Розробка уроку природознавства у 5 класі. Основною метою уроку є не тільки вивчення нового матеріалу з розділу «Всесвіт», а й формування практичних навиків роботи в малих групах, самостійного опрацювання учнями нового матеріалу та презентація результатів роботи.
Малі небесні тіла
(урок природознавства, 5 клас)
Мета: продовжити формувати знання учнів про будову Сонячної системи, сформувати поняття про малі небесні тіла, ознайомити учнів з їх видами (астероїдами, кометами, метеороїдами); розвивати вміння працювати самостійно з підручником та в малих групах, описувати небесні тіла; виховувати пізнавальний інтерес до науки астрономії; культуру спілкування.
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплекс, презентація до теми; картки із вправами для учнів; фотоматеріали «малі небесні тіла», папір А-3, або А-4, олівці, фломастери (для 3-х груп учнів)
Основні поняття та терміни: астероїд, комета, метеороїд, метеорит, метеор
Очікувані результати: учні називають основні типи небесних тіла, наводять їх приклади; дають їм характеристику
Епіграф до уроку «Вважай нещасливим той день, коли ти не засвоїв нічого нового» (давньокитайська мудрість)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
І. Організаційний момент, налаштування на роботу, створення сприятливого психологічного клімату
Люблю я свій розум,
Увагу і пам'ять.
Працює мій мозок
І вчусь я старанно!
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Ми з вами декілька уроків вивчаємо тему «Всесвіт». Пригадуємо вивчене!
Вправа «Забери хмаринку з неба!» (на дошці прикріплені «хмарки» на яких написані терміни теми, учні дають їм визначення – вчитель прибирає «хмарку», поступово на дошці з’являється зображення сонечка)
Терміни до вправи: небесна сфера, екліптика, планета, зоря, сузір’я, планетна система
Прийом «Бліц - опитування!»
Ігровий прийом «Шифровка» (учням слід розшифрувати терміни і дати їх визначення) - для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень; за картками
ІКР ( рік)
БОДА (доба)
ПУСУНТИК (супутник)
РОТАБІ (орбіта)
Ігровий прийом «Що зайве?» (в переліку слів слід знайти зайве і пояснити відповідь) - для учнів із достатнім та високим рівнем навчальних досягнень; за картками
1) Сонце, Сиріус, Місяць, Бетельгейзе (Місяць - супутник, все інше – зорі)
2) Меркурій, Марс, Сатурн, Венера (Сатурн - планета гігант, всі інші –земної групи)
3) Венера, Земля, Юпітер, Сатурн (Венера – не має супутників, інші – мають)
4) Сатурн, Земля, Юпітер, Уран (Земля - планета земної групи), всі інші – гіганти)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Приваблива мета» (під приємний муз. супровід і демонстрацію відео-фрагменту «Метеоритний дощ»)
У темну ніч піднімаючи свій погляд вгору ми, завмираючи, милуємося надзвичайною картиною, що відкривається нашому погляду. Зоряне небо – таке незвідано цікаве, неповторне та невпинно манить до себе.
З давніх-давен людина намагалася пояснити, що там за хмарами? Чому сяють зірки? Чому вони падають з неба? І чи це саме зірки падають? Чи дійсно наближення комети до нашої планети свідчить про можливі світові катастрофи?
Всесвіт над головою людини постає величезним та загадковим і вимагає вивчення.
Подивіться на схему на слайді (слайд № 2 )
Сонячна система
Небесні тіла
зоря Сонце планети та їх супутники ?
Так, астероїди, комети, метеорити. Їх ще називають малі небесні тіла і саме вони стануть предметом нашого вивчення на сьогоднішньому уроці.
(Повідомлення теми уроку, визначення із учнями завдань уроку – слайд № 3 ).
Нехай девізом нашого уроку стануть слова давньокитайської мудрості «Вважай нещасливим той день, коли ти не засвоїв нічого нового» . Впевнена, що ви сьогодні дізнаєтесь і засвоїте багато нового і день ваш буде щасливим!
ІV. Сприйняття нового матеріалу
1. Інтерактивний метод «Зацікав та здивуй!» - цікаві факти про метеорити (найбільший Гоба в пустелі Адрар в Західній Африці; падіння Тунгуського метеорита в Росії), комету Галлея та ін. - короткі повідомлення учнів - випереджальне Д/З)
2. Малі небесні тіла (слайд №4 )
- Астероїди
- Комети
- Метеороїди (метеори, метеорити)
Інтерактивний метод «Навчаючись – вчуся» , створення міні-проекту
Об’єднання учнів класу в три групи - «екіпажі космічної експедиції» (учнів класу вчитель шикує в одну шеренгу і розраховує на три групи: «астероїд, комета, метеороїд». Кожний «екіпаж» отримує картку із запитаннями, на які слід знайти відповідь, працюючи з підручником та додатковим матеріалом. Групі учнів слід створити міні-проект, підготувати усну презентацію малого небесного тіла, використовуючи надані вчителем відповідні матеріали .
І екіпаж – Астероїд
- що таке астероїд?
- де в Сонячній системі знаходиться найбільше астероїдів?
- чому Плутон не є планетою?
ІІ екіпаж – Комета
ІІІ екіпаж – Метеороїд
3. Інтерактивний метод – «Знаємо самі – розкажемо й вам!» - презентація малих небесних тіл «екіпажами» груп учнів (за потреби вчитель коригує розповіді учнів, задає додаткові уточнюючі запитання) (слайди № 5-10)
(вчитель визначає тривалість перегляду фільму - в залежності від наявності вільного часу)
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1) Вправа - руханка
(якщо учні згодні з твердженням – піднімають високо руки над головою і плескають в долоні, не згодні – опускають вільно вниз)
2) Прийом «Словникова робота» (усно)
1. Плутон – це не планета, а … (астероїд)
2. Тіло, що складається з криги, газу і уламків та рухається навколо Сонця по витягнутій орбіті … (комета)
3. Небесні тіла, розміри яких менші за 1 км …(метеороїди)
4. Комета, що робить оберт навколо Сонця за 76 років…(Галлея)
5. Небесне тіло, що є уламком і рухається по власній орбіті …(астероїд)
6. Метеороїд, що згорає в атмосфері …(метеор)
7. Велике скупчення астероїдів, що знаходиться між орбітами Марса і Юпітера … (пояс астероїдів)
Домашнє завдання (слайд № 11 ):
Для всіх учнів:
- опрацювати матеріал § 21,
- виконати вправу в зошиті на друкованій основі №2 ст. 34 (заповнити таблицю «Ознаки небесного тіла»)
Індивідуальні завдання:
Учням з високим рівнем НД :
- підготувати коротке повідомлення про певну галактику (Чумацький Шлях, Туманність Андромеди) чи про форми галактик
Учням з достатнім рівнем НД:
- скласти кросворд чи загадки до вивченої теми
Підсумок уроку
Інтерактивний прийом «Я візьму із собою в дорогу…»
(- Що нового сьогодні дізнались?)