Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Урок природознавства у 1 класі

Про матеріал

Урок природознавства у 1 класі.Тема "Вода в природі та житті людини.Дослідницький практикум "Куди зникає вода із калюжі".Підготувала і провела вчитель початкових класів Смолінського НВО Діхтяренко Людмила Володимирівна.

Перегляд файлу

1

 

        Тема. Вода в природі та в житті людини. Дослідницький практикум «Куди зникає вода з калюжі».

Мета:  сприяти формуванню природознавчої, соціальної компетентності учнів, з’ясувати значення  і місце води в природі, дослідити властивість води випаровуватись, закріплювати уявлення про властивості води, стани цієї речовини; формувати уміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки в природі; створювати сприятливі умови для розвитку особистості; розвивати спостережливість, допитливість, увагу школярів;

викликати бажання пізнавати нове.

 

Обладнання: ілюстрації, картки для роботи в групах, парах, відео презентації, мультфільм «Корисні підказки. Вода», електричний чайник, плоска тарілка ( або скло), таблиці-опори (властивості води).

 

                                                        Хід уроку.

І. Організація учнів до уроку.

1. Розминка.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Підсумки спостережень у природі.

1) Бесіда.

- Яка пора року?

- Послухайте вірші, які підготували учні і уявіть картини природи.

2) Учні читають вірші.

 

1. Тихо осінь ходить гаєм

Ліс довкола, аж горить

Ясен листя осипає,

Дуб нахмурений стоїть.

 

2. Тихо осінь ходить гаєм,

Ліс довкола, аж горить.

Ясен листя осипає,

Дуб нахмурений стоїть.

 

3. Небеса прозорі,

 Мов глибинь ріки!

Падають, як зорі,

З явора листки.

 

4.Непомітно з’явилася осінь

День коротшим стає щодоби.

Глянь, берізки уже злотокосі

І в дубів багряніють чуби.

 

5. Сяють золотом берези,

Жовтень ним вінчає осінь.

Журавлиний клен мережить

Висоти холодну просінь.

 

6. Осінь мрійна, осінь мила

Все багрянцем притрусила.

І сама в барвистім листі

Ще й в калиновім намисті.

Відійшла в ранкову пору,

За високу темну гору.

 

3) Вправа «Асоціативний кущ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Бесіда.

- Назвіть осінні місяці.

- Який зараз місяць? Чому має таку назву?

- Як змінилась висота сонця над горизонтом?

- Як це вплинуло на тривалість дня?

- Як змінилась температура повітря?

- Які опади можна спостерігати восени?

- Який стан неба?

5) Робота в групах.

1 група.

- Позначте на табличці тварин, які впадають у сплячку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 група.

- Позначте на табличці тварин, які змінюють колір хутра.

3 група.

- Позначте перелітних птахів.

4 група.

- Позначте зимуючих птахів.

5 група.

- Позначте, які види робіт люди виконують восени.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6) Прикмети про листопад.

А) «Листопадовий день, що заячий хвіст».

Б) «В листопаді зима з осінню бореться».

В) «В листопаді голо в саді».

6) Бесіда

- Назвіть властивості води. ( Без кольору, без запаху, без смаку, не має форми, текуча, може розчиняти деякі речовини).

- В яких станах може перебувати вода?

7) Робота в парах.

- Позначте на табличці малюнок, на якому вода зображена

1 ряд – в твердому стані ( сніг, лід);

2 ряд – в рідкому стані ( роса, дощ);

3 ряд – в газоподібному ( туман, хмари)

Фізкультхвилинка.

( Н. Май  «Кап – кап»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

Вода – справжня чарівниця. І ми це з вами доведемо, провівши дослід та дізнаємось, де можна зустріти воду в природі, яке значення вона має для живої природи.

ІV. Робота над темою уроку.

1) Проблемне питання

 -На минулому уроці ми налили однакову кількість води в  дві баночки, поставили позначки і поставили в тепле місце біля батареї. Одну баночку накрили фольгою, іншу – залишили відкритою. Подивимось, що сталося з водою. У баночці, яка була відкритою, кількість води зменшилась. Чому?

-Влітку після дощу на доріжках з’являються калюжі. Але пригріє ласкаве сонечко і калюжі зникають.

- Куди зникає вода з калюжі? ( Відповіді учнів)

2) Дослідницький практикум «Куди зникає вода з калюжі»

Демонстрація досліду 1

- Візьмемо електричний чайник і наповнимо його водою. Уявимо, що це наша калюжа. Увімкнемо чайник, роль сонечка буде відігравати електрика.

- Ось вода нагрілась. Що з нею сталось? ( Почала випаровуватись)

Демонстрація досліду 2

- Подивимось, як пара від охолодження знову стає водою. ( Учитель тримає над парою скло, де будуть збиратися крапельки вологи.

 

3) Перегляд мультфільму «Корисні підказки. Вода».

- Куди зникає вода з калюжі? Який шлях вона долає?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4)Бесіда.

  • Де в природі можна зустріти воду? (Відповіді учнів)

5) Перегляд презентації.

- Де ще можна зустріти воду? ( Доповнення відповідей).

Вода… Така звичайна і в той самий час - така загадкова. Наша планета з космосу здається блакитною. Це тому, що три чверті її поверхні вкрито водою.

Воду можна зустріти в річках, озерах, морях, океанах, болотах, струмках, джерелах, водоспадах, криницях, в повітрі, в грунті.

Криниця – це народний символ України. Історія виникнення криниці, колодязів надзвичайно цікава і сягає глибокої давнини, коли життя було суцільною боротьбою за існування. В давнину, щоб вірно вибрати місце для криниці, а в кожному селі були чоловіки-колодязники, які вміли досліджувати, в якому місці сильне джерельце, брали гілку верболозу і казали, що це «паличка-гадалочка» всевидюща. Прихиляли її до землі, і де листочки ворушились, ніби їх невидимий магніт притягував до землі – там копали криницю. Копали як правило, іноді всім селом. Коли докопували до джерела, то викладали всередині гладеньким камінням, яке возили з річки. Ця частина називалась – цямриння, а верхня частина дерев’яна журавель – робили з дуба, щоб був міцним. В народі говорили, що коли викопали криницю, то на небі спалахне ще одна зірка, бо скільки криниць на землі, стільки зірок на небозводі. І якщо вам доводилося бачити як падає небесниця-зірка, знайте, то десь замулилось джерело. Отже діти, щоб не згасли зірки на небі, оберігайте живі криниці. Скільки їх на безмежній українській землі.

Із давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, озер, криниць, джерел. Берег­ли і леліяли їх, бо добре знали, що вода — то жит­тя на землі. Безцінним даром природи є прісна во­да, що знаходиться у земних глибинах. Із водою починається життя людини (купають новонарод­жених дітей), із водою і закінчується життя лю­дини (миють тих, хто навіки залишає наше життя ).

Люди знаходили джерельце, навколо нього ко­пали ямку, пили ту воду. Але ці копанки швидко замулювалися, тоді люди почали обкладати ямку камінням, колодками.

Згодом стали розкопувати джерельце. Так з’явилися криниці та колодязі.

У наших селах є чимало криниць-журавлів. А чому саме так називається, ви знаєте?

Тоді послухайте легенду, яку я вам розповім. Колись у сиву давнину, мале хлоп'я загубилось у лісі. Воно довго блукало і захотіло пити. Та ось хлопчик натрапив у лісі на глибоку криницю. Він зовсім знесилився і не міг дістати з неї води. Та де не візьмись - у небі з'явився журавель. Він спустився біля криниці, і нагнувши свою довгу шию, дістав з неї води. Хлопчик напився і подя­кував журавлеві. У хлоп'яти прибуло сили, і він знайшов стежку додому.

 

6) Релаксаційна пауза.

- Заплющіть очі, послухайте різні звуки води ( звуки струмка, шум моря, океану, скрип снігу).

- Які картини уявили?

 

7) Вправа «Мікрофон».

- Чи можливе життя без води?

8) Робота за підручником. Робота в парах.

- Розгляньте малюнки і скажіть, яке значення має вода в природі.

- Як люди використовують воду?

9) Перегляд відеопрезентації.

- Яке ще значення має вода в природі і в житті людини?

V.Підсумок уроку.

1) Бесіда.

- Що сподобалось на уроці?

- Що нового дізнались?

- Що було важким?

2) Учні читають вірші.

Пам'ятайте, люди, назавжди: 

Неможливо жити без води.
Це життя колиска, це дощі, 

Це роса і квітка на межі, 

Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку, це - життя. 

Це кришталь озер і джерела, 

Це хмарки у небі, це село
У тополях й вербах над ставком, 

Це криниця й квітка під вікном. 

Шурхіт хвиль і шторму дикий рев, 

Це струмок у травах між дерев, 

Зелень трав, веселки кольори. 

Пам'ятайте, люди, назавжди!

 

3) Самооцінка. ( Діти розфарбовують крапельки у той колір, який відповідає їхньому настрою).

doc
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
1047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку