Показати за допомогою дослідів де і як можна побачити повітря, зясувати його властивості і значення у природі, вчити дітей самим проводити досліди та досліджувати. що наша планета Земля з усіх боків оточена повітрям. Ці досліди сприяють розвитку загальнонавчальних умінь виховувати пізнавальний інтерес, спонукати до спілкування з природою
Тема: «Повітря та його властивості»
Мета:вчити досліджувати властивості повітря,аналізувати результати, розвивати пізнавальний інтерес,мовлення,виховувати бажання пізнавати неповторний світ природи.
Обладнання: кульки, малюнок крапельки, малюнок космонавта у скафандрі, склянка, пляшка,посудина з водою, тенісна кулька, глобус, губна гармошка, дудочка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Вправа «Синоптик»(який день тижня, пора року, стан неба, вітер, опади).
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1.Питання від крапельки.
- Яку тему вивчали на попередньому уроці?
- Які властивості води ви знаєте?
- Які три стани води існують у природі?
- Як можна пограти з водою?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Знайомство з казкою.
Жила-була повітряна кулька, яка хотіла навчитися літати. Але вона була міцно прив’язана до землі. А ось відв’язатися вона боялася, тому що не знала чи зможе вона красиво і правильно полетіти. Одного разу поблизу цієї кульки проходив хлопчик. Він побачив сумну кульку. Взяв ножиці і перерізав ниточку . А кулька від несподіванки не встигла навіть нічого сказати. Вона просто полинула в повітря-легко, плавно і красиво. І всі її страхи виявилися марними. Виявилося, що всі кульки з дитинства вміють літати.
2.Проблемне питання.
-А чому кулька легко піднялася у повітря?
Ось так, дякуючи цьому хлопчику, здійснилося бажання кульки-літати.
-А про що мрієте ви?Можливо ваше бажання стосується нашого уроку.
Хто знає можливо ця кулька допоможе і вам повірити в свої сили , дасть впевненості у ваших знаннях та виконає ваші бажання.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Яка тема нашого сьогоднішнього уроку ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
1.Відгадування загадки.
Куди ступиш-всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (повітря)
2.Розповідь вчителя.
- Чи чули ви , що таке океан?Скільки океанів на планеті?(глобус)
На Землі існує 4 океани. (Індійський , Тихий, Атлантичний, Північно-льодовитий). Але ще один найбільший океан-без берегів і води -повітряний. Біля поверхні Землі повітря густе. Високо в горах –розріджене. Пятий океан має важливе значення для життя, він необхідний для дихання, а ще ця повітряна оболонка захищає Землю від космічних «снарядів»-метеоритів, космічних променів-невидимок. Також він слідкує за кліматом нашої планети: переганяє холодне повітря на південь, тепле –на північ, з морів та океанів збирає вологу і віддає її у вигляді дощу, а зимою укриває Землю снігом. Саме по такому п’ятому океану неспішно мандрує наша повітряна кулька.
3.Естафета питань.
Питання від кульки:
-До якої природи відноситься повітря?
-Чим дихає все живе на Землі?
-Повітря –це тверде, рідке чи газоподібне тіло?
Наступна група питань:
-Чи можемо побачити повітря?
-Чи чуємо його?
-Чи можемо його пощупати?
Якщо на всі ці питання ви відповіли «Ні!», - то як довести , що повітря дійсно існує?
4. Дослідницький практикум.
Через маленьку щілину випускати повітря зі свистом з кульки.
Зробити отвір у кульці і направити її собі в обличчя.
Висновок: ми почули звук повітря,яке зі свистом виходить з кульки.
Помахати перед обличчям зошитом.
-Що відчула ваша шкіра на обличчі? (легенький вітерець.)
-Чому він утворився? ( тому,що вітер-це рух повітря. Повітря постійно рухається. Вітер, який ми відчуваємо - це і є повітря.)
Взяти поліетиленовий пакет і «впіймати» ним повітря. Закрутити пакет. Пакет наповнений повітрям. Зробіть отвір , натисніть на пакет і спрямуйте струмінь повітря на обличчя. Ви відчуєте дотик повітря до шкіри.
Взяти поліетиленовий пакет. Набрати в нього повітря. Закрутити і хлопнути.
Висновок: повітря розірвало пакет і вирвалося на «волю».
-Чи доводилося вам бачити як музиканти грають на музичних інструментах: саксафоні, трубі, флейті?
-Спробуйте і ви пограти на губній гармошці та дудочці.
Висновок : повітря всередині цих інструментів переміщується, б’ється об стінки інструменту, в результаті чого ми чуємо чудові мелодійні звуки.
Налити у склянку води. Чому на стінках склянки з’явилися бульбашки?
Висновок:у воді є повітря.
Опустити порожню склянку доверху дном у посудину з водою.
-Чи наповнюється склянка водою?
Висновок: у порожній склянці є повітря.
-Де є повітря? (кульці,пакеті, воді,склянці,грунті,музичних інструментах).
А зараз ми з’ясуємо його властивості.
-Чи має повітря колір? (воно безбарвне).
Але інколи невидиме повітря стає видимим, коли в ньому занадто багато диму, воно набуває неприємного запаху, ним стає важко дихати.
-Що слід зробити, коли в кімнаті запахло димом?
Але товстий шар повітря має колір. Блакитне небо –це товстий шар повітря, освітлений сонцем.
Ми чуємо , як ллється вода, як ходять люди.
- Чи можемо ми почути повітря?
Візьмемо велосипедний насос. Починаємо накачувати повітря. Ви не бачите його, але чуєте, як воно виходить.
Підставте руку до рота. Видихніть повітря на свою руку.
-Чи має воно колір?
Висновок: повітря прозоре.
-Ви були в лісі? Вдихали лісове повітря? Чим воно пахне? (лісом). Гуляли берегом річки або моря ввечері? Що ви відчули? (запах річки, моря). Що відчуваєте, коли мама пече пиріг? (запах пирога).
Понюхайте повітря навколо себе. Що скажете про його запах?
Висновок:Повітря не має запаху.
Взяти м’яч ,стиснути його в руках, вдарити об підлогу. (властивість-пружність).
Спробуй утопити тенісну кульку у посудині з водою.(повітря легше води).
- Про які властивості повітря ми дізналися? (безбарвне, прозоре, не має запаху, пружне, легке).
5.Бесіда «Повітря на службі людей».
Для чого у вікнах установлюють подвійні рами ? (повітря між склом рам утримує тепло і не випускає його на вулицю).
-Чому взимку ми надіваємо хутряну шапку і шубу? (повітря , що знаходиться між волосками тканини, хутра, не пропускає тепло нашого тіла).
-Чому дуже важливо, щоб на полях лежав сніг? (сніг захищає посіви від вимерзання. Він холодний, але між сніжинками знаходиться повітря. Це повітря оберігає рослини від холоду.)
-Чому влітку нам радять надягати на голову панамку? (улітку Сонце прогріває поверхню Землі , оскільки повітря пропускає сонячні промені).
Повітря вночі зберігає тепло , що отримує Земля від Сонця, а вдень розсіює його пекучі промені. Місяць не має повітря , тому температура на його поверхні різко змінюється вдень і вночі. На Землі цього немає.
-Так де ж воно-повітря? Де його можна знайти?
Повітря –повсюди- в порожніх предметах, навколо нас, у грунті, у воді.
5.Створення проблемної ситуації.
-Схоже, що наша кулька не згодна з нашим висновком.
Вона літала високо і бачила навіть на горизонті космічний корабель.
-Хто в космічних кораблях?
-Як називається костюм космонавта? (скафандр)
-Для чого космонавтові скафандр? (у космосі немає повітря. )
Отже. Те що повітря є повсюди було помилкою. Повітря оточує Землю до певної висоти.
6.Словникова робота.
-А як називається той шар повітря який оточує Землю? (атмосфера- від давньогрецьких слів «атмос»-повітря, «сфера»-шар). Товща атмосфери вище 30км. Далі починається відкритий космос та зірки.
Для того,щоб завбачити погоду і заставити її працювати на себе , людина повинна гарно знати властивості повітря.
V. Закріплення нових знань.
1.Робота в групах. Вправа «Різнокольрові кульки».
Жовтий колір кульки-перша група- назвати властивості повітря.
Червоний колір-друга група- розказати про користь вітру (зошит с.18).
Синій колір-третя група- шкода від вітру (зошит с.18).
Зелений колір-четверта група- на що надихає вітер творчих людей: письменників, поетів,художників.
2.Робота з підручником. (с.39)
-Які дитячі іграшки наповнені повітрям?
VI.Підсумок уроку.
(урок природознавства у 1 класі)
Підготувала вчитель
початкових класів
Галицька С.М.