Урок "Гриби-організми. Значення грибів для природи"

Про матеріал
Формувати уявлення про гриби як особливе царство живої природи, про ознаки грибів, їхню будову, значення грибів для лісу та людей; дати уявлення про різноманітність грибів; розвивати вміння аналізувати, класифікувати, читати з розумінням, робити висновки, висловлювати свою думку, співпрацювати в групі, оцінювати результати своєї діяльності; закріплювати обчислювальні навики; виховувати допитливість, бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

ТЕМА.  ГРИБИ – ОРГАНІЗМИ. ЗНАЧЕННЯ ГРИБІВ ДЛЯ ПРИРОДИ

МЕТА. Формувати уявлення про гриби як особливе царство живої природи, про ознаки грибів, їхню будову, значення грибів для лісу та людей; дати уявлення про різноманітність грибів; розвивати вміння аналізувати, класифікувати, читати з розумінням, робити висновки, висловлювати свою думку, співпрацювати в групі, оцінювати результати своєї діяльності; закріплювати обчислювальні навики;  виховувати допитливість, бережливе ставлення до природи.

ОБЛАДНАННЯ. Таблиці до теми уроку, презентація, ілюстрації, друковані написи, скоринка зацвілого хліба, дріжджі, хлібобулочні вироби, клубок  ниток.

 

 І.  ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

     Девіз уроку: Світ, що нас оточує – це світ природи. То ж давайте його пізнавати.

ІІ. СИНОПТИЧНА ХВИЛИНА

- Кожний урок з природознавства ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру. Отож,

 на сьогоднішній день у Личковецькій школі, зокрема у 3 класі,очікується безхмарне небо на уроці,сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура + 10-12 балів, опади у вигляді великої кількості емоцій та високих балів.

- Це, звичайно, жартівливий прогноз, але цілком здійсненний на нашому уроці.

А насправді …

 G:\СИНОПТИК-друк.jpg             

-Всім присутнім на нашому уроці  синоптична служба бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди. Живіть щасливо, посміхайтесь і всі труднощі долайте!

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

- Яку тему вивчали минулого уроку?

- Для чого людина приручила диких тварин?

- Як люди приручали тварин?

- Чи всіх тварин можна приручити?

ІV.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

-Пригадайте, що належить до живої природи?

 

 

 

1.Складання кластеру «Жива природа»

 

 

 

ЖИВА ПРИРОДА

 

 

РОСЛИНИ

ТВАРИНИ

ЛЮДИНА

 

ВОДОРОСТІ

ЧЕРВИ

 

МОХИ

МОЛЮСКИ

 

ПАПОРОТІ

РАКОПОДІБНІ

 

ХВОЙНІ РОСЛИНИ

ПАВУКОПОДІБНІ

 

КВІТКОВІ РОСЛИНИ

КОМАХИ

 

 

РИБИ

 

 

ЗЕМНОВОДНІ

 

 

ПЛАЗУНИ

 

 

ПТАХИ

 

 

ЗВІРІ

 

 

  - Які спільні ознаки об’єднують рослин, тварин та людей?

(Народжуються, ростуть, дихають, живляться, розмножуються, відмирають).

   2.Вправа «Шифрувальники»

(Робота в групах. Кожній групі вчитель роздає завдання:)

- Обчисли вирази. Результати прикладів розставте від найменшого до найбільшого і розшифруйте слово.

- Яке слово розшифрувала група «Грибники»?

- До якого царства відноситься троянда? А до якої групи? Чому?

- Яке слово вийшло у «Знавців»?

- До якого царства і якої групи віднесемо ящірку? Чому?

- Слухаємо розшифроване слово групи «Цікавинка».

- Куди віднесемо мухомора? Чому?

  (Учні відповідають, застосовуючи стратегію «ПРЕС»).

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

- На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся більше  про гриби та їх різноманітність, значення для природи і людини, а також вас чекають різні цікавинки.

V. ВІДКРИТТЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1.Розповідь учителя

- Царство грибів дуже різноманітне. Ученим відомо близько 100 тисяч видів цих організмів. Тривалий час учені не знали, до якої групи віднести гриби. Адже подібно до рослин, гриби ведуть прикріплений спосіб життя,тобто не можуть пересуватися. У них немає хлорофілу. Хлорофіл – це така речовина, яка зафарбовує рослини в зелений колір. Для росту грибам не потрібне світло. Вони ростуть навіть у темряві.

2.Робота з підручником

- Прочитайте у підручнику (с.121, 3-й абзац, 5-7 речення) чим ще гриби відрізняються від рослин і чим подібні до тварин? (Гриби не можуть самі виробляти для себе поживні речовини, як рослини. Подібно до тварин, рослини поглинають поживні речовини з решток рослин і тварин, сприяють руйнуванню відмерлих рослин і тварин та утворенню перегною).

- Саме тому учені вирішили гриби виокремити в окреме царство, яке так і  назвали « Гриби».

- Пригадайте будову шапинкового гриба.

(Учні по таблиці пригадують будову гриба).

3.Розповідь учителя

- Шапинка і ніжка утворюють плодове тіло гриба. Під шапинкою гриба дозрівають спори, які висіваються в ґрунт. Спори розносяться вітром, тваринами і на тому місті виростають нові гриби. Під землею від ніжок тягнуться в різні боки білі нитки. Це грибниця – підземна частина гриба. Грибниця  живить гриби поживними речовинами, напуває водою. З однієї грибниці виростає багато грибів.

4. Група «Грибники» підготувала нам невеличку сценку. (Всі групи заздалегідь отримали завдання )

(Діти стають у коло,а учень -«гриб» з клубком ниток у хаотичному порядку обходить всіх дітей,промовляючи:)

-Я іду, іду,іду,

 і грибницю я плету.

Від пеньочка до пеньочка,

від грибочка до грибочка.

(Кожна дитина чіпляється за нитку,створюючи сітку-грибницю. Тут виходять двоє учнів з кошиками і промовляють:)

-Дружно в ліс ми прийшли,

Скільки тут грибів знайшли!

В кошики ми їх збирали,

Доки повними не стали. («Видирають» гриби у кошик).

- Подивіться, діти, що сталося з грибницею?

- Вона порвалася і, напевно, засохне.

- Чи виростуть знову тут гриби?

- Як правильно збирати гриби?

5.Пригадування правил грибника:

  1. Гриби потрібно зрізати, а не виривати.
  2. Місце зрізу присипати листочками.
  3. Не збивай грибів.
  4. Не знаю гриба – до кошика не кладу.

                                       Музична руханка

6.Технологія «Обери позицію»

- Чи можуть дерева обійтися без грибів,а гриби без дерев?

 (На дошці прикріплені написи: «Так ,можуть», «Ні,не можуть»)

- Прочитайте написи, подумайте, оберіть позицію, обговоріть свій вибір у групі і обґрунтуйте свою відповідь.

- Хто змінив свою позицію?

- Щоб перевірити правильність вашого рішення,звернемося до підручника. Прочитайте четвертий абзац(с.121)

- То потрібні гриби і дерева один одному?

7. Звіт групи «Знавці»

        Сімейство грибів – цвіль (пліснява)

- Напевно, кожний бачив зацвілий хліб, змокрілий і почорнілий куток стіни. (Показ зображень зацвілого кутка кімнати, хліба)  - Що це? – запитаєте ви. А це – грибок. Так – так, цвіль  або пліснява  – це теж гриби. У 19 столітті вченим А.Флемінгом із цвілі були винайдені ліки «Пеніцилін», які врятували життя багатьом людям. Але це не означає, що зацвілі продукти можна їсти.

      Сімейство грибів – сажка

- Так як ми живемо у селі, то зустрічали і таке явище. (Показ слайдів із зображенням рослин, уражених сажкою). На цих рослинах розвинувся гриб, який називається сажка. Це гриб-паразит. Він забирає від рослини поживні речовини і цим дуже шкодить їй. Вчені шукають способи боротьби із цим шкідником.

     Сімейство грибів - дріжджі

- Які продукти потрібно взяти, щоб спекти хліб, булочки, пиріжки?

- Дріжджі – це теж гриби. Вони збільшують тісто в об’ємі, роблячи хліб більш пухким. А ще покращують травлення в шлунку. Дріжджі також потрібні для приготування пива, спирту.

Отже, існує безліч форм грибів, не схожих одна на одну.

8. Завдання групи «Цікавинка»

 а) Математичний фокус «Чарівна четвірка»

- Задумайте число грибів, скільки зможете взяти у пригорщу. Помножте його на 2. До результату додайте 8, поділіть на 2 і від частки відніміть задумане число. У вас вийшло число 4.

в) - Ми приготували різні геометричні фігури. Складіть із них якомога більше грибів.

VІ. РЕФЛЕКСІЯ

- До якої групи живих організмів відносяться гриби?

- Яка будова шапинкового гриба?

- Чим розмножуються гриби?

 - Чи потрібні дерева і гриби один одному?

- Назвіть різновиди грибів у природі?

 - Для чого гриби людині?

VІІ. ПІДСУМОК  УРОКУ

Технологія «Мікрофон»

Оцініть свою роботу:

- Мені вдалося сьогодні…

- Мене здивувало…

- Мені сподобалось…

-Я можу похвалити себе…

VІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.121-122, з  різних джерел інформації дізнатися про їстівні та отруйні гриби нашої місцевості,підшукати загадки про гриби.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
1440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку