Тема. Пристосування тварин до життя в різних умовах. Узагальнюючий урок за темою
«Тварини».
Мета. Продовжувати формувати поняття «Тварини- живі організми»; узагальнити знання про характерні ознаки тварин кожного виду; розширити уявлення про довкілля тварин, різноманітність умов життя на Землі; про ознаки пристосування тварин до добування корму та до захисту від ворогів. Розвивати вміння критично мислити, аргументовано висловлювати свою думку, робити оцінні судження,встановлювати причинно – наслідкові зв’язки. Інтегрувати природничі знання учнів з математичними вміннями та початковими інженерними навичками. Удосконалювати вміння учнів самостійно шукати необхідну інформацію . Виховувати екологічну свідомість та естетичні смаки, вміння бачити прекрасне у природі та намагатися берегти природу.
Обладнання. Ментальна карта, малюнки тварин, куби, живі представники тварин кожного виду, тварини- іграшки, пластилін, конструктори «Лего»,планшети чи ноутбуки, танграми.
Тип уроку: СТЕМ-урок.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Стимулювання та мотивація навчально- пізнавальної діяльності.
1.Тепло своїх долоньок я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий я з радістю почну.
2.Вправа «Очікування».
Ми з вами вивчили вже тему «Тварини» і чого ви ще очікуєте від сьогоднішнього уроку? Про що ще ви хотіли б дізнатися? Чого навчитися? Запишіть на листочках і прикріпіть на дошку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(Н-д. За календарем пора року – зима. Сьогодні 19 лютого. Сонячно, опадів немає, вітер – північно- східний, на 9 год ранку температура повітря становила -…).
*Лютий лютує, а весні дорогу готує.
* Лютневий сніг за золото дорожчий.
*У лютому у дня більше світла, а в ночі- менше холоду.
1 куб(грані): заєць, вовк, лисиця, котик, собака, кит)
2 куб(грані): До якої групи тварин відноситься? Де живе? Чим живиться? Як дбає про потомство? Яку ланку займає в ланцюгу живлення? Яку користь приносить природі?
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.
1.Робота з ментальною картою « Тварини»
Тварини
Діти пишуть на клейких литочках характерні ознаки, пояснюють їх і прикріплюють на ментальну карту.
2.Стратегія «Сітка Елвермана» (дослідження проблемного питання)
Так Проблема Ні
Повзає,має голову, груди, ПАВУК-це комаха? (НІ) Має 8 ніг, а у комах 6.
черевце, ноги.
Має крила,літає, Кажан – це птах? Не має пір’я, яке є у птахів.
живиться комахами.
Плаває КИТ – це риба? Народжує малят, годує
молоком, дихає легенями.
3.Гра « Хто зайвий». (Робота в парах)
Серед представників кожної групи тварин знайти зайвого.(Пластмасові тварини чи напис на картках?).
Комахи: бабка ,джміль, комар, оса, слимак, сонечко, муха, мурашка.
Птахи: сойка, грак, шпак, дятел, комар, сорока, галка, ворона, синиця.
Звірі: собака, білка, кінь, корова, коза, кіт, свиня.(Білка- дика тварина, а інші – свійські).
4.Фізкультхвилинка.
5. Ланцюги живлення.
6.Розвиток математичних вмінь на основі природничих задач.(Робота в групах)
-Декілька цікавинок про тварин із розв’язуванням задач.
Кажан. Передні кінцівки представлені крилами. Він сліпий, але має надзвичайно гострий слух. Він чує, як шелестять крильця маленького метелика за 10 метрів.
*За 1годину кажан з’їдає 30 хрущів і 500 комах шкідників. Скільки хрущів і комах він з’їсть за 4 години? (30*4=120 –хрущів, 500*4=2000-комах)
*Білка при перестрибуванні з гілки на гілку долає до 15 м, а лисиця стрибає до 3м. У кільки разів більшу відстань долає білка ? (15:3=5разів).
*Чи знаєте в, що довжина дзьоба лелеки 19 см, а язик у зеленого дятла , довжиною 14 см, висовується на віддаль, яка у 4 рази більша за дзьоб. На яку відстань висовується язик зеленого дятла? (14см*4=56 см).
*Мурашка важить 8 мг. А може підняти вантаж у 100 разів більший. Який вантаж піднімає мурашка?(8 мг*100=800 мг).
* Заєць за 1с. пробігає 12 м, а лоша біжить у 2 рази повільніше. За скільки секунд пробіжить лоша 24 м?
* Роги плямистого оленя мають довжину 90 см, а гірського козла – на 60 см довші. Яка довжина рогів у гірського козла?
1 група – Знайти, як риби пристосувалися до життя у водному середовищі.
2 група- Довідатися, як птахи пристосувалися до життя.
3 група- Дізнатися, як комахи пристосувалися до виживання.
4 група-Знайти і поділитися інформацією про те, як земноводні навчилися виживати.
5 група-Знайти характерні ознаки пристосування плазунів до проживання в навколишньому середовищі.
6 група- Дізнатися, як відомі нам звірі навчилися виживати в природі.
Аудіозапис звуків тварин (джміль, соловей, шарудіння змії, голос крокодила, голос вовка, плямкання риби).
(Учні відгадують тварину, а вчитель демонструє живий зразок.)
- Ця тварина водиться в наших водоймах, живиться черв’яками, дрібним річковими рослинами. Має сріблясту і золотисту вологу слизьку луску. (Карась)
- Тварина пристосувалася жити у своєму власному будинку, який носить постійно при собі. Має дуже повільну швидкість пересування.(Черепаха)
- Ця тварина часта гостя наших домівок, хоча і не мешканка природи України. Добре піддається дресируванню і ,іноді, вміє імітувати людський голос.(Папуга)
-Тіло наступної тварини вкрите густим сірим хутром. Живе тварина у південних районах, любить купатися у пилюці, особливо вулканічній. Живиться зерновими культурами і спеціальним кормом. Стало модним тримати цю тварину у себе вдома.(Шиншила)
Одним з домашніх завдань було виготовити середовище існування тварин вибраних вами груп, проаналізувавши, де тварини люблять жити, які умови їм для цього потрібні. Для цього ви застосували початкові навички інженерії, виготовивши макети і порахувавши, скільки елементів Лего ви використали. Прошу надати нам цю інформацію. (Виступи членів груп)
V. Практична робота.
В природі все взаємопов’язане. Середовище існування не може бути незаселеним. Я пропоную вам ліквідувати цей недолік і поселити у ваші макети виготовлених тварин.
1.(Практична робота з виготовлення тварин різних видів). Групова робота.
(Поки учні працюють, вчителі складають в групах тварини з танграму.)
-А зараз по черзі підійдіть і поселіть виготовлену тварину у відповідне середовище існування.
-Дивіться, яку цілісну картину природи ми з вами зробили. Давайте не забувати, що людина – теж частина природи. І без рослинного і тваринного світу теж жити не може. Тому, давайте берегти друзів наших менших і дбати про їх існування.
2. Встановлення ланцюгів живлення з використанням виготовлених тварин.
VІ. Підсумок уроку.
Скажіть, що ви очікували, і чи справдилися вони?
-Чим зацікавив вас урок?
- Що нового дізналися?
- Про що ви б хотіли дізнатися на наступному уроці природи?
VІІ. Домашнє завдання. Підготувати інструкцію по догляду за вибраною вами твариною.