Урок природознавства. Тема: Природні зони України. Мішані ліси.

Про матеріал
Розкрити причину різноманітності природи України, ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом ; показати залежність між неживою природою та живими організмами; розвивати спостережливість, мислення, позитивно - емоційне ставлення до пізнання навколишнього; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

                         Урок природознавства -4 клас

Тема: Природні зони України. Мішані ліси.

Мета: розкрити   причину різноманітності  природи України, ознайомити з рослинним і тваринним світом ; показати залежність  між неживою природою та живими організмами; розвивати позитивно - емоційне  ставлення   до   пізнання  навколишнього, спостережливість,  мислення; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання.  Карта  природних   зон   України,   колекції  гербарії  рослин.

краєвиди мішаного лісу, таблиці: рослини і тварини лісу , прислів’я про природу.

Хід уроку

I . Організація  класу.

Вже дзвіночок дав сигнал,

Працювати час настав

То і ми часу не гаяли,

Працювати починаємо.

II. Актуалізація  знань учнів.

1.Підсумок фенологічних спостережень.

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Яке число?

- День тижня?

- Який стан неба?

- Яка температура повітря?

- Чи були сьогодні протягом дня опади?

2.Перевірка домашнього  завдання.

(Учні підготували книжки про Зиму. Діти читають свої твори.)

Чарівна зима

Засипає білим пухом всі дерева і дома

Це до нашого містечка чарівна прийшла зима

Розпустила білі коси , розкидала по землі.

І домовилась з морозом  на вікні.

Я люблю зимові свята, я люблю її дива.

Можна їздити в санчатах , чи ліпить сніговика.

Будемо снігу ми радіти ,радість нам  несе   зима,

Бо колись її всі чари забере собі весна.                    Вороніна Ксенія

Птахи та горобина.

   Жив у теплому містечку під самим дахом горобець. Ні вітер, ні мороз його не діставали. Такому життю позаздрив снігур, та прогнав горобця. Горобець випурхнув із теплого гнізда та сів засмучений на горобину. На дереві, мов червоне намисто, висіли грони ягід. Горобець вирішив трішки поїсти. До нього почали злітати  інші горобці, які запросили невдаху до себе в зграю. А горобина цілу зиму годувала всіх птахів.                                  Герасимова Юлія

3. Розвязування кросворду

1.Місце , де річка впадає в море ,озеро, чи іншу річку. (Гирло)

Безымянный2. Місце, де починається річка. (Витік)

3.Заглибина, в якій тече річка. (Русло)

4.Як називаються рукава річки. (Притоки)

5.Яка найбільша річка  України. (Дніпро)

 

 

III. Повідомлення теми та мети уроку.

   Щоб здогадатися про що йтиметься  на сьогоднішньому уроці ,  треба виконати завдання.  Ви   обчислюєте   приклад  і  за  допомогою ключа знайдете літеру, яка відповідає   знайденому результату. Обчисливши   всі   приклади   в   стовпчику, прочитаєте тему уроку.

  33 + 18 =

  25 * 4 =

  99 : 3 =

  46 + 55 =

  121 : 11 =

  13 * 6 =

  144 : 2 =

   53 * 4 =

  25 * 4 =

  73 * 3 =

51

100

33

101

11

138

72

212

100

219

 

Ключ

51         33         138         100         219         101         212         11         72

м           ш           и             і              о             а             л            н            й

                       (Мішаний ліс)

На нашому уроці присутні географи, біологи, зоологи і навіть «довідкове бюро». (діти з відповідними емблемами)

IV. Робота над новим матеріалом.

  1. Створення проблемної ситуації.

   Неповторну красу природи створює цей  край.   Здавна   він славиться могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, а над чудовими озерами  і повноводними ріками   схиляють   свої гілки   зелені  верби. Якої  тут тільки немає дичини!

 - Хто  вже здогадався, де ми знаходимося? (На Поліссі) 

- «Довідкове бюро», пояснить, що означає слово «Полісся» .

2.  «Довідкове бюро».

1 учень «Полісся» - рівнина, низовинна, місцевість, покрита лісом.

2 учень

Гарні всюди місця на землі,        Кожне місце красу свою має.

Та рідніше й миліше мені            Українське Полісся безкрає.

 

Вчитель:

Полісся! Чарівний і неповторний. Кожен, від великого до малого, захоплюється його природою. Ось як оспівує казкову природу Т.Шевченко.

Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють,

Між ярами над ставами верби зеленіють.

Сади рясні похилились, тополі по волі

Стоять собі ,мов сторожа, розмовляють з полем.

А  тепер    детальніше   зупинимось   на  зоні мішаних лісів. Зона мішаних лісів простягається в Україні на півночі  - широкою смугою ,що поступово звужується до Уралу. Займає п’яту частину всієї території України.

3. Повідомлення географів.

1.Рельєф   Полісся -   рівнинний  і   низовинний. Землі  перезволожені,  є  болота і заболочені масиви. Тут за рік випадає 600-700 мм опадів, більшість влітку. Ґрунти болотні .

2.Перехід від однієї пори року до іншої відбувається поступово. Весна затяжна, сніг тане  довго.  Літо тепле,  але  не  жарке,  дощове.  Зима  мяка,   марна  з  частими відлигами. Клімат Полісся помірно-континентальний.

Вчитель:

Ось ми і дізналися  нове про Полісся. Дякуємо географам.

Рослинний світ Полісся( відгадування загадки)

Навесні веселить, влітку холодить.

Восени годує, а взимку гріє. (Ліс)

- Як ви думаєте, про що ми,будемо говорити на цій зупинці?

- Які дерева ростуть в зоні мішаних лісів?

Найпоширеніші в місцевості дубово-соснові ліси. Як вони називаються?. «Довідкове бюро».

Дубово - соснові ліси називаються« субори» .

Вчитель: Сьогодні ми більше дізнаємося про деякі дерева.

Маю плаття зелененьке, гнучкі, ніжні віти, білі ноги, стан тоненький, як  я звуся діти? (Берізка)

 

5.Слово ботанікам.

1.Береза - дерево ліричності, краси.    Не  дивно, що з нею так часто порівнюється жіноча врода. Це єдине в світі дерево з білою корою. Пояснюється це тим, що в корі берези   є   особлива  речовина - бетулін.   Якщо  в   спекотний день доторкнутися до стовбура берези ,то можна помітити ,  що  він  холодний.  Бетулін забарвлює кору в білий   колір, а  білий  колір  відбиває сонячні промені.  Погано було б берізці   без бетуліна: адже  кора  у неї   ніжна і  влітку дерево отримувало б сонячні опіки.

2.На Землі є 120 різновидів берізок.

   Північна  берізка .Маленька від 30 до 70 см, називається карликова. І ця крихітка не боїться  ні суворих морозів, ні вітрів.

   Залізна береза. Росте на Далекому Сході. Кора у неї темно - вишневого, темно - коричневого і навіть чорного кольору. Деревина має таку  міцність, як деякі метали.

Камяна береза. Незвичайне дерево, у якого деревина не лише міцна, а й дуже важка. У воді це дерево іде на дно. - А тепер послухаємо про берізку, які поширені в Україні.

 «Довідкове бюро».

    В Україні найпоширеніші два види беріз: бородавча та пухнаста. Берези називаються бородавчастими, оскільки кора молодих пагонів покрита дрібненькими бородавочками,  що   зберігаються  протягом  двох років.                 Немає, мабуть, в нашій місцевості більш відомого дерева, ніж береза.

Берізонько, берізонько,

Ти - мавко лісова,

Зелені твої кіски

Вітрисько розвила.

Стоїш ти при дорозі

У травах і кущах,

І білі твої ноги

Все миєш на дощах.

 

Пісня «Берізонька».

На лугу, на лугу чепурнесенька.

Там берізка стоїть ой тонесенька.

Низько берізонька похилилася,

Гірко берізонька зажмурилася.

 Яка мета цієї пісні? (прислівя написані на дошці).

Вчитель: Наша Україна багата лісами.  Чи  будуть  вони збережені - залежить від усіх нас.  Адже  і   нашим нащадкам потрібні будуть цілющі скарби землі. З метою збереження тваринного і рослинного світу в 1968р. створено Поліський заповідник.

Хто відгадає, про які дерева ще ми дізнаємося від ботаніків?

Один батько тисячі синів має,

Всім шапки справляє.(Дуб)

Слово ботанікам:

   Дуб недарма називають патріархом наших лісів. Це могутнє дерево заввишки 20-40 м ,з міцними гілками і товстим стовбуром. Живе дуб 500-1000 років. Деревина його цінується за міцність, гарний малюнок. Плоди цього дерева - жолуді - є добрим кормом для свиней.

Слово зоологам:

   В зоні мішаних лісів живе дуже багато різних тварин. Деяких із них ви бачите на малюнках , а про декого почуєте від наших зоологів.

Загадка.

Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукати собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься?

                        (Їжачок)

   Їжак- невеличка  тваринка. Замість волосся , спина в нього вкрита колючими голками. У випадку  небезпеки,  він  швидко  згортається  у колючий клубок із

6-8 тисяч голок. Розгорнути цю тварину не під силу навіть дорослій людині - настільки розвинені  в  нього  спинні  мязи.  Лише  вода  примушує  його  розпрямитись. Цю вразливість прекрасно використовує лисиця.

Загадка.

Цілий день працюю в гаї,

Діловито дзьобом бю,

Я не цвяхи забиваю,

Шкідників я дістаю.    (Дятел)

     У лісах нашої країни живе одинадцять видів дятлів. Це - санітари лісу, адже вони знищують величезну  кількість  комах-шкідників.  Дзьоб є знаряддям для добування корму.  Язик   із  зазублинами,   далеко  висовується   з   рота.  Тому  дятли  можуть діставати  їжу  із  щілин.  Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.

   Загадка.

Я вухатий ваш дружок,

В мене сірий кожушок,

Куций хвостик ,довгі вуса,

Я усіх, усіх боюся. (Зайчик)

  Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Проте, завдяки своїй лякливості й обережності заєць рятується від своїх численних ворогів. 2-3 рази на рік зайчиха народжує 3-8 зайченят. Нагодувавши малят молоком, мати залишає їх. Будь-яка зайчиха, зустрівши   на шляху  чужих зайченят ,  обовязково їх нагодує. Зайченята ростуть дуже швидко. Живуть зайці  7-8 років.

 

Загадка

Невсипущий, хитрий, сірий,

Голодний - ікла шкірить.

Між кущами пропадає,

Пасовисько оглядає:

Чи не ходить там телятко,

Не телятко, так ягнятко,

Не ягнятко, хоч би гуска -

Хоч би що, аби закуска!          (Вовк)

   Вовк - постійний персонаж мультфільмів. У природі це розумний, спритний, витривалий  і  сильний   хижак.  В   Україні   він  здебільшого  водиться в Поліссі. Живляться  вовки  переважно  мясом   диких  тварин.  За нічне  полювання вони можуть проходити до 100 км. В природі вовки є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо.

V. Закріплення  знань учнів.

1. Робота з підручником.

2. Відповіді на запитання.

- Що таке природна зона?

- Яка географічна карта допоможе вивчати природні зони?

- Яким кольором на ній позначено зону мішаних лісів?

- Яку частину територій України вона займає?

- Як по іншому називають зону мішаних лісів?

3.Погода мішаних лісів (робота в парах).

Зєднай лініями пори року в зоні мішаних лісів з характерними для них ознаками погоди.

Літо                  Дощова

Осінь                Прохолодна

Весна                Тепла,волога

Зима                  Не дуже холодна, сніжна з відлигами.

4. Гра « Ланцюг живлення» (робота в групах).

Побудуйте ланцюг живлення, який склався в зоні мішаних лісів.

5.Тестування(індивідуальна робота).

1.Де знаходиться зона мішаних лісів?

а)на сході України;

б)на півночі України;

в)на півдні України.

2.Ще зону мішаних лісів називають?

а)українське Полісся;

б)українське Поділля;

в)українські степи.

3.Які берези ростуть у лісах?

а)пухнасті;

б)бородавчасті;

в)карликові.

4.Кого називають санітаром лісу?

а)вовка;

б)зайця;

в)білку.

5.На Поліссі найпоширеніші?

а)хвойні ліси;

б)листяні ліси;

в)мішані ліси.

VI. Підсумок уроку.

Загадка

Що за книга: без букв, без сторінок, а багато чого навчить. (Книга природи)

Люби природу, як символ душі своїй,

Люби природу не для себе, а для неї,

Ми всі - господарі природи, то ж збережемо її вроду.

Прислів’я

Нема ліпшої краси, ніж гаї та ліси

Нема дерева - посади, є дерево - бережи.

VIII. Домашнє завдання.

Підготувати усну розповідь про тварину мішаних лісів

             

docx
Додано
14 лютого 2020
Переглядів
5562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку