Урок природознавства "Що таке горизонт? Які існують сторони горизонту?"

Про матеріал

Тема: Що таке горизонт? Які існують сторони горизонту?

Мета:

  • формування предметних компетентностей: формувати в учнів поняття «горизонт» і «сторони горизонту»; навчати визначати основні та проміжні сторони горизонту; розвивати спостережливість, уміння робити висновки; виховувати допитливість, зацікавленість предметом;
  • формування ключових компетентностей:
  • oуміння вчитися: навчати визначати мету своєї діяльності; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати взаємозв'язки , проявляти зацікавленість навчанням;
  • oінформаційно-комунікативної: навчати шукати інформацію з різних джерел; удосконалювати вміння працювати над науково популярними текстами;
  • oсоціальної: удосконалювати вміння плідно співпрацювати з партнерами в парі та групі, брати на себе відповідальність;
  • oзагальнокультурної: формувати культуру міжособистісних відносин, толерантну поведінку.
  • Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Тема: Що таке горизонт? Які існують сторони горизонту?

Мета:

  • формування предметних компетентностей: формувати в учнів поняття «горизонт» і «сторони горизонту»; навчати визначати основні та проміжні сторони горизонту; розвивати спостережливість, уміння робити висновки; виховувати допитливість, зацікавленість предметом;
  • формування ключових компетентностей:
  •                     уміння вчитися: навчати визначати мету своєї діяльності; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати взаємозв’язки , проявляти зацікавленість навчанням;
  •                     інформаційно-комунікативної: навчати шукати інформацію з різних джерел; удосконалювати вміння працювати над науково популярними текстами;
  •                     соціальної: удосконалювати вміння плідно співпрацювати з партнерами в парі та групі, брати на себе відповідальність;
  •                     загальнокультурної: формувати культуру міжособистісних відносин, толерантну поведінку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні терміни і поняття: горизонт, лінія горизонту, відкрита і закрита місцевість, видимий горизонт, основні та проміжні сторони світу(горизонту).

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, математика, літературне читання.

Обладнання: картки для самостійної роботи; завдання для групової роботи, таблиці по темі «Горизонт», кольорові стікери, клей, ватман.

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина

1. Організація класу

Вправа «Настрій на горизонті»

  • Діти погляньте на два пейзажі природи один з них сонячний – тобто уособлює гарний настрій, інший дощовий – похмурий настрій, приклейте свій стікер до того  зображення якому відповідає ваш настрій! Вчитель клеїть теж.

2. Підсумок фенологічних спостережень.

- Який стан неба?

— Чи є опади? Які?

— Яка температура повітря?

— Чи є вітер? Який?

Які трапилися зміни у живій природі? В неживій?

3. Оголошення теми  і мотивація навчальної діяльності.

-Ми розпочинаємо вивчати новий розділ «План і карта». Вивчивши цей розділ, ви навчитесь читати карту і план та орієнтуватись на місцевості.

Гра «Збери слово»

-Щоб дізнатися, про що йтиметься на уроці, зберіть слово.

— Пригадайте, шо називають горизонтом.

— Які основні сторони горизонту ви знаєте?

 

Фаза осмислення: 

-Отже, яка тема уроку?

- Сьогодні на уроці ми маємо з’ясувати значення таких понять:

  • горизонт
  • лінія горизонту
  • відкритий горизонт
  • закрита місцевість
  • сторони горизонту

 

ІІ. Основна частина.

  1. Засвоєння нових знань умінь і навичок.

Проблемний метод

-Погляньте на дві фотографії, де краще видно горизонт?

-А що таке лінія горизонту? (Обрій, небокрай, небозвід, виднокіл, небосхил)

Горизонт і лінію горизонту добре видно там, де не ростуть дерева, немає високих будинків.

Отже, рівна ділянка вільна від дерев, будинків, називається відкритою. На відкритій місцевості людина бачить до 5 кілометрів навколо себе. У лісистій місцевості, у містах лінію горизонту видно погано. Таку місцевість називають закритою.

На відкритій місцевості земну поверхню навколо себе людина бачить у вигляді великого круга, у центрі якого вона стоїть. Простір землі, який ми можемо охопити оком називається горизонтом.

Слово “горизонт” означає “обмежуючий”. І справді, видима частина земної поверхні немовби обмежена лінією, по якій небо, ніби з’єднується з поверхнею Землі. Ця уявна лінія, де небо ніби сходиться із поверхнею Землі, називається лінією горизонту.

- Лінію горизонту добре видно тільки на рівному, відкритому місці. У містах і селах її закривають будинки, у лісі – дерева, в гірській місцевості – гори.

Чим вище піднімаємося вгору, тим більше розширюється горизонт. На рівному місцю людина охоплює оком навколишню місцевість до 5 км, а якщо піднятися на висоту 20 м, то горизонт розширюється до 36 км. Якщо рухатися вперед лінія горизонту віддаляється.

Отже, дійти чи доїхати до лінії горизонту неможливо.

Робота в парах Гра «Поєднай»

Фізкультхвилинка

Проблемна ситуація

Ми вже знаємо, що все, що ми бачимо, тобто школу, ліс, село, річку знаходиться у горизонті. Але як правильно пояснити, у якому напрямі вони знаходяться?

Ознайомлення зі сторонами горизонту

- Щоб правильно визначити напрям розрізняють такі сторони горизонту: північ – Пн., південь – Пд., захід – Зх., схід – Сх Це основні сторони горизонту.

Крім основних є ще проміжні сторони горизонту, давайте спробуємо їх визначити самі?(в групах) : між північчю і заходом буде північний захід, між північчю і сходом - північний схід, між півднем і заходом, - південний захід, між півднем і сходом – південний схід.

На малюнку чи схемі північ позначають угорі, південь – внизу, захід – ліворуч, схід – праворуч.

— А навіщо потрібні сторони горизонту? Які професії не можуть обійтияс без знань сторін світу?  Навіщо їм дали назви? (Для
орієнтування у просторі під час роботи льотчиків, геологів, космонавтів, під
час подорожей мандрівникам, туристам, для походу в ліс і т. ін.)
— А що таке орієнтування? Що означає вміння орієнтуватися? (Відповіді
учнів.)

— Колись під орієнтуванням розуміли знаходження сходу, а зараз розуміють своє місце розташування або місце розташування предметів по відношенню до відомого предмета по сторонах горизонту.
— Орієнтуватися на місцевості означає вміти визначати сторони горизонту, тобто дізнаватися, в якому напрямку від нас знаходяться північ, південь, захід, схід.

  1. Систематизація, узагальнення набутих знань, умінь і навичок.

Робота в групах

-Уявіть, що в центрі знаходиться школа. Ви маєте зробити аплікацію: розмістити малюнки на аркуші так, як написано у вашій інструкції.

Інструкція: Сад на сході від школи, магазин на південному заході, озеро на заході, ліс на північному сході, дорога на півдні, болото на північному сході.

  1. Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок.

Вправа «Товсті, тонкі питання»

Тестова робота

  1. Лінія горизонту–це… 
    а) уявна лінія; 
    б) уявна історія; 
    в) уявна мотузка. 
  2. Що таке горизонт?

а) земна поверхня 
        б) земна поверхня, що ми бачимо довкола себе 
        в) небо, яке ми бачимо над собою 

3. Познач правильний перелік основних сторін горизонту.

а) північ, піде ний захід, південний схід 
        б) північ, південь, захід, схід 
        в) північний захід, північний схід, схід, захід, південь

4.Коли людина піднімається вгору, то горизонт

а) зменшується 
           б) збільшується 
         в) залишається без змін

5. Північ, південь, захід, схід

А) Так

Б) ні 

6. Горизонт  і лінію горизонту краще видно на

А) відкритій місцевості

Б) закритій місцевості

ІІІ. Заключна частина

1.Підсумок уроку

2. Домашнє завдання

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Скласти загадку про горизонт

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
14562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку