Урок природознавства "Нагрівання та охолодження повітря над суходолом і водною поверхнею"

Про матеріал
Пояснити учням, як нагрівається повітря, що повітря над сушею нагрівається й охолоджується швидше, ніж над водною поверхнею; сприяти розвитку пам’яті, уваги, логічного мислення, вміння робити узагальнення та висновки; виховувати бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Нагрівання та охолодження повітря над суходолом і водною поверхнею

Мета: пояснити учням, як нагрівається повітря, що повітря над сушею нагрівається й охолоджується швидше, ніж над водною поверхнею;сприяти розвитку пам’яті, уваги, логічного мислення, вміння робити узагальнення та висновки; виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання: мультимедійна підтримка.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Урок природознавства

Розпочинаємо з вами.

А займемося сьогодні

Серйозними ділами.

Розкриємо віконце

В чудовий світ природи.

Тож часу не втрачаємо,

Зручненько сідаємо

І до роботи приступаємо.

II. Актуалізація опорних знань

  1. Синоптичне бюро.

Черговий учень - синоптик. Він розповідає по схемі:

  • Дата.
  • Пора року.
  • Стан неба.
  • Опади.
  • Вітер.
  • Давайте підсумуємо: так від чого залежать зміни в природі? (Всі зміни в природі залежать від висоти сонця на небосхилі.)
  • Молодці, продовжуйте вести спостереження, уважно придивляйтеся до змін, які відбуваються в природі.
  1. Повторення домашнього завдання. Побудова асоціативного куща.

З якими властивостями повітря ви ознайомилися? (Повітря безбарвне, прозоре, невидиме, заповнює весь простір, пружне. При нагріванні повітря розширюється, стає легшим і піднімається вгору; при охолодженні повітря стискається, стає важчим і опускається вниз).

  • Поясніть, чому взимку під снігом можна побачити зелені рослини. Яка властивість повітря сприяє цьому?
  • Доведіть, що повітря пружне.
  • Поясніть, як нагрівається повітря. Що при цьому відбувається?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про повітря. А саме, про нагрівання повітря над суходолом та водною поверхнею.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Чи нагрівається повітря сонячними променями? ( Дуже погано.) Чому? (Повітря прозоре і пропускає сонячні промені до поверхні землі).

Удень, коли Сонце випромінює багато світла і тепла, земна поверхня нагрівається. Від неї  тепло передається повітрю, яке стає теплішим. Уночі поверхня втрачає тепло, тому стає холоднішим і повітря.

Розгляньте таблицю, мал. 21 підручника. Пригадайте, що відбувається з повітрям при нагріванні. Яке повітря легше – тепле чи холодне? ( При нагріванні повітря  розширюється та стає легшим. Оскільки  тепле повітря легше, воно підіймається вгору. На його місце  опускається важке холодне повітря.) Холодне повітря потім теж нагрівається й піднімається вгору.  Отже повітря постійно рухається. Разом з переміщенням повітря тепло переноситься від більш нагрітих шарів повітря до менш нагрітих.

Який висновок можна зробити? ( Повітря нагрівається від земної поверхні. Тепле повітря легше піднімається вгору. Холодне важке – опускається до землі.)

  • Поміркуйте, коли земна поверхня нагрівається більше - взимку чи влітку? Коли вища температура?
  • У зв’язку з чим температура повітря змінюється впродовж доби та року?
  • Чому температура повітря відрізняється вранці, удень і ввечері?

Сонячні промені нагрівають поверхню землі найбільше в полудень. Суходіл швидко нагрівається, але й швидко охолоджується. Тому ввечері і вночі температура нижча. Моря та океани в теплу пору накопичують значну кількість тепла. Узимку вони віддають тепло повітрю. Тому повітря над водними поверхнями взимку тепліше, ніж над суходолом.

Висновок.

Суходіл швидко нагрівається, але й швидко охолоджується. Вода нагрівається довше, зато довше й зберігають тепло і повільніше віддають його повітрю. Унаслідок цього над суходолом удень тепліше, а вночі холодніше. Ніж над водною поверхнею.

V. Фізкультхвилинка.

Що ліворуч нахилився?

Хто вже спить?

Треба дружно всім вам встати

Фізкультпаузу почати.

Сонце спить, небо спить.

Навіть вітер не шумить.

Рано-вранці сонце встало

І проміння всім послало.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота з підручником с. 32 – 34
  2. Відповіді на питання.
  • Пригадайте, як нагрівається земна поверхня.
  • У зв’язку з чим температура повітря змінюється впродовж доби та року?
  • Чому температура повітря відрізняється вранці, удень і ввечері?
  • Чому повітря над водною поверхнею взимку тепліше, ніж над суходолом?

Робота з зошитом с. 12

  1. Гра  «Так чи ні?»
  • Повітря захищає нас від сонячної радіації.
  • Повітря - чиста речовина.
  • Повітря - суміш газів.
  • Тепле повітря піднімається вгору.
  • Повітря захищає нас від переохолодження.
  • Повітря містить кисень, необхідний нам для дихання.
  • Повітря прозоре, кисле на смак.
  • Тепле повітря опускається вниз.
  • До чинників, що забезпечують життя на планеті Земля, належать: вода, повітря, тепло та світло.
  • До складу повітря обов’язково входить кисень і вуглекислий газ.
  • Повітря добре проводить тепло.
  • З космосу наша планета має зелений колір, бо на ній є зелені рослини.

VІІ. Підсумок уроку.

  • Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?
  • Чому повітря над суходолом і водною поверхнею нагрівається по-різному в різні пори року? Поясніть.
  • Чому батареї опалення встановлюють унизу під вікнами, а не над ними?
  • Порівняйте, як зберігають тепло земна та водна поверхні.

VІІІ. Домашнє завдання.

Прочитати статтю с. 32–34 та дати відповіді на питання.

 

 

docx
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
9216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку