Урок природознавства "Пристосування тварин до життя".

Про матеріал
STEM - урок містить інтегрований матеріал з природознавства, математики, музики, читання, інженерії, інформатики, технологій. Зміст та побудова уроку стимулюють розвиток майже всіх компетентностей молодших школярів.
Перегляд файлу

Тема. Пристосування тварин до життя в різних умовах. Узагальнюючий урок за темою

          «Тварини».

Мета. Продовжувати формувати поняття «Тварини- живі організми»; узагальнити знання про характерні ознаки тварин кожного виду; розширити уявлення про довкілля тварин, різноманітність умов життя на Землі; про ознаки пристосування тварин до добування корму та до захисту від ворогів. Розвивати вміння критично мислити, аргументовано висловлювати  свою думку, робити оцінні судження,встановлювати причинно – наслідкові звязки. Інтегрувати  природничі знання учнів з математичними вміннями та початковими інженерними навичками. Удосконалювати вміння учнів самостійно шукати  необхідну  інформацію . Виховувати екологічну свідомість та  естетичні смаки, вміння бачити прекрасне у природі та намагатися берегти природу.

Обладнання. Ментальна карта, малюнки тварин, куби, живі представники тварин кожного виду, тварини- іграшки, пластилін, конструктори «Лего»,планшети чи ноутбуки, танграми.

Тип уроку: СТЕМ-урок.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Стимулювання та мотивація навчально- пізнавальної діяльності.

1.Тепло своїх долоньок я друзям віддаю.

Урок новий, цікавий я з радістю почну.

2.Вправа «Очікування».

Ми з вами вивчили вже тему «Тварини» і чого ви ще очікуєте від сьогоднішнього уроку? Про що ще ви хотіли б дізнатися? Чого навчитися? Запишіть на листочках і прикріпіть на дошку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Хвилинка метеоролога (виступ учня).

(Н-д. За календарем пора року – зима. Сьогодні 19 лютого. Сонячно, опадів немає, вітер – північно- східний, на 9 год ранку температура повітря становила  -…).

  • Діти, а як ви розумієте прислівя про місяць лютий:

*Лютий лютує, а весні дорогу  готує.

* Лютневий сніг за золото дорожчий.

*У лютому у дня більше світла, а в ночі- менше холоду.

  1. Слухання композиції Антоніо Вівальді «Пори року. Зима».
  • Який настрій викликає у вас ця мелодія? Який інструмент почули?
  • Які ознаки зими ви відчули, слухаючи твір?
  • Чи відповідають названі вами ознаки зими  зимі цього року?
  • Чим може бути небезпечна така зима для  неживої природи ? ( нестача води).Для живої природи?(деякі птахи не відлетіли у вирій, деякі мостять гнізда і готуються до гніздування, прокинулися кліщі. А незначний мороз може обморозити бруньки, замерзнуть теплолюбні птахи ).
  • Я пропоную вам пригадати матеріал минулого уроку за темою «Звірі».
  1. Перевірка домашнього завдання. Кубування «Звірі , спосіб живлення, життя».

1 куб(грані): заєць, вовк, лисиця, котик, собака, кит)

2 куб(грані): До якої групи тварин відноситься? Де живе? Чим живиться? Як дбає про потомство? Яку ланку займає в ланцюгу живлення? Яку користь приносить природі?

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.

1.Робота з ментальною картою « Тварини»

Тварини

 

 

 

 

Діти пишуть на клейких литочках  характерні ознаки, пояснюють їх і прикріплюють на  ментальну карту.

2.Стратегія «Сітка Елвермана» (дослідження проблемного питання)

                   Так                                        Проблема                                        Ні

Повзає,має голову, груди,     ПАВУК-це комаха?  (НІ)                    Має 8 ніг, а у комах 6.

черевце, ноги.

Має крила,літає,                     Кажан – це птах?                         Не має піря, яке є у птахів.

живиться комахами.

Плаває                                      КИТ – це риба?                          Народжує малят, годує

                                                                                                       молоком, дихає легенями.

3.Гра « Хто зайвий». (Робота в парах)

Серед представників кожної групи  тварин знайти зайвого.(Пластмасові тварини чи напис на картках?).

Комахи: бабка ,джміль, комар, оса, слимак, сонечко,  муха, мурашка.

Птахи: сойка, грак, шпак, дятел, комар, сорока, галка, ворона, синиця.

Звірі: собака, білка, кінь, корова, коза, кіт, свиня.(Білка- дика тварина, а інші – свійські).

4.Фізкультхвилинка.

5. Ланцюги живлення.

6.Розвиток математичних вмінь на основі природничих задач.(Робота в групах)

-Декілька цікавинок про тварин із розвязуванням задач.

Кажан. Передні кінцівки представлені крилами. Він сліпий, але має надзвичайно гострий слух. Він чує, як шелестять крильця маленького метелика за 10 метрів.

*За 1годину кажан зїдає 30 хрущів і 500 комах шкідників. Скільки хрущів і комах він з’їсть за 4 години? (30*4=120 –хрущів, 500*4=2000-комах)

*Білка при перестрибуванні з гілки на гілку долає до 15 м, а лисиця стрибає до 3м. У кільки разів більшу відстань долає білка ? (15:3=5разів).

*Чи  знаєте в, що довжина дзьоба лелеки 19 см, а язик у зеленого дятла , довжиною 14 см, висовується на віддаль, яка у 4 рази більша за дзьоб. На яку відстань висовується язик зеленого дятла? (14см*4=56 см).

*Мурашка важить 8 мг. А може підняти вантаж у 100 разів більший. Який вантаж піднімає мурашка?(8  мг*100=800  мг).

* Заєць за 1с. пробігає 12 м, а лоша біжить у 2 рази повільніше. За скільки секунд пробіжить лоша 24 м?

* Роги плямистого оленя мають довжину 90 см, а гірського козла – на 60 см довші. Яка довжина рогів у гірського козла?

  1. Робота з пошуком інформації на ноутбуках (Робота в групах)

1 група – Знайти, як риби пристосувалися  до життя у водному середовищі.

2 група- Довідатися, як  птахи пристосувалися до життя.

3 група- Дізнатися, як комахи пристосувалися до  виживання.

4 група-Знайти і поділитися інформацією про те, як земноводні навчилися виживати.

5 група-Знайти характерні ознаки пристосування плазунів до проживання в навколишньому середовищі.

6 група- Дізнатися, як відомі нам звірі навчилися виживати в природі.

  1. Гра «Впізнай мій голос»

Аудіозапис звуків тварин (джміль, соловей, шарудіння змії, голос крокодила, голос вовка, плямкання риби).

  1. Аналітична вправа «Впізнай тварину за описом і способом життя».

(Учні відгадують тварину, а вчитель демонструє живий зразок.)

- Ця тварина водиться в наших водоймах, живиться червяками, дрібним річковими рослинами.  Має сріблясту і золотисту вологу слизьку луску. (Карась)

- Тварина пристосувалася  жити у своєму власному будинку, який носить постійно при собі. Має дуже повільну швидкість пересування.(Черепаха)

- Ця тварина часта гостя наших домівок, хоча і не мешканка природи України. Добре піддається дресируванню і ,іноді, вміє імітувати людський голос.(Папуга)

-Тіло наступної тварини вкрите густим сірим хутром. Живе тварина у південних районах, любить купатися у пилюці, особливо вулканічній. Живиться зерновими культурами і спеціальним кормом. Стало модним тримати цю тварину у себе вдома.(Шиншила)

  1. Робота з середовищем проживання тварин різних груп.

    Одним з домашніх  завдань було виготовити середовище існування тварин вибраних вами груп, проаналізувавши, де тварини люблять жити, які умови їм для цього потрібні. Для цього ви застосували початкові навички  інженерії, виготовивши макети і порахувавши, скільки елементів Лего ви використали. Прошу надати нам цю інформацію. (Виступи членів груп)

V.  Практична робота.

В природі все взаємоповязане. Середовище існування  не може бути незаселеним. Я пропоную вам ліквідувати цей недолік і поселити у ваші макети  виготовлених тварин.

1.(Практична робота з виготовлення тварин різних видів). Групова робота.

(Поки учні працюють, вчителі складають в групах тварини з танграму.)

-А зараз по черзі підійдіть і поселіть виготовлену тварину у відповідне середовище існування.

-Дивіться, яку цілісну картину природи ми з вами  зробили. Давайте не забувати, що людина – теж частина природи. І без рослинного і тваринного світу теж жити не може. Тому, давайте  берегти друзів наших менших і дбати про їх існування.

2. Встановлення ланцюгів живлення  з використанням виготовлених тварин.

VІ. Підсумок уроку.

  • На початку уроку ми з вами писали, що ми очікуємо від нашого заняття.

Скажіть, що ви очікували, і чи справдилися вони?

-Чим зацікавив вас урок?

- Що нового дізналися?

- Про що ви б хотіли  дізнатися на наступному уроці природи?

VІІ.  Домашнє завдання.  Підготувати інструкцію по догляду за вибраною вами твариною.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пятка Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 березня 2020
Переглядів
4303
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку