Урок природознавства "Малі небесні тіла"

Про матеріал

Розробка уроку природознавства у 5 класі. Основною метою уроку є не тільки вивчення нового матеріалу з розділу «Всесвіт», а й формування практичних навиків роботи в малих групах, самостійного опрацювання учнями нового матеріалу та презентація результатів роботи.

Перегляд файлу

Малі небесні тіла

(урок природознавства, 5 клас)

 

Мета: продовжити формувати знання учнів про будову Сонячної системи, сформувати поняття про малі небесні тіла, ознайомити учнів з їх видами (астероїдами, кометами, метеороїдами); розвивати вміння працювати самостійно з підручником та  в малих групах, описувати небесні тіла; виховувати пізнавальний інтерес до науки астрономії; культуру спілкування.
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплекс, презентація до теми; картки із вправами для учнів; фотоматеріали «малі небесні тіла», папір А-3,  або А-4, олівці, фломастери (для 3-х груп учнів)

Основні поняття та терміни: астероїд, комета, метеороїд, метеорит, метеор 

Очікувані результати: учні називають основні типи небесних тіла, наводять їх приклади; дають їм характеристику 

 

Епіграф до уроку «Вважай нещасливим той день, коли ти не засвоїв нічого нового» (давньокитайська  мудрість)              

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

І. Організаційний момент, налаштування на роботу, створення сприятливого психологічного клімату

 

Люблю я свій розум,

Увагу і пам'ять.

Працює мій мозок

І вчусь я старанно!

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів

  Ми з вами декілька уроків вивчаємо тему «Всесвіт». Пригадуємо вивчене!

 

Вправа «Забери хмаринку з неба!» (на дошці прикріплені «хмарки» на яких написані терміни теми, учні дають їм визначення – вчитель прибирає «хмарку», поступово на дошці зявляється зображення сонечка)

 

Терміни до вправи: небесна сфера, екліптика, планета, зоря, сузір’я, планетна система

 

Прийом «Бліц - опитування!»

  • Що за небесне тіло зявилося на дошці? (зірка Сонце)
  • Опишіть Сонце як зірку (жовтий карлик)
  • Що називають Сонячною системою? (Сонце та сукупність небесних тіл, що обертаються навколо нього)
  • З яких газів складається Сонце? (гелію та водню)
  • На якій відстані від Землі знаходиться Сонце? (150 млн км)
  • Назвіть планети земної групи (Меркурій, Венера, Земля, Марс)

 

Ігровий прийом «Шифровка» (учням слід розшифрувати терміни і дати їх визначення) - для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень; за картками

 

ІКР                           ( рік)

БОДА                      (доба)

ПУСУНТИК           (супутник)

РОТАБІ                    (орбіта)

 

Ігровий прийом «Що зайве?» (в переліку слів слід знайти зайве і пояснити відповідь) -  для учнів із достатнім та високим рівнем навчальних досягнень; за картками

 

1) Сонце, Сиріус, Місяць, Бетельгейзе (Місяць - супутник, все інше – зорі)

2) Меркурій, Марс, Сатурн, Венера (Сатурн -  планета гігант, всі  інші –земної групи)

3) Венера, Земля, Юпітер, Сатурн (Венера – не має супутників, інші – мають)

4) Сатурн, Земля, Юпітер, Уран (Земля - планета земної групи), всі  інші – гіганти)

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

 

Прийом «Приваблива мета» (під приємний муз. супровід і демонстрацію  відео-фрагменту «Метеоритний дощ»)

 У темну ніч піднімаючи свій погляд вгору ми, завмираючи, милуємося надзвичайною картиною, що відкривається нашому погляду. Зоряне небо – таке незвідано цікаве, неповторне та невпинно манить до себе.

  З давніх-давен людина намагалася пояснити, що там за хмарами? Чому сяють зірки? Чому вони падають з неба? І чи це саме зірки падають? Чи дійсно наближення комети до нашої планети свідчить про можливі світові катастрофи?

   Всесвіт над головою людини постає величезним та загадковим і вимагає вивчення.

  Подивіться на схему на слайді (слайд № 2  )

 

        Сонячна система

 

 

Небесні  тіла

 

 

        зоря  Сонце         планети та  їх супутники        ? 

 

  • Що, крім зорі та планет входить до складу Сонячної системи?

 

  Так, астероїди, комети, метеорити. Їх ще називають малі небесні тіла і саме вони стануть предметом нашого вивчення на сьогоднішньому уроці.

 

(Повідомлення теми уроку, визначення із учнями завдань уроку – слайд № 3 ).

   Нехай девізом нашого уроку стануть слова давньокитайської   мудрості «Вважай нещасливим той день, коли ти не засвоїв нічого нового» . Впевнена, що ви сьогодні дізнаєтесь і засвоїте багато нового і день ваш буде щасливим!               

 

ІV. Сприйняття нового матеріалу

1. Інтерактивний метод «Зацікав та здивуй!» - цікаві факти про метеорити (найбільший Гоба в пустелі Адрар в Західній Африці; падіння Тунгуського метеорита в Росії), комету Галлея та ін. - короткі повідомлення учнів - випереджальне Д/З) 

 

2. Малі небесні тіла (слайд №4 )

-  Астероїди

- Комети

- Метеороїди (метеори, метеорити)

 

Інтерактивний метод «Навчаючись – вчуся» , створення міні-проекту

Об’єднання учнів  класу в три групи - «екіпажі космічної  експедиції» (учнів класу вчитель шикує в одну шеренгу і розраховує на три групи: «астероїд, комета, метеороїд». Кожний «екіпаж» отримує картку із запитаннями, на які слід знайти відповідь, працюючи з підручником та додатковим матеріалом. Групі учнів слід створити міні-проект, підготувати усну презентацію малого небесного тіла, використовуючи надані вчителем відповідні матеріали .

 

І екіпаж – Астероїд

- що таке астероїд?

- де в Сонячній системі знаходиться найбільше астероїдів?

- чому Плутон не є планетою?

 

ІІ екіпаж – Комета

  • що таке комета?
  • з чого складаються комети?
  • як утворюється хвіст комети?
  • коли ми побачимо комету Галлею?

 

ІІІ екіпаж – Метеороїд

  • що називають метеороїдом?
  • чи може він впасти на Землю? Як називається такий різновид метеороїда?
  • чи дійсно «падають зорі»? Що ж таке «зоряний дощ»?

 

3. Інтерактивний метод – «Знаємо самі – розкажемо й вам!» - презентація малих небесних тіл «екіпажами» груп учнів (за потреби вчитель коригує розповіді учнів, задає додаткові уточнюючі запитання) (слайди № 5-10)

 

  1. «Природничий кінозал» - перегляд відео-фрагменту документального фільму «Малі небесні тіла»

(вчитель визначає тривалість перегляду фільму -  в залежності від наявності вільного часу)

 

V. Узагальнення вивченого матеріалу

1)  Вправа - руханка

(якщо учні згодні з твердженням – піднімають високо руки над головою і плескають в долоні, не згодні – опускають вільно вниз)

  1. Комета – це зоря (-)
  2. Астероїди рухаються по власній орбіті (+)
  3. Метеорити повністю не згорають в атмосфері Землі і можуть падати на неї (+)
  4. Плутон – 9-та планета Сонячної системи (-)
  5. Комета утворює хвіст при наближенні до Сонця (+)
  6. Пояс астероїдів розташований між Марсом і Юпітером (+)
  7. Метеори падаючи згорають в атмосфері Землі (+)
  8. Комету Галлею можна побачити раз на 10 років (-)
  9. Від падіння метеорита може утворитись кратер на поверхні планети (+)

 

2) Прийом «Словникова робота» (усно)

1. Плутон – це не планета, а … (астероїд)

2. Тіло, що складається з криги, газу і уламків та рухається навколо Сонця по витягнутій орбіті … (комета)

3. Небесні тіла, розміри яких менші за 1 км(метеороїди)

4. Комета, що робить оберт навколо Сонця за 76 років…(Галлея)

5. Небесне тіло, що є уламком і рухається по власній орбіті …(астероїд)

6. Метеороїд, що згорає в атмосфері …(метеор)

7. Велике скупчення астероїдів, що знаходиться між орбітами Марса і Юпітера … (пояс астероїдів)

 

Домашнє завдання (слайд № 11  ):

Для всіх учнів:

- опрацювати матеріал § 21, 

- виконати вправу в  зошиті на друкованій основі №2 ст. 34 (заповнити таблицю «Ознаки небесного тіла»)

 

Індивідуальні  завдання:

Учням з  високим рівнем НД :

- підготувати коротке повідомлення про певну галактику (Чумацький Шлях, Туманність Андромеди) чи про форми галактик

 

Учням з достатнім рівнем НД:

- скласти кросворд чи загадки до вивченої теми

Підсумок  уроку

Інтерактивний  прийом «Я візьму із собою в дорогу…»

(- Що нового сьогодні дізнались?)

docx
Додано
17 жовтня 2018
Переглядів
3392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку