карпатах росте і найменше дерево в Україні- верба туполиста,її розмір 12-19 см.

4)Тут протікає річка з найкоротшою назвою – Уж.

5.Фізкультхвилинка ( ритмічні рухи під музику із пісні  «Одна калина»).

6.Продовження роботи в групах.

 

Група № 4 . Завдання

Позначити моря і найбільші річки України.

    - Як  зветься найбільша річка, яка несе свої води до    

       Чорного моря? ( Дніпро)

- Це найбільша річка в Європі  після Волги та Дунаю.

- А от про деякі цікаві моменти існування Дніпра нам розкаже інформатор.

              Дніпро ( довжина 2285 кілометрів ) – це третя річка за величиною  в Європі, належить до 27  найбільших річок світу. Живлять її приблизно 1200 річок. Впадає у Чорне море. З  ім’ям Дніпра пов’язана історія становлення  слов’янської держави - Київської Русі. Древні люди називали його Борисфеном , Славутою , Данапарісом.

           7.Розповідь учителя

-  Назва Дніпра  повязана з різними історичними місцевостями України:

         1.Острів Хортиця -  із Запорізькою Січчю .

         2.На схилах Дніпра, на Чернечій горі, поховано нашого     Кобзаря-Тараса Григоровича Шевченка.

-А чи знаєте чому саме там ? ( учні читають   Заповіт” Т.Г.Шевченка)

          3.Одною з найтяжчих битв Великої Вітчизняної війни була битва за Дніпро. Пам’яттю про всіх загиблих в цій кривавій і страшній битві є  Обеліск  Слави в Києві.

- І ось нарешті - міста України. Їх в Україні - 434.

 

1) Розгляньте уважно фізичну карту України.

2) Знайдіть в умовних позначеннях, як позначаються міста.

3)Яке найважливіше місто в Україні ? Як його називають по - іншому? Відмітьте його на контурних картах.

- Проведемо невелику заочну подорож по Києву з допомогою ілюстрацій.

 - Київ стоїть на березі річки Дніпро.

      - Головна вулиця столиці України – Хрещатик. На   

      Хрещатику знаходиться  центральна площа Києва -  

       площа Незалежності.

- Найбільший і найголовніший храм  - Софійський собор.

 - Один з найдавніших храмів міста , святиня українського народу -   Києво  –Печерська Лавра. ( Це місце притулку багатьох ченців ,більше сотні  яких признано святими і їхні мощі покояться в печерах ).

Зараз Київ – великий історичний, культурний, промисловий і освітній центр України, наша гордість і наша слава.

8.Гра – естафета  „ Піраміда міст „ ( робота в групах)

Користуючись картою України, за 2 хвилини скласти з назв міст України піраміду так ,щоб  кожна наступна назва була на одну букву довша за попередню.                     ( Даються заготовки з клітинками).

 

VІ. Закріплення  ЗНАНЬ

1.Робота з підручником

- Ви отримати певну суму знань про нашу країну,  а тепер давайте подивимось, яку цікаву інформацію несе нам підручник. ( Опрацювати статтю „ Україна на планеті Земля”,с.104).

2.Бесіда за прочитаним

- Як ви розумієте вислів : Україна – самостійна незалежна держава ?

- Де знаходиться географічний центр  Європи ?

- З якою державою кордон найдовший ?

3.Гра „ Розшифруй і покажи” ( робота в групах)

- Трішки відпочинемо і розгадаємо ребуси.

- Розшифруйте назви міст, річок  в ребусах і покажіть їх на карті.

 4. Заповнення карточок  самооцінювання  і взаємооцінювання, здача їх командиру.

 

VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ

- Яку тему ми вивчили на сьогоднішньому уроці ?

- На якому материку розташована Україна ?

- Чи сповнилися ваші сподівання ? Що нового дізналися ?

- Які етапи уроку вам сподобались найбільше ? Чи хотіли б ви ,щоб вони були використані на наступних уроках ?

- Ще більше дізнатися про нашу Батьківщину ви зможете із  виставки книжок, яку підібрала  нам шкільний бібліотекар.( Виставка книжок на стенді).

 

VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Витягніть, будь ласка, геометричні фігури із корзинки, за якими ви обєднаєтесь у групи на наступному уроці. (трикутник, квадрат,ромб,круг).                                                                                  

1.Опрацювати матеріал підручника на сторінці 104.

2.Виконати завдання   в зошиті з друкованою основою .

      -  Підготувати розповідь про Україну за маршрутними контурними картами.           ( квадрат)

     -  Знайти і підібрати додаткову  літературу про  Україну та її столицю.( трикутник)

     -  Підібрати ілюстративний матеріал до нового розділу ( усе ,що стосується живої та неживої природи).(ромб)

    -   Скласти казку „ Подорож над Україною на чарівному килимку”.(круг)

- Ось і добіг до кінця наш урок . Продовжуються шкільні будні. Дякую вам усім за працьовитість, уважність, організованість . Завдяки вашій активності і гарній роботі на уроці ми змогли виконати всі завдання уроку і дізнатися багато цікавого про нашу Батьківщину. І на закінчення нашої зустрічі я хочу сказати ,щоб ви любили і поважали свою Вітчизну, щоб ви гордилися тим, що називаєтесь українцями. 

        Тому що Україна –це не тільки велика країна, це і наше село ,це ваша родина, ваша мама ,це учні класу, це і перший вчитель ,якого ніколи в житті не можна забути.

       (звучить уривок із пісні композитора Шашкевича на слова В.Симоненка „ Лебеді материнства”,  «Можна вибрать друга ,ще й по духу брата ...»).    

 

 

docx
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
1579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку