урок природознавства 5 клас
тема: Різноманітність організмів. Рослини. Тварини. Гриби. Бактерії.
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити школярів із різноманітністю організмів, схарактеризувати рослинні, тваринні організми, гриби табактерії, розкрити відмінності та подібності цих організмів, формувати навички роботи в парах і групах;
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, спостережливість, увагу, пам'ять учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці, аналізу та синтезу;
Виховна: виховувати дбайливе ставлення до живих організмів; почуття толерантності та взаємоповаги при сумісній роботі.
Очікувані результати: учні називають особливості рослин, тварин,грибів і бактерій, відмінності між цими організмами; розпізнають рослини, тварини, гриби та бактерії за малюнками та фотографіями; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях.
Базові поняття та терміни: організм, рослини, тварини, гриби, бактерії, одноклітинні, багатоклітинні, грибниця, органи, пагін, листок, корінь, шапинка, плодове тіло, квітка, плід.
Форми роботи: робота в парах і групах, індивідуальна робота, лекція з елементами бесіди, пошуковаробота з довідниковими виданнями, робота з комп'ютером (тестування),творче індивідуальне завдання, індивідуальні завдання для дітей з особливими потребами.
Обладнання: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів «Природознавство», робочі зошити, комп'ютери, мультимедійний проектор, мобільні гаджети з підключенням до мережі Internet, кольорові картки для ділення на групи, «поштові скриньки», роздавальний матеріал для інтерактивних дидактичних ігор «Приватний детектив», «Листоноша», «Доміно», картинки з зображенням різноманітних організмів, довідникові видання: «Атлас тварин А.Брема», «Велика енциклопедія школяра», «Атлас тваринного та рослинного світу України».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
-привітання
-фіксація відсутніх
-налаштування на роботу
- перевірка домашнього завдання
Обговорення письмової домашньої роботи.
Інтерактивна вправа «Доміно»
Учням роздаються конверти з картками на половинках яких записані незакінчені фрази, необхідно підібрати картки з правильними закінченнями. Відповіді висвітлюються на екрані.
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
--повідомлення теми уроку «Картинна галерея».
На дошці вивішені фотографії живих організмів та штучних предметів. Завдання для учнів: уважно розглянути фото та визначити зайві предмети, зняти їх з дошки та пояснити свій вибір. Питання для учнів: Як одним словом об'єднати всі зображення? Чи можемо ми розділити їх ще на декілька груп? На які? За допомогою таких запитань учитель підводить учнів до визначення теми уроку, яка з'являється на екрані.
-мета уроку визначається самими учнями:
Чого я хочу дізнатися та навчитися на уроці?
- методичний прийом «Дивуй»:
слово вчителя +фото
«Одного разу німецький мандрівник Ріхард Крумбгольц дуже поспішав тропічним лісом у темряві. Несподівано на галявині лісу він побачив дивовижне яйце, яке було вкрите щільною оболонкою. Яйце зростало просто на очах — ставало все більшим і більшим. Раптом шкірка яйця тріснула рівно посередині й на поверхню показався блискучий капелюшок жовтогарячого кольору. Капелюшок сидів на довгій білій ніжці, яка швидко прямувала вгору. Тоді Ріхард зрозумів, що це гриб. За дві години гриб витягнувся на два метри вгору та з-під капелюшка вискочило біле ажурне покривало, що впало майже до землі. Ставало все темніше, а гриб почав світитися. Мандрівник спостерігав це сяйво кілька годин, а потім пішов. Коли він повернувся зранку, знайшов лише згусток слизу, а гриб-велетень зник. Потім Крумбгольц з'ясував, що йому пощастило побачити дуже дивний гриб — кільчастий диктіоформ, що зростає у тропічних лісах Північної Америки. Аборигени називають його «дамою під покривалом» і вважають його духом лісу.»
Ось і сьогодні ми з вами будемо знайомитися з дивовижними організмами які мешкають по всій планеті Земля. Бажаю вам натхнення і плідної роботи.
ІІІ. Засвоєння нових знань
ІV. Фізкультхвилинка
V.Закріплення отриманих знань
- індивідуальні завдання для учнів з особливими потребами (завдання на співвідношення)
- комп'ютерне тестування (3 учні)
-Вправа « Приватний детектив»
Клас ділиться на 4 групи за геометричною фігурою
Завдання групам:Якісь симпатичні невідомі організми не згодні надати інформацію про себе та назвати своє ім'я.Мені вдалося знайти їхнє фото, ваша задача дізнатися: їхнє ім'я та характеристику. Роздавальний матеріал: фото організмів, довідникові видання та мобільні гаджети з підключенням до мережі Internet.Група, яка впорається першою заробляє по 3 бали, другою – 2 бали і третьою – 1 бал, четвертою – 0 балів.
Зароблені бали учні заносять до робочих зошитів. Виступ груп зі знайденою інформацією.
-комп'ютерне тестування (3 учні)
-Вправа «Листоноша»
Клас ділиться на 4 групи за кольором геометричної фігури:
На дошці вивішуються підписані «поштові скриньки»: тварини, рослини, гриби,
Завдання групам: неохайний фотограф всі заказані фото переплутав та додав ще зайві. Задача листоношрозібрати ці фотографії, розкласти по конвертах та рознести адресатам,а зайві фото залишити на столах. Під кожною «скринькою» написати номера«квартир» адресатів, кожна група своїм кольором маркеру. Правильні відповіді висвітлюються на екрані.Робота на швидкість і точність. Група, яка впорається першою заробляє по 3 бали, другою – 2 бали і третьою – 1 бал, четвертою – 0 балів. Зароблені бали учні заносять до робочих зошитів.
VI. Домашнє завдання
І варіант& 39 читати
ІІ варіант & 40 читати
Методичний прийом «Знайди завдання»
На екрані висвітлюються слова з пропущеними буквами. Учням потрібно вставити пропущені букви, з яких складеться завдання.
Ба…терії,тв…рина, ро…виток, одно…літинні, колоні…льні.
Отже, домашнє завдання: скласти казку про корисні та шкідливі бактерії.
VII.Оцінювання
-самооцінювання (учні підраховують кількість балів, зароблених за урок)
- додаткове оцінювання вчителем
VIII.Рефлексія
- дидактична гра «Четвертий – зайвий».
На екрані, по черзі, висвітлюються чотири зображення.Учнімають обрати зайве зображення і пояснити, чому вважають його зайвим. Номер зайвого зображення записують до робочого зошита, на екрані з'являється вірна відповідь, учні звіряють свою відповідь з тією, що на екрані та ставлять « +» за вірну та«-«за не вірну відповідь. ( 1 питання – 1 бал. Всього 4 бали)
-Вправа «Мій настрій»
Учні піднімають на окремих аркушах свій настрій у вигляді «смайліків».
«ДОМІНО»
Робота в парах.
Рос | ляться |
Руйну | ють |
Народ | туються |
Ремон | жуються |
Диха | ються |
Зби | ваються |
Жив | туть |
Розмнож | рають |
Розви | раються |
Вми | уються |
Відповіді:
Живе: ростуть, народжуються, дихають, живляться, розмножуються, розвиваються, вмирають.
Неживе: руйнуються, збираються, ремонтуються.
«ЛИСТОНОША»
:
№ 1 | № 2 | № 3 | № 4 |
№ 5 | № 6 | № 7 | № 8 |
№ 9 | № 10 | № 11 | № 12 |
Відповіді:
Рослини | Тварини | Бактерії | Гриби |
1, 5, 9 | 3, 7, 11 | 4, 6, 12 | 2, 4, 8 |
Прізвище, ім'я___________________________
Віднесіть зображення організмів до певної групи.
Зображення | Будова |
А. Одноклітинний організм | |
Б. Багатоклітинний організм | |
В. Колоніальний організм |
Відповіді: 1. ______, 2. ______, 3. ______.
Прізвище, ім'я _______________________
Віднесіть зображення організмів до певної групи.
Зображення | Царство |
1. | А. Справжні бактерії |
2. | Б. Віруси |
3. | В. Рослини |
4. | Г. Гриби |
5. | Д. Тварини |
Відповіді: 1. ______, 2. ______, 3. ______, 4. ______, 5. ______.
урок природознавства 5 клас
тема: Різноманітність організмів. Рослини. Тварини. Гриби. Бактерії.
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити школярів із різноманітністю організмів, схарактеризувати рослинні, тваринні організми, гриби та бактерії, розкрити відмінності та подібності цих організмів, формувати навички роботи в парах і групах;
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, спостережливість, увагу, пам’ять учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці, аналізу та синтезу;
Виховна: виховувати дбайливе ставлення до живих організмів; почуття толерантності та взаємоповаги при сумісній роботі.
Очікувані результати: учні називають особливості рослин, тварин, грибів і бактерій, відмінності між цими організмами; розпізнають рослини, тварини, гриби та бактерії за малюнками та фотографіями; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях.
Базові поняття та терміни: організм, рослини, тварини, гриби, бактерії, одноклітинні, багатоклітинні, грибниця, органи, пагін, листок, корінь, шапинка, плодове тіло, квітка, плід.
Форми роботи: робота в парах і групах, індивідуальна робота, лекція з елементами бесіди, пошукова робота з довідниковими виданнями, робота з комп’ютером (тестування), творче індивідуальне завдання, індивідуальні завдання для дітей з особливими потребами.
Обладнання: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів «Природознавство», робочі зошити, комп’ютери, мультимедійний проектор, мобільні гаджети з підключенням до мережі Internet, кольорові картки для ділення на групи, «поштові скриньки», роздавальний матеріал для інтерактивних дидактичних ігор «Приватний детектив», «Листоноша», «Доміно», картинки з зображенням різноманітних організмів, довідникові видання: «Атлас тварин А.Брема», «Велика енциклопедія школяра», «Атлас тваринного та рослинного світу України».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
-привітання
-фіксація відсутніх
-налаштування на роботу
- перевірка домашнього завдання
Обговорення письмової домашньої роботи.
Інтерактивна вправа «Доміно»
Учням роздаються конверти з картками на половинках яких записані незакінчені фрази, необхідно підібрати картки з правильними закінченнями. Відповіді висвітлюються на екрані.
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
--повідомлення теми уроку «Картинна галерея».
На дошці вивішені фотографії живих організмів та штучних предметів. Завдання для учнів: уважно розглянути фото та визначити зайві предмети, зняти їх з дошки та пояснити свій вибір. Питання для учнів: Як одним словом об’єднати всі зображення? Чи можемо ми розділити їх ще на декілька груп? На які? За допомогою таких запитань учитель підводить учнів до визначення теми уроку, яка з’являється на екрані.
-мета уроку визначається самими учнями:
Чого я хочу дізнатися та навчитися на уроці?
- методичний прийом «Дивуй»:
слово вчителя +фото
«Одного разу німецький мандрівник Ріхард Крумбгольц дуже поспішав тропічним лісом у темряві. Несподівано на галявині лісу він побачив дивовижне яйце, яке було вкрите щільною оболонкою. Яйце зростало просто на очах — ставало все більшим і більшим. Раптом шкірка яйця тріснула рівно посередині й на поверхню показався блискучий капелюшок жовтогарячого кольору. Капелюшок сидів на довгій білій ніжці, яка швидко прямувала вгору. Тоді Ріхард зрозумів, що це гриб. За дві години гриб витягнувся на два метри вгору та з-під капелюшка вискочило біле ажурне покривало, що впало майже до землі. Ставало все темніше, а гриб почав світитися. Мандрівник спостерігав це сяйво кілька годин, а потім пішов. Коли він повернувся зранку, знайшов лише згусток слизу, а гриб-велетень зник. Потім Крумбгольц з’ясував, що йому пощастило побачити дуже дивний гриб — кільчастий диктіоформ, що зростає у тропічних лісах Північної Америки. Аборигени називають його «дамою під покривалом» і вважають його духом лісу.»
Ось і сьогодні ми з вами будемо знайомитися з дивовижними організмами які мешкають по всій планеті Земля. Бажаю вам натхнення і плідної роботи.
ІІІ. Засвоєння нових знань
ІV. Фізкультхвилинка
V.Закріплення отриманих знань
- індивідуальні завдання для учнів з особливими потребами (завдання на співвідношення)
- комп’ютерне тестування (3 учні)
- Вправа « Приватний детектив»
Клас ділиться на 4 групи за геометричною фігурою
Завдання групам: Якісь симпатичні невідомі організми не згодні надати інформацію про себе та назвати своє ім'я. Мені вдалося знайти їхнє фото, ваша задача дізнатися: їхнє ім'я та характеристику. Роздавальний матеріал: фото організмів, довідникові видання та мобільні гаджети з підключенням до мережі Internet.Група, яка впорається першою заробляє по 3 бали, другою – 2 бали і третьою – 1 бал, четвертою – 0 балів.
Зароблені бали учні заносять до робочих зошитів. Виступ груп зі знайденою інформацією.
-комп’ютерне тестування (3 учні)
-Вправа «Листоноша»
Клас ділиться на 4 групи за кольором геометричної фігури:
На дошці вивішуються підписані «поштові скриньки»: тварини, рослини, гриби,
Завдання групам: неохайний фотограф всі заказані фото переплутав та додав ще зайві. Задача листонош розібрати ці фотографії, розкласти по конвертах та рознести адресатам, а зайві фото залишити на столах. Під кожною «скринькою» написати номера «квартир» адресатів, кожна група своїм кольором маркеру. Правильні відповіді висвітлюються на екрані.Робота на швидкість і точність. Група, яка впорається першою заробляє по 3 бали, другою – 2 бали і третьою – 1 бал, четвертою – 0 балів. Зароблені бали учні заносять до робочих зошитів.
VI. Домашнє завдання
І варіант& 39 читати
ІІ варіант & 40 читати
Методичний прийом «Знайди завдання»
На екрані висвітлюються слова з пропущеними буквами. Учням потрібно вставити пропущені букви, з яких складеться завдання.
Ба…терії, тв…рина, ро…виток, одно…літинні, колоні…льні.
Отже, домашнє завдання: скласти казку про корисні та шкідливі бактерії.
VII.Оцінювання
- самооцінювання (учні підраховують кількість балів, зароблених за урок)
- додаткове оцінювання вчителем
VIII.Рефлексія
- дидактична гра «Четвертий – зайвий».
На екрані, по черзі, висвітлюються чотири зображення. Учні мають обрати зайве зображення і пояснити, чому вважають його зайвим. Номер зайвого зображення записують до робочого зошита, на екрані з'являється вірна відповідь, учні звіряють свою відповідь з тією, що на екрані та ставлять « +» за вірну та «-« за не вірну відповідь. ( 1 питання – 1 бал. Всього 4 бали)
-Вправа «Мій настрій»
Учні піднімають на окремих аркушах свій настрій у вигляді «смайліків».
«ДОМІНО»
Робота в парах.
Рос |
ляться |
Руйну |
ють |
Народ |
туються |
Ремон |
жуються |
Диха |
ються |
Зби |
ваються |
Жив |
туть |
Розмнож |
рають |
Розви |
раються |
Вми |
уються |
Відповіді:
Живе: ростуть, народжуються, дихають, живляться, розмножуються, розвиваються, вмирають.
Неживе: руйнуються, збираються, ремонтуються.
«ЛИСТОНОША»
Картинки-листи:
№ 1
|
№ 2
|
№ 3
|
№ 4
|
№ 5
|
№ 6
|
№ 7
|
№ 8
|
№ 9
|
№ 10
|
№ 11
|
№ 12
|
Відповіді:
Рослини |
Тварини |
Бактерії |
Гриби |
1, 5, 9 |
3, 7, 11 |
4, 6, 12 |
2, 4, 8 |
Прізвище, ім’я___________________________
Віднесіть зображення організмів до певної групи.
Зображення |
Будова |
1. |
А. Одноклітинний організм |
2. |
Б. Багатоклітинний організм |
3. |
В. Колоніальний організм |
Відповіді: 1. ______, 2. ______, 3. ______.
Прізвище, ім’я _______________________
Віднесіть зображення організмів до певної групи.
Зображення |
Царство |
1. |
А. Справжні бактерії |
2. |
Б. Віруси |
3. |
В. Рослини |
4. |
Г. Гриби |
5. |
Д. Тварини |
Відповіді: 1. ______, 2. ______, 3. ______, 4. ______, 5. ______.