Конспект інтегрованого уроку з природознавства та трудового навчання побудований так, щоб дітям було цікаво здобувати новий матеріал. Це комбінований урок, на якому можна перевірити і знання учнів на даний період часу та розповісти їм нову інформацію.
Тема. Річки України.
Мета уроку: Формування ключових компетентностей : вміння вчитися –організовувати своє робоче місце, планувати свої дії ;доводити роботу до кінця; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі; громадянської– усвідомлення своєї належності до різних елементів природного, етносоціального й соціально-культурного середовищ; здоров’язбережувальної- володіти навичками особистої гігієни і самообслуговування;предметних компетентностей - ознайомити дітей з найбільшою прісноводною рибою України; закріпити знання про риб; розвивати навчально- пізнавальний інтерес до вивченого матеріалу, допитливість; виховувати зацікавленість природним середовищем, почуття доброти і співчуття.
Обладнання : фотографії риб, відео, картки для роботи в парах і
групах, звукозапис, серветки для практичної роботи.
Тип уроку: комбінований урок
ХІД УРОКУ
І Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
починаємо урок,
ми гостей вітаємо,
працювати починаємо,
і здобудем знання ті,
що згодяться у житті.
2. Вправа « Очікування».
Діти, цікаво, а що кожен з вас чекає від цього уроку?
Продовжіть речення:
Я хочу, щоб урок був…
На цьому уроці я хочу…
3. Хвилинка фенологічних спостережень.
Вчитель:Перед початком роботи послухаємо працівника синоптичної лабораторії.
Учень: За даними гідрометеоцентру сьогодні, 26 квітня 2018 року на території міста Черкас спостерігається:
Сонячна погода;
Температура повітря + 22 °C;
Опади: відсутні;
Вітер.
ІІ Актуалізація опорних знань
(Діти дають відповіді на запитання і прикріплюють на дошці частинки пазлу зображуючи річку)
1. Що таке природа?
2. Якою буває природа?
3. Що належить до живої природи?
4. Назвіть ознаки живих організмів?
5. На які групи поділяються тварини?
- Хто зображений на дошці?(Річка). Що ми вже знаємо про неї?
— Прикріпіть в правильному порядку частини річки. (на дошці смужки з назвами частин тіла риб)
Фізкультхвилинка
Виринай-но, рибко, близько ( колові рухи кистями рук)
Розсипай-но срібні бризки ( стиснути руки у кулачки)
Щоб зловив я карася ( схопити руками рибку)
Карася, як порося ( руки широко в сторони)
1) Не скляний він, не з металу, А прислухатись — дзвенить. (Джерело)
2) Між берегів текла-текла,
Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)
3) Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)
4) Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)
2. Гра ТАК або НІ (поставити знаки «+», якщо згодні із твердженням, і «—», коли не згодні).
1) Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)
2) Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)
3) Вода може бути лише в двох станах. (—)
4) Життя на Землі є можливим без води. (—)
5) Вода входить до складу живих організмів. (+)
6) Водойми бувають природними і штучними. (+)
7) Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)
8) Азовське море є глибшим за Чорне. (+)
9) Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)
Гра «Знайди зайве у кожному ряді»
Дніпро Запоріжжя Дністер Синевир
Черкаси Дністер Світязь Чорне море
7. Гра «Криптограми» (робота в групах)
1. ПРОДНІ
2. УНАДЙ
3. ТЕРСНІД
4. ТЬПЯПРИ
5. СМИНТЯ
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку
ІY Вивчення нового матеріалу
— Що ж таке річка? (Малюнок-схеми річки — на дошці.)
Кожна річка має витік. Витік — це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги — правий і лівий.
Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки — це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більшим у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.
Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.
(Розгляд ілюстрацій гірських і рівнинних річок.)
2. Розповідь підготовленого учня.
Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1 050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип'ять і Десна. Меншими за величиною притоками є Тетерів, Псьол, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Всього в басейні Дніпра — 1 424 притоки.
Дністер — одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки — 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.
Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовжки 10 км.
До великих рік належать ще Сіверський Донець. Його довжина становить 1 053 км, а в межах України — 738 км, а також ріка Дунай, яка перетинає на своєму шляху багато країн Європи.
Живляться ріки України талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно піднімається, і вони затоплюють значні території.
Ріки України — це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. В південних, центральних і східних областях воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинуте рибне господарство.
Фізкультхвилинка
(показує один учень)
Сом заснув на самоті (діти показують як спить сом)
На самісінькому дні. (присіли)
І в своїх солодких снах (встали)
Сом літає наче птах. (помахи рук)
3. Хвилинка релаксації.
- Послухайте шум хвиль і уявіть, що ви спіймали вусатого сомика.
4. Практична робота.
- Сьогодні ми спробуємо створити сомика в техніці орігамі та запустимо його в нашу річку Дніпро.
(Демонстрація готового виробу.)
1. Розгляд зразка виробу.
2. План виконання роботи:
- В кожного з вас на парті є серветка, на якій ви писали свої очікування. З неї ми і будемо робити нашого сомика;
- вгинаємо паралельні кути, утворюючи подвійний квадрат;
- верхній кутик відгинаємо вгору;
- паралельні сторони згинаємо до середини двічі;
- перевертаємо заготовку та проробляємо все теж саме;
- вгинаємо кути плавників вгору;
- вільний верхній кут згинаємо донизу, утворюючи ротик;
- тримаємо за ротик, а інший вільний верхній кут тягнемо назад;
- відгинаємо хвостик.
3. Повторити правила техніки безпеки.
4. Виконання роботи.
5. Демонстрація створених робіт.
- В кого справдились очікування від нашого уроку, випустіть свого сомика у наше Дніпро.
Y. Узагальнення та закріплення отриманих знань
YІ Підсумок уроку.
1. На сьогоднішньому уроці для мене було великим відкриттям …
2. Мені сподобалось …