Тема: Нагрівання та охолодження повітря над суходолом і водною поверхнею
Мета: пояснити учням, як нагрівається повітря, що повітря над сушею нагрівається й охолоджується швидше, ніж над водною поверхнею;сприяти розвитку пам’яті, уваги, логічного мислення, вміння робити узагальнення та висновки; виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання: мультимедійна підтримка.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Урок природознавства
Розпочинаємо з вами.
А займемося сьогодні
Серйозними ділами.
Розкриємо віконце
В чудовий світ природи.
Тож часу не втрачаємо,
Зручненько сідаємо
І до роботи приступаємо.
II. Актуалізація опорних знань
Черговий учень - синоптик. Він розповідає по схемі:
З якими властивостями повітря ви ознайомилися? (Повітря безбарвне, прозоре, невидиме, заповнює весь простір, пружне. При нагріванні повітря розширюється, стає легшим і піднімається вгору; при охолодженні повітря стискається, стає важчим і опускається вниз).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про повітря. А саме, про нагрівання повітря над суходолом та водною поверхнею.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
Чи нагрівається повітря сонячними променями? ( Дуже погано.) Чому? (Повітря прозоре і пропускає сонячні промені до поверхні землі).
Удень, коли Сонце випромінює багато світла і тепла, земна поверхня нагрівається. Від неї тепло передається повітрю, яке стає теплішим. Уночі поверхня втрачає тепло, тому стає холоднішим і повітря.
Розгляньте таблицю, мал. 21 підручника. Пригадайте, що відбувається з повітрям при нагріванні. Яке повітря легше – тепле чи холодне? ( При нагріванні повітря розширюється та стає легшим. Оскільки тепле повітря легше, воно підіймається вгору. На його місце опускається важке холодне повітря.) Холодне повітря потім теж нагрівається й піднімається вгору. Отже повітря постійно рухається. Разом з переміщенням повітря тепло переноситься від більш нагрітих шарів повітря до менш нагрітих.
Який висновок можна зробити? ( Повітря нагрівається від земної поверхні. Тепле повітря легше піднімається вгору. Холодне важке – опускається до землі.)
Сонячні промені нагрівають поверхню землі найбільше в полудень. Суходіл швидко нагрівається, але й швидко охолоджується. Тому ввечері і вночі температура нижча. Моря та океани в теплу пору накопичують значну кількість тепла. Узимку вони віддають тепло повітрю. Тому повітря над водними поверхнями взимку тепліше, ніж над суходолом.
Висновок.
Суходіл швидко нагрівається, але й швидко охолоджується. Вода нагрівається довше, зато довше й зберігають тепло і повільніше віддають його повітрю. Унаслідок цього над суходолом удень тепліше, а вночі холодніше. Ніж над водною поверхнею.
V. Фізкультхвилинка.
Що ліворуч нахилився?
Хто вже спить?
Треба дружно всім вам встати
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить.
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
І проміння всім послало.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з зошитом с. 12
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Прочитати статтю с. 32–34 та дати відповіді на питання.