Тема: Як розмножуються рослини?
Мета: формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про будову рослини; ознайомити зі способами розмноження рослин; розвивати кмітливість,спостережливість, увагу, вміння порівнювати, виділяти істотні ознаки; виховувати самостійність, інтерес до життя рослин.
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати здатність визначати з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі, установлювати взаємозв’язок між причиною і наслідком;
загальнокультурної: учити дотримувати норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлювати свою думку;
громадянської: удосконалювати вміння висловлювати і пояснювати власну точку зору.
Корекційна мета: Корегувати звуковимову дітей, вчити дотримуватись словесного наголосу та узгоджувати слова в роді, числі та відмінку.
Виховна мета: прищеплювати любов до природи рідного краю, виховувати працелюбність.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: картки, малюнки із зображенням рослин, таблиці «Будова рослин», «Розмноження рослин», кімнатні рослини, насіння кавуна, гарбуза, огірків, маски городніх рослин для інсценізації, музична фізкультхвилинка «Райдуга», ноутбук.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Читання мотивуючого вірша.
Краса природи — справжнє диво
Краса природи — справжнє диво.
Все неповторне і живе.
Де не поглянь, скрізь так красиво:
По небу сонечко пливе,
Навколо височіють гори,
Між горами дзюрчить вода.
А ліс зелений, наче море,
І всюди казка ожива!
(Надія Красоткіна)
ІІ.Актуалізація опорних знань.
1. Спостереження за змінами в природі.
-Який місяць триває?
-Яке сьогодні число?
-Який стан неба? (Ясно, хмарно, похмуро)
-Яка температура повітря?
-Чи є опади? Які?
-Чи є вітер?
(Діти позначають умовними знаками в зошиті , сторінка 4)
2. Повторення вивченого матеріалу.
1)Робота над загадками:
Дихають, ростуть,
а ходити не можуть…(Рослини)
Ноги на полі, середина надворі,
голова - на столі. (Коріння, стебло, насіння)
2) Бесіда
– На які групи поділяються всі рослини? (Хвойні, квіткові, папороті, водорості, хвощі, мохи)
3) Інтерактивна вправа-головоломка на онлайн-платформі Learningapps «Царство рослин» - https://learningapps.org/view3162871
Мета: закріпити назви груп рослин, активізувати набуті знання з розділу «Рослини».
4) Перевірка домашнього завдання. РОБОТА В ПАРАХ
– Пригадайте частини рослини. Один учень нехай запише, а другий намалює частини рослини. (Корінь, стебло, листок, квітка, плід, насіння). Працюйте в парі, допомагайте та підказуйте один одному.
– Як упізнати рослину? Які вони мають властивості? (Дихання, живлення, ріст, розвиток, розмноження)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Постановка проблемного запитання:
- Як ви вважаєте, за допомогою чого розмножуються рослини?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ви дізнаєтеся, якими способами розмножуються рослини.
Давайте разом прочитаємо тему уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником (с.97-98)
Квіткові рослини — найпоширеніша група рослин на Землі.
Нову рослину можна виростити із насінини.
Деякі рослини розмножуються цибулинами. (гіацинт, тюльпан, лілія, цибуля, нарцис, часник)
Кореневищами розмножуються конвалії, іриси, пирій (злісний бур’ян) папороть, м’ята, піон.
Картопля, земляна груша розмножуються бульбами.
Дерева і кущі часто розмножують частинками стебла — стебловими живцями.
Живець – це відрізана від рослини частина стебла або листка, яка має здатність укорінюватися. Живці бувають стебловими і листковими.
Вусами розмножуються полуниця, суниця, хлорофітум, жовтець.
Листям розмножуються сансев’єра, сенполія (фіалка), бегонія.
2. Розгляд колекцій насіння культурних та дикорослих рослин.
- Роздивіться колекцію насіння культурних та дикорослих рослин. Насіння ялини та сосни знаходиться у шишці; насінина ліщини всередині сухого плоду – горішка.
- Отже, рослини можуть розмножуватися різними способами. Та все ж більшість з них виростають з насіння.
3. Пояснення вчителя з демонстрацією наочності на презентації
РУХАНКА «Людина до людини»
Хід:
Учасники рухаються по кімнаті в довільних напрямках (можна під музику, під дзвін дзвіночка або просто під слова “Рухаємося”).
За сигналом “стоп” вчитель називає те, що повинні виконувати учасники. Наприклад; "Лікоть до ліктя", або "П'ятка до п'яти", або "Рукав до рукава". Всі знаходять пари і виконують завдання.
Потім за сигналом рух починається знову, до тих пір, поки ведучий не скаже: "Людина до людини - по 4, або 2 (наприклад)".
Тоді всі об'єднуються в групи по п'ять і можуть продовжувати працювати в таких групах.
- Отже, діти, запам’ятайте: рослини розмножуються насінням, стебловими та листковими живцями, кореневищами, бульбами.
VІ. Узагальнення нового матеріалу
1. Інтерактивна вправа «Рослина та її насіння» на онлайн-платформі Learningapps
https://learningapps.org/watch?v=pqrfjhifn20
2. Практична робота. Висадка в ґрунт листка фіалки, цибулини тюльпану та живця ліани кімнатної.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
- Що ви нового дізналися на уроці?
- Як розмножуються рослини?
- Що було вам найцікавіше?
- Чи задоволені ви уроком?
- Молодці! Ви чудово попрацювали.
VІІІ. Рефлексія
«Сьогодні на уроці я «ДІЗНАВСЯ, ЗРОЗУМІВ, НАВЧИВСЯ»
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати сторінки підручника 97-98.
1